Tag: concerte

  • RadiRo transformă Bucureştiul în capitala muzicii europene

    RadiRo transformă Bucureştiul în capitala muzicii europene

    Între 20 şi 27 septembrie, Radio România organizează ediţia a II-a a Festivalului RadiRo, singurul eveniment muzical european care îşi propune să aducă în atenţie extraordinara varietate repertorială, actualitatea şi excelenţa artistică a ansamblurilor simfonice radio din Europa. În cele 8 zile de festival vor concerta la Sala Radio 5 orchestre radio din Finlanda, Cehia, Germania, Franţa şi România, într-un program artistic dedicat muzicii lui Richard Strauss, în anul în care se împlinesc 150 de ani de la naşterea marelui compozitor german.



    Începând cu 20 septembrie, pentru o săptămână, Bucureştiul va deveni capitala europeană a muzicii clasice” a declarat marți Ovidiu Miculescu, preşedintele director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, la conferinţa de presă de deschidere a Festivalului Internaţional al Orchestrelor Radio — RadiRo. Director de onoare al Festivalului RadiRo este marele dirijor român Cristian Mandeal.



    Pe scenă se vor afla: 5 orchestre radio europene: Finnish Radio Symphony Orchestra, Prague Radio Symphony Orchestra, Stuttgart Radio Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestra Naţională Radio, dirijori de calibru în peisajul muzical internaţional: Joshua Weilerstein, Ondrej Lenárd, Stéphane Denève, Case Scaglione, Vassily Sinaisky, Cristian Mandeal, Tiberiu Soare, solişti de excepţie: pianistul Jonathan Biss, soprana Katarina Jovanovic, pianistul Jan Simon, alături de violoniştii Nikolaj Znaider şi Vadim Gluzman, mezzo-soprana Ruxandra Donose, pianistul Horia Mihail şi violonistul Alexandru Tomescu



    “Radio România este unic în Europa şi chiar în afara Europei, prin două evenimente, prin două acţiuni extraordinare pe care le organizează, le susţine, le finanţează, le promovează şi le face să se întâmple. Unul dintre ele este Târgul Gaudeamus iar cel de-al doilea este, categoric, acest Festival Internaţional al Orchestrelor Radio, eveniment unic în Europa şi nu numai”, a declarat Ovidiu Miculescu.



    “Misiunea publică pe care acest serviciu public, Radio România, o îndeplineşte zi de zi, în beneficiul publicului, se întâmplă cu rezultate excelente de audienţă; după cum ştiţi, Radio România este lider de audienţă pe piaţa de radio”, afirma top managerul SRR.



    “Acest Festival Internaţional al Orchestrelor Radio vine, alături de Gaudeamus, de Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic, de proiecte pe care Radio România le desfăşoară în teritoriu, în ţară – şi aici vorbesc despre “Pianul călător”, despre “Vioara lui Enescu la sate”, despre orele de educaţie muzicală, educaţie teatrală. Deci proietele Radio România vin să completeze misiunea publică într-un mod foarte fericit”.



    “Chiar dacă această serie de concerte de excepţie se întâmplă în zona de off air, concertele sunt preluate on air atât de posturile noastre Radio România Cultural și Radio România Muzical, de site-urile, de platformele noastre online şi, mai important, vor fi preluate de European Broadcasting Union şi de Asia Pacific Broadcasting Union, ajungând, practic, din această sală de concerte, prin intermediul Radioului şi ulterior, al platformelor online, în eter, la o audienţă care, cu siguranţă, va depăşi 2 miliarde de ascultător”i.



    “Exemplul recent pe care îl pot aduce în faţa dumneavoastră este succesul Orchestrei Naţionale Radio de la Kuala Lumpur, Malaezia. A fost un moment de excepţie, în care, practic, Radio România a ridicat steagul României în faţa unei audienţe care, din nou, a depăşit miliardul, repet, miliardul de telespectatori şi de ascultători”.



    “Este îmbucurător faptul că acest Festival Internaţional al Orchestrelor Radio stârneşte interesul atât al ascultătorilor, cât şi al iubitorilor de muzică din întreaga Europă şi nu numai.



    “Suntem bucuroşi să vă putem oferi concerte la o performanţă ridicată, absolut comparabil cu ceea ce se întâmplă în marile săli de concerte din lume.



