Tag: consultare publica

  • Comisia Europeană lucrează la definirea limitelor concurenţei între societăţi

    Comisia Europeană lucrează la definirea limitelor concurenţei între societăţi

    Definirea pieţei este un prim pas important în evaluarea concentrărilor economice şi a majorităţii cazurilor antitrust, având ca scop stabilirea limitelor concurenţei între societăţi. Comunicarea privind definirea pieţei este în curs de revizuire pentru prima dată de la adoptarea sa, în 1997. Acest proces ţine seama de evoluţiile semnificative din această perioadă, în special de digitalizare şi de noile modalităţi de a oferi bunuri şi servicii, ce reflectă natura interconectată şi globalizată a schimburilor comerciale.

    Principalul obiectiv al revizuirii este să ofere societăţilor mai multe orientări şi un grad sporit de transparenţă şi securitate juridică pentru a facilita conformitatea, inclusiv prin exemple concrete – precizează Executivul comunitar, într-un comunicat. Revizuirea urmăreşte, de asemenea, să contribuie la o asigurare mai eficientă – de către Comisie şi autorităţile naţionale din domeniul concurenţei – a respectării normelor. Modificările propuse oferă orientări noi sau suplimentare cu privire la diverse aspecte esenţiale legate de definirea pieţei: explicaţii privind principiile definirii pieţei şi modul în care definiţia pieţei este utilizată în scopul aplicării normelor în materie de concurenţă, un accent mai mare pe elemente care nu sunt legate de preţ (cum ar fi inovarea şi calitatea produselor şi serviciilor) şi clarificări privind aplicarea prospectivă a definiţiei pieţei, în special pe pieţele care se preconizează că vor face obiectul unor tranziţii structurale (de pildă, schimbări tehnologice sau de reglementare).

    În plus, modificările propuse oferă clarificări în ce priveşte tehnicile cantitative, precum şi orientări extinse privind posibilele surse de dovezi şi forţa probantă a acestora, pe baza experienţei materiale a Executivului comunitar şi a abordării bazate pe fapte a definirii pieţei.

    Părţile interesate sunt invitate să îşi prezinte observaţiile cu privire la proiectul de comunicare până la 13 ianuarie anul viitor. Pe baza dovezilor colectate, inclusiv a observaţiilor primite în cadrul acestei consultări publice, Comisia Europeană va revizui şi va finaliza proiectul, astfel încât versiunea finală a noii comunicări privind definirea pieţei să fie gata în al treilea trimestru din 2023.


  • Intră în vigoare norme mai stricte în materie de protecție a consumatorilor, adaptate erei digitale

    Intră în vigoare norme mai stricte în materie de protecție a consumatorilor, adaptate erei digitale

    Vânzările online transfrontaliere sunt în creștere în Europa, iar prin noul cadru legislativ, executivul comunitar vrea să întărească protecția consumatorilor prin introducerea unor acțiuni colective în despăgubire și prin impunerea unor sancțiuni mai mari companiilor care nu respectă normele. Potrivit Comisiei Europene, atunci când cumpără online, consumatorii trebuie să primească informații clare despre cine vinde produsul sau serviciul oferit, daca este un profesionist sau un alt consumator. Totodată, noua legislație garantează și o mai mare transparență a rezultatelor căutării unui produs. Utilizatorii vor fi informați dacă o clasificare mai bună a produselor în rezultatele de căutare este efectul unor plasări plătite sau nu, acest lucru fiind necesar pentru a se evita practicile comerciale înșelătoare.

    Comisarul european pentru justiție, Didier Reynders: Consumatorii trebuie să fie informați în mod corespunzător și să fie încurajați să facă alegeri durabile. Ei,în mod individual, au puțină putere, dar împreună sunt foarte puternici, dacă pot acționa în cunoștință de cauză. Acțiunile de despăgubire colectivă sunt necesare consumatorilor europeni și trebuie să continuăm să îi protejăm împotriva vânzărilor agresive și totodată să îi protejăm totodată și pe cei vulnerabili.

    Vor putea fi sancționați și comercianții care folosesc elemente de design manipulator, menite să îi convingă pe consumatori să facă anumite alegeri. Până pe 14 iunie este disponibilă o consultare publică, prin care Comisia Europeană își dorește să afle de la toți cei interesați – autorități, cetățeni, organizații non guvernamentale, dacă legislația existentă la nivel european în materie de protecție a consumatorilor este adecvată pentru a asigura un nivel ridicat de protecție în mediul digital. Adoptate în luna noiembrie a anului 2019, normele intrate recent în vigoare actualizează instrumentele disponibile pentru a aborda provocările cu care se confruntă piețele digitale.


