Tag: Congresul american

  • Check in în Congres

    Check in în Congres

    Mark
    Zuckerberg a mers în Congresul american, unde a apărat în faţa parlamentarilor modelul reţelei de
    socializare Facebook, implicată într-un scandal de manipulare şi deturnare de
    date personale. El a spus că nu se opune unei forme de reglementare a
    internetului, pe care o consideră ”inevitabilă”, în condiţiile în care importanţa
    acestuia creşte în lume. Zuckerberg a prezentat, în acelaşi timp, scuze publice
    pentru că nu a protejat destul datele personale ale utilizatorilor: Facebook este o
    companie idealistă şi optimistă. Mare parte din existenţa noastră ne-am
    concentrat pe latura benefică pe care conectarea oamenilor o poate avea. Recent
    am văzut că mişcarea #metoo şi Marşul pentru vieţile noastre au prins viaţă,
    în mare parte, pe Facebook. După uraganul Harvey, oamenii au strâns peste 20 de
    milioane de dolari pentru victime. Şi peste 70 de milioane de afaceri mici folosesc în acest moment
    Facebook pentru a se dezvolta şi a crea noi locuri de muncă. Dar este clar acum
    că nu am făcut suficient pentru a preveni ca acest instrument să fie folosit,
    de asemenea, pentru a face rău. Mă refer aici la răspândirea de ştiri false,
    implicarea forţelor străine în alegeri, discursuri bazate pe ură, precum şi în
    ce priveşte confidenţialitatea datelor. Nu am conştientizat responsabilitatea
    enormă pe care o avem şi aceasta a fost o mare greşeală. A fost greşeala mea şi
    îmi pare rău.

    Audierea în Congres survine în contextul scandalului
    legat de Cambridge Analytica, companie americană care a colectat datele a zeci
    de milioane de utilizatori ai Facebook, date pe care le-ar fi utilizat pentru a înțelege psihologia acestora
    și a le influența votul în favoarea lui Donald Trump sau în cazul Brexit.
    Va
    trebui să reevaluăm toate aspectele relaţiei noastre cu utilizatorii şi să ne
    asigurăm că ne ridicăm la nivelul responsabilităţii pe care o avem, a declarat
    în Congres fondatorul Facebook: Nu este suficient să ne asigurăm că
    doar punem oamenii în legătură, trebuie să ne asigurăm că aceste conexiuni sunt
    pozitive. Nu este suficient să oferim oamenilor o platformă pe care să-şi facă
    auzită vocea, ci trebuie să ne asigurăm că oamenii nu se folosesc de această
    oportunitate pentru a face rău sau pentru a dezinforma. Nu este suficient să le
    dai oamenilor control asupra datelor lor, trebuie să ne asigurăm că
    dezvoltatorii care beneficiază de ele le protejează la rândul lor.

    Între
    utilizatorii ale căror informaţii au fost folosite ilegal sunt şi români. Invitat
    la Radio România, Bogdan Botezatu, specialist în ameninţări informatice la
    BitDefender, a vorbit despre pericolele legate de accesul la date personale în
    mediul online şi despre ce s-a întâmplat la Cambridge Analytica: În acest
    moment, datele şi informaţiile despre utilizatori sunt noul petrol. Orice
    companie care se respectă colectează ceea ce se numeşte telemetrie, agregă
    informaţii, cumpără informaţii de la alte companii şi le pune cap la cap. Acest
    lucru se face de obicei pentru scopuri financiare, adică orice companie care
    are acces la astfel de informaţii va încerca să le monetizeze prin publicitate.
    Vorbim de diverse produse. Ce e diferit la Facebook este faptul că în acest
    moment ni s-au vândut preşedinţi, candidaţi politici şi poate mesaje pentru a
    părăsi Uniunea Europeană. Asta este singura diferenţă – nu ni s-au vândut
    produse, ni s-au vândut candidaţi politici.

    Datele a
    circa 100 de mii de români au fost culese în acest fel. Sunt români mai
    vulnerabili sau mai rezistenţi? Din nou, Bogdan Botezatu: Cred că la acest tip de manipulare suntem
    la fel de susceptibili ca orice altă ţară, ca orice altă populaţie care are
    acces la tehnologie. Situaţia a fost raportată de nenumărate ori, deşi la noi
    s-a folosit terminologia de fake news. Faptul că au existat români profilaţi de
    aplicaţia Cambridge Analytica denotă un oarecare interes aici, pentru că pe
    internet putem oarecum segmenta populaţia căreia ne adresăm. La începuturile
    acestui studiu utilizatorii au fost plătiţi cu câte un dolar. pentru a-şi
    instala respectiva aplicaţie şi a face sondajul. Deci Cambridge Analytica a
    găsit câteva sute sau poate mii de oamenii în România dornici să participe la
    studiu, a plătit bani pentru ca aceştia să se alăture repectivului studiu. Deci
    probabil că exsită şi aici un interes. Au vrut să colecteze informaţii şi despre
    români, să-i profileze puţin psihologic, posibil în eventualitatea în care ar
    avea un partener de afaceri în România, personaje politice sau organizaţii sau
    oricine ar fi vrut să ruleze o campanie cu Cambridge Analytica.

    Din
    păcate, mai spune Bogdan Botezatu, nu se poate crea un soft care să facă
    utilizatorul opac pentru asemenea aplicaţii.