    Radio România rămâne şi dovedeşte şi cu acest prilej că, în domeniul cultural, este lider în piaţa de media din România, find, totodată, unul dintre cele mai performante servicii publice de media din Europa, a adăugat Președintele SRR.

  • Festivalul Enescu 2013, la start

    Festivalul Enescu 2013, la start

    Magia există, afirmă organizatorii unuia dintre cele mai importante evenimente culturale ale anului în România – Festivalul Internaţional “George Enescu”, ajuns la a XXI – a ediţie. Un adevărat regal muzical aşteptat cu nerăbdare de melomani va avea loc între 1 şi 28 septembrie, în Bucuresti şi în mai multe oraşe din ţară. Festivalul aduce pe scenele românesti unii dintre cei mai mari artişti ai momentului. Astfel, nume grele ale muzicii precum pianistul şi dirijorul Daniel Barenboim, pianista fenomen Yuja Wang, orchestre de top, cap de afiş în orice colţ al lumii precum Staatskapelle Berlin, Royal Concertgebouw Orchestra, Pittsburgh Symphony Orchestra vor susţine concerte pentru cei care iubesc muzica clasică.



    Recitaluri, spectacole de operă şi balet, concerte, conferinţe, workshopuri de compozitie, simpozionul de muzicologie, concerte în ţară şi în Piaţa Festivalului din Bucureşti, toate aceste manifestari vor fi reflectate de Radio România, care va transmite în direct peste 10.000 de minute de muzica, interviuri cu interpretii, interviuri realizate în direct cu personalitatile aflate în sălile de concert.



    Mai mult, în zilele de 20, 21 si 22 septembrie, Radio România organizează seri tematice pentru publicul festivalului. Printre oaspeţii acestui prestigios eveniment se numără pianista Alexandra Dariescu. La numai 27 de ani, este prima pianistă din România care a urcat pe scena Royal Albert Hall pentru a concerta alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, la evenimentul care a avut loc în această vară fiind prezenti şi membri ai Casei regale a României. Considerată de BBC Music Magazin “o stea în devenire”, Alexandra Dariescu a debutat la prestigioasa Carnegie Hall din New York.



    În ţară, va avea loc, la Brasov, concertul unuia dintre cele mai apreciate ansabluri de muzică de cameră britanice, The Schubert Ensemble, muzicienii fiind fani declaraţi ai compozitorului George Enescu.



    De asemenea, festivalul aduce la Bucureşti unul dintre cei mai apreciaţi pianişti la nivel internaţional, distins cu două premii Grammy şi a cărui carieră se întinde pe mai bine de 35 de ani. Este vorba de americanul Murray Perahia, care va susţine un recital, pe 28 septembrie, pe scena Ateneului Român din Bucureşti. În aceeaşi seară, tot la Bucureşti, este programat un alt eveniment de excepţie – concertul susţinut de Royal Philarmonic Orchestra sub bagheta maestrului român Cristian Mandeal, care va marca încheierea celei de-a XXI-a ediţii a Festivalului. Evenimentul poartă numele unuia dintre cei mai mari artişti români, George Enescu — violonist, pianist, compozitor, dirijor, pedagog, al cărui nume e rostit cu veneraţie în întreaga lume.

  • Echipa Radio România este gata de Festival!

    Echipa Radio România este gata de Festival!


    Radio România este singura instituţie media care transmite în direct, dar şi înregistrează, peste 95% din Festivalul Internaţional George Enescu” pe frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical şi online pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro!





    63 de transmisiuni live vor fi realizate simultan de Radio România Muzical şi Radio România Cultural de la Ateneu, Sala Mare a Palatului, Sala Radio, Sala Mică a Palatului. Dintre acestea, 59 sunt oferite partenerilor din Uniunea Europeană de Radio (EBU), 33 fiind transmise în direct de aceştia.



    Radio România înregistrează 74 de concerte şi recitaluri care vor fi arhivate în Fonoteca instituţiei.



    Transmisiunile directe însumează peste 10.000 de minute de muzică, interviuri cu interpreţii, interviuri realizate în direct cu personalităţile aflate în sălile de concert!


