Tag: comertul online

  • COVID 19: Măsuri împotriva speculei și practicilor neloiale în mediul online

    COVID 19: Măsuri împotriva speculei și practicilor neloiale în mediul online

    De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, s-a înregistrat o creștere a numărului de comercianți incorecţi care vând online produse înșelătoare și care pretind că ar putea preveni sau vindeca noul virus. Afirmațiile false se referă la o serie de produse de uz medical sau profilactic, cum ar fi măști, bonete sau dezinfectanți pentru mâini. Astfel de comercianți exploatează situația actuală pentru a-și vinde produsele la prețuri foarte mari, susținând informaţii false și inducând astfel în eroare consumatorii europeni.

    În acest context, Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale pentru protecția consumatorilor la nivelul Uniunii Europene au lansat acțiuni comune pentru a contracara astfel de practici şi pentru informarea corectă a consumatorilor.

    Didier Reynders, comisarul european pentru justiție și consumatori, a declarat că nu vor fi toleraţi comercianții care manipulează temerile cauzate de pandemia de COVID-19. El a arătat că unele platforme, cum ar fi Amazon și Facebook, au luat deja măsuri împotriva unor astfel de practici. Didier Reynders a lansat un apel tuturor actorilor implicaţi – inclusiv celor din piețele online și platformelor de găzduire – să ajute autorităţile europene şi naţionale să lupte împotriva acestor comportamente abuzive. El a dat asigurări că Executivul European și autoritățile competente din statele membre vor utiliza toate mijloacele de combatere a comercianților necinstiți.

    Cu sprijinul Comisiei, autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor pregătesc o orientare pentru a identifica mai bine practicile problematice. Documentul – care va fi publicat în următoarele zile – va contribui la coordonarea acțiunilor tuturor autorităților naționale, comercianților și platformelor, oferind în acelaşi timp consultanță statelor membre. Având în vedere caracterul urgent al situației, statele Uniunii Europene sunt încurajate să ia cât mai rapid măsurile necesare pentru respectarea, cu prioritate, a legislațiilor naţionale.

    De asemenea, toate platformele online trebuie să își intensifice eforturile pentru a detecta și a înlătura informațiile false.

    Protecţia consumatorului este o preocupare constantă a instituţiilor Uniunii Europene, iar legislaţia în domeniu a fost amendată şi îmbunătăţită constant.


  • Intră în vigoare noi măsuri de încurajare a comerţului online

    Intră în vigoare noi măsuri de încurajare a comerţului online

    Este liber la cumpărături în Uniunea Europeană. De la începutul săptămânii, clienţii magazinelor online nu vor mai fi discriminaţi în funcţie de naționalitate sau țara de reședință.

    De la începutul acestei săptămâni, în întreaga Uniune Europeană a intrat în vigoare o directivă care interzice practica discriminatorie a blocării geografice, care a împiedicat până acum accesarea unui magazin online găzduit într-un stat membru de către cetățenii din alte state membre.

    Cum a funcționat această practică? Prin blocarea accesului la anumite pagini de internet, prin refuzul de a livra produsele comandate sau prin aplicarea unor prețuri diferențiate în funcție de naționalitate, țara de reședință, domiciliul sau sediul consumatorului. Cei mai afectaţi de aceste limitări au fost clienţii magazinelor online de produse electronice, electrocasnice şi hardware.

    De acum încolo însă toate aceste restricții dispar, iar magazinele online vor putea fi accesate de oriunde din Uniunea Europeană şi sunt obligate să livreze în orice loc. Nu vor mai putea fi refuzate nici cardurile de debit sau de credit din anumite ţări.

    Avem nevoie de o Europă fără frontiere și fără bariere. Iar eliminarea geoblocării este un pas făcut în această direcție. Am reuşit prin cooperare să luăm o măsură care vine în sprijinul a milioane de oameni și afaceri. Este o acțiune cu rezultate extrem de concrete. Aș putea spune că este un cadou făcut de Crăciun, afirmă europarlamentarul polonez, Roza Thun, raportor pe această temă.


    Tot ea a amintit de faptul că interzicerea acestei practice, a blocării geografice, vine să completeze alte măsuri luate de Uniune în favoarea consumatorilor. Este vorba de eliminarea tarifelor de roaming la telefonia mobilă și de portabilitatea serviciilor de conținut online, adică posibilitatea ca oamenii să acceseze de oriunde conținutul online la care sunt abonați ( filme sau programe sportive).


