Tag: combustibili fosili

  • Energie pentru viitor

    Energie pentru viitor

    În ultimii ani, Uniunea Europeană a reușit să facă față riscurilor critice la adresa securității aprovizionării sale cu energie, să recâștige controlul asupra pieței și a prețurilor energiei și să accelereze tranziția către neutralitatea climatică. Sunt concluzii extrase din raportul Comisiei Europene privind starea uniunii energetice, document prezentat în prima jumătate a acestei luni. Acest tip de raport este publicat în fiecare an pentru a face bilanțul progreselor înregistrate de Uniune în direcția îndeplinirii obiectivelor uniunii energetice.

     

    “Am stabilit un cadru legal cuprinzător pentru a conduce sectorul energetic către un viitor decarbonizat, a explicat la momentul respectiv comisarul pentru Energie, Kadri Simson. UE este acum bine echipată pentru a-și îndeplini obiectivul de neutralitate climatică, asigurându-se în același timp că industria rămâne competitivă. Am convenit niște ținte mai mari pentru energii regenerabile și eficiență și avem piețe reformate și cele mai înalte standarde din lume pentru economia hidrogenului și pentru reducerea emisiilor de metan. După doi ani record pentru instalațiile de energie regenerabilă, în prima jumătate a anului 2024 eolianul și solarul au atins noi cote maxime, depășind pentru prima dată combustibilii fosili în mixul nostru electric”, a subliniat oficialul european:

    „Investițiile ecologice au atins un nivel record datorită Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență. Până la jumătatea lunii iunie a acestui an, din cele 240 de miliarde de euro plătite ca parte a Planurilor naționale de redresare și reziliență, 184 de miliarde de euro au fost alocate reformelor și investițiilor legate de energie. Integrarea pieței și dezvoltarea rețelei și a infrastructurii au fost, de asemenea, de importanță cheie pentru a asigura expansiunea surselor regenerabile.

    “Europa trebuie să se bazeze pe mai multă energie curată produsă pe plan intern și să importe mai puțini combustibili fosili, pentru a asigura competitivitatea, securitatea aprovizionării și suveranitatea energetică și rezistența economică a Uniunii, a mai precizat Kadri Simson. Am făcut pași majori înainte cu proiectele noastre de interes comun și cu ajustarea rapidă a infrastructurii noastre de gaze pentru a sprijini modelele de import în schimbare de la invadarea Ucrainei de către Rusia, a punctat oficialul european: „Unitatea și solidaritatea ne-au permis să transformăm o criză într-o oportunitate.

     

    Împreună am reușit să punem capăt deceniilor de dependență de combustibilii fosili ruși. Importam 150 de miliarde de metri cubi de gaz din Rusia în fiecare an, iar acum importăm mai puțin de 50. Dependența noastră de Rusia a scăzut de la 45% în 2021 la 15% anul trecut. În timp ce ne uităm la iarna viitoare, stocarea de gaze în UE a atins ținta de umplere de 90% la 19 august, cu câteva săptămâni înainte de 1 noiembrie, termenul prevăzut. De asemenea, europenii și-au redus consumul de gaze cu 18% între 2022 și 2024, ceea ce este, de asemenea, mai mult decât obiectivul pe care ni l-am propus inițial.“

     

    Parte a Uniunii Europene și implicit a eforturilor de decarbonizare, România a redus la rându-i consumul de gaze naturale. Dacă în urmă cu câțiva ani vârfurile de consum ajungeau iarna până la 70 de milioane metri cubi pe zi, anul trecut, de exemplu, nu s-au atins nici 60 de milioane, au fost undeva la 54-55 de milioane de metri cubi. În prezent, stocurile de gaze sunt la un nivel record: aproape 94% grad de umplere în depozite, iar cele de cărbune depășesc 550.000 de tone, astfel că, spun autoritățile, în condițiile unei ierni normale, România nu va avea probleme să treacă peste sezonul rece doar cu gaz românesc. Dincolo de obiectivele legate de tranziția energetică, în România există, însă, oameni care încă nu au acces la energie electrică. Datele arată că ar fi vorba de peste 11 mii de persoane aflate în circa 5400 de imobile din cătune greu accesibile. Pentru aceștia este în derulare proiectul “Energie pentru viață”, prin care sunt instalate panouri solare în zone izolate, cu obiectivul ambițios “zero case fără energie electrică“.

    Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă: “În ritmul pe care noi îl prognozăm, considerăm că în doi ani de zile se poate eradica această sărăcie energetică extremă. Bineînțeles, asta cu participarea instituțiilor statului, cu participarea unor fonduri importante. Până la urmă, 5400 de clădiri înseamnă puțin în momentul de față raportat la ce înseamnă România. Calculele noastre arată undeva între 15 și 27 de milioane de euro că ar fi necesare pentru a eradica această sărăcie energetică, bani care ar putea să fie obținuți, pe de o parte, din anumite fonduri, pe de altă parte, prin programul Casa Verde, pe de altă parte prin dezvoltarea rețelelor de distribuție energie electrică, care în momentul de față au această capabilitate din punct de vedere tehnic și financiar și, în ultimul rând, prin sponsărizări și diferite metode de sustenabilitate care pot fi dezvoltate.”

     

     

    În ultimii 4 ani, prin acest proiect, Asociația a reușit să electrifice 51 de imobile – 39 de case, 10 stâne și 2 refugii montane – din 25 de localități și 5 județe.

     

     

  • Producţia europeană pe bază de cărbune şi gaz a scăzut la niveluri record

    Producţia europeană pe bază de cărbune şi gaz a scăzut la niveluri record

    În primul trimestru al anului 2024, Uniunea Europeană a importat produse energetice în valoare de 95,5 miliarde EUR, cu 26,4% mai puțin față de același trimestru al anului 2023.
    Majoritatea importurilor UE de uleiuri petroliere au venit din Statele Unite, Norvegia și Kazahstan.

     

    Aproape jumătate din gazul natural în stare gazoasă a venit din Norvegia, Algeria și Rusia, iar Statele Unite au furnizat aproape jumătate din gazele naturale lichefiate importate.
    Vestea bună este că la nivelul Uniunii Europene sursele regenerabile au avut cel mai mare aport în producţia de energie de anul trecut.

     

    Conform Eurostat, aceasta a reprezentat aproape 45% din totalul energiei produse în spaţiul comunitar, urmată de combustibilii fosili și de energia nucleară.

     

    Aceasta este considerată o sursă curată de energie și a crescut cu 1,2 procente, totalizând o cotă de aproape 23% din producţia europeană.

     

    Împreună, energia regenerabilă și cea nucleară reprezintă peste 67% din producţia europeană.

