Tag: Constanta

  • Portul Constanța, a doua creștere din UE

    Portul Constanța, a doua creștere din UE

    În 2023, portul Constanța a avut a doua cea mai mare creștere procentuală din Uniunea Europeană în ceea ce privește volumul de marfă manipulat, conform datelor publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

    Comparativ cu anul precedent, cel mai mare avans a fost înregistrat de portul Gdansk din Polonia, cu o creștere de 26,3%, urmat de portul românesc de la Marea Neagră, cu 17%. La polul opus, porturile care au raportat cele mai semnificative reduceri ale volumului de marfă manipulat sunt Amsterdam (-15,4%), Trieste și Zeeland Seaports (-12,6%), Goteborg (-12,5%), Dunkerque (-12,4%) și Barcelona (-10,4%).

    În același timp portul Gdansk a devenit unul dintre cele mai mari cinci porturi din UE în 2023, în timp ce portul Constanța a ocupat poziția a noua. Clasamentul celor mai importante porturi europene este condus, în continuare, de Rotterdam, Antwerp-Bruges și Hamburg, toate situate pe coasta Mării Nordului. Aceste porturi au rămas cele mai importante porturi din blocul comunitar.

     

    Cantitatea de marfă manipulată în porturile navale din UE, exprimată în milioane de tone / Sursa: Eurostat

     

    Conform datelor Eurostat, volumul total de marfă manipulat în porturile Uniunii Europene în 2023 a fost de 3,4 miliarde de tone. Comparativ cu anul 2022, când s-au înregistrat 3,5 miliarde de tone, aceasta reprezintă o scădere de 3,9%. Cu toate acestea, volumul din 2023 este cu 5% mai mare decât cel din 2013, care se ridica la 3,2 miliarde de tone.

    Țările de Jos continuă să fie principalul transportator maritim de marfă din Uniunea Europeană. În porturile olandeze s-au manipulat 545 de milioane de tone de marfă în 2023. Pe locurile următoare se află Italia, cu 501 milioane de tone, și Spania, cu 472 milioane de tone. Toate aceste trei țări au înregistrat scăderi ale volumului de marfă comparativ cu 2022: 7,6% în cazul Țărilor de Jos, 1,7% pentru Italia și 3,7% pentru Spania.

     

    Constanța, cel mai specializat port UE pentru mărfurile uscate în vrac

     

    România ocupă locul 13 în acest clasament, fiind devansată de Belgia, Franța, Germania, Grecia, Suedia, Polonia, Finlanda, Danemarca și Portugalia. Cu toate acestea, porturile din țara noastră au înregistrat o creștere semnificativă. Volumul total manipulat a ajuns la 69,25 milioane de tone în 2023, în creștere față de cele 60,26 milioane de tone raportate în anul precedent.

    Totodată, portul Constanța rămâne cel mai specializat port din Uniunea Europeană pentru manipularea mărfurilor uscate în vrac. Aproximativ 60,6% din tonajul total înregistrat de acest port în 2023 a fost reprezentat de mărfuri uscate în vrac, ceea ce evidențiază rolul său esențial în transportul acestui tip de marfă.

    Din cele 20 de mari porturi din spațiul comunitar, opt sunt amplasate în zona Mării Mediterane, șapte pe coasta Mării Nordului, trei pe coasta Oceanului Atlantic, unul în zona Mării Baltice și unul în Marea Neagră, respectiv portul Constanța.

  • Ştiri pentru turiştii de la Constanţa şi Mamaia

    Ştiri pentru turiştii de la Constanţa şi Mamaia

    Turiştii aflaţi pe litoralul românesc al Mării Negre pot admira municipiul Constanţa, cea mai la modă staţiune de la malul mării, Mamaia, portul maritim, dar şi cel turistic din autobuzele etajate ale Liniei City Tour. Biletele costă 6 lei o călătorie (circa 1,2 euro) sau 10 lei (circa 2 euro) pentru toată ziua. Biletele se pot cumpăra de la conducătorul auto, prin aplicaţia 24Pay şi de la tonetele CT Bus din staţiunea Mamaia – zona Cazino şi zona Parcului de distracţii. Traseul are 54 de staţii, măsoară 32,3 kilometri şi o cursă durează 130 de minute. Din 13 iulie Linia City Tour și-a prelungit programul de funcţionare, la cererea multor turişti, dar şi a localnicilor. Prima cursă este programată la ora 9.00 din Cap Linie Gară și Cap Linie Mamaia. Ultima cursă pleacă din Cap Linie Gară la ora 20.40, iar din Cap Linie Mamaia la ora 22.00. Autobuzele circulă din 25 în 25 de minute pe traseul obișnuit: Gară – Portul Constanța – Portul Tomis – Centru Constanța – Mamaia și retur Mamaia – Centru Constanța – Gară. Detalii pe pot fi găsite pe site-ul www.ctbus.ro – Liniile Estivale.