    Cred că facem un pas cu adevărat revoluționar. Oamenilor li se pare absolut normal să nu existe tarife de roaming. Și cu toate astea am avut timp de mai bine de 20 de ani. Oamenilor li se pare, de asemenea, firesc să aibă acces la același conținut online în oricare stat membru s-ar afla.Și cu toate astea au existat restricții până în luna aprilie a acestui an. Oamenii sunt mulțumiți de noile drepturi. Sper să se bucure și de cumpărăturile pe care le pot face acum fără teama că pot fi blocați sau discrimați, spune și vicepreședintele Comisiei Europene, Andrus Ansip.





    Statele membre trebuie să urmărească acum punerea în aplicare a noului regulament și să stabilească măsurile care trebuie luate în cazul nerespectării regulilor.

    Comisia va face o primă evaluare a aplicării Regulamentului privind geoblocarea până în martie 2020. Trebuie spus însă că nu face obiectul noilor reguli conținutul protejat prin drepturi de autor, cum ar fi cărțile electronice, muzica sau jocurile online.

  • CE și PE evaluează progresele înregistrate în eliminarea barierelor din calea comerțului electronic

    CE și PE evaluează progresele înregistrate în eliminarea barierelor din calea comerțului electronic

    Consumatorii și întreprinderile manifestă un
    interes tot mai mare pentru cumpărături și vânzări în întreaga UE. Vânzările
    online de produse cresc cu 22% pe an. Cu toate acestea, unii comercianți încă îngreunează
    clienții dintr-un alt stat membru UE să cumpere online sau să beneficieze de
    prețuri la fel de avantajoase în comparație cu clienții locali.
    Vicepreședintele Andrus Ansip și comisarii Elżbieta Bieńkowska, Věra Jourová și
    Mariya Gabriel s-au întâlnit la Strasbourg cu membrii Parlamentului European
    pentru a face bilanțul progreselor înregistrate în eliminarea barierelor din
    calea comerțului electronic în UE și a discuta oportunitățile și provocările
    viitoare.


    Cu această ocazie, vicepreședintele Ansip a
    declarat: Este un pas
    revolutionar. Doar ce s-a întâmplat. Oamenii și-au obținut drepturile din
    aprilie, iar ei nu sunt cu adevărat mulțumiți de aceste noi drepturi. De
    asemenea, sunt sperante că oamenii se vor
    bucura, iar cumpărăturile vor fi
    facute fără a fi blocate, redirecționate, fără a fi discriminati.



    Începând cu data de 3
    decembrie, europenii vor putea face cumpărături on-line fără blocaj
    nejustificat oriunde s-ar afla în UE. Începând cu anul viitor, cetățenii vor
    putea compara mai ușor costurile de livrare a coletelor și vor beneficia de
    prețuri mai accesibile pentru livrarea coletelor transfrontaliere. Regulile
    privind taxa pe valoarea adăugată pentru comerțul electronic vor simplifica
    procesul de impozitare a antreprenorilor începând din 2021.


    Alte propuneri sunt
    în prezent discutate în Parlamentul European sau negociate între instituții,
    cum ar fi regulile contractuale pentru vânzarea de bunuri și furnizarea de
    produse digitale conținut și noul acord pentru consumatori. Scopul este de a
    conveni asupra acestor noi norme înainte de sfârșitul actualei legislaturi a
    Parlamentului European, astfel încât consumatorii și întreprinderile să
    beneficieze de toate avantajele comerțului online.


  • Drepturile consumatorilor în economia digitală

    Drepturile consumatorilor în economia digitală

    Comerţul online din România a
    avut anul trecut cea mai spectaculoasă creştere din Uniunea Europeană, chiar
    dacă nu a reuşit să prindă din urmă celelalte ţări comunitare la capitolul
    cifră de afaceri. Explicaţia pentru această tendinţă este simplă – acest tip de
    comerţ câştigă teren datorită avantajelor pe care le aduce: preţ mai redus şi timp salvat. Ce se vinde cel mai
    bine pe internet? Produsele din domeniul
    electrocasnicelor şi IT, urmate de ţinutele vestimentare, articolele pentru
    copii şi cele din industria auto, spun cei care au ales să îşi desfăşoare
    afacerile în acest mediu. Comerţul online a democratizat comerţul, spune
    Florinel Chiş, director executiv al Asociaţiei Română a magazinelor online,
    vorbind despre avantajele sistemului: Prin intermediul tehnologiei, am acces la milioane de produse din faţa
    unui dispozitiv conectat la internet. Nu mai am bariera că trebuie să mă
    deplasez şi să am anumite produse în proximitate sau în cel mai apropiat oraş.
    Pot să-l comand online şi îmi vine acasă, chiar dacă locuiesc în mediul rural. Din
    punctul acesta de vedere, tehnologia ne îmbunătăţeşte viaţa de zi cu zi. În
    ceea ce priveşte partea de educaţie, există o serie de iniţiative private
    pentru a acoperi această zonă, atât pentru tineri, care încă din şcoală au de-a
    face cu tehnologia, cât şi pentru cei mai în vârstă.