     

    România se situează peste media europeană, cu o producţie curată ce a avut o pondere de 70 de procente.

    În acelaşi timp, producţia europeană pe bază de cărbune şi gaz a scăzut la niveluri record.

     

    De altfel, electricitatea pe bază de gaz a scăzut la cele mai mici niveluri după 1995, iar cea pe bază de cărbune la cele mai mici cote din istoria înregistrărilor europene, arată datele Eurostat.
    România stă bine şi în acest caz, cu o scădere a ponderii surselor fosile la 30 de procente în 2023.

     

    În ceea ce privește prețurile energiei, în martie 2023, Comisia Europeană a prezentat o propunere legislativă de reformare a pieței energiei.

     

    Un an mai târziu, în aprilie 2024, Parlamentul European a adoptat reforma pieței energiei electrice, care protejează clienții vulnerabili de furnizori, iar în luna mai, Consiliul European a adoptat normele actualizate ale reformei .

     

    Astfel, consumatorii din Uniunea Europeană beneficiază de prețuri stabile la energie, de o mai mică dependență de prețul combustibililor fosili și de protecție împotriva crizelor viitoare.

  • Raportul privind starea Uniunii Energetice

    Raportul privind starea Uniunii Energetice

    Între august 2022 și august 2023,
    cererea de gaze în Uniunea Europeană a scăzut cu peste 18% față de media
    ultimilor cinci ani. De asemenea, emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii
    au scăzut cu aproximativ 3% în 2022, continuând trendul descendent al ultimilor
    30 de ani. Capacitățile de energie regenerabilă au sporit cu 47% şi, pentru
    prima dată, în 2022 s-a produs mai multă electricitate din surse eoliene și
    solare decât din centralele electrice pe gaz. Toate aceste date sunt cuprinse
    în raportul privind starea Uniunii Energetice şi arată că, în ciuda crizei
    energetice, Uniunea Europeană a respectat angajamentul său față de acțiunea
    climatică și a accelerat tranziția sa către o energie curată. Despre acest
    subiect îl ascultăm pe Cristian-Silviu Buşoi, eurodeputat.


    Anul trecut a fost un
    an al acțiunilor decisive ale Uniunii în domeniul politicii energetice.
    Războiul în curs de desfășurare din Ucraina și instabilitatea geopolitică
    generală, au subliniat cât de important este pentru Uniune și statele membre
    reducerea la minimum a dependențelor de parteneri nesiguri și creşterea
    autonomiei energetice strategice.

    Energia se află în centrul economiilor noastre.
    Cu cât controlăm mai mult această resursă, cu atât vom fi mai puțin vulnerabili
    la șocurile externe. Obiectivele noastre Green Deal și REPowerEU de a obține
    această energie în cea mai mare parte din surse proprii curate sunt, prin
    urmare, justificate. Ar trebui să ne felicităm pentru toate acțiunile
    întreprinse pentru a aborda consecințele războiului din Ucraina.

    Ar trebui să
    fim mândri că am redus dependența noastră de combustibilii fosili din Rusia, că
    am consolidat regulile de stocare a gazelor, că am crescut generarea de energie
    regenerabilă în cantități record. Suntem și rămânem pe deplin angajați să
    actualizăm cadrul legislativ al Uniunii Europene pentru a putea face față
    acestor vremuri provocatoare cu toate instrumentele de care statele membre au
    nevoie pentru a ne asigura că atingem obiectivele de zero emisii nete.


  • Reformarea pieţei energiei electrice a UE

    Reformarea pieţei energiei electrice a UE

    Comisia Europeană propune reformarea concepției pieței
    de energie electrică a UE pentru accelerarea creșterii energiei regenerabile și
    eliminarea treptată a gazelor, pentru a face ca facturile consumatorilor să fie
    mai puțin dependente de prețurile volatile ale combustibililor fosili, pentru a
    proteja mai bine consumatorii de viitoarele creșteri ale prețurilor și de
    potențiala manipulare a pieței, dar și pentru a face industria comunitară mai
    curată și mai competitivă.

    Regenerabilele sunt biletul nostru către suveranitatea energetică și pentru
    a pune capăt dependenței noastre de combustibilii fosili. Trebuie să ne
    actualizăm designul pieței pentru a ne asigura că această tranziție are loc cât
    mai repede posibil
    a subliniat Frans Timmermans, vicepreședinte executiv
    pentru European Green Deal.

    Propunerile
    vor permite consumatorilor și furnizorilor să beneficieze de o mai
    mare stabilitate a prețurilor bazată pe tehnologii de energie regenerabilă și
    nefosilă, a explicat și comisarul pentru energie, Kadri Simson:

    Măsurile
    pe care le propunem astăzi vor avea impact în trei domenii. În primul rând,
    reforma își propune să facă facturile de energie electrică ale consumatorilor
    și companiilor europene mai independente de prețurile pieței pe termen scurt. În al doilea rând, reforma va accelera implementarea
    surselor regenerabile. Iar în al treilea rând, reforma va îmbunătăți protecția
    consumatorilor. Concepția actuală a pieței de energie electrică a
    oferit o piață eficientă și bine integrată de-a lungul mai multor decenii, dar
    aprovizionarea globală strânsă și manipularea piețelor noastre de energie de
    către Rusia a făcut ca mulți consumatori să se confrunte cu creșteri masive ale
    facturilor la energie. Astăzi propunem măsuri care vor spori stabilitatea și
    predictibilitatea costurilor cu energie în întreaga UE. Stimularea
    investițiilor în surse regenerabile ne va ajuta să ne atingem obiectivele Green
    Deal și să facem din UE puterea energiei curate pentru următoarele decenii.


    Propunerile survin în condițiile în care prețurile ridicate și
    volatile, precum cele de anul trecut, au pus o povară excesivă asupra
    consumatorilor. Prețurile lunare de pe piața angro de energie au atins 550
    de euro/megawat-oră (MWh) în unele state membre în august 2022, cu peste 300%
    mai mari decât prețurile medii din 2021. Astfel că mai multe țări au îndemnat
    Comisia să modifice cadrul actual de piață pentru a se asigura că majorarea
    prețurilor gazelor fosile nu va duce din nou la creșteri dramatice ale
    facturilor de electricitate.

    Propunerea oferă consumatorilor o gamă largă de contracte și informații
    mai clare înainte de a semna contracte, pentru ca aceștia să aibă opțiunea de a
    bloca prețuri sigure, pe termen lung, pentru a evita riscurile excesive și
    volatilitatea. În același timp, aceștia vor putea în continuare să aleagă
    să aibă contracte de prețuri dinamice pentru a profita de variabilitatea
    prețurilor ca să folosească electricitatea atunci când este mai ieftină.

