Tag: Consiliul Fiscal

  • Raportul anual al Consiliului Fiscal

    Raportul anual al Consiliului Fiscal

    România ar putea avea în acest an o creştere economică mai mică decât aşteptările Guvernului, de 3,4 la sută, atrage atenţia Consiliul Fiscal. În raportul său anual, el avertizează, totodată, că deficitul bugetar va depăşi la final de an 7% din PIB, în lipsa unor măsuri de consolidare fiscal-bugetară. Consiliul Fiscal aminteşte că deficitul generat de cheltuieli mai mari decât încasările a depăşit, după primele şase luni din acest an, 3,6% din PIB, fiind cu aproape 1,3% mai mare faţă de cel din aceeaşi perioadă a anului trecut.

    Pornind de la aceste date, calculele indică faptul că există chiar riscul ca deficitul să se îndrepte către opt procente din PIB, în condiţiile în care şi noua lege a pensiilor, pe lângă creşterile salariale acordate în sectorul public, va genera costuri suplimentare în a doua jumătate a anului.

    În acest context, reprezentanţii Consiliului atrag atenţia că, în absenţa unor politici suficient de concrete şi credibile, care să sprijine realizarea consolidării fiscal-bugetare pe termen mediu în ceea ce priveşte veniturile, dar şi creşterea gradului de colectare, balanţa riscurilor este clar înclinată în direcţia înregistrării unor deficite mai ridicate decât cele preconizate de autorităţile naţionale şi europene pentru perioada 2025-2027.

    Consiliul Fiscal este format din reprezentanți ai BNR, Asociației Române a Băncilor, Academia Română, Academia de Științe Economice și Institutul Bancar Român, ei fiind numiți de Parlament pentru o perioadă de nouă ani. Aflată deja în procedură de deficit excesiv declanşată de Bruxelles, România are la dispoziţie, conform noilor reguli fiscale europene, şapte ani pentru a reveni la un deficit bugetar de 3% din PIB. Scăderea acestui indicator, treptat, se va putea face doar pe baza unui program realist şi, evident, prin respectarea lui, spun specialiştii.

    În cel mai recent raport “România – Zona Euro MONITOR”, realizat de o echipă de experţi din BNR coordonată de academicianul Daniel Dăianu, se arată că o creştere a veniturilor bugetare este absolut necesară şi nu se poate rezuma la o colectare de taxe şi impozite mai bună, ci este nevoie de schimbări în regimul fiscal, iar o corecţie bugetară pe o perioadă de peste patru ani este necesară. În esenţă, deficitul bugetar derivă din exces de cheltuieli, într-context în care în execuţia bugetară sunt venituri nominale mai mari, dar cheltuielile au crescut prea repede, conform raportului. Presiunea pe bugetul public va creşte dacă este luat în considerare şi angajamentul de a avea cheltuieli cu scop militar de 2,5% din PIB, asumat în relaţia cu NATO – spun autorii analizei.

    Nivelul extrem de scăzut al veniturilor fiscale este rezultatul inclusiv al unui regim fiscal ce a favorizat evaziunea şi evitarea plăţilor de taxe şi impozite, a favorizat practici ca includerea de cheltuieli personale în cheltuielile firmelor, dar şi plata de salarii la negru, se mai arată în raportul realizat de echipa BNR.

  • România, creştere economică record

    România, creştere economică record

    În primul trimestru al anului, România a înregistrat o
    creştere economică de 5,7% faţă de primul trimestru al lui 2016, în condiţiile în care
    pentru întregul an guvernul mizează pe un avans de 5,2%. Trimestrul I din acest
    an a fost al 7-lea la rând de creştere economică, arată datele Institutului Naţional de Statistică.
    Nivelul depăşeşte valoarea considerată de mulţi drept optimistă luată în calcul
    de către executiv la construcţia bugetului pentru acest an.

    Creşterea anunţată
    de INS este confirmată şi de Oficiul European de Statistică, care a anunţat că
    România a înregistrat cel mai semnificativ avans dintre statele membre ale UE,
    cu o creştere a PIB-ului de 5,6% pentru aceeaşi perioadă.

    Economistul Aurelian
    Dochia spune că, deşi deocamdată vorbim numai de primul trimestru al anului,
    după înregistrarea acestei performanţe, probabilitatea ca economia românească
    să avanseze aşa cum estima executivul, a crescut semnificativ. Asta, dacă
    cifrele anunţate nu vor suferi corecţii majore în perioada următoare. Analistul
    atrage atenţia, însă, că se pune şi problema sustenabilităţii creşterii
    economice din primul trimestru. Aurelian Dochia:
    Uneori sunt diferenţe importante între cifra semnal şi cifra
    definitivă şi asta nu e numai la noi, în toată lumea se practică această
    procedură, dar dincolo de asta este clar că performanţa înregistrată în primul
    trimestru în ceea ce priveşte creşterea este foarte mare, este peste aşteptări,
    aş zice chiar peste asteptările guvernului pe care într-adevăr lumea le
    considera optimiste. Nu ar trebui totuşi să ne lăsăm furaţi de un entuziasm
    prea mare, este vorba doar de primul trimestru, să vedem în ce măsură pe
    următoarele trei trimestre se va menţine o dinamică similară. Este puţin
    probabil să rămână la 5,7%, dar din ce în ce mai mult începe să devină mai
    probabilă creşterea pe care se bazează guvernul când a construit bugetul pe
    2017, respectiv 5,2% devine o cifră deja realistă.

    Consiliul Fiscal avertizează,
    însă: creşterea a fost generată în primul rând de consum. Premierul Sorin
    Grindeanu apreciază că performanţa reprezintă o confirmare a măsurilor
    economice luate de guvern, dar şi rezultatul încrederii mediului de afaceri în
    măsurile anunţate pentru perioada următoare. Potrivit guvernului, creşterea
    economică din primul trimestru a fost anticipată de alte evoluţii pozitive din
    economie. Astfel, exporturile au ajuns la un maxim istoric de 5,7 miliarde de
    euro în luna martie, în primele patru luni ale anului s-au creat peste 100.000
    de noi locuri de muncă stabile, producţia industrială are rate de creştere
    ridicate, iar rata şomajului se află la cel mai scăzut nivel de după 1989.