Tag: Concursul de Dramaturgie New Drama

  • O scenă, o piesă, un dramaturg… nou!

    O scenă, o piesă, un dramaturg… nou!

    Astăzi vorbim despre adolescenţi care scriu teatru. Care fie că au mai
    făcut-o, fie că nu, dar care sub imboldul unui concurs de piese într-un act,
    s-au apucat de scris. Şi au făcut-o cu succes.


    Concursul de Dramaturgie New Drama, dedicat adolescenților cu vârste
    cuprinse între 14 și 18 ani, organizat
    de Teatrul Excelsior din Bucureşti, a ajuns anul acesta la cea de-a șasea
    ediție. Adolescenții sunt invitați să scrie o piesă într-un act și să o trimită
    pe adresa teatrului, alături de o scrisoare de motivare. Textele înscrise
    urmează să fie, ca în fiecare an, jurizate de profesioniști din domeniul
    teatrului (dramaturgi, regizori şi
    critici de teatru). În urma selecției, șase dintre piese ajung în faza finală a
    proiectului, iar textul câștigător este transformat într-un spectacol montat în
    stagiunea următoare, devenind parte din repertoriul Teatrului Excelsior.


    De unde a venit ideea organizării acestui concurs am aflat de la Elena
    Patap, secretar literar la Teatrul Excelsior, coordonatoarea proiectului NEW
    DRAMA, Concursul de Dramaturgie pentru adolescenţi. Ideea a venit de la
    faptul că teatrul nostru este singurul din Bucureşti şi chiar din ţară, care se
    adresează unui public foarte special, adică adolescenţilor. Şi atunci am
    încercat să facem spectacole pentru adolescenţi şi să facem şi anumite proiecte
    legate de teatru, care să li se adreseze. Avem acest concurs de dramaturgie
    pentru adolescenţi, avem un festival de teatru profesionist TEENFEst, pentru
    adolescenţi, avem şi un laborator de teatru pentru adolescenţi, care se numeşte
    Relief.


    Textele înscrise în concurs sunt jurizate, rămânând şase finaliste. Autorii
    pieselor finaliste beneficiază apoi de un atelier de scriere dramatică susţinut
    de un dramaturg reputat, de spectacole-lectură pe baza celor șase texte
    finaliste, cu regizori și actori profesioniști, în urma cărora juriul desemnează
    piesa câștigătoare.


    De şase ani, Concursul New Drama suscită un mare interes din partea
    adolescenţilor, la prima ediţie fiind
    înscrise, de exemplu, 99 de piese din 45 de localităţi. Numărul pieselor
    înscrise în concurs diferă de la an la an, dar cu siguranţă mulţi dintre
    autorii pieselor finaliste rămân să studieze în domeniu, după cum ne-a spus
    Elena Patap, coordonatoarea proiectului: Într-adevăr, cei care au participat la
    concurs şi în special cei cărora li s-au selecţionat piesele, cele şase piese
    din cea de-a doua fază a concursului, sunt adolescenţi care fac teatru, joacă
    teatru, scriu teatru, regizează, activează în diferite trupe de teatru de
    liceeni. Şi am avut şi surpriza ca finaliştii, marea majoritate dintre ei să
    continue o carieră în teatru. Îl avem pe Bogdan Capşa, care a fost al doilea
    câştigător şi care este student la Actorie la Târgu Mureş, îl avem pe Victor
    Morozov, care este la o prestigioasă universitate din Franţa, la Scenaristică,
    la Grenoble, şi Alexandru Gorghe, cel care a câştigat în 2018, este la
    Facultatea de teatru din Cluj, la Regie şi are o bursă la Londra. Câştigătorul
    de anul trecut este Carmen Thea Drăgoreanu, cu piesa Teoria pământului plat.
    Piesa nu a fost încă pusă în scenă, ea va fi pusă către sfârşitul stagiunii, în
    mai-iunie, pentru că aşa este programată. Avem în schimb piesa care se joacă şi
    care este câştigătoare în 2018, Băiatul cu şosete roz, de Alexandru Gorghe,
    care era, pe vremea când a scris piesa, un adolescent din Botoşani şi acum
    studiază regie de teatru la Londra.


    Thea Drăgoreanu, autoarea piesei Teoria pământului plat, are 18 ani acum,
    este în clasa a XII-a şi ne-a spus cum a ajus să participe la concurs: Profesoara mea de română mi-a spus despre concurs. Eu participasem anul
    trecut la un concurs de proză scurtă şi mi-am zis: de ce nu? Ideea piesei mi-a
    venit de la faptul că mereu când scriu vreau să ajut oamenii prin ce scriu, aşa
    că de data asta m-am gândit că aş putea să scriu o piesă pentru copii şi
    părinţi.


    Şi aşa am aflat şi despre ce este vorba în piesă: Un
    grup de copii sunt prieteni şi sunt la mare şi printr-un mic accident ajung pe
    o epavă, iar acolo trec printr-o grămadă de peripeţii. Şi unii dintre ei ajung să îşi dea seama că au înţeles greşit felul
    în care părinţii lor şi-au manifestat iubirea.

    O experienţă pe care nu multă lume o are, aceea
    de a lucra cu piese de teatru şi de a le pregăti pentru montarea pe o scenă, după cum ne-a povestit
    Thea Drăgoreanu: Eu am văzut această experienţă foarte de
    folos, mi-a plăcut mult să colaborez şi cu domnul Peca (n.r. Peca Ştefan, dramaturg
    născut la 13.08.1982, cu studii de scris dramatic la New York University, unul
    dintre rezidenţii programului internaţional de dramaturgie de la Royal Court
    Theatre, Londra, în 2005 şi câştigător a mai multor premii internaţionale), care ne-a fost de mare ajutor, şi mi-a
    plăcut să întâlnesc copii, alţi copii care au exact acelaşi vis ca mine. Ne-am
    citit piesele, le-am rectificat, ne-au îndrumat şi ne-am ajutat unii pe alţii. E
    ca un vis devenit realitate. Eu practic sunt clasa a XII-a aşa că nu o să pot
    participa foarte des la montaj, dar o să fac tot ce pot să ajung ca să ajut.
    Vreau să devin regizor de film. Am fost influenţată de primul câştig, la
    concursul cu proza, când m-am gândit că ar fi genial să fac filme după ceea ce
    scriu. De acolo mi-a venit ideea.


    Elena Patap, secretar literar la Teatrul Excelsior, coordonatoarea
    proiectului NEW DRAMA, Concursul de Dramaturgie pentru adolescenţi, a lansat o
    invitaţie, cu speranţa ca şi anul acesta participarea la concurs să fie la fel
    de provocatoare ca în anii trecuţi: Îi invit pe toţi adolescenţii cărora le
    place teatrul să ia creionul sau să treacă la tastatura calculatorului şi să
    scrie o piesă de teatru, indiferent dacă au mai făcut-o, indiferent dacă au mai
    citit mai multe piese de teatru, pentru că de citit cu siguranţă au citit,
    indiferent dacă au văzut teatru în sala de spectacol sau la televizor.
    Important este să dea drumul imaginaţiei şi să facă lucrul acesta cu bucurie.
    Noi aşteptăm cu multă bucurie rezultatul muncii lor!



    Iar noi aşteptăm montarea pieselor câştigătoare cu
    interes