    Modificarea orarului le oferă turiștilor posibilitatea să admire Constanța de la înălțimea autobuzelor etajate fără a renunța la băile de soare de pe plajă. Constănțenii care merg la serviciu, sunt avantajați de modificarea programului pentru că au acum timp să facă o plimbare de seară cu aceste autobuze care sunt unul dintre simbolurile sezonului estival de pe litoralul românesc, a declarat directorul general al companiei locale de transport, CT BUS. Marele avantaj pe care îl oferă această linie este faptul că leagă unele dintre cele mai importante obiective din oraș: Delfinariul și Complexul Muzeal de Științe ale Naturii, Muzeul de Artă, Parcul Arheologic, Muzeul Marinei, Muzeul de Artă Populară, Muzeul de Istorie Națională și Arheologie, Muzeul «Ion Jalea», Portul comercial și Portul Tomis. Cu un bilet de 10 lei, orice turist se poate deplasa toată ziua prin zonele importante și istorice ale orașului: poate coborî, poate vizita, apoi continuă traseul de vacanță.

    Pentru turiştii din Constanţa care vor să stea mai târziu să se distreze şi vor să folosească transportul în comun, există autobuze care circulă pe 4 trasee nocturne: Linia N102, Linia N2-43, Linia N100M şi Linia N5-40, a informat CT Bus. Autobuzele de noapte circulă zilnic de la 23.30 până la 05.00. Linia 100, care merge de la Gara CFR Constanţa în staţiunea Mamaia circulă între orele 05.15-23.00 (luni-vineri) şi 05.45-23.00 sâmbăta, duminica şi de sărbătorile legale. O călătorie costă 2,50 lei (circa 0,50 euro), un bilet cu două călătorii este 5 lei (1 euro). Un bilet valabil 75 de minite pe toate liniile costă 4 lei (circa 0,80 euro), un abonament valabil 24 de ore pe toate liniile este 10 lei (2 euro), iar un abonament pe toate liniile, pentru 7 zile, costă 35 de lei (circa 7 euro).

  • Deschidere de sezon pe Litoralul românesc al Mării Negre

    Deschidere de sezon pe Litoralul românesc al Mării Negre

    Vremea din nou în încălzire ne îndeamnă astăzi să vă invităm pe litoralul românesc al Mării Negre, destinaţie care îşi deschide porţile, în mod tradiţional, la 1 mai.

    Nu mai este nevoie să spunem că vorbim despre una dintre cele mai populare destinaţii turistice din România. Majoritatea vizitatorilor pot ajunge în câteva ore cu automobilul personal, cu trenul sau cu autocarul pe litoralul românesc, pornind din oricare dintre zonele ţării. În plus, la Constanţa există aeroport internaţional, care face staţiunile litorale uşor accesibile.

     

    Traian Bădulescu, consultant în turism, ne-a spus care sunt noutăţile de pe litoral, la deschidere de sezon:

    “În acest an litoralul românesc al Mării Negre înregistrează o creştere considerabilă faţă de aceiaşi perioadă a anului precedent, având în vedere că sărbătorile de Paşti vin după 1 Mai şi ambele perioade deja sunt favorizate de vreme, o vreme călduroasă care se vede că atrage turiştii. Aceştia se vor putea bucura de plajă, soare şi distracţie în staţiunile de pe litoral. Atât de 1 mai, cât şi cu ocazia sfintelor sărbători de Paşti, sunt turişti destul de mulţi pe litoral, iar cele mai căutate staţiuni cu hoteluri deja deschise sunt Mamaia, Mamaia Nord, Eforie Nord, Costineşti şi Vama Veche. Aceste staţiuni atrag atât tineri în căutare de distracţie, mai ales în perioada zilelor (n.r. libere) de 1 mai, cât şi familişti obişnuiţi cu aceste destinaţii, mai ales în perioada de Paşti.

     

    Puntea între cele două sărbători a determinat şi o creştere a numărului de rezervări pentru o perioadă mai lungă, care să cuprindă ambele sărbători, însă majoritatea turiştilor optează totuşi pentru 3-4 nopţi, concentrându-se strict ori pe perioada de 1 mai, minivacanţă ce se desfăşoară între 30 aprilie şi 2 sau 3 mai, ori pe perioada de Paşte, care se desfăşoară între 2-3, respectiv 6 mai. Faţă de anul precedent tarifele au crescut, dar nu considerabil, între 0% – sunt hoteluri, mai ales cele de 4 şi 5 stele, care au menţinut tarifele şi cu un maxim mai ales la hotelurile de 2 şi 3 stele de 17%, ţinând cont de rata inflaţiei şi de celelalte scumpiri de pe piaţă, atât din România, cât şi din străinătate, nu vorbim de o cifră, în niciun caz, mare.”