    Avantajele vin, însă,
    la pachet cu o serie de vulnerabilităţi în mediul online. În acest context, una
    dintre provocări rămâne asigurarea drepturilor consumatorilor. Şi nu doar în
    ceea ce priveşte comerţul online, ci în tot ceea ce ţine de economia digitală. Irina
    Chiriţoiu, directorul Centrului european al consumatorilor din România, explică: Din punctul de vedere al
    protecţiei consumatorilor, această economie digitală sau piaţă unică digitală,
    pe care Comisia Europeană încă din 2015 a adus-o în discuţie, înseamnă
    uniformizarea legislaţiei la nivelul UE cu un minim de legislaţie generală în
    toate statele membre. Pentru că, dacă pornim de la procentul de 69% dintre
    europeni care achiziţionează, care folosesc internetul prin partea de conectare
    cu prietenii, prin partea de a viziona un film, de a asculta muzică şi de a
    face, sigur, şi achiziţii online, într-adevăr această cifră ne duce cu gândul
    că drepturile consumatorilor în mediul digital trebuie să fie mult mai bine
    respectate şi evidenţiate. Comisia Europeană, de-a lungul ultimilor doi ani, a adus
    o plus-valoare protecţiei consumatorilor prin câteva reglementări pe care le-a
    făcut.

    Conform studiilor realizate de Biroul român de audit Transmedia, în
    2017, 3 milioane de oameni din mediul urban – reprezentând o treime din
    populaţia oraşelor – a realizat cumpărături online. Aceştia reprezintă mai mult
    de jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban din România.
    Datele mai relevă că un sfert din utilizatorii de internet realizează
    cumpărături online, 26% declarând că cel puţin o dată la trei luni
    achiziţionează un produs sau un serviciu pe net. În ceea ce priveşte profilul
    cumpărătorilor online – este vorba de persoane tinere, cu vârsta până în 45 de
    ani, educaţi, din oraşe mari, întreprinzători particulari sau persoane cu
    funcţie de conducere şi venituri peste medie. Care sunt priorităţile pentru ca
    România să-şi consolideze domeniul comerţului online? Din nou, Florinel Chiş: Pentru a dezvolta mai departe comerţul online în
    România avem nevoie ca un procent mai mare din populaţie să aibă acces la
    internet. Ulterior, pentru a ajunge să comand online am nevoie ca partea de
    infrastructură digitală să existe. Mai departe, avem nevoie ca partea
    legislativă să susţină această creştere. În momentul acesta, avem directivele
    şi regulamentele transpuse. În acelaşi timp, active în legislaţia naţională mai
    sunt, însă, reminescenţe de dinaintea intrării României în Uniunea Europeană,
    care trebuie armonizate. De asemenea, există o aplicare diferenţiată între
    instituţiile statului pe aceleaşi aspecte – o autoritate interpretează un lucru
    într-un anumit fel, altă autoritate vine şi interpretează într-un alt sens, iar
    aceste lucruri trebuie, de asemenea, armonizate.

    De ce se tem românii când fac
    cumpărături pe internet? Potrivit Biroului român de audit Transmedia, jumătate
    dintre cei care fac cumpărături online se tem, în primul rând, pentru siguranţa
    datelor personale. Se va schimba situaţia odată cu intrarea în vigoare a noului
    regulament european pentru protecţia datelor? Toate instituţiile
    şi companiile care procesează date cu caracter personal trebuie să se alinieze
    noului regulament al Uniunii Europene (GDPR – General Data Protection
    Regulation) până la 25 mai, altfel riscă amenzi de până la 20 de milioane de
    euro. Acesta este menit să întărească drepturile persoanelor
    fizice, care în relaţia cu diverşi operatori de date pot cere modificarea,
    actualizarea sau ştergerea anumitor informaţii, astfel încât să aibă control în
    ceea ce priveşte datele personale.