    În fiecare zi, între 1 şi 29 septembrie, Radio România Actualităţi sintetizează informaţiile la nivel naţional în 4 radioprograme.


    Radio România va reflecta nu mai puţin de 115 manifestări: concerte, recitaluri, spectacole de operă şi balet, conferinţe, workshopuri de compoziţie, conferinţe de presă, simpozionul de muzicologie, concerte în ţară şi Piaţa Festivalului.



    Vor fi realizate peste 100 de interviuri în limbile engleză, franceză, germană, italiană şi rusă cu dirijorii, soliştii şi compozitorii prezenţi în festival.


    Cele 15 zile de concerte din Piaţa Festivalului vor fi oglindite prin tot atâtea reportaje. O atenţie specială va fi acordată zilelor de 20-22 septembrie, când Radio România organizează seri tematice pentru publicul festivalului.


    29 de Agende vor cuantifica reperele stricte ale actualităţii culturale prin cronici, interviuri şi opinii realizate de reporterii Radio România, prezenţi la toate manifestările festivalului.





    Serviciul Comunicare SRR

  • Orchestrele şi corurile Radio

    Orchestrele şi corurile Radio

    Odată cu momentul lansării postului public de radio, în 1928, se înfiinţa, din iniţiativa şi sub conducerea compozitorului Mihail Jora, Orchestra simfonică Radio. Potrivit prof.univ.dr. Grigore Constantinescu, din 1932, aceasta a început să se afirme prin concerte publice sub bagheta unor maeştri ai artei dirijorale româneşti, precum Ionel Perlea, Alfred Alessandrescu, Constantin Silvestri, Iosif Conta, Horia Andreescu. Orchestra Naţională Radio a colaborat în aceşti 85 de ani de existenţă cu alţi mari dirijori precum George Enescu, Sergiu Comissiona, Kurt Masur şi a acompaniat celebrii solişti vocali Monserat Caballe, Placido Domingo, Luciano Pavarotti sau pe româncele Ileana Cotrubaş şi Angela Gheorghiu. Pianista Elisabeth Leonskaja sau violoniştii Yehudi Menuhin şi David Oistrah s-au aflat şi ei printre artiştii renumiţi care şi-au alăturat numele de cel al Orchestrei Naţionale Radio.



    De-a lungul acestor aproape nouă decenii, Orchestra Radio şi-a menţinut constantă popularitatea în rândul publicului şi prestigiul printre profesionişti, cu un repertoriu care cuprinde genurile muzicale reprezentative ale tuturor epocilor.


    Începând de la sfârşitul anilor 90, am venit frecvent la concertele Orchestrelor Radio. Consideram Sala Radio şi concertele de la Sala Radio un reper la fel de important ca cele de la Ateneul Român şi veneam cu egală plăcere la aceste concerte şi la cele ale Filarmonicii. Acum, lucrurile sunt mai variate, se întâmplă concerte în multe locuri, în multe contexte, dar în acea perioadă erau mai puţine opţiuni”. A mărturisit Oltea Şerban-Pârâu, directorul artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio, în acelaşi timp şi redactor şef al postului Radio România Cultural. Într-adevăr, astăzi alternativele sunt mai numeroase, de aceea artiştii au început să iasă în spaţii neconvenţionale. Oltea Şerban-Pârâu:


    Pentru că există concurenţă, nu poţi ignora această componentă de marketing, de imagine, care a devenit, să nu îi spun la fel de importantă ca cea artistică, dar ajungând uneori să concureze partea artistică şi partea de conţinut. În acest moment, Radioul are, aşa cum se ştie, Orchestră Naţională, Orchestră de Cameră, Cor Academic, Cor de copii, Orchestră de folclor şi Big Band de jazz. Într-adevăr, am ieşit foarte mult în aer liber cu Orchestra Naţională Radio, care este cel mai reprezentativ ansamblu — se va întâmpla asta inclusiv în septembrie, în Piaţa Festivalului. S-a urmărit această idee continuu, dar în ultimul timp am încercat să facem acest lucru şi cu Corul de copii, care a apărut des în Cişmigiu, concertele extra — de exemplu, cele susţinute în aer liber cu Andrea Bocelli au beneficiat de concursul Orchestrei Naţionale şi al Corului Radio. Aşadar, ieşirea din sala de concert şi din stagiunea obişnuită de concerte — miercuri şi vineri, este foarte importantă. De asemenea, soliştii noştri concertişti, Horia Mihail, Gabriel Croitoru, Răzvan Suma — vorbesc despre anul 2013 – sunt persoane care au înţeles foarte bine dorinţa şi nevoia de a ieşi în afara sălii de concert confortabile, cu o acustică foarte bună — mă refer aici la Sala Radio — şi de a duce muzica clasică peste tot în ţară, cu mediatizarea Radioului public, ajungând uneori la un public care are mai puţină legătură cu acest domeniu, cu acest tip de muzică. Este foarte important, şi cred că ţine de misiunea Radioului public, în afară de a difuza muzică, să te şi duci între oameni şi să le poţi arăta o parte a vieţii, a culturii, a ceea ce există şi lor le este mai greu accesibil.