  • Consultare publică europeană pentru stabilirea principiilor de respectat în spațiul digital

    Consultare publică europeană pentru stabilirea principiilor de respectat în spațiul digital

    Ne dorim ca tranziția digitală să aducă beneficiile tangibile cetățenilor. Un mediu digital echitabil și sigur oferă oportunități pentru toată lumea, a afirmat în luna martie Margrethe Vestager, vicepreședintă a executivului comunitar la prezentarea obiectivelor și căilor de acțiune pentru transformare digitală a Europei până în anul 2030.

    Comisia a propus atunci și o așa numită Busolă pentru dimensiunea digitală prin care să fie transpuse ambițiile digitale în dispoziții concrete, axate pe patru elemente esențiale.

    Primul ar fi cetățeni cu competențe digitale și profesioniști cu înaltă calificare în domeniul digital; până în 2030, cel puțin 80 la sută dintre adulți ar trebui să aibă competențe digitale de bază, iar în Uniune ar trebui să existe 20 de milioane de specialiști angajați în sectorul IT.

    Cel de-al doilea se referă la infrastructuri digitale securizate, performante și sustenabile. Acest lucru înseamnă, printre altele, ca toate gospodăriile să aibă conexiune la internet de înaltă calitate, iar toate zonele populate ar trebui să fie acoperite de tehnologia 5G. Totodată, în mai puțin de 10 ani, Europa ar trebui să dispună de primul său calculator cuantic.

    Un alt treilea element important se referă la transformarea digitală a întreprinderilor; până în 2030, trei din patru companii ar trebui să utilizeze servicii de cloud computing și inteligența artificială.

    În fine, cel de-al patrulea element se referă la digitalizarea serviciilor publice, ceea ce ar presupune ca toți cetățenii să aibă, de exemplu, acces la dosarele lor medicale în format electronic.

    Cum ar trebui să se desfășoare educația și ce competențe digitale sunt necesare pentru ca cetăţenii să joace un rol activ în societate şi în procesele democratice? Cum poate fi asigurată protecţia copiilor şi a tinerilor în spaţiul online? Sau cum ar trebui să arate identitatea digitală europeană? Sunt doar câteva întrebări la care participanții la consultare publică sunt așteptați să răspundă până pe 2 septembrie.

    Își pot exprima opinia simplii cetățeni, a organizațiile neguvernamentale și cele ale societății civile, întreprinderi și administrații.

    Este deceniul digital al Europei și toată lumea ar trebui să aibă posibilitatea de a beneficia de soluții digitale pentru a se conecta și explora, pentru a lucra și a-și îndeplini ambițiile, este de părere comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, cel care a dat asigurări că o economie și o societată digitală rezilientă pot fi realizate doar prin consultarea tuturor părților interesate.


  • Voluntariatul în rândul tinerilor din UE

    Voluntariatul în rândul tinerilor din UE

    Comisia Europeană a
    lansat recent o consultare publică privind mobilitatea tinerilor voluntari în
    întreaga Uniune Europeană. Prin consultarea care va dura 12 săptămâni, se vor
    colecta opiniile cetățenilor și se vor identifica noi provocări și oportunități
    în domeniul voluntariatului în rândul tinerilor. Există un interes real în
    privința voluntariatului și a activităților transfrontaliere, spune Sonya
    Gospodinova, purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene.

    În anul 2020, am
    realizat un studiu, iar o treime dintre participanții la acest studiu au
    afirmat că au participat la activități de voluntariat în ultimul an. Am
    observat și noi interesul tinerilor europeni în privința Corpului european de
    solidaritate, care e programul european de sprijin al tinerilor pentru
    voluntariat în UE, dar și în afara UE. Așadar, voluntariatul e foarte
    important, iar în decursul anului trecut, în timpul crizei Covid-19, am
    descoperit că încă mai există provocări și bariere ale activităților de
    voluntariat. Așadar, am vrut să adunăm punctele de vedere ale tinerilor, dar și
    ale tuturor cetățenilor, pentru a înțelege mai bine care sunt provocările, care
    sunt punctele lor de vedere, pentru a îmbunătăți cadrul activităților de voluntariat.


