Tag: Comitetul Economic si Social European

  • Weekend cu prietenii 21.12.2024

    Weekend cu prietenii 21.12.2024

    La Bruxelles a avut loc Forumul European al Migraţiei 2024, organizat de Comisia Europeană şi Comitetul Economic şi Social European (partea a II-a)

  • Comitetul Economic și Social European  – 65

    Comitetul Economic și Social European – 65

    Comitetul Economic și Social European (CESE), instituţie din sistemul UE, a împlinit 65 de ani de existenţă.



    În urmă cu 65 de ani, Comitetul Economic și Social European a fost înființat și i-au fost conferite competențe consultative pentru a aduce perspectiva diferitelor secțiuni ale societății civile în procesul decizional european. La 19 mai 1958 a avut loc la Bruxelles prima sesiune plenară a CESE. La 13 decembrie 2023, Comitetul a sărbătorit printr-o ceremonie specială cei 65 de ani de activitate. Au participat la eveniment şi foşti preşedinţi ai CESE.



    Am stat de vorbă despre momentul aniversar şi priorităţile CESE, despre viitoarele alegeri europene şi cum pot fi convinşi tinerii să vină la vot cu Vicepreşedintele pentru Comunicare al Comitetului, Laurenţiu Plosceanu.



  • Viziunea CESE pentru COP28

    Viziunea CESE pentru COP28

    Viziunea Comitetului Economic și Social European (CESE) pentru COP28 este eliminarea decalajului în materie de acțiuni climatice cu ajutorul unei tranziții juste, declară Peter Schmidt, Președinte al secțiunii Agricultură, Dezvoltare Rurală și Mediu (NAT) a CESE, în articolul de opinie “Descătușarea ambiției pentru deschiderea unei căi de a ne atinge obiectivele“.



    Pe măsură ce planeta noastră se confruntă cu amenințarea tot mai urgentă a schimbărilor climatice, importanța Conferinței ONU privind schimbările climatice (COP) nu poate fi subliniată îndeajuns. Ca și în anii precedenți, Comitetul Economic și Social European (CESE) va participa activ la negocierile anuale din cadrul COP28 (30 noiembrie-12 decembrie 2023, Dubai).



    În 2023, despre care oamenii de știință afirmă că este anul cu cele mai înalte temperaturi din istoria omenirii, nicio parte a lumii nu a scăpat de consecințele creșterii temperaturilor. Totuși, în ciuda acestor dovezi copleșitoare, există un decalaj major între politicile existente și măsurile care trebuie luate.



    La COP28 se vor trage concluziile primului bilanț la nivel mondial al punerii în aplicare a Acordului de la Paris. În răspunsul lor la acest bilanț, guvernele au ocazia, dar și responsabilitatea de a restabili nivelul de ambiție la nivel mondial.



    Cu toate acestea, constatăm cu îngrijorare că unii actori acționează împotriva obiectivelor Acordului de la Paris, căutând oportunități de extindere a exporturilor de petrol și gaze și de a sporire a dependenței statelor de combustibilii fosili. În rezoluția CESE Abordarea în comun a unei amenințări existențiale: partenerii sociali și societatea civilă pentru punerea în aplicare a unor acțiuni ambițioase în domeniul climei”, adoptată în 2022, Comitetul a subliniat că deciziile politice trebuie să corespundă stadiului științei și informațiilor științifice, a solicitat încetarea imediată a subvențiilor pentru combustibilii fosili și a cerut Comisiei Europene și statelor membre ale UE să își asume rolul de lider și să actualizeze contribuțiile stabilite la nivel național (CSN). Aceste mesaje rămân valabile și au devenit, într-adevăr, mai urgente.



    Delegația CESE la COP28 se va angaja în conversații semnificative, reuniuni bilaterale și evenimente conexe, invitând instituțiile și guvernele UE să își sporească nivelul de ambiție în materie de climă, în conformitate cu stadiul științei și cu informațiile științifice, concentrându˗se pe rolul societății civile organizate în accelerarea acțiunilor climatice. Anul acesta, CESE își concentrează eforturile asupra a două direcții de negociere, adoptând o contribuție cu privire la punerea în aplicare a acțiunilor climatice în domeniul alimentar și al agriculturii și una privind programul de lucru pentru o tranziție justă.



    În ceea ce privește agricultura și securitatea alimentară, CESE solicită punerea în aplicare a trei principii-cheie. În primul rând, avem nevoie de o abordare politică cuprinzătoare care să integreze considerentele legate de climă în politicile agricole și alimentare. În al doilea rând, subliniem importanța democratizării sistemelor agroalimentare și a adoptării unei abordări a guvernanței bazate pe drepturi. În cele din urmă, subliniem necesitatea de a asigura alocarea echitabilă și eficace a finanțării combaterii schimbărilor climatice pentru agricultură, sprijinind inițiativele care promovează reziliența, durabilitatea și justiția socială în cadrul sectorului. Aceste recomandări se aliniază la obiectivul mai larg de a crea un sistem alimentar global rezilient, favorabil incluziunii și durabil din punctul de vedere al mediului.



    Asigurarea unei tranziții juste este esențială pentru toate țările, la toate nivelurile de dezvoltare. De asemenea, ea este esențială pentru toate sectoarele economice — nu doar pentru aprovizionarea cu energie — și atât pentru zonele urbane, cât și pentru cele rurale. Dar acest lucru este ușor de convenit, dificil de pus în aplicare. În ceea ce privește programul de lucru pentru o tranziție justă, CESE solicită ca procesul să aibă o valoare adăugată clară, să fie bazat pe drepturi și să asigure dialogul social și participarea activă a comunităților vizate.