    Proiectele din ultima perioadă sunt extrem de numeroase. Oltea Şerban-Pârâu, directorul artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio, aminteşte câteva dintre cele care îi sunt cele mai dragi: În afara tuturor concertelor pe care le-am făcut cu Orchestra Radio — au fost multe concerte cu sala plină, cu casa închisă, Corul de copii a avut concertul În lumea lui Walt Disney”, care a fost, într-adevăr, un mare succes de public şi continuă să se reia prin diverse spaţii; cu Orchestra Naţională Radio, concertele mari vocal-simfonice — Carmina Burana”, în deschidere, acum, Recviem”-ul de Verdi, Festivalul Viori de colecţie” la Sala Radio, care a adus violonişti români din ţară şi străinătate care cântă pe viori de colecţie şi, bineînţeles, proiectele naţionale ale postului Radio România Cultural, dar susţinute de întreaga corporaţie: Pianul călător”, Vioara lui George Enescu la sate”, Duelul viorilor”, Flautul de aur”… Iată, deja, patru titluri care au ajuns la a treia ediţie, lucru de care suntem foarte mândri!”



    Voicu Popescu este dirijorul Corului de Copii Radio, calitate în care a obţinut, în 1996, Premiul I “Suma cum laudae” la Festivalul Coral Internaţional de la Neerpelt, Belgia. Iar noul dirijor principal al Orchestrei Naţionale Radio este tânărul şi carismaticul Tiberiu Soare, care, în această calitate, a însoţit Orchestra în stagiunea 2012-2013 în nu mai puţin de două concerte dincolo de graniţe. Oltea Şerban-Pârâu:Consider că sunt foarte importante ieşirile în exterior ale Orchestrei Radio. E adevărat că sunt şi cel mai greu de făcut, pentru că implică un tip de costuri suplimentare şi un tip de relaţionare internaţională, care nu prea se poate face de azi pe mâine. În condiţiile unei gândiri mai puţin cu proiecţie spre viitor — aşa se întâmplă atunci când lucrezi cu un buget anual şi nu multianual -, este greu să antamezi lucruri pentru mult prea departe. Dar, în 2012 — 2013, Orchestra Naţională Radio a avut ocazia de a concerta la Chişinău — poate nu sună atât de spectaculos, dar a fost prima, şi singura oară, deocamdată, când Orchestra Naţională Radio a ajuns acolo din 1928, de când s-a înfiinţat. La Shanghai am fost pentru a doua oară — acum am fost la Festivalul de Primăvară de acolo, un festival foarte important, un echivalent, mai mic, al Festivalului Enescu, dar cu tradiţie şi cu o participare prestigioasă. Iar acum, vara, vom avea o scurtă incursiune în ţara vecină (N.a. — Bulgaria), din fericire într-un spaţiu foarte ofertant, pe malul Mării Negre, la Balcic, într-un loc atât de iubit de Regina Maria, la Balcic Classic Days, un concert cu Horia Mihail, Gabriel Croitoru, Tiberiu Soare şi Orchestra Naţională Radio”.



    În anul în care întreaga lume sărbătoreşte 200 de ani de la naşterea lui Verdi, Orchestra Naţională Radio a închis stagiunea Sălii Radio pe 21 iunie cu “Recviemul” lui Verdi. Revine pe scenele bucureştene, mai precis, la Sala Palatului, în septembrie, la cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional “George Enescu”.