    Această inițiativă
    le va permite tinerilor din Europa să profite pe deplin de oportunitățile
    oferite de noul Corp european de solidaritate și să participe în condiții
    optime la activitățile transfrontaliere de solidaritate organizate de
    autoritățile naționale sau de organisme private. Scopul consultării este de a
    înțelege mai bine provocările, dar și oportunitățile posibile.

    Sonya
    Gospodinova, purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene: Am colectat deja
    informații de la experți și cercetători, iar acum vrem să aflăm ce cred tinerii
    și cetățenii UE. Astfel, am deschis această consultație timp de 12 săptămâni.
    Va fi disponibilă online pe Portalul European pentru Tineret, în toate limbile
    UE, inclusiv în limba română. Ascultătorii pot accesa acest portal și-și pot
    exprima opinia. Termenul limită este 21 iulie. După ce vom primi toate
    părerile, vom începe evaluarea, iar în baza acesteia vom dori să actualizăm
    recomandarea Consiliului în privința voluntariatului în rândul tinerilor.
    Consultările au început deja, s-au lansat în data de 28 aprilie, și avem deja
    multe contribuții, una dintre ele fiind din România. Așadar, îndemn
    ascultătorii dumneavoastră să acceseze platforma, să ne ofere punctele lor de vedere,
    astfel încât nevoile specifice ale cetățenilor români să fie luate în calcul
    când vom face evaluarea și vom revizui recomandarea.


    Portalul european
    pentru tineret oferă informații la nivel european și național cu privire la
    oportunitățile și inițiativele de interes pentru tinerii care trăiesc, învață
    și lucrează în Europa. Acesta nu se adresează numai tinerilor, ci și altor
    părți interesate, care își desfășoară activitatea în domeniul tineretului.


  • Provocările unei Europe îmbătrânite

    Provocările unei Europe îmbătrânite

    20% din populația Europei depășește, în prezent, vârsta de 65 de ani, iar acest procent va ajunge la 30% în 2070. Tot atunci, 13% din totalul întregii populații a Uniunii Europene va fi de peste 80 de ani. Este un procent de două ori mai mare decât în prezent, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene. Această îmbătrânire a populației este un semn al succesului pentru modelul economic și social propus de UE – europenii au vieți mai lungi și mai sănătoase. În ultimii 50 de ani, de pildă, speranța de viață la naștere a crescut cu 10 ani atât pentru femei cât și pentru bărbați și se așteaptă ca această tendință să continue și în deceniile care vin. Combinată și cu o descreștere a natalității – în medie, familiile europene au mai puțini copii decât cele din alte părți ale lumii – speranța de viață prelungită a transformat zona UE, în ansamblul său, în cea mai vârstnică din lume: vârsta medie în Europa este 42 de ani și jumătate, de două ori mai mult decât în Africa.

    Dincolo de datele statistice, îmbătrânirea populației înseamnă și o serie de provocări specifice. O parte dintre acești cetățeni seniori au nevoie de îngrijiri pe termen lung, iar acest număr va fi, evident, mai mare pe măsură ce populația, în ansamblul său, îmbătrânește. 19,5 milioane de seniori depindeau de astfel de îngrijiri în 2016, 23,6 milioane vor avea nevoie de ele la nivelul anului 2030, iar până în 2070 se estimează că 30,5 milioane de europeni vor fi în această situație.

    Comisia Europeană a publicat o Carte Verde privind îmbătrânirea populației în care este propusă o abordare bazată pe ciclul de viață, care să reflecte impactul îmbătrânirii populației asupra tuturor generațiilor, dar și să pregătească populația din timp pentru provocările specifice vârstei a treia. În acest scop, se propune dezvoltarea de politici pe două mari direcții: îmbătrânire sănătoasă și activă și învățarea pe parcursul întregii vieți. Îmbătrânirea sănătoasă și activă presupune promovarea unui stil de viață sănătos de la cele mai fragede vârste, astfel încât să fie prevenită apariția bolilor care, în prezent, cauzează cele mai multe decese înainte de 75 de ani: boli cardiovasculare, diabet și cancer. O alimentație sănătoasă și activități fizice se văd în calitatea vieții și a sănătății la vârsta a treia. Învățarea pe parcursul întregii vieți îi ajută pe oameni să dobândească noi abilități și să și le consolideze pe cele existente, astfel încât pot să se adapteze mai ușor de-a lungul vieții la cerințele pieței muncii și să își continue activitatea în diferite forme (voluntariat, colaborări etc.) și după ce ies la pensie.