    Având în vedere discuțiile în curs privind clima, este esențial să se țină seama de cel mai recent raport al Oxfam, care dezvăluie inegalități alarmante în ceea ce privește impactul schimbărilor climatice. Potrivit acestui raport, cei mai bogați 1 % din populația mondială poluează mai mult planeta decât toți cei 50 % cei mai săraci din populația planetei. Acest contrast puternic subliniază nevoia urgentă de acțiuni echitabile în domeniul climei și evidențiază importanța abordării disparităților socioeconomice în urmărirea unui viitor durabil.



    Pe lângă negocierile interguvernamentale, consider că COP28 ar trebui să servească drept catalizator pentru o gamă largă de părți interesate, inclusiv întreprinderi, societatea civilă și comunitatea științifică, pentru a se implica în acțiuni ambițioase în domeniul climei. Această incluziune este esențială, deoarece combaterea schimbărilor climatice necesită o abordare multidimensională, care să valorifice expertiza, angajamentul clar și resursele diferitelor sectoare.



    Rezultatele acestei conferințe vor avea implicații profunde pentru viitorul cetățenilor și al planetei noastre. Comunitatea internațională trebuie să profite de această ocazie pentru a-și consolida angajamentele, pentru a accelera acțiunile în domeniul climei și a se asigura că promisiunile făcute în Acordul de la Paris se traduc în rezultate tangibile și durabile. Sper că COP28 va reprezenta un angajament comun de a proteja viitorul planetei noastre.

  • Comitetul Economic și Social European (CESE) are o nouă conducere

    Comitetul Economic și Social European (CESE) are o nouă conducere

    Comitetul Economic și Social European (CESE), instituţie consultativă din sistemul UE, şi-a reînnoit conducerea, marcând începutul celei de-a doua perioade de doi ani și jumătate a mandatului CESE 2020‑2025, care se va încheia în octombrie 2025.



    Noua conducere, aleasă în sesiunea plenară din aprilie, este compusă din preşedintele Oliver Röpke (Austria, Grupul Lucrători”), vicepreședintele responsabil cu comunicarea Aurel Laurențiu Plosceanu (România, Grupul Angajatori”) şi vicepreședintele pentru buget Krzysztof Pater (Polonia, Grupul Organizații ale societății civile”).



    Am stat de vorbă cu vicepreşedintele Laurenţiu Plosceanu imediat după alegere.






    Un alt membru CESE din România cu care am stat de vorbă la Bruxelles este Dumitru Fornea, din Grupul Lucrători”.






    Alegerea noii conduceri CESE a avut loc în cadrul unei sesiuni pleanere desfăşurate la Bruxelles, în sediul Parlamentului European. Siegfried Mureşan este Președintele Delegației Parlamentului European la Comisia parlamentară de asociere UE-Moldova şi a participat la dezbatere «Consolidarea democrației și a valorilor europene împreună cu societatea civilă în țările candidate la UE». Dl. Mureşan ne-a acordat un interviu.






    Pe agenda sesiunii CESE s-a aflat şi o dezbatere legată de o reformă solidă a Semestrului European, la care a participat Dragoş Pîslaru, președintele Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale a Parlamentului European, cu care am discutat după eveniment.




  • Violenţa de gen în atenţia CE şi în dezbatere la CESE

    Violenţa de gen în atenţia CE şi în dezbatere la CESE

    În plenul său din iulie, Comitetul Economic și
    Social European (CESE) a dezbătut proiectul de directivă al Comisiei de
    combatere a violenței bazate pe gen și a egalității de gen. Comitetul a adoptat
    două avize cu recomandări pentru eficientizarea legislației în combaterea unei
    astfel de probleme de proporții epidemice și a cerut includerea acesteia pe
    lista infracțiunilor UE.



    Egalitatea de gen este la baza proiectului
    european
    , a afirmat Christa Schweng, reşedinta CESE, salutând prezenţa
    Christinei Fabre, ca precondiţie a creării unei societăţi mai drepte şi mai
    prospere. Cu toate acestea datele colectate la nivelul UE arată că una din trei
    femei cu vârste începând de la 15 ani, au raportat că au experimentat o formă
    de violenţă fizică sau sexuală. Pandemia de Covid 19, a închis femeile şi
    copiii în casă cu abuzatorii lor, înregistrându-se o creştere considerabilă a
    cazurilor de violenţă domestică. Războiul din Ucraina a adus o nouă perspectivă
    asupra violenţei la care sunt expuse femeile.


    Christina Fabre, de la Institutul european pentru
    egalitate de gen, a afirmat: Este îmbucurător să văd dedicarea pe care CESE o are în combaterea
    discriminării de gen şi a violenţei împotriva femeilor. La nivelul UE este o
    diferenţă de calitate a vieţii între bărbaţi şi femei. Stabilirea egalităţii
    dintre bărbaţi şi femei este importantă pentru toţi europenii. Rolul Institutului
    european pentru egalitate de gen este să culeagă şi să analizeze date privind
    diferenţele de gen. Institutul colectrează şi date privind violenţa împortiva
    femeilor în UE, cu scopul sprijinirii statelor membre în îmbunătăţirea
    colectării datelor administrative şi pentru respectarea obligaţiilor legale internaţionale.