     

    Dincolo de cluburile care au început să se extindă și în sudul litoralului, există diverse posibilităţi de distracţie. Spre exemplu, atât în Mamaia, cât și în sudul Litoralului se află parcuri acvatice, iar la Neptun există un parc de aventură. Delfinariul din Constanța este, în continuare, o atracție unică. Portul turistic din Constanța și faleza cazinoului constituie una dintre principalele zone de relaxare și promenadă de aici.

    Pe întreg litoralul turiştii se pot bucura de restaurante cu specific românesc, turcesc, grecesc, mediteranean etc. și de nenumăratele pescării ce atrag din ce în ce mai mulți turiști cu “oferta zilei”, adică peştele pescuit în acea dimineaţă din mare.

     

    Alte variante de relaxare sunt plimbările cu barca din porturile nautice din Constanța, Eforie, Mangalia și Limanu, iar pentru iubitorii de aventură, există sporturile nautice, scuter, caiac, surf, sau cursuri de scufundări.

    Declarăm sezonul deschis cu speranţa că vă veţi bucura de o vacanţă frumoasă pe litoralul românesc al Mării Negre!

     

     

  • Vlad Vizireanu din Statele Unite ale Americii

    Vlad Vizireanu din Statele Unite ale Americii

     

    Dirijorul român Vlad Vizireanu, stabilit din copilărie în Statele Unite ale Americii

     

  • Adamclisi

    Adamclisi

    Astăzi vă invităm într-un periplu istoric în judeţul Constanţa, în zona Adamclisi. La aproximativ 64 km distanţă de oraşul Constanţa, se găseşte Adamclisi, satul de reședință al comunei cu același nume din județul Constanța (Dobrogea, sud-estul României). Numele Adamclisi este forma românizată a denumirii turcești Adam Kilisse (Casa lui Adam, interpretată ca fiind Biserica Omului). Turcii au considerat impunătorul monument roman de aici, Tropaeum Traiani, drept biserică.

    Mariana Petruţ, responsabil tehnic Complexul muzeal Adamclisi, ne-a povestit: “Pe vizitatori îi întâmpinăm cu trei obiective care fac parte din complexul muzeal de la Adamclisi. În cadrul acestui complex muzeal avem Monumentul triumfal, avem Muzeul din centrul localităţii şi ruinele unui oraş roman. Toate aceste trei obiective fac parte din patrimoniul nostru, al poporului român, fac parte din identitatea noastră. Monumentul de la Adamclisi nu a fost construit întâmplător din ordinul Împăratului Traian aici, motivul pentru care a fost ridicat între anii 106-109 DC a fost acela că exact pe locul unde s-a dat cea mai sângeroasă bătălie, din prima campanie, bătălia finală de la 101-102, o bătălie greu câştigată de împăratul Traian, cu mari sacrificii, motiv pentru care după ce transformă Dacia în provincie romană, la 106 DC, ia decizia ca pe locul unde s-a dat cea mai sngeroasă bătălie să se ridice un monument al victoriei romanilor asupra dacilor.”

    Cu un diametru de 30 m și o înălțime de 20 m, monumentul are de jur-împrejur 54 de basoreliefuri reprezentând scene de luptă. Mariana Petruţ, responsabil tehnic Complexul muzeal Adamclisi, ne-a povestit: “Vizitatorii pot vedea pe Monumentul de la Adamclisi o poveste în piatră a acestui sacrificiu. De la Monumentul original, de la 106-109, vizitatorii vor vedea o reconstituire, inaugurată între anii 1974-1977, dar reconstituirea s-a realizat pe vechiul amplasament al monumentului original, se mai pot vedea şi părţi din monumentul original, de acum aproape 2.000 de ani, dar ce este cel mai important e că piesele originale, (metopele, pilaştrii, merloanele) şi elementele decorative, povestea aceea în piatră a luptelor dintre daci şi romani se păstează, se conservă în Muzeul din localitatea Adamclisi. Pe baza acestor piese originale, s-a făcut reconstituirea de la 1977.”

    Am aflat de la interlocutoarea noastră că unei vizite la Adamclisi merită să îi alocaţi măcar o oră şi am aflat că biletul pentru adulţi este de 10 lei (aproximativ 2 euro), 5 lei (1 euro) pentru pensionari şi 2,5 lei (50 eurocenţi) pentru copii. Această taxă se percepe separat la Monument şi la muzeu, iar la ruinele oraşului roman, intrarea este liberă. Ghidajul de specialitate, dacă este solicitat, costă 50 de lei de obiectiv.