    Aceste politici la nivel personal vor fi dublate de unele menite să consolideze sistemele sociale și de sănătate ale statelor membre.


  • Consultare publică privind viitorul zonelor rurale din Uniunea Europeană

    Consultare publică privind viitorul zonelor rurale din Uniunea Europeană

    Comisia Europeană dorește să asigure o consultare amplă referitoare la viitorul
    zonelor rurale europene și i-a invitat pe toţi cei interesaţi să îşi exprime
    opiniile online, până pe 27 noiembrie 2020. Astăzi vorbim despreconsultarea publică lansată
    de Comisia Europeană privind viziunea sa, pe termen lung, pentru zonele rurale din
    Uniunea Europeană şi prezentăm, pe scurt, nevoile şi oportunităţile pe care
    satul românesc le are, în actualul context european.



    Cu: Ștefan Turcu,
    şeful Biroului de Presă al Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi Valeriu
    Tabără, preşedintele Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice


  • Consultare publică pentru prosperitatea zonelor rurale

    Consultare publică pentru prosperitatea zonelor rurale

    Lipsa conectivităţii, lipsa
    serviciilor, probleme demografice, de tipul depopulării anumitor zone şi fuga
    creierelor, în special în ţările riverane Mării Mediterane şi în unele ţări
    estice sunt numai unele dintre problemele cu care se confruntă zonele rurale
    din UE. Astfel, luna trecută, Comisia Europeană a lansat o consultare publică privind viziunea
    sa pe termen lung pentru zonele rurale. Scopul acestei consultări este
    colectarea de opinii cu privire la actualele oportunități și provocări
    specifice zonelor rurale, la aspirațiile acestor zone și la acțiunile necesare
    pentru realizarea acestora.



    Margaret Bateson-Missen, șef de
    unitate Direcția generală agricultură a Comisiei Europene, a precizat că sunt
    luate în considerare liniile directoare trasate de preşedinta Ursula von der Leyen,
    în sensul în care zonele rurale sunt textura societăţii noastre şi
    bătaia de inimă a economiei noastre:

    Este minunat! Şi este pentru prima dată pentru foarte multă vreme când
    avem un preşedinte care ia zonele rurale foarte în serios, recunoscând nevoia
    de a se concentra pe unele dintre cele mai serioase aspecte din dezvoltarea
    zonelor rurale, precum schimbările demografice, conectivitatea şi accesul
    limitat la resurse.


    În acest context li s-a solicitat
    comisarilor de profil să facă un plan de dezvoltare, dar bazat pe consultarea
    strânsă a celor ce locuiesc în zonele rurale. Şi aşa s-a ajuns la lansarea
    acestei consultări publice.

    Margaret Bateson-Missen, șef de unitate Direcția
    generală agricultură a Comisiei Europene, a revenit cu detalii:

    Noi chiar vrem să auzim
    părerile oamenilor ce locuiesc în zonele rurale, ce cred despre zonele rurale
    astăzi, care cred că sunt problemele, cum cred că va fi viaţa în zonele rurale
    peste 20 de ani şi care ar fi motoarele schimbărilor preconizate. Dorim să primim
    un feedback puternic de la oameni, pentru că ştim şi noi care sunt provocările,
    dar aşa cum spunea şi preşedinta, nu trasăm o viziune de la Bruxelles. Este
    viziunea oamenilor din zonele rurale, aşa cum le văd ei. Iar noi le vom
    colecta, încercând să facem o sinteză a problemelor majore pe care oamenii
    le-au identificat, iar apoi vom încerca să facem un plan pentru rezolvarea
    acestora.


    Chestionarul cuprinde 30 de întrebări în total, ridicând
    probleme ale zonelor rurale azi şi în viitor. Astfel, orice european interesat
    – inclusiv consumatorii, sectorul agroalimentar, IMM-urile rurale, statele
    membre, autoritățile locale și regionale, fermierii, organizațiile societății
    civile, tinerii din mediul rural, ONG-urile, grupurile de acțiune locală,
    rețelele rurale și cadrele universitare – poate contribui la consultarea
    publică online până la 27 noiembrie 2020. Comisia dorește să asigure o
    consultare amplă și îi invită pe toți cei interesați de viitorul zonelor rurale
    și al locuitorilor acestora să își împărtășească opiniile. Iar în martie, odată ce Comisia Europeană va avea
    rezultatul acestei consultări, va fi anunţată noua viziune pentru zonele
    rurale.