    Pe
    lângă extinderea opțiunilor consumatorilor, reforma urmărește în continuare să
    stimuleze stabilitatea prețurilor prin reducerea riscului de eșec al
    furnizorului. Protecția consumatorilor vulnerabili este, de asemenea,
    îmbunătățită semnificativ, iar consumatorii vor putea să investească în parcuri
    eoliene sau solare și să vândă excesul de energie solară vecinilor, nu doar
    furnizorilor lor.


  • Banca Europeană a Hidrogenului funcțională până la sfârșitul anului

    Banca Europeană a Hidrogenului funcțională până la sfârșitul anului

    În urmă cu o jumătate de secol, în anii ’70, lumea s-a confruntat cu o altă criză a combustibililor fosili. Unii dintre noi ne amintim de weekend-urile fără mașini, menite să ne permită să facem economii de energie. Cu toate acestea, am continuat să mergem înainte pe același drum.

    Este un moment evocat în toamnă, în discursul despre starea Uniunii , de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în contextul în care războiul început de Rusia în Ucraina a readus în actualitate depedența pe care o are Europa față de petrolul și gazele naturale aduse din import.

    Nu trebuie să căutăm soluții care să ne ajute doar o vreme, ci să facem o schimbare de paradigmă, să îndrăznim un salt în viitor,a mai afirmat Ursula von der Leyen,care propune și o soluție:

    Hidrogenul poate fi un factor decisiv pentru Europa.Trebuie să trecem de la o piață de nișă la o piață de masă în materie de hidrogen.

    Dar de ce este considerat un combustibil al viitorului? Este produs prin electroliza apei, folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră.

    În prezent însă, hidrogenul contribuie doar într-o mică măsură în aprovizionarea globală cu energie. Motivul principal este costul ridicat de producție.

    Banca anunțată anul trecut de șefa executivului comunitar, și despre care a vorbit zilele trecute și vicepreședintele Comisiei, Frans Timmermans, va funcționa ca o platformă și va acoperidiferența dintre acest cost mare de producție și ceea ce este dispusă piața să plătească.

    Cu alte cuvinte, a explicat Frans Timermans, pentru a trece la producția la scară mare, posibilul producător trebuie să știe că va avea cui să vândă, iar potențialul consumator că are de unde cumpăra la prețuri accesibile.

    Banca Hidrogenului va rezolva aceste incertitudini, a dat asigurări vicepreședintele Comisiei.

    Primele finanțări ar urma să fie acordate în toamnă, iar bugetul inițial va fi 800 de milioane de euro din Fondul European pentru inovare. Proiectele selectate vor primi o subvenție sub formă de primă fixă pe kilogram de hidrogen produs pe o perioadă de 10 ani.


  • Crește producţia de electricitate din surse de energie regenerabilă

    Crește producţia de electricitate din surse de energie regenerabilă


    Uniunea Europeană a înregistrat o creștere a producției de electricitate din surse de energie regenerabilă de aproape 5% în 2021 față de anul anterior, arată datele Eurostat. În același timp, s-a majorat consumul brut de electricitate în statele membre, ceea a condus la o creștere a ponderii surselor de energie regenerabilă în consumul brut de numai doar 0,1% (de la 37,4% în 2020 la 37,5% în 2021).



    Creștere semnificativă a ponderii energiei solare



    Energia eoliană este cea mai folosită cu 37% din totalul electricității generate din surse regenerabilă. Energia hidroelectrică reprezintă aproape o treime din total, în timp ce cealaltă treime este alcătuită din energia solară (15%), biocombustibili solizi (7%) şi alte surse de energie regenerabilă (8%). Utilizarea energiei solare a înregistrat cea mai importantă creștere, fiind folosită într-o pondere de numai 1% din electricitatea consumată în UE în 2008.



    În rândul celor 27 de state membre, Austria (76,2%) şi Suedia (75,7%) au înregistrat cele mai mari ponderi ale consumul brut de electricitate generat din surse regenerabile în 2021. Cele două țări sunt urmate de Danemarca (62,6%), Portugalia (58,4%), Croaţia (53,5%), Letonia (51,3%), Spania (45,9%), Germania (43,7%), în timp ce România a avut o pondere de 42,4%. La polul opus se situează Malta (9,7%), Ungaria (13,7%), Luxemburg (14,2%), Cehia (14,5%) şi Cipru (14,8%).



    Sursele de energie regenerabilă în totalul electricității consumate în UE (2021) / Sursa: Eurostat



    surse-energie-regenerabila-consum-ue-2021-eurostat.jpg



    România, aproape de media UE a folosirii combustibililor fosili pentru energie



    Tot Eurostat arată că Uniunea este încă dependentă de combustibilii fosili pentru aprovizionarea cu energie. Astfel, ponderea acestora în energia brută disponibilă în blocul comunitar s-a situat la 70% din totalul energiei folosite în 2021. Nivelul este similar celui înregistrat în 2020, dar în scădere cu 13 puncte procentuale față de 1990 datorită creșterii ponderii energiei provenite din surse regenerabile.



    România înregistrează o pondere a combustibililor fosili apropiată de media celor 27 de state membre (72,4%). Cele mai mici procente au fost înregistrate în Suedia (32%) și Finlanda (38%), în timp ce Malta (96%) a avut cea mai ridicată pondere a combustibililor fosili în energia brută disponibilă.



    Ponderea combustibililor fosili în aprovizionarea cu energie a UE (1990-2021) / Sursa: Eurostat


    pondere-combustibili-fosili-1990-2021-ue-eurostat.jpg



    Doar 3% scădere în ultimii 10 ani pentru România



    Față de 2020, doar cinci țări din spațiul comunitar au raportat ușoare scăderi în ponderea combustibililor fosili: Finlanda (-3 pp), Belgia (-3 pp), Lituania (-3 pp), Portugalia (-2 pp) şi Danemarca (-2 pp), iar cel mai semnificativ avans a fost în Bulgaria (4 pp), Estonia (3 pp), Polonia şi Slovacia (ambele cu 2 pp).



    O analiză a datelor publicate de Eurostat din ultimii 10 ani arată că Danemarca a înregistrat cele mai mari performanțe în scăderea ponderii combustibililor fosili, de la 81% la 57% (-25 pp). Cifre foarte bune au mai înregistrat Estonia, cu un declin de 22 de puncte procentuale (de la 91% în 2010 la 69% în 2021), dar și Finlanda cu 19 puncte procentuale diferență (de la 57% la 38%). România se numără printre statele cu cele mai mici scăderi cu numai 3 puncte procentuale mai puțin față de 2010 (75%), alături de Germania (-2pp) Malta (peste 3 pp), Ungaria (-4 pp) şi Franţa (-4 pp).



