Tag: consiliere scolara

  • Inițiative contra bullying-ul în România

    Inițiative contra bullying-ul în România

    Hărţuirea sau
    agresiunile între copii – sau bullying, aşa cum s-a încetăţenit acest termen şi
    în limba română – a devenit un subiect destul de bine cunoscut de opinia
    publică, în ultimii ani. Cauza principală: articolele de presă şi campaniile
    societăţii civile prin care acest fenomen a fost prezentat şi prin care s-au
    dezbătut modalităţi de contracare a lui. Una din campanii se numeşte Cartoon Network Clubul Prieteniei, este desfăşurată în colaborare cu organizaţia
    non-guvernamentală Asociaţia Telefonul Copilului şi a ajuns deja la a cincea
    ediție. Sloganul care-i încurajează pe cei mici să combată hărţuirea este Fii
    prietenos, nu răutăcios
    .

    Gimnasta Cătălina Ponor, multiplă campioană olimpică,
    mondială și europeană, este purtătoarea de cuvânt a acestei campanii pe
    care o consideră extrem de utilă.

    Cătălina Ponor: Este un mesaj
    frumos, plin de prietenie, care ne învaţă să fim mai buni, să nu fim
    răutăcioşi, să ne ajutăm unul pe celălalt şi care are la bază prietenia.
    Telefonul copilului încurajează persoanele care au parte de astfel de hărţuire
    şi sper ca mesajul nostru să aducă mai multă prietenie chiar şi printre oamenii
    maturi. Din fericire, eu n-am avut parte de aşa ceva. Am avut atât antrenori,
    cât şi colegi care mi-au fost ca o familie. Dar am fost martoră în afara sălii
    de sport, pe lângă şcoli sau pe stradă, la vreo acţiune de bullying şi n-am
    ştiut să acţionez. Dar nu e OK să nu ştii ce să faci, e bine să ai curaj să te
    duci să spui şi altor ce ai văzut. De asemenea, trebuie să ştii cum să sprijini
    persoana care este agresată şi să o ajuţi cumva.


    Asociaţia Telefonul
    Copilului oferă de mulţi ani ajutor copiilor care sunt agresaţi de alţi copii,
    punându-le la dispoziţie numărul 116111. Apelurile s-au înmulţit în ultima
    vreme scoţând la iveală numeroase cazuri de hărţuire şi schimbând astfel, în
    mod îngrijorător, statisticile. Totuşi, chiar dacă reclamaţiile sunt mai
    numeroase, specialiştii consideră că, în continuare, fenomenul este
    subraportat. Nu doar copiii, ci şi părinţii apelează la numărul 116111,
    reclamând situaţii de bullying încă de la grădiniţă, în proporție de 8,76%.
    Pentru clasele primare, procentul părinților care au reclamat hărţuirea
    copiilor lor a fost de 40,29%, pentru
    gimnaziu de 48% și pentru liceu de 2.95%, aflăm de la Cătălina Surcel,
    coordonatoarea Asociaţiei Telefonul Copilului:

    Așadar, foarte mulți
    dintre părinții care ne-au contactat în astfel de situații aveau copiii în
    ciclul primar și ciclul gimnazial. În ceea ce privește genul victimelor, copiii
    pentru care părinții au solicitat serviciile Asociației Telefonului Copilului
    au fost băieți în proporție de 70%, aparținând grupei de vârstă 3-6 ani,
    respectiv 7-10 ani. De ce au contactat părinții asociația noastră? În special
    pentru a căuta soluții legale. Aproape 65% dintre ei au sunat pentru asta.
    Însă, în lipsa unui cadru legislativ, au fost și părinți care au solicitat
    consiliere pentru a aborda individual intervenția. Asta a fost valabil în
    22,86% dintre situații, iar 14,85% au solicitat intervenția instituțiilor
    abilitate doar în baza regulamentului intern al unităților de învățământ acolo
    unde există un astfel regulament care include și abuzuri asupra copilului în
    mediul școlar. 55.24% dintre părinți sesizaseră deja managementul unității de
    învățământ sau inspectoratul școlar, însă au fost mulțumiți de răspunsurile
    primite. În lipsa unui cadru legislativ național nu s-au putut lua măsuri
    pentru ca situația să fie remediată cum se cuvine.


    Atunci
    când vorbesc despre soluții, părinții copiilor victime ale fenomenului bullying
    doresc ca școala să intervină prin măsuri coercitive împotriva copilului agresor
    (44%), solicită excluderea acestuia din unitatea de învățământ (27%), dar iau
    în considerare și transferul propriului copil (29%). Prin urmare, se impune adoptarea de urgență a unei legi
    pentru ca să nu se mai acționeze haotic. Propunerea de modificare a Legii
    educaţiei pentru a include măsuri contra hărţuirii de acest tip a trecut de
    Parlament şi urmează să fie promulgată de preşedinte. Recomandările Asociaţiei
    Telefonul Copilului, formulate în urma discuţiilor cu părinţii şi copiii, sunt
    incluse în acest proiect, ne spune tot Cătălina Surcel:

    Necesitatea ca
    unitățile de învățământ să dezvolte proceduri de identificare a bullyingului,
    existența consilierilor școlari în toate unitățile de învățământ din țară,
    necesitatea ca acești consilieri să aibă atribuții clare de rezolvare a
    cazurilor de hărțuire, introducerea subiectului bullying în curriculum școlar
    și discutarea lui la orele de dirigenție precum și prezentarea lui în manualele
    de educație civică. Monitorizarea audio-video în școli trebuie să fie extinsă
    și la nivelul grădinițelor. De asemenea, cadrele didactice trebuie să fie
    pregătite să răspundă acestei provocări în școală. Iar inițiativa ce urmează să
    fie promulgată de președinte include și această recomandare. Este nevoie și de
    implicarea părinților printr-o colaborare eficientă școală-familie.


    Trebuie, de asemenea, ţinut cont şi de ceea ce-şi doresc copiii. Ei vor,
    mai ales, să fie ascultaţi şi înţeleşi. Ce nu vor este ca alţii să le rezolve
    problemele. Cătălina Surcel: Ceea ce copiii nu își doresc este ca
    părinții să nu dea curs impulsului lor inițial: acela de a le face ei dreptate
    propriilor copii, mergând la școală pentru a rezolva singuri problema. Copiii
    doresc să decidă și ei împreună cu părinții care sunt pașii următori și ce este
    de făcut.



    Acestea sunt motive în plus
    ca pentru combaterea fenomenului de bullying, intervenţia să fie reglementată
    instituţional, nu lăsată la nivelul clarificărilor individuale.