  • Consultare publică privind politica UE de promovare a produselor agricole şi agroalimentare

    Consultare publică privind politica UE de promovare a produselor agricole şi agroalimentare

    Până pe 11 septembrie, este deschisă o
    consultare publică privind politica UE de promovare a
    produselor agricole și alimentare, lansată de Comisia Europeană, pe
    8 mai. Evaluarea vizează statele membre și țările terțe în care sunt puse
    în aplicare măsurile de promovare, fiind supuse investigației măsurile adoptate
    în cadrul programelor anuale de lucru pentru 2016, 2017 și 2018, inclusiv
    măsurile luate la inițiativa Comisiei -
    misiuni la nivel înalt, târguri comerciale, campanii proprii și servicii de
    asistență tehnică.

    Consultarea se desfășoară în cadrul unei evaluări globale a
    politicii actuale și urmărește să înregistreze reacțiile consumatorilor și ale
    părților interesate cu privire la eficacitatea și relevanța măsurilor actuale,
    la coerența acestora cu acțiunile UE din alte domenii și cu privire la valoarea
    adăugată a implementării acestei politici la nivelul UE, explică eurodeputatul
    Daniel Buda:

    Deciziile importante de la Bruxelles sunt precedate de aceste consultări
    publice, unde opinia publică, la nivel european, are posibilitatea să vină şi
    să spună cum vede anumite lucruri, ce ar dori să li se ofere din partea sistemului
    agricol astfel încât sistemul agricol să aibă capacitatea de a-şi adapta oferta
    la nevoile cetăţenilor. Tocmai de aceea, Comisia Europeană, acum, când suntem
    în procesul discuţiilor consistente faţă de ceea ce înseamnă calitatea
    produselor alimentare, a venit cu această consultare publică.

    Trebuie să intri
    pe site şi să răspunzi la 20 de întrebări – cum vezi tu, cetăţean european, o
    problemă oarecare şi care sunt aşteptările tale. Pentru că politicile europene,
    şi de altfel, şi politicile la nivel naţional, nu pot să corespundă întocmai
    tuturor dorinţelor dacă oamenii nu vin şi le pun pe masă, pe calculator. De
    aceea, este foarte important să se răspundă la aceste chestionare, pentru că
    aşa avem posibilitatea să ne creionăm politicile la nivel european, conform
    dorinţelor şi nevoilor cetăţenilor europeni.

    Informațiile obținute prin intermediul acestei consultări
    vor reprezenta o contribuție valoroasă la pregătirea raportului privind
    măsurile de informare și de promovare referitoare la produsele agricole, a mai
    spus Daniel Buda, vicepreședinte al Comisiei de Agricultură și Dezvoltare
    Rurală din Parlamentul European. Pentru a-i încuraja pe cetățeni să participe
    la consultarea publică, în calitatea sa de eurodeputat, Daniel Buda a lansat şi un concurs, dotat cu premii constând în 10 excursii gratuite la
    Parlamentul European.

    Toți cei care, până la data de 11 septembrie inclusiv,
    vor completa chestionarul consultării publice și vor trimite pe adresa
    europarlamentardanielbuda@gmail.com o dovadă a completării (print-screenuri sau
    link-ul) intră automat în procesul de tragere la sorți. Comisia trebuie să
    prezinte Parlamentului European și Consiliului raportul în urma consultării
    publice până în data de 31 decembrie 2020.


  • Consultare publică pe tema clădirilor eficiente din punct de vedere energetic

    Consultare publică pe tema clădirilor eficiente din punct de vedere energetic

    Pactul Verde European urmăreşte transformarea Uniunii Europene într-o economie competitivă, modernă şi eficientă din punctul de vedere al consumului resurselor, astfel încât în anul 2050 să se ajungă la zero emisii de gaze cu efect de seră şi la decuplarea totală a creşterii economice de folosirea de noi resurse, prin reciclare.

    În Uniunea Europeană, clădirile sunt responsabile pentru 40% din consumul de energie și pentru 36% din emisiile de gaze cu efect de seră. Prin urmare, un parc imobiliar mai eficient din punctul de vedere energetic este benefic pentru întreaga planetă și poate aduce o contribuție importantă la Pactul Verde European.

    Inițiativa Comisiei intitulată Valul de renovări ale clădirilor (Renovation Wave) este, de asemenea, una dintre prioritățile identificate în recentul Pachet de redresare lansat de Comisie, datorită potențialului ridicat de creare de locuri de muncă și de investiții, foarte important în contextul creat de pandemia de coronavirus.