  • REPowerEU:  3 miliarde euro pentru proiecte în domeniul tehnologiilor curate

    REPowerEU: 3 miliarde euro pentru proiecte în domeniul tehnologiilor curate

    Comisia Europeană a lansat o nouă cerere de propuneri de proiecte de anvergură în cadrul Fondului european pentru inovare. Cu un buget în valoare de 3 miliarde de euro, această cerere de proiecte are ca scop găsirea și implementarea unor soluții industriale pentru decarbonizarea Europei. Cu un accent special pe prioritățile Planului REPowerEU, apelul va oferi sprijin suplimentar pentru a pune capăt dependenței UE de combustibilii fosili ruși.

    Banii vor merge pe proiecte care vizează decarbonizarea generală, adică proiecte inovatoare în domeniul energiei din surse regenerabile, al stocării energiei sau al captării, utilizării și stocării carbonului, precum și al produselor care le înlocuiesc pe cele cu emisii mari de carbon (în special carburanții pentru transport cu emisii reduse de carbon, inclusiv pentru transportul maritim și aerian).

    Alte proiecte finanțate se referă la Electrificarea inovatoare în industrie și hidrogenul. Este vorba despre înlocuirea utilizării combustibililor fosili în industrie, precum și producția de hidrogen din surse regenerabile sau utilizarea hidrogenului în industrie.

    0,7 miliarde de euro vor merge către Producția de tehnologii curate în domeniul producției de componente, dar și de echipamente finale, pentru energia din surse regenerabile, pentru stocarea energiei și pentru pompele de căldură.

    Mai există proiecte pilot de dimensiuni medii care vizează decarbonizarea profundă în toate sectoarele eligibile ale fondului.

    Proiectele vor fi verificate de către evaluatori independenți în funcție de nivelul de inovare, de potențialul lor de a evita emisiile de gaze cu efect de seră, de potențialul de extindere și de eficiența costurilor.

    Proiectele promițătoare care nu sunt suficient de mature pentru a beneficia de o subvenție se pot califica pentru asistență în scopul dezvoltării din partea Băncii Europene de Investiții.

    Așadar până pe 16 martie anul viitor, sesiunea de finanțare este deschisă pentru proiecte situate în statele membre ale UE, Islanda și Norvegia. Proiectele se pot depune prin intermediul portalului de finanțare și licitații al UE, unde sunt disponibile mai multe detalii cu privire la întreaga procedură.


  • REPowerEU: un plan de reducere a dependenței de combustibili fosili din Rusia

    REPowerEU: un plan de reducere a dependenței de combustibili fosili din Rusia

    Există două argumente principale în favoarea
    transformării urgente a sistemului energetic european: necesitatea eliminării
    dependenței UE de combustibilii fosili din Rusia, care sunt utilizați ca armă
    economică și politică și pentru care contribuabilii europeni plătesc aproape
    100 de miliarde EUR pe an, și necesitatea gestionării crizei climatice.
    Acționând la nivelul Uniunii, Europa va putea să își reducă treptat dependența
    de combustibilii fosili din Rusia. De altfel, un sondaj arată că cei mai mulți dintre europeni consideră că
    UE ar trebui să își reducă dependența de gazul și petrolul rusesc cât mai
    curând posibil pentru a sprijini Ucraina. Măsurile incluse în planul REPowerEU
    pot permite realizarea acestui obiectiv, prin realizarea de economii de
    energie, prin diversificarea aprovizionării cu energie și prin dezvoltarea
    accelerată a energiei din surse regenerabile care ar urma să înlocuiască
    combustibilii fosili în locuințe, în industrie și pentru generarea de energie
    electrică.

    Președintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen a prezentat
    planul REPower EU, o schemă de măsuri destinate reducerii cât mai rapide a
    dependenței de importurile de energie din Rusia.

    Cu REPowerEU arătăm că este posibil să
    înlocuim combustibilii fosili din Rusia lucrând pe trei niveluri. Primul nivel
    este cel al cererii. Este vorba despre economisirea energiei. Sună simplu și
    este simplu, dar foarte eficient. Apoi, din punctul de vedere al ofertei, este,
    desigur, o problemă de diversificare a importurilor noastre de combustibili
    fosili, separându-ne treptat de Rusia în favoarea altor furnizori de încredere.
    În sfârșit, cel mai important punct privește accelerarea tranziției noastre
    către o energie curată, este vorba deci de investiții masive în energii regenerabile.
    Din fericire, am pus deja baza necesară
    pentru a face acest lucru. Pentru că, după cum știți, ne-am propus deja să
    transformăm sistemul nostru energetic pentru a atinge neutralitatea climatică -
    acesta este faimosul Pact Verde European. Acest Pact Verde European și pachetul
    Fit for 55 erau deja ambițioase. Dar astăzi încercăm să mergem chiar mai
    departe pentru a ne asigura că nu mai suntem dependenți de combustibilii fosili
    din Rusia cât mai curând posibil. Această abordare globală este REPowerEU.
    REPowerEU ne va ajuta să economisim mai multă energie, să accelerăm eliminarea
    treptată a combustibililor fosili și, cel mai important, să lansăm investițiile
    la o nouă scară. Prin urmare, aș spune că va fi un impuls pentru Pactul nostru Verde
    European.


    Comisia a adoptat acte
    legislative și orientări pentru statele membre care să le ajute la modificarea
    și completarea planurile lor de redresare și reziliență în contextul REPowerEU.


  • Ce pot face oamenii pentru a evita cele mai grave daune aduse climei?

    Ce pot face oamenii pentru a evita cele mai grave daune aduse climei?


    Este necesară intervenţia urgentă a oamenilor pentru a evita încălzirea globală catastrofală, avertizează cei mai cunoscuţi cercetători ai modificărilor climatice din întreaga lume, într-un raport al ONU publicat recent. Un document pentru întocmirea căruia au fost evaluate peste 18 mii de lucrări ştiinţifice. Iar concluzia oamenilor de ştiinţa este că suntem, deja, periculos de aproape de un punct critic ce ar putea duce la un impact climatic în cascadă şi ireversibil. Invitată la Radio România, Roxana Bojariu, doctor in Fizica Globului, şefa Grupului de cercetare privind schimbările climatice din cadrul Administraţiei Naţionale de Meteorologie, a vorbit despre fereastra de oportunitate pentru a ne putea înscrie pe acea traiectorie a limitării creşterii temperaturii medii globale la 1,5 grade Celsius faţă de nivelul preindustrial la sfârşitul acestui secol



    “Pentru a ne înscrie trebuie ca în următorii 3 ani să atingem maximul de emisii, iar apoi acele reduceri foarte semnificative de emisii în anii 2030, 2040, în aşa fel încât, la începutul anilor 2050, să avem neutralitate climatică. Dacă se pune problema să ajungem la 2 grade Celsius creşterea temperaturii medii globale – deşi fiecare zecime de grad înseamnă foarte mult în secete, în valuri de căldură din ce în ce mai intense, în creşterea nivelului oceanului planetar – atunci neutralitatea climatică ar trebui să fie cam prin 2070. Deşi avem foarte multe dovezi ştiinţifice care ar putea fi caracterizate drept foarte îngrijorătoare, foarte pesimiste, avem şi veşti bune. Şi aş spune că aceste veşti bune sunt ceva nou în acest context al urgenţei climatice.