    Christina Fabre a adăugat: Am spus că
    obţinerea egalităţii dintre bărbaţi şi femei este un deziderat UE, dar nu este
    doar o preocupare a UE. Strategia pentru Egalitatea de gen 2020-2025
    intenţionează să creeze un mediu în care femeile şi fetele, ca şi bărbaţii şi
    băieţii au oportunităţi egale de a-şi dezvolta întregul potenţial şi să
    participe activ în societatea europeană. Unul din punctele de interes este combaterea
    stereotipurilor de gen. Egalitatea de gen este critică pentru starea de bine a
    ţărilor membre UE: legislaţia, precum şi organizaţiile specializate au făcut
    din UE una dintre zonele cele mai confortabile în ceea ce priveşte egalitatea
    de gen, dar dacă nu acordăm atenţie acestui aspect câştigurile pot fi uşor
    pierdute. Când vine vorba despre egalitatea de gen, studiile au arătat că
    aceasta asigură creşterea PIB-ului şi duce la o ocupare mai bună a forţei de muncă.
    Vedem că promovarea egalității de gen îmbunătățește economia noastră. PIB-ul pe
    cap de locuitor are potențialul de a crește de la 6,1% la 9,6%.


  • Ateliere fără frontiere

    Ateliere fără frontiere

    Societatea civilă din UE joacă un
    rol activ în realizarea neutralității climatice, pe care UE s-a angajat să o
    atingă până în 2050 în cadrul Pactului verde european. Pentru a încuraja
    iniţiativa în acest domeniu, Comitetul Economic şi Social European (CESE) a
    lansat Premiul pentru Acţiune climatică în aprilie cu scopul de a evidenția
    importanța abordării politicilor
    climatice de către toate părțile societății. Comitetul speră ca, prin
    intermediul premiului, să îi poată inspira pe oameni să devină parte a soluției
    și să îi încurajeze să schimbe sistemele, normele și comportamentele care ne-au
    adus în pragul crizei climatice.



    Premiul, aflat
    la cea de-a 12-a ediție, este decernat persoanelor fizice și organizațiilor
    non-profit pentru excelență în inițiativele societății civile. În fiecare an
    se alege o temă diferită, care acoperă un domeniu important al activității
    CESE. ONG-ul român Ateliere Fără Frontiere a câştigat premiul al treilea,
    anul acesta. Ateliere fără frontiere urmăreşte promovarea unei tranziții juste
    către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și rezistentă la
    schimbările climatice.


    Damien Thiery,
    managing director Ateliere fără frontiere, ne-a povestit: Ateliere fără frontiere a aplicat în iunie 2021 pentru
    Premiul Climate action de la CESE (Comitetul Economic şi Social European), prin
    care sunt recunoscute în Europa cei din societatea civilă care sunt
    cei mai activi în domeniul schimbării climatice. Ateliere fără frontiere este o
    întreprindere socială de inserţie, suntem în Bucureşti şi în Dâmboviţa, ne
    ocupăm să ajutăm persoanele vulnerabile care sunt departe de piaţa muncii.
    Aceste persoane care au multe vulnerabilităţi sunt angajte la asociaţia
    Ateliere fără frontiere, pentru o perioadă de 24 de luni maxim, îi învăţăm să
    lucreze şi după aia îi ajutăm să găsească un loc de muncă. Avem trei ateliere.
    Primul, care a fost înfiinţat în 2008, se cheamă Educlick, suntem colectori
    autorizaţi pentru a colecta deşeuri electrice şi electronice. Suntem singura
    organizaţie (n.r. de acest fel ) din România autorizată de Ministerul mediului,
    pentru a recondiţiona aceste deşeuri, adică a le da a doua viaţă. Am ales să
    recondiţionăm calculatoarele, sunt mai potrivite pentru recondiţionare,
    angajaţii noştri le recondiţionează şi le donăm mai departe către şcoli din
    mediul rural, şcoli care nu au niciun calculator în momentul de faţă. În
    ultimii 13 ani, am donat mai mult de 22.000 de calculatoare, adică am echipat
    mai mult din 10% din şcolile din România, cu calculatoare recondiţionate. Avem
    15 locuri d muncă la atelierul Educlick de recondiţionare calculatoare şi la
    Ateliere fără frontiere am ajutat mai mult de 300 de persoane în total.



    Damien Thiery,
    managing director Ateliere fără frontiere, ne-a spus ce ateliere mai sunt
    organizate:

    Al doilea
    atelier este Remesh, un atelier de croitorie, în care corectăm bannerele
    publicitare. Ele sunt făcute din PVC ranforsat, foarte dăunător pentru mediu.
    Aceste bannere sunt arse sau puse la groapa de gunoi şi e foarte dăunător
    pentru mediu. Noi le transformăm în produse, se cheamă Upcycling , transformăm
    un deşeu într-un produs frumos, care poate fi cumpărat de pe site-ul nostru,
    pentru evenimente. Al treilea atelier este o fermă socială, care se cheamă Bio&co,
    localizată în Ciocănari, în judeţul Dâmboviţa. Suntem într-un oraş mic, unde
    comunitatea roma este de 80% şi noi dăm de muncă persoanelor din comunitate.
    Producem 80 de tipuri de legume, certificate ecologic şi le livrăm de la fermă
    la furculiţă, direct către consumatori în Bucureşti. Suntem certificaţi
    ecologic.



    Entuziasmat de
    primirea premiului, Damien Thiery, a declarat:

    Pentru noi este, evident, o recunoaştere foarte mare, să
    primim premiu la nivel european, de la CESE, în mod special în zona de Acţiune
    climatică. Este exact ce face zi de zi, în ultimii 13 ani şi o să continuăm să
    facem şi mai mult acum, că avem acest premiu.


    Anunțarea
    câștigătorului și a clasamentului celorlalte patru proiecte calificate în
    finală s-a desfăşurat în cadrul unei ceremonii organizate la 9 decembrie, în
    cursul sesiunii plenare a CESE de la Bruxelles. Valoarea totală a premiului
    este de 50 000 EUR și urmează să fie împărțită între cei cinci candidați. Ceilalţi
    patru selecţioneri au fost, în ordine alfabetică, Associació Catalana
    Enginyeria Sense Fronteres, Mișcarea ecologică estonă / Fondul eston pentru
    natură, Grootouders voor het Klimaat (Bunici pentru combaterea schimbărilor
    climatice), şi Prostorož – un birou non-profit de planificare urbană care a
    mobilizat cetăţenii din Ljublijana prin proiectul Hot Spots. Câștigătorul
    locului I primeşte un premiu în valoare de 14 000 EUR, iar următorii patru
    candidați, câte 9 000 EUR fiecare.