    Renovarea clădirilorreduce, de asemenea, costurile de întreţinerepentru cetăţeni şi companii, întăreşte piaţa energiilor verzi, aduce oamenilor mai mult confort şi mai multă sănătate şi îmbunătăţeşte mobilitatea sustenabilă şi coeziunea socială.

    În ultimii ani s-au făcut progrese în ceea ce priveşte eficienţa energetică şi ecologică a clădirilor, iar administrarea construcţiilor de astăzi consumă uneori mai puţin de jumătate din cantitatea de energie necesară acum 20 de ani. Totuşi, se estimează că numai80% din clădirile de astăzi vor mai fi în uz în 2050 şi că doar 75% sunt eficiente energetic.

    Prin această consultare, Comisia dorește să obțină păreri cu privire la modalitățile de sporire a ratei și a calității lucrărilor de renovare a clădirilor, prin intermediul unor instrumente de reglementare, de politică și financiare. Unul din obiectivele viitoarelor reglementări este cel puţin dublarea, de la an la an, a ratei de renovare a parcului european de clădiri publice şi private.

    Comisia a publicat deja o foaie de parcurs pentru această inițiativă, iar pentru toamnă sunt planificate o comunicare și un plan de acțiune.

    Consultarea se va desfășura până la data de 9 iulie, se adresează oricărei companii, instituţii sau persoane interesate, iar părerile şi opiniile primite vor contribui în mod direct la propunerile care urmează să fie prezentate de Comisie după sfârșitul verii.


  • Strategia pe termen lung a UE de reducere a noxelor

    Strategia pe termen lung a UE de reducere a noxelor

    Comisia a lansat, săptămâna trecută, o consultare publică referitoare la viitorul Pact climatic european. Această inițiativă este menită să ofere cetățenilor și părților interesate o voce și un rol în conceperea de noi acțiuni în domeniul climei, în schimbul de informații, în lansarea de activități la nivel local și prezentarea de soluții pe care alții să le poată urma.

    Consultarea publică va fi deschisă până pe 27 mai. Propunerile adunate pe site-ul Comisiei, vor fi utilizate pentru a defini Pactul climatic, care va fi lansat înainte de Conferința Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, de la Glasgow din noiembrie 2020.

    În acelaşi timp, Colegiul comisarilor a adoptat o propunere de desemnare a anului 2021 drept Anul european al căilor ferate pentru a evidenția beneficiile pentru climă generate de intensificarea utilizării rețelei feroviare pentru transportul de pasageri și de mărfuri.

    Comisia a mai propus, săptămâna trecută, consacrarea în legislaţie a angajamentului politic al Uniunii de a deveni primul continent din lume neutru din punct de vedere climatic până în 2050 prin actul legislativ european privind clima.

    Documentul stabileşte un obiectiv obligatoriu, sub aspect juridic, de reducere la zero a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2050, dar și direcția de urmat pentru toate politicile Uniunii pentru atingerea acestui scop.
    Actul legislativ include măsuri pentru a monitoriza progresele înregistrate și pentru a ne adapta acțiunile în consecință, pe baza sistemelor existente, cum ar fi procesul de guvernanță pentru planurile naționale privind energia și clima ale statelor membre, rapoartele periodice ale Agenției Europene de Mediu și cele mai recente dovezi științifice privind schimbările climatice și impactul acestora. Progresele vor fi analizate la fiecare cinci ani, în conformitate cu evaluarea la nivel global prevăzută în Acordul de la Paris.

    Instituțiile Uniunii și statele membre sunt obligate în mod colectiv să adopte măsurile necesare atât la nivelul comunităţii europene, cât și la nivel național pentru îndeplinirea acestui obiectiv.

    Comisia va fi autorizată să formuleze recomandări adresate statelor membre ale căror acțiuni nu sunt în concordanță cu obiectivul neutralității climatice, iar statele membre vor fi obligate să țină seama în mod corespunzător de aceste recomandări sau să explice motivele pentru care nu au făcut acest lucru.


  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine


    Masa rotundă cu titlul “Înnoirea actelor de identitate și a pașapoartelor” – dificultăţi întâmpinate de românii din străinătate, organizată de senatorul Radu Mihail, vicepreședintele Comisiei pentru politică externă.




  • Consultare publică privind fondurile UE pentru coeziune

    Consultare publică