    O veste bună este că, deşi deceniul acesta ultim cunoaşte cele mai mari concentraţii de gaze cu efect de seră în atmosferă, totuşi, rata de creştere deja a încetinit. Asta ne dă speranţe că, deşi e greu, putem să atingem maximul în 2025 şi apoi să scădem foarte consistent şi sistematic în aşa fel încât să îndeplinim ţinta Tratatului de la Paris. Altă veste bună este că există zeci de ţări care au reuşit în ultimul deceniu să-şi reducă emisiile an de an cam cu 4%. E adevărat că e vorba de ţările dezvoltate. Şi aici este discuţia legată de marile diferenţe în capacitatea de a face faţă schimbării climatice între ţările dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare sau chiar cu venituri şi cu economii foarte, foarte fragile. Şi una dintre probleme este cum să le aduci şi pe acestea din urmă pe această traiectorie a reducerii. Veşti bune sunt şi în ceea ce priveşte disponibilitatea energiilor regenerabile în sens economic. De exemplu, fotovoltaicele s-au ieftinit cam cu 85% în ultimul deceniu, iar tehnologia eolienelor s-a ieftinit şi ea cu peste 50%. E un lucru bun.”



    Raportul ONU analizează inclusiv ce pot face oamenii pentru a evita cele mai grave daune aduse climei. Prima şi cea mai evidentă cale, susţin autorii, este de a înceta emisiile de dioxid de carbon, în special din sectorul energetic şi cel al transportului. Încălzirea devine atât de periculoasă în prezent, spun ei, încât trebuie să dezvoltăm metode de a extrage carbonul din atmosferă şi chiar de a-l îngropa sub pământ sau de a-i găsi noi utilizări. Interesul public este să trecem cât mai repede la energia verde, spune Roxana Bojariu, să facem această tranziţie ecologică, dar cu păstrarea dezvoltării economice, iar lucrul acesta se poate face antrenând mediul academic şi nu doar, antrenând întreaga societate, mediul de afaceri, toţi cetăţenii, comunităţile locale



    Trebuie să renunţăm la combustibilii fosili. Trebuie să renunţăm să mai investim în noi capacităţi de producţie, de extragere şi de folosire a lor. Vedem că aceşti combustibili fosili, care sunt răspândiţi neuniform în lume, favorizează conflictele, pentru că există modalităţi de presiune geostrategică din partea ţărilor care au combustibili fosili către cele care îi folosesc. Deci, până la urmă, chiar dacă e dificil şi vor fi şi consecinţe tranzitorii economice, cu cât scăpăm de combustibilii fosili mai repede, cu atât mai bine e şi pentru mediu, pentru sistemul climatic, dar şi din punct de vedere geopolitic, pentru conflictele la scară globală.”



    Veşti îngrijorătoare nu vin doar de la ONU. O cercetare publicată în revista “Nature” prezice, de exemplu, cu ajutorul unor modele, că până în 2070 se pot produce aproximativ 15.000 de noi evenimente de transmitere virală între specii, din cauza reorganizării distribuţiei mamiferelor, determinată de schimbările climatice într-un scenariu de încălzire globală cu două grade. Schimbările climatice vor forţa animalele sălbatice să îşi mute habitatele, probabil în zone cu concentraţii mari de oameni, crescând dramatic riscul ca noi viruşi să treacă de la animale sălbatice la oameni şi să poată duce la următoarea pandemie, se mai arată în materialul amintit. Un alt studiu, publicat de revista “Science”, aminteşte că ultima dată când Pământul s-a confruntat cu o extincţie în masă a fost în Cretacic, când un meteorit şi activitatea unor vulcani au distrus viaţa de pe Pământ. Şaizeci şi cinci de milioane de ani mai târziu, fiinţele umane pot fi martorii (şi pot provoca) o nouă extincţie în masă, cea a oceanelor. Şi este cert, se arată în studiu, că, dacă schimbările climatice nu vor fi oprite drastic şi rapid, efectul de seră care încălzeşte oceanele şi le epuizează oxigenul, adăugat la distrugerea habitatelor, pescuitul excesiv şi poluarea de coastă, va pune capăt vieţii marine.


  • Amprente ale omului asupra planetei

    Amprente ale omului asupra planetei

    Agenţia Internaţională a Energiei a lansat un avertisment dur către industria energetică, subliniind că investitorii nu ar trebui să finanţeze noi proiecte în petrol, gaze naturale şi cărbune, dacă lumea vrea să ajungă la zero emisii de carbon până în 2050. Se estimează că emisiile de carbon la nivel global vor crește periculos anul acesta, pe măsură ce economia mondială își revine din criza provocată de pandemia de coronavirus. Recuperarea economică din criza COVID nu este în prezent deloc sustenabilă pentru climă, iar dacă guvernele din întreaga lume nu se mișcă rapid pentru a începe reducerea emisiilor este probabil să ne confruntăm cu o situație și mai gravă în 2022, adaugă Agenţia.



    La rândul său, secretarul general al ONU, Antonio Guterres a cerut țărilor dezvoltate să elimine treptat utilizarea cărbunelui până în 2030 și să pună capăt construcției de noi centrale pe cărbune. Toate acestea în condițiile în care se preconizează că cererea de energie electrică va avea cea mai rapidă creștere din ultimii zece ani. Există, însă, și vești bune, precum creșterea producției de energie solară și eoliană în China. Sau că executivul de la Berlin a adoptat un plan de accelerare a implementării obiectivelor climatice, astfel încât Germania să atingă neutralitatea emisiilor de CO2 până în anul 2045.