  • Coal must go on?

    Coal must go on?

    Schimbările climatice reprezintă una dintre principalele provocări cu care se confruntă astazi civilizaţia umană. Oamenii de ştiinţă au căzut de acord că emisiile masive de dioxid de carbon generate de activitatea umană reprezintă o cauză majoră a acestor schimbări şi că ceva trebuie făcut până nu este prea târziu.



    Liderii lumii — sau, mă rog, majoritatea lor — au preluat cauza, după ani şi ani de dezbateri, şi au pus bazele unor politici de natură să reducă emisiile de CO2. Uniunea Europeană, de pildă, a adoptat aşa-numitul Pact Ecologic European, sau Green Deal, iar obiectivul principal este ca, până în 2050, Comunitatea Europeană să devină neutră din punctul de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră.



    Au fost puse la punct programe şi strategii care vizează mai toate domeniile, mai cu seamă cel energetic. Sursele poluante de energie, precum cărbunele, de pildă, ar trebui să devină istorie.



    Îngrijorările privind securitatea energetică a europenilor vin pe fondul unei situaţii în care în care resurse interne majore, precum cele de cărbune, de pildă, sunt “trecute în rezervă” din cauza emisiei de gaze cu efect de seră pe care o presupune exploatarea acestora. Tendinţa de închidere a minelor de cărbune are ca orizont deceniul următor, după anul 2030 urmând să consemnăm renunţarea completă la exploatarea energetică a zăcămintelor carbonifere în Uniunea Europeană. Acestea rămân totuşi o resursă considerabilă şi nu puţine sunt vocile care pun în discuţie renunţarea definitivă la cărbune.



    Despre politicile europene în domeniu ne vorbesc invitaţii noştri, profesorul Ionuţ Purica, expert în energie, şi Dumitru Fornea, secretar general al Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian, membru al Comitetului Economic şi Social European, raportor al Comitetului pe teme de tranziţie energetică.




  • Un preşedinte, voce pentru societatea civilă europeană

    Un preşedinte, voce pentru societatea civilă europeană

    La sfârşitul lunii octombrie,
    Comitetul Economic şi Social European (CESE) şi-a ales noua conducere, pentru
    următorii cinci ani. Comitetul cuprinde trei grupuri, ce preiau funcția de
    președinte prin rotație: Angajatori, Lucrători și Diversitate Europa. Cei
    doi președinți anteriori au fost aleși din Grupul Lucrători și, respectiv,
    Diversitate Europa. Cele trei grupuri şi-au ales, de asemenea, propriul
    președinte pentru un mandat de doi ani și jumătate, care poate fi reînnoit.


    Séamus Boland este din Irlanda şi
    este noul preşedinte al grupului Diversitate Europa (Grupul III). De-a lungul
    timpului, a condus studii de grup referitoare la subiecte precum salariul
    minim, migraţia, dezvoltare sustenabilă şi a fost raportor pe probleme legate
    de agricultură, dezvoltare rurală, energie, probleme sociale şi Brexit.


    După alegerea sa ca preşedinte al
    grupului III, Séamus Boland a vorbit pentru Radio România despre misiunea sa:

    Misiunea mea, în primul rând, este să reprezint societatea civilă, aşa
    cum este ea structurată în acest grup ce reuneşte reprezentanţi ai comunităţilor
    locale, incluzând, de asemenea, pătura oamenilor cu venituri mici şi defavorizaţi.
    Grupul are un număr de membri care reprezintă consumatori, militanţi ecologişti,
    fermieri, precum şi oameni afectaţi de lipsa educaţiei sau lispa bunăstării.
    Noul mandat va dura 5 ani, cu o prima parte de 2,5 ani şi se va concentra pe
    impactul COVID, pentru că va creşte numărul oamenilor ce vor suferi din pricina
    sărăciei, va trebui să găsim modalităţi de revigorare a ecomoniei, pentru că
    aceasta are de suferit în toate ţările,


    Séamus Boland a transmis şi un
    mesaj pentru ascultători români:

    Cred că pentru ascultătorii români este important să înţeleagă că în UE suntem
    egal sprijiniţi. Covid afectează fiecare ţară, fiecare economie, bunăstarea
    noastră şi moştenirea noastră. Şi românii, ca şi toţi ceilalţi cetăţeni
    europeni trebuie să înţeleagă că avem de conlucrat pentru a ne asigura că ieşim
    cu bine din această criză împreună şi că reuşim să dăm un nou suflu economiei în
    ţările noastre.


    Membrii care și-au început
    mandatul în cadrul CESE au făcut-o în contextul constrângerilor impuse de COVID‑19,
    iar distanțarea fizică și ședințele în format hibrid vor constitui încă regula la
    Bruxelles, având în vedere că rata de infectare crește
    peste tot în Europa.


  • Comitetul Economic şi Social European îşi înnoieşte echipa

    Comitetul Economic şi Social European îşi înnoieşte echipa

    Principalul
    rol al CESE este de a oferi consiliere legiuitorilor UE (Comisia Europeană,
    Parlamentul European și Consiliul) cu privire la proiectele legislative și la
    politici, prin intermediul lucrărilor celor șase secțiuni ale sale și ale unei
    comisii consultative, care acoperă o gamă largă de domenii de politică, cum ar
    fi aspectele sociale, economice, agricole, de mediu și privind transporturile.
    Membrii sunt numiți pentru o perioadă de cinci ani de către Consiliu, pe baza
    nominalizărilor de către statele membre. Astfel 137 dintre cei 329 de membri ai
    Comitetului Economic și Social European și-au preluat pentru prima dată
    funcția, la sfârşitul lunii octombrie, când CESE își începe mandatul 2020‑2025.
    Cei 329 de membri ai CESE sunt numiți la fiecare cinci ani. De această dată,
    peste 40 % dintre membri vor fi noi, lucând cu membrii care își reiau funcția.


    Femeile reprezintă
    33 % dintre membri în noul mandat, față de 27,30 % data trecută și 24,70 % în
    perioada 2010-2015. Țările cu cel mai mare număr de femei membre sunt Estonia,
    cu 85,71 %, urmată de Republica Cehă și Croația, cu 66,67 %. La celălalt capăt
    al clasamentului, delegațiile Portugaliei și Ciprului nu au femei în
    componență. Suedia prezintă un echilibru perfect între bărbați și femei. Cel
    mai tânăr membru are 27 de ani, în timp ce membrul cel mai în vârstă, care va
    prezida sesiunea plenară în care va fi aleasă noua conducere a CESE, are 76.


    Ne-a spus mai
    multe despre rolul CESE, Cristian Pîrvulescu, membru în grupul III, Diversitate
    european:

    În acest moment
    societatea civilă e foarte contestată şi asta pentru că puternice curente
    anti-democratice şi anti-liberale se manifestă, dar, cu sigurnţă, fără
    societate civilă nu poate să se
    constituie niciun fel de democraţie. Acesta este şi motivul pentru care în
    interiorul instituţiilor europene, prin Tratatul de la Roma, a fost introdus
    Comitetul Economic şi Social European (CESE).

    Iniţial el corespundea unui model
    franţuzesc, introdus în constituţia din 1946 şi păstrat în cea din 1958.
    România are reprezentare în CESE din ianuarie 2007, sunt 15 reprezentanţi, 5 în
    grupul I, grupul patronatelor, 5 în grupul II, grupul sindicatelor şi încă 5 în
    grupul al III-lea, care se numeşte acum Diversitate Europeană, iar înainte se
    numea Interese diverse şi în care sunt reprezentate diferite grupuri de
    interese, cum ar fi consumatorii, agricultorii, asociaţiile civice şi de
    drepturile omului şamd.


    Cristian
    Pîrvulescu a adăugat: Mie
    îmi place să spun că acest Comitet este ultima rămăşiţă a Europei consensuale.
    Noi nu putem funcţiona decât pe baza consensului. Şi dacă între patronate şi
    sindicate se stabileşte greu consensul, ne revine nouă, celor din grupul al
    III-lea de a stabili o relaţie între cele două grupuri. Şi această experienţă
    consensuală, care este extraordinară, ne învaţă pe toţi să ţinem cont şi de
    interesele celorlalţi, să învăţăm să negociem şi să învăţăm că linia mediană
    este întotdeauna cea mai bună.


    Dintre
    priorităţile CESE în noul mandat,
    Cristian Pîrvulescu a amintit Statul de drept, ce a devenit prioritate încă de
    la jumătatea mandatului precedent, creându-se un grup pentru statul de drept şi
    drepturile cetăţeneşti. O altă prioritate esenţială este redresarea economică
    şi socială după pandemie, şi reacţiile pe care societatea le are în timpul
    pandemiei.




  • O mai bună integrare a migranţilor şi refugiaţilor – esenţială  pentru coeziunea socială a Europei

    O mai bună integrare a migranţilor şi refugiaţilor – esenţială pentru coeziunea socială a Europei

    Migranții și
    refugiații reprezintă o parte semnificativă a forței de muncă a Uniunii Europene.
    CE consideră că mulți dintre ei au avut o contribuţie importantă în
    timpul crizei COVID-19 şi pot
    juca un rol important şi în faza de redresare a economiei europene după această
    criză. Din acest motiv, Comisia,
    sindicatele, camerele de comerț și organizațiile patronale au anunţat, recent,
    că își reiau activitatea de cooperare menită să asigure o mai bună integrare a
    migranților și a refugiaților pe piața muncii.


    De ce doreşte Comisia acest
    lucru ne spune Petru Dandea, membru din partea României în Comitetul Economic
    şi Social European(CESE):


    Stim că sunt multe state membre în
    care practic la ora actuală, sunt prezenţi, în societate, în general, nu doar
    pe piaţa forţei de muncă, sute de mii, în unele state membre chiar milioane de
    refugiaţi care au ajuns pe teritoriul european în ultimii 2-3 ani. Cu siguranţă
    aceste persoane trebuie integrate din punct de vedere social,pentru că, daca ei
    sunt marginalizaţi, daca ei sunt împinşi în afara societăţii, în afara pieţei
    forţei de muncă, ei or să înceapă să reprezinte un factor de risc pentru
    comunitatea locală. E clar ca statele membre sunt îngrijorate de aceste aspecte
    şi Comisia, la rândul ei, încearcă să intervină în acest proces, recomandând o
    îmbunătăţire a acestor politici de integrare a migranţilor din state terţe.


    Într-o declarație comună publicată pe 7 septembrie, CE, sindicatele,
    camerele de comerț și organizațiile patronale evidențiază domeniile asupra
    cărora urmează să se concentreze în viitor și își exprimă interesul de a
    coopera în continuare în domeniul migrației forței de muncă în cadrul
    Parteneriatului European pentru Integrare lansat în 2017. În acești 3 ani de la lansarea
    Parteneriatului, Comisia a finanțat proiecte puse în aplicare de organizații
    ale partenerilor sociali și economici menite să promoveze integrarea
    refugiaților pe piața forței de muncă. Sprijinirea integrării refugiaților pe
    piața forței de muncă prin îmbunătățirea nivelului lor de competențe și prin
    garantarea accesului acestora la locuri de muncă de calitate este de o
    importanță capitală atât pentru demnitatea lor, cât și pentru coeziunea socială
    a Europei.


    Cu alte detalii, Petru Dandea, membru din partea României în CESE:


    Partenerii sociali, vorbim aici de patronate, de organizaţii sindicale,
    sunt interesaţi în primul rând de zona de calificare a acestor persoane,
    prioritate punându-se pe învăţarea limbii locale, dar sigur e vorba şi de
    calificare profesională, tocmai pentru ca aceste persoane să poată ocupa mai
    repede un loc pe piaţa forţei de muncă.


    Semnatarii Declaraţiei au convenit ca în viitor să își concentreze
    eforturile pe stabilirea
    de legături între părțile interesate din economie și din societate pentru
    integrarea pe piața forței de muncă; sprijinirea antreprenoriatului și
    facilitarea identificării, evaluării și validării competențelor.



  • Premiul pentru solidaritate civilă

    Premiul pentru solidaritate civilă

    Comitetul Economic
    şi Social European (CESE) lansează
    un premiu de solidaritate civilă, un premiu unic cu tema specifică Societatea
    civilă împotriva COVID-19, care în acest an va înlocui premiul său anual
    pentru societatea civilă. Candidaturile sunt
    aşteptate până la data de 13 septembrie, toate organizaţiile societăţii civile
    sunt aşteptate să participe cu un proiect desfăşurat pe timpul pandemiei şi iar
    vice-preşedinte CESE, Isabel Cano, ne-a spus de ce a avut loc acestă schimbare:


    Ei bine, nu am putut face altfel. Dată fiind situaţia, am considerat
    că anul acesta trebuie să creăm un premiu special. Trebuie să ştiţi că Premiul
    Societăţii Civile are deja 12 ani şi că în mod normal acordăm cinci premii, pe
    teme specifice. Anul acesta, dată fiind situaţia creată de COVID, am înţeles că
    avem de dat un semnal puternic: trebuie să transmitem că societatea civilă nu
    s-a oprit pe timpul pandemiei şi că a muncit mult. Iar această idee trebuie
    pusă în evidenţă de către Comitet (n.r. Comitetul Economic şi Social European).
    Astfel încât, în mod natural, am decis să creăm o ediţie specială: Premiul pentru
    Solidaritate Civilă.



    Exprimând
    speranţa ca România să depună cât mai multe candidaturi, Isabel Cano a
    precizat: Aşteptăm proiecte care să ne dovedească
    odată în plus că Europa este una cu Societatea sa Civilă. Că organizaţiile din
    teren sunt indispensabile pentru ca proiectul european să poată avansa. De
    aceea vom decerna 29 de premii, câte unul pentru fiecare stat membru, un premiu
    ce va avea un caracter european şi unul pentru Marea Britanie, pentru că avem
    societate civilă în Marea Britanie şi dorim să o scoatem în evidenţă.


    Ce tip de
    proiecte aşteptăm? Aşteptăm proiecte ce dovedesc solidaritatea,
    responsabilitatea şi toată munca şi tot angajamentul societăţii civile. De
    exemplu, organizaţiile sindicale ce au pus în funcţiune un telefon care să
    informeze şi să îi ajute pe lucrătorii ce se confruntă cu criza. Putem vorbi şi
    de întreprinderi mici şi mijlocii din întreaga Europă, care şi-au întrerupt
    poducţia obişnuită pentru a face măşti sau echipament de protecţie pentru
    personalul sanitar sau despre organizaţii ce s-au preocupat, investind un efort
    imens, în rezolvarea cazurilor de persoane cu probleme de sănătate mintală, de
    exemplu. Astfel, scopul premiului este să ilustreze toată munca făcută de
    astfel de organizaţii.



    Premiile CESE sunt în valoare de
    10 000 EUR fiecare.


  • Creşterea rolului tehnologiei în procesul decizional al UE

    Creşterea rolului tehnologiei în procesul decizional al UE

    În întâlnirile pe care le organizează, Comitetul
    Economic şi Social European (CESE)
    avertizează, din experienţele trecute, că trebuie evitate situaţiile în care
    cetăţenilor din UE li se cere părerea cu privire la aspecte ale funcţionării
    uniunii, pentru ca mai apoi să nu se ţină cont de părerea exprimată.


    Valoarea democrației participative a fost
    dovedită. Iar astăzi, progresul tehnologic face posibilă o exprimare dincolo de
    partidele politice și societatea civilă organizată.


    Dezamăgirile provocate de prima generație a
    organizatorilor Iniţiativei Cetăţeneşti Europene, care au trecut prin procesul
    complex de inițiere a vreunei iniţiative, prin colectarea și validarea unui
    milion de semnături, pentru ca apoi să nu aibă încotro şi să le spună signatarilor
    că nu va urma nicio acțiune, au avut un efect şocant.


    Noile reguli în vigoare, simplificate începând cu
    1 ianuarie, însoțite de un sprijin mai bun pentru organizatori, îşi doresc să
    combată oboseala fenomenului de strângere de petiții.


    Cu ocazia Zilei Iniţiativei Cetăţeneşti Europene
    2020, Președintele CESE, Luca Jahier, a afirmat pentru RRI că:

    Înainte de a merge mai departe,
    trebuie să nu uităm până unde am ajuns. Trebuie să conştientizăm şi să
    exploatăm la maximum instrumentele pe care le avem. Avem reglementări noi,
    pentru care am luptat de mulţi ani, aşa că nu trebuie să uităm de acest
    instrument.

    Desigur, acest instrument este pus la încercare de apariţia noilor
    tehnologii. Tehnologiile digitale ne oferă noi posibilităţi de a implica
    cetăţenii în deciziile privind politicile, dar şi în conturarea unei agende
    europene, dar ne şi face mai uşor responsabili în faţa cetăţenilor. Avem, de asemenea, noi perspective, privind
    viitorul Europei şi alte probleme.


    Președintele
    CESE, Luca Jahier, a reafirmat valoarea de durată a democrației reprezentative
    și a organismelor intermediare, în timp ce a subliniat angajamentul CESE
    dintotdeauna pentru ca cetăţenii să aibă un cuvânt marcant de spus.


    În același timp, nu ar
    trebui să acceptăm noua era digitală fără niciun gând critic. Suntem deja
    conștienți de pericolul știrilor false, al dezinformării și al fenomenului Big
    Data, care, prin algoritmi, ne pot manipula și controla
    , a mai spus el.


  • Iniţiative CESE pentru respectarea Drepturilor fundamentale şi Domniei legii

    Iniţiative CESE pentru respectarea Drepturilor fundamentale şi Domniei legii

    Deşi din punct de vedere legislativ domnia legii şi drepturile
    fundamentale reprezintă o condiţie sine qua non a funcţionării UE, există ţări
    membre în care drepturile fundamentale
    nu sunt cunoscute, nici ca noţiune măcar. Un astfel de caz a devenit clar odată
    cu asasinarea în 2017, a jurnalistei malteze Daphne Caruana Galizia, ce a
    luptat singură împotriva corupţiei din Malta. Această situaţie a atras atenţia
    oficialilor UE odată în plus asupra necesităţii supravegherii respectării domniei legii şi a drepturilor
    fundamantale în statele membre.



    Astfel la sfârşitul anului trecut era deja disponibil un raport
    preliminar ce analiza funcţionarea statului de drept în mai multe state membre
    ale UE. Corupţia ucide democraţia, iar UE trebuie să lupte pentru domnia legii
    şi pentru respectarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor a susţinut José
    Antonio Moreno Diaz, din partea Grupului lucrătorilor, preşedintele Grupului Ad
    Hoc pentru Drepturi fundamentale şi domnia legii, a Comitetului Economic şi
    Social European (CESE), într-o întâlnire cu jurnaliştii desfăşurată la Bruxelles
    la sfârşitul anului trecut:

    Am decis în 2018 să dezvoltăm ideea de a
    monitoriza funcţionarea drepturilor fundamentale şi domniei legii în întreaga
    UE. Am conturat un parcurs pentru aceasta, am început cu cinci state membre, am
    vizitat întâi România, în toamna 2018, apoi Polonia, Ungaria, Franţa şi
    Austria. Ideea este să intrăm în contact cu societatea civilă şi ONG-urile şi
    cu asociaţiile statului şi sindicatele ce sunt primele victime ale atacurilor
    împotriva drepturilor fundamentale şi a domniei legii în toată UE. Nu dorim să
    acuzăm nicio ţară şi niciun guvern al niciunei ţări, dar vrem să colectăm date,
    din toată UE. Am făcut asta în Spania, în Franţa, în Italia, în România, în
    Croaţia, în Malta, în Republica Cehă, în Polonia, în Ungaria. Vrem să putem lua
    în calcul situaţia respectării sau nu a drepturilor fundamentale.


    După cum
    ştiţi anul trecut, Comisia Europeană a publicat o declaraţie oficială pentru
    susţinerea importanţei respectării domniei legii în întreaga UE şi a propus
    trei axe de lucru. Prima este promovarea unei culturi a drepturilor omului şi
    domniei legii, pentru că se observă lipsa unei culturi cetăţeneşti de acest tip
    în UE, în privinţa a ceea ce sunt drepturile fundamentale. Şi, de asemenea, a
    ceea ce înseamnă domnia legii. Pentru că dacă nu ştim ce sunt drepturile
    fundamentale nu avem cum să le apărăm. Trebuie să ne mişcăm rapid pentru a
    evita şi mai multe atacuri împotriva drepturilor fundamentale în UE. În al
    doilea rând, trebuie să prevenim riscurile şi atacurile împotriva domniei legii
    şi a drepturilor fundamentale, să creăm o conştiinţă socială. Iar rolul CESE
    este fundamental în aceste privinţe, pentru că suntem vocea societăţii civile
    organizate din UE, şi avem capacitatea să promovăm o cultură a drepturilor
    fundamentale, şi să prevenim. Ideea noastră a fost să colectăm date şi să
    intrăm în contact cu organizaţii reprezentative, pentru a crea un sistem de
    comunicare şi intervenţie în timp real, în legătură cu Bruxelles-ul, despre
    atacuri specifice din teren. Ca să nu se piardă timp, pentru că timpul este
    foarte important în această luptă.






    Raportul arată efortul susţinut al UE de a-şi susţine valorile, un
    demers cu atât mai important cu cât anul acesta se împlinesc 10 ani de la
    adoptarea Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

  • Încrederea în moneda euro

    Încrederea în moneda euro

    Conform aceluiaşi Eurobarometru, 76 % din respondenți
    consideră că moneda unică este benefică pentru UE. Acesta este cel mai
    important sprijin de la introducerea monedelor și bancnotelor euro în 2002, în
    creștere cu 2 puncte procentuale față de nivelurile record înregistrate deja
    anul trecut. De asemenea, o majoritate de 65 % din cetățeni din zona euro
    consideră că moneda euro este benefică pentru propria lor țară: aceasta este,
    de asemenea, cea mai mare cifră înregistrată până acum. Patru din cinci
    respondenți consideră că moneda euro a facilitat activitățile comerciale
    transfrontaliere, compararea prețurilor și cumpărăturile în alte țări, inclusiv
    online. De asemenea, o majoritate absolută consideră că moneda euro a facilitat
    călătoriile și a contribuit la scăderea prețurilor acestora.

    Petru Dandea, unul
    dintre reprezentaţii României în Comitetul Economic și Social European (CESE): În primul rând, pentru cetăţeanul
    european, una dintre cele patru libertăţi fundamentale pe care se bazează UE
    este libera circulaţie în interior. Astfel că toate aceste costuri legate de
    schimbul valutar pe care cetăţenii europeni trebuiau să le suporte înainte de
    introducerea monedei euro în momentul în care se deplasau dintr-un stat membru
    în altul, au dispărut.

    Practic, un cetăţean dintr-un stat european poate
    călători în alt stat utilizând moneda euro, poţi pleca din Belgia, de exemplu,
    în Franţa sau în Germania şi folosi acolo aceiaşi monedă, făcând cumpărături ca
    şi când ai fi în Belgia. Sigur, acesta este un avantaj evident. Alt tip de
    avantaj este acela referitor la convergenţa economiilor din zona euro, care a
    evoluat mult mai rapid. Astfel, cetăţenii au putut face nişte comparaţii
    imediate între nivelurile de câştig salarial existente în divese state
    europene. Aceste aspecte au devenit foarte vizibile în momentul în care moneda
    Euro a fost introdusă. Alte tipuri de avantaje pe care Euro le aduce:
    cheltuieli de conformare mai mici pentru companiile din zona euro. Astfel
    s-a creat posibilitatea măririi numărului de locuri de muncă în cele mai multe
    companii europene, ceea ce, indirect, a reprezentat şi un avantaj pentru
    cetăţenii care şi-au găsit noi locuri de muncă tocmai datorită introducerii
    monedei unice.


    În prezent, 340 de
    milioane de europeni din 19 state membre folosesc moneda euro.


  • CESE şi Comisia unei noi şanse!

    CESE şi Comisia unei noi şanse!

    Comitetul Economic și Social European (CESE) este
    un organ consultativ al Uniunii Europene, compus din 350 de membri, ce aparţin
    unuia dintre cele trei grupuri constitutive: angajatori (Grupul I), lucrători
    (Grupul II) şi Diversitate Europa (Grupul III). Avizele CESE sunt solicitate de
    către Comisie, Consiliu sau Parlament. Comitetul poate, de asemenea, să emită
    avize din proprie inițiativă. Membrii săi nu sunt legați de niciun mandat.
    Aceștia își exercită funcțiile în deplină independență, în interesul general al
    Uniunii.


    Luca Jahier, preşedintele CESE, aprecia evoluţia
    situaţiei din Uniunea Europeană, în privinţa gestionării provocărilor globale,
    urmărind procesul încă de la preluarea mandatului său de preşedinte:

    Când am preluat preşedinţia în aprilie 2018, eram convins că Europa se
    află într-un punct crucial. Şi este doar cu un an şi jumătate în urmă, dar cred
    că este un moment în care trebuie să facem o pauză şi să ne dăm un pas înapoi.
    Fiindcă dacă nu ne dăm cu un pas înapoi, toate aspectele cu care ne-am
    confruntat şi toate situaţiile pe care poate că nu le-am rezolvat încă, dar
    le-am gestionat, în ultimul an şi jumătate, ne vor face incapabili să înţelegem
    care sunt riscurile şi ce este de făcut în anii ce vin.


    Cu un an şi jumătate în
    urmă, Comisia Juncker a fost comisia celei din urmă şanse, sloganul de la
    început de mandat. Sperăm că acum avem o Comisie a unei noi şanse, cu Ursula
    von der Leyen, dar exista atunci convingerea că la alegerile europene va
    exploda Europa. Era sentimentul incapacităţii de a merge la alegerile europene,
    de a gestiona ce se întâmplă. A fost o luptă pe care am dus-o, au fost
    influenţe de afară, pentru că nu suntem naivi, ştim despre fake news. S-au
    simţit toate acestea! Cu asta ne-am confruntat şi am câştigat! Alegerile, din
    mai anul trecut, au beneficiat de cea mai mare participare la vot din ultimii
    25 de ani. Am avut din nou peste 51% participanţi, o mare implicare a tinerilor
    şi o mare mobilizare ca niciodată până atunci a tuturor grupurilor
    reprezentative pentru societatea noastră.


    Nu îmi asum meritul pentru asta, noi
    ne-am făcut doar treaba. Motivul acestui succes a fost că toate instituţiile cu
    care lucrăm au făcut un legământ aproape de sânge şi am fost toţi uniţi pentru
    obţinerea acestui rezultat. Am avut să îi convingem pe oameni să mergă la vot
    şi să privească la ceea ce important pentru Europa. Ce a făcut Europa cu
    adevărat şi ce are de făcut în viitor.




    Menţionând faptul că preşedintele Comisiei Europene,
    doamna Ursula Von Der Leyen a obţinut o mai mare majoritate decât Barosso la al
    doilea mandat sau decât Juncker, deşi contestatarii ei păreau numeroşi,
    preşedintele Luca Jahier şi-a exprimat mulţumirea pentru că echipa Von Der
    Leyen a decis să înceapă cu un program foarte ambiţios, foarte apropiat de
    propunerile pe care CESE le-a făcut în ultimii zece ani. O comisie a unei noi şanse, ce pune pe primul plan cei trei P: populaţia,
    prosperitatea, planeta!