  • Parlamentul votează în favoarea eliminării blocajelor în comerțul online transfrontalier

    Parlamentul votează în favoarea eliminării blocajelor în comerțul online transfrontalier

    La începutul lunii februarie, Parlamentul European a votat în favoarea
    eliminării blocajelor în comerţul on-line transfrontalier, fiind adoptat cu o
    mare majoritate Raportul Geo-blocarea
    și alte forme de discriminare bazate pe cetățenia sau naționalitatea,
    domiciliul sau sediul clienților.



    Noile reguli vor interzice blocarea geografică a cumpărătorilor care
    accesează pagini de internet din alt stat membru UE, pentru a le permite să
    aleagă de pe ce pagină vor achiziționa bunuri sau servicii, fără să fie blocați
    sau redirecționați automat către o altă pagină din cauza naționalității,
    locului de rezidență sau chiar a unei locații temporare unde se află.


    Această practică discriminatorie numită şi geoblocare este de ceva
    timp în atenţia Parlamentului European, devenind un element important
    al Strategiei privind piața unică digitală.




    Conținutul protejat
    de copyright este exclus pentru moment.




    Conținutul digital protejat de copyright, cum ar fi cărți electronice, muzică
    ce poate fi descărcată sau jocuri online, nu face obiectul acestor noi reguli,
    pentru moment. Cu toate acestea, Comisia Europeană va trebui să evalueze după
    doi ani de la intrarea în vigoare a acestei legislații dacă interzicerea
    blocării geografice trebuie extinsă pentru a cuprinde și acest tip de conținut.




    Din păcate, acest Regulament, nu rezolvă anumite aspecte
    discriminatorii care afectează cetățenii europeni aparținând minorităților naționale sau lingvistice, atrage
    atenţia deputatul european Iuliu Winkler: Ceea ce
    nu rezolvă Regulamentul este discriminarea împotriva minorităţilor naţionale şi
    vorbim aici de românii din Ungaria, la fel ca şi de maghiarii din România sau
    de germanii din
    Tirolul de Sud şi anume accesul la transmisiile de filme, de televiziune,
    muzică sau cărţi electronice…, în general conţinutul protejat de drepturile
    de autor.
    Se putea decide eliminarea barierelor
    artificiale create de frontierele între state, în transmisiunile audio-vizuale.
    Va fi ocazia de a revizui acest Regulament, peste doi ani, şi de a rezolva şi
    această discriminare la care sunt supuşi membrii comunităţilor comunitare.
    Totuşi este regretabil că atunci când s-a luat o decizie şi când s-a organizat
    această dezbatere, obţinându-se sprijinul grupurilor politice pentru decizia
    privind regulamentul despre geo-blocare, nu s-au abordat şi nu s-au rezolvat
    toate problemele care încă fragmentează piaţa unică a Uniunii Europene.


  • Parlamentul votează în favoarea eliminării blocajelor în comerțul online transfrontalier

    Parlamentul votează în favoarea eliminării blocajelor în comerțul online transfrontalier

    La începutul lunii februarie, Parlamentul European a votat în favoarea
    eliminării blocajelor în comerţul on-line transfrontalier, fiind adoptat cu o
    mare majoritate Raportul Geo-blocarea
    și alte forme de discriminare bazate pe cetățenia sau naționalitatea,
    domiciliul sau sediul clienților.



    Noile reguli vor interzice blocarea geografică a cumpărătorilor care
    accesează pagini de internet din alt stat membru UE, pentru a le permite să
    aleagă de pe ce pagină vor achiziționa bunuri sau servicii, fără să fie blocați
    sau redirecționați automat către o altă pagină din cauza naționalității,
    locului de rezidență sau chiar a unei locații temporare unde se află.


    Această practică discriminatorie numită şi geoblocare este de ceva
    timp în atenţia Parlamentului European, devenind un element important
    al Strategiei privind piața unică digitală.




    Conținutul protejat
    de copyright este exclus pentru moment.




    Conținutul digital protejat de copyright, cum ar fi cărți electronice, muzică
    ce poate fi descărcată sau jocuri online, nu face obiectul acestor noi reguli,
    pentru moment. Cu toate acestea, Comisia Europeană va trebui să evalueze după
    doi ani de la intrarea în vigoare a acestei legislații dacă interzicerea
    blocării geografice trebuie extinsă pentru a cuprinde și acest tip de conținut.




    Din păcate, acest Regulament, nu rezolvă anumite aspecte
    discriminatorii care afectează cetățenii europeni aparținând minorităților naționale sau lingvistice, atrage
    atenţia deputatul european Iuliu Winkler: Ceea ce
    nu rezolvă Regulamentul este discriminarea împotriva minorităţilor naţionale şi
    vorbim aici de românii din Ungaria, la fel ca şi de maghiarii din România sau
    de germanii din
    Tirolul de Sud şi anume accesul la transmisiile de filme, de televiziune,
    muzică sau cărţi electronice…, în general conţinutul protejat de drepturile
    de autor.
    Se putea decide eliminarea barierelor
    artificiale create de frontierele între state, în transmisiunile audio-vizuale.
    Va fi ocazia de a revizui acest Regulament, peste doi ani, şi de a rezolva şi
    această discriminare la care sunt supuşi membrii comunităţilor comunitare.
    Totuşi este regretabil că atunci când s-a luat o decizie şi când s-a organizat
    această dezbatere, obţinându-se sprijinul grupurilor politice pentru decizia
    privind regulamentul despre geo-blocare, nu s-au abordat şi nu s-au rezolvat
    toate problemele care încă fragmentează piaţa unică a Uniunii Europene.


  • Parlamentul European întăreşte protecţia consumatorilor în comerţul online

    Parlamentul European întăreşte protecţia consumatorilor în comerţul online

    Europa
    are cea mai bună legislație pentru protecția consumatorului din lume cu toate acestea au
    fost identificate câteva goluri legislative în regulamentul privind cooperarea
    pentru protecția
    consumatorilor în condițiile
    în care multe legislațiile
    naționale
    datează de dinaintea digitalizării serviciilor. Parlamentul European a revizuit
    regulamentul pentru protecția consumatorilor în comerțul online și își propune să acopere vidul legislativ prin acțiuni coordonate pentru a combate infracțiunile transfrontaliere în UE

    Comisia estimează că
    prejudiciul cauzat consumatorilor de nerespectarea principiilor UE normele de
    consum pe cele cinci piețe online
    transfrontaliere se ridică la aproximativ 770 de milioane de euro pe an. Comisarul
    european pentru justiţie, protecţia consumatorului şi egalitate de gen Věra
    Jourová: Odată implementat noul regulament,
    cetățenii
    europeni vor putea beneficia de o piață echitabilă și instituții care
    să funcționeze
    mai bine pentru a combate infracțiunile
    online. Se vor putea identifica persoanele care stau în spatele unor practici comerciale
    ilegale, va putea fi urmărit fluxul financiar sau vor putea fi blocate paginile
    cu mesaje nepotrivite ori posta avertismente. O adevărată inovație constă în posibilitatea ca autoritățile naționale
    pentru protecția
    consumatorului să aibă mai multă influență în negocierile comune cu grupurile multinaționale.



    Regulamentul odată
    devenit funcțional va oferi
    autorităților naționale instrumentele necesare pentru a putea corecta cu
    rapiditate practicile incorecte ale comercianților și va putea scurta
    timpul de rezolvare al unor cazuri în care au fost atinse interesele cetățenilor din mai multe țări. Autoritățile naționale vor avea mai multe puteri pentru a opri
    escrocheriile și fraudele online
    ne asigură comisarul european pentru justiţie, protecţia consumatorului şi
    egalitate de gen, Věra Jourová: Este vorba despre o asimetrie în
    relația de
    putere între comerciant şi cumpărător care trebuie corectată. În al doilea rând
    trebuie să ne asigurăm că am informat bine cumpărătorii asupra drepturilor pe
    care le au în așa fel
    încât să se poată proteja ei înșiși. O a doua măsură pe care o vom aplica începând cu
    primăvara anului viitor este pentru posibile acțiuni colective. Desigur, în calitate de Comisar pentru
    Justiție voi
    avea în vedere un regulament care să nu îngreuneze activitatea Curților Europene așa că variante de acorduri care să stingă litigiile sunt
    foarte bine venite iar aici regulamentul pentru protecția consumatorilor în comerțul online este util.



    Textul legislativ, aprobat
    de Parlament cu 591 de voturi la 80 și 15 abțineri trebuie adoptat formal de Consiliu. Regulamentul se
    va aplica la 24 de luni după intrarea în vigoare.