    De altfel, statele dezvoltate şi-au asumat în ultimele luni angajamente ambiţioase pentru reducerea emisiilor poluante, iar aceste promisiuni trebuie respectate. La rândul său, preşedintele francez Emmanuel Macron a apreciat că statele africane nu trebuie să rămână închise în energiile fosile şi trebuie să poată avansa odată cu restul lumii, prin atragerea de investiţii masive în energiile regenerabile. Aceste apeluri marchează, de fapt, esenţa problemei din punct de vedere al producerii şi al economiei. Este vorba de o schimbare fundamentală în societate şi în economie, a apreciat la Radio România, profesorul universitar doctor Mircea Duțu:



    “În ultimii aproape 200 de ani, întreaga societate şi economie a planetei s-au desfăşurat pe un model energetic având la bază combustibili fosili: petrol, cărbune şi gaz metan. În aceste condiţii, pentru a compatibiliza din punct din vedere economic ceea ce se întâmplă la nivelul climatic, s-a optat pentru schimbarea acestui mod fundamental de a produce energie şi a trece de la energiile fosile la cele regenerabile, eventual şi nucleare, şi oricum la surse de energie cu emisii slabe de gaze cu efect de seră. Principalul obiectiv al acţiunii globale în vederea atenuării şi adaptării la schimbările climatice îl reprezintă, din punct de vedere climatic propriu-zis, limitarea creşterii temperaturii medii globale sub 2 grade Celsius, şi dacă este posibil, la 1,5 grade Celsius în raport cu nivelurile preexistente epocii moderne, deci, în perioada preindustrială și, în mod complementar, dar absolut conjugat, atingerea neutralităţii climatice la mijlocul acestui secol, ca o componentă a acţiunii umane de atingere a obiectivului de limitare a creşterii temperaturii medii globale.”



    În ce măsură au fost accelerate schimbările climatice în ultima perioadă de activităţile umane? În cea mai mare parte şi putem spune acest lucru cu precizie chiar mai mare decât o puteam spune acum 10 ani, explică Roxana Bojariu, expert climatolog. Creşterea temperaturii medii globale observate mai ales începând cu a doua jumătate a secolului XX este cauzată în cea mai mare parte – cu o probabilitate de 95% – de activităţile umane, se afirmă în ultimul raport al Grupului interguvernamental pentru studiul schimbării climei și avem dovezi ştiinţifice, mai spune Roxana Bojariu:



    Sunt experimente numerice, analogul perfect al experimentelor din laboratorul de fizică, care ne arată că, dacă nu luăm în calcul creşterea concentraţiei gazelor cu efect de seră, nu obţinem această tendinţă de creştere a temperaturii medii globale. Deci, factorii naturali practic nu au un efect asupra creării tendinţei de creştere a temperaturii medii globale. Nici activitatea soarelui, nici activitatea vulcanică, nu pot explica această creştere impresionantă, vedeţi că avem recorduri pe an, pe lună ce trece. Ultimii şase ani au fost cei mai călduroşi şase ani din toate înregistrările, începând din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Ultimul deceniu a fost cel mai călduros din toate deceniile pe care le avem în înregistrări. Dar aceste recorduri sunt însoţite şi de fenomene extreme, recorduri ale manifestărilor unor fenomene extreme. Anul trecut am avut cel mai activ sezon al uraganelor în Atlantic. În acelaşi timp, avem o topire accelerată a învelişului de gheaţă din Groenlanda, dar şi din vestul Antarcticii. Din păcate, astfel de lucruri se vor amplifica în viitor. Vom avea incendii cum au fost cele din Australia, dar şi din Amazon, cum au fost incendii şi în sudul Europei. Experimentele numerice arată chiar că şi în România incendiile de vegetaţie din păcate vor avea un impact din ce în ce mai mare pe măsură ce creşterea temperaturii medii globale continuă, pe măsură ce schimbarea actuală se amplifică.”



    Avem nevoie de această neutralitate climatică în 2050, asta înseamnă că toate activitățile noastre care până la urmă ajung să ducă la emisii în atmosferă trebuie să aibă o contrapondere, în așa fel încât per total să avem emisii nete zero și amprenta noastră, a activităților noastre în mediu, să nu mai existe, spune Roxana Bojariu.





  • Viitorul cărbunelui în producția europeană de energie

    Viitorul cărbunelui în producția europeană de energie

    Cărbunele asigură încă o bună parte din producţia
    de energie la nivelul Uniunii Europene. Cum însă viitorul energiei în
    comunitatea europeană este strâns legat de obiectivele de mediu ambiţioase ale
    Uniunii, se urmăreşte trecerea cât mai rapidă şi mai sustenabilă către surse
    regenerabile de energie. Cât va mai conta însă, în viitor, cărbunele în
    producţia europeană de energie?

    Ne răspunde Dumitru Fornea, membru al
    Comitetului Economic şi Social European şi, totodată, secretar general al
    Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian, organizaţie cu o puternică prezenţă
    în minerit şi energie.

    Prin Acordul
    de la Paris, din 12 decembrie 2015, Uniunea Europeană se angajează să reducă
    drastic emisiile de carbon. S-a stabilit în felul acesta ca, până în 2030, emisiile de carbon să fie
    reduse cu 40 la sută, iar până în 2050, Ununea Europeană este foarte ambiţioasă
    şi doreşte să le reducă până aproape de zero. Pe de altă parte, un sfert din
    energia electrică produsă în Uniunea Europeană vine din cărbune. Aşa cum este
    formulată ambiţia europeană, se pare că nu se dă nicio şansă cărbunelui. Dar,
    pe de altă parte, Polonia a spus că nu poate să renunţe la cărbune până în
    2050. Germania are un moratoriu până în 2030, dar unele centrale termice sunt
    pe cale de a fi închise până în 2022. Spania a închis deja minele de cărbune,
    Bulgaria nici măcar nu vrea să ia în discuţie tema…

    În Grecia s-a făcut iniţial
    un anunţ din partea premierului că vor închide până în 2030, dar se pare că au
    revenit între timp şi vor încerca să găsească soluţii alternative. Trebuie să
    luăm în considerare toate aceste aspecte. Noi avem încă nişte rezerve în
    România, care pot fi utilizate. Dacă sistemul nostru energetic va renunţa la
    cărbune, la combustibilii fosili, sepune întrebarea: <>. Soluţia reală ar fi să găsim tehnologii care să poată înlocui
    aşa-zisele <>, dar este puţin probabil ca acest
    lucru să se întâmple într-o perioadă foarte scurtă de timp.


    Renunţarea la cărbune are însă şi serioase
    implicaţii de ordin social, după cum ne spune Dumitru Fornea, membru al
    Comitetului Economic şi Social European, secretar general al Confederaţiei
    Sindicale Naţionale Meridian.

    În
    11 state membre, cărbunele asigură 230 de mii de locuri de muncă în industria
    minieră şi energetică. Vorbim de aproximativ un milion de persoane care vor fi
    direct afectate. Această politică ambiţioasă privind protecţia mediului şi
    schimbările climatice trebuie să fie corelată cu măsurile de protecţie socială,
    cu investiţiile în regiunile miniere afectate, cu măsuri active pentru educarea
    şi formarea celor care sunt in pericol de a-şi pierde locurile de muncă.


  • UE/BEI finanțează proiecte ecologice în Brazilia

    UE/BEI finanțează proiecte ecologice în Brazilia

    Banca Europeană de Investiţii a anunţat finanţarea unui nou proiect de infrastructură cu efecte în combaterea încălzirii globale: modernizarea reţelei de alimentare cu apă din statul brazilian Minas Gerais.

    Banca Europeană de Investiţii – BEI – va finanţa cu 145 de milioane de euro modernizarea infrastructurii de alimentare cu apă potabilă şi de reciclare a apelor uzate din statul brazilian Minas Gerais.

    În termeni concreţi, proiectul prevede construirea unor noi staţii de epurare a apelor uzate şi extinderea reţelei de alimentare cu apă la încă 140.000 de gospodării. Vor fi, de asemenea, refăcute mai multe staţii staţii de pompare şi alte elemente de infrastructură a apei.

    Se estimează că aproximativ 700.000 de brazilieni vor beneficia de aceste lucrări, iar proiectul în ansamblul său va contribui la reducerea emisiilor cu efect de seră şi va atrage noi investiţii responsabile din punct de vedere climatic.

    În marja Conferinței ONU de la Madrid privind Schimbările Climatice, Banca Europeană de Investiţii a semnat un Memorandum de Înţelegere cu banca de promovare a proiectelor de interes public din statul brazilian Minas Gerais, iar în luna octombrie, cele două instituţii şi-au unit forţele pentru a sprijini implementarea proiectelor de combatere a încălzirii globale în Brazilia. Un prim proiect în acest sens a fost deja finanţat de BEI: 100 de milioane de euro pentru producerea şi distribuţia energiei regenerabile.

    Uniunea Europeană este principalul partener de dezvoltare al regiunii America Latină, cel mai important investitor şi al doilea mare partener comercial.

    La nivel mondial, BEI este unul dintre cei mai mari investitori în proiectele de dezvoltare care contribuie la combaterea încălzirii climatice. Banca Europeană de Investiţii şi-a propus să devină lider global în furnizarea fondurilor necesare respectării obiectivelor principale ale Acordului de la Paris privind Schimbările Climatice, anume menţinerea încălzirii globale la mai puţin de două grade faţă de perioada pre-industrială şi limitarea creşterii temperaturii la 1,5 grade.

    Până în anul 2025, BEI îşi va mări capacitatea de finanţare a proiectelor climatice şi de conservare a mediului cu până la 50%, urmând ca până în anul 2030 să mobilizeze cel puţin o mie de miliarde de euro. De la sfârşitul anului 2021, BEI va înceta finanţarea proiectelor bazate pe arderea combustibililor fosili.


  • BEI nu va mai finanţa din 2022 proiectele în domeniul combustibililor fosili

    BEI nu va mai finanţa din 2022 proiectele în domeniul combustibililor fosili

    Banca Europeanã de Investiţii nu va mai finanţa peste doi ani proiectele energetice pe bază de combustibili fosili. Adică petrol, cărbune și gaze naturale.

    Decizia marchează o schimbare majoră în politica Băncii Europene de Investiții, instituția de creditare pe termen lung a Uniunii Europene.Măsura a fost aprobată cu o susţinere impresionantă, anunță un comunicat al instituției. Nu însă cu unanimitate, scriu agențiile de presă, care mai relatează că reprezentanții unor state membre au votat împotrivă sau s-au abținut. Multe din aceste ţări, notează Reuters, au în plan contrucţia unor conducte pentru transportul gazelor naturale, inclusiv al celor lichefiate.

    ‘Este un prim pas important’, crede vicepreşedintele băncii, Andrew McDowell.

    Conform noii politici, cei care solicitã finanțare pentru proiecte energetice trebuie sã arate cã pot produce un kilowatt orã de energie, emiţând mai puțin de 250 de grame de dioxid de carbon. Actualul standard este de 550 grame de dioxid de carbon.

    Practic, prin această decizie, Banca Europeană de Investiții va interzice finanţarea centralelor tradiţionale. Proiectele care implicã gazele naturale sunt posibile, dar numai dacă se vor baza pe ‘noile tehnologii’ nepoluante, mai spune banca.

    Președintele instituției, germanul Werner Hoyer, spune cã banca este responsabilã în fața investitorilor sãi și că în opinia sa, alocarea de fonduri pentru proiectele în domeniul combustibililor fosili, care peste câțiva ani ar putea fi considerate depãşite, ‘nu are sens’. Și tot el crede că este timpul ca banca pe care o conduce să-și alinieze politica de investiții la prevederile acordului de la Paris de combatere a schimbărilor climatice:

    Va fi dificil, mărturisește Werner Hoyer, dar tot el adaugă: Ne vom concentra pe eficiența energetică, pe energiile regenerabile, pe rețelele de alimentare cu energie, dar și pe cercetare și dezvoltare. Credem că în acest fel ne aliniem la politica şi prioritățile stabilite de Uniunea Europeană.


    În urmă cu două săptămâni, miniștrii europeni de Finanțe au cerut Băncii Europene de Investiții, dar și altor organisme financiare globale, precum Banca Mondialã, ‘sã reducã treptat finanțarea pentru proiectele în domeniul combustibililor fosili, în special a celor solizi. Trebuie totuși să se țină cont, mai spun miniștrii europeni de finanțe, de dezvoltarea sustenabilă şi de nevoile energetice, inclusiv de securitatea energetică, a ţărilor partenere.


  • Evaluarea punerii în aplicare a politicilor de mediu

    Evaluarea punerii în aplicare a politicilor de mediu

    Comisia Europeană ajută statele membre să aplice mai bine normele UE în
    materie de mediu pentru a proteja cetățenii și pentru a le îmbunătăți calitatea
    vieții.


    Calitatea slabă a aerului continuă să fie o problemă în România.
    Principalele surse de poluare a aerului provin din sectorul transporturilor și
    din cel al energiei, în special din utilizarea combustibililor fosili/solizi în
    gospodării. Ţara noastră ar putea înregistra progrese semnificative în soluționarea
    acestei probleme, printre altele, prin restructurarea sistemului energetic și a
    sistemului de încălzire a gospodăriilor. Această restructurare se poate realiza
    prin favorizarea integrării surselor regenerabile și prin trecerea la gaze naturale,
    la încălzirea centralizată și la controlul poluării. Este una dintre
    concluziile evaluării punerii în aplicare a politicilor de mediu ale UE în
    România. Potrivit acestui raport, au fost identificate deficiențe grave și
    structurale în datele despre calitatea aerului, măsurate de rețeaua de monitorizare
    din România și raportate Comisiei Europene. În realitate, situația ar putea fi
    mult mai gravă decât cea raportată efectiv.


    Comisia Europeană a publicat recent cea de a doua evaluare a punerii în
    aplicare a politicilor de mediu, scopul fiind, bineînţeles, acela de
    îmbunătățire a punerii în aplicare a politicii europene de mediu și a normelor
    convenite de comun acord în toate statele membre ale UE.


    Karmenu Vella, comisarul european pentru mediu, afaceri maritime și pescuit:


    EIR – evaluarea punerii în aplicare
    a politicilor de mediu este rezultatul muncii de doi ani, împreună cu statele
    membre, rezultatul final al unui ciclu de analiză, dialog și colaborare.
    Consider că este o analiză detaliată și obiectivă a ceea ce funcționează în
    politica de mediu și ce mai este de făcut. În EIR este vorba despre cauze, deci
    privește și guvernarea și chestionează dacă autoritățile de mediu dispun de
    resursele și abilitățile de care au nevoie. Această evaluare analizează modul
    în care politica de mediu este integrată în alte politici sectoriale și dacă
    factorii de decizie sunt ascultați, dacă vocile lor contează.


    Implementarea politicii și a legislației UE în domeniul mediului este
    esențială pentru un mediu sănătos, dar, în acelaşi timp, oferă noi oportunități
    pentru o creștere economică durabilă, pentru inovare și crearea de locuri de
    muncă. Dacă legislația în domeniul mediului ar fi pusă pe deplin în aplicare,
    suma care s-ar economisi la nivelul UE în ceea ce privește costurile de
    sănătate și costurile directe pentru mediu ar fi de circa 55 de miliarde de
    euro anual, se arată în comunicatul legislativului european.


    Pachetul prezentat de Comisie include 28 de rapoarte de țară, care prezintă
    situația actuală în ceea ce privește punerea în aplicare a legislației UE în
    domeniul mediului, dar și oportunități de îmbunătățire în fiecare stat membru. Pachetul
    include și o comunicare ce formulează concluzii și definește tendințele comune
    la nivelul UE, precum și recomandări de îmbunătățire adresate tuturor statelor
    membre.


    De exemplu, în ceea ce priveşte calitatea aerului, evaluarea arată că
    optsprezece state membre continuă să se confrunte cu niveluri ridicate ale
    emisiilor de oxid de azot (NOx). Având în vedere impactul poluării atmosferice
    asupra sănătății, Comisia s-a angajat în dialoguri privind aerul curat cu mai
    multe țări din UE, în paralel cu adoptarea unor măsuri mai bine direcționate de
    asigurare a respectării legislației.


    Evaluarea Comisiei vizează şi gestionarea deşeurilor, atingerea
    obiectivelor directivelor privind apa, protejarea naturii şi a biodiversităţii,
    punerea în aplicare a legislaţiei privind schimbările climatice.



  • Reguli comune pentru piaţa internă de gaze naturale

    Reguli comune pentru piaţa internă de gaze naturale

    Eurodeputaţii au votat, în cadrul Comisiei Industrie, Cercetare şi Energie, un proiect de lege menit să oblige furnizorii de gaze naturale din ţările non-europene să respecte normele Uniunii Europene privind piaţa gazelor naturale. Este vorba de Rusia, inclusiv pentru North Stream 2, Norvegia, Algeria, Libia, Tunisia şi Maroc.



    Uniunea Europeană trebuie să își reducă cheltuielile pentru importurile de energie. Acestea se ridică la aproximativ 350 de miliarde de euro în fiecare an, făcând din Uniune cel mai mare importator de energie din lume. În acelaşi timp, multe state membre se bazează în mare măsură pe un număr limitat de furnizori. Acest lucru le face vulnerabile la perturbările care apar în aprovizionarea cu energie.



    Mai mult decât atât, Uniunea Europeană trebuie să îndeplinească obiectivele cadrului privind clima și energia pentru 2030, care vizează combustibilii fosili și emisiile de gaze cu efect de seră. Şi, nu în ultimul rând, Uniunea trebuie să modernizeze infrastructura energetică învechită, să își integreze pe deplin piețele energiei și să asigure coordonarea prețurilor la energie de la nivel național.



    Crearea unei uniuni energetice pe deplin funcționale va oferi mai multe posibilități de alegere și prețuri mai mici pentru consumatorii și întreprinderile din blocul comunitar. Obiectivul pachetului privind uniunea energetică este de a asigura o energie la prețuri accesibile, sigură și durabilă atât pentru Europa, cât și pentru cetățenii săi. Cinci domenii-cheie, inclusiv securitatea energetică, eficiența energetică și decarbonizarea, fac obiectul unor măsuri specifice. Propus de Comisia Europeană în 2015, pachetul privind uniunea energetică se sprijină pe trei piloni: o strategie-cadru care detaliază obiectivele și măsurile concrete pentru uniunea energetică; viziunea Uniunii pentru Acordul global de la Paris privind schimbările climatice şi un plan pentru realizarea obiectivului de interconectare electrică de 10% până în 2020.



    Ştim că este necesar să introducem această soluţie legală şi certă cât mai curând posibil, întrucât suntem în întârziere cu 9 ani — a argumentat în Parlamentul European raportorul Jerzy Buzek. Eurodeputatul polonez a explicat că este vorba, de fapt, de cel de-al treilea pachet energetic care trebuie să fie introdus pe întregul teritoriu al Uniunii Europene:



    “Avem interese diferite, puncte de vedere diferite, însă hai să le evaluăm pe toate şi să creăm o lege pentru piaţa internă de energie care să ajute deopotrivă cetăţenii şi companiile noatre energetice, dar şi pe furnizorii noştri din afara blocului comunitar. Deoarece avem nevoie de ei, 65-70% din necesarul nostru de gaze naturale trebuie să fie importat din ţări care nu sunt member ale Uniunii Europene. Aşa că suntem foarte deschişi faţă de toată lumea, însă dorim să punem capăt unui lucru foarte periculos — acela de a folosi deciziile privind energia ca pe o armă politică. Este foarte important!”



    Energia Uniunii Europene în cifre nu arată prea bine: șase state membre depind de un furnizor extern unic pentru toate importurile lor de gaze, 75% din locuințele Uniunii sunt ineficiente din punct de vedere energetic, 94% din transporturi se bazează pe produse petroliere, dintre care 90% sunt importate, iar prețurile angro ale energiei electrice și ale gazelor sunt cu 30% și, respectiv, cu peste 100% mai mari decât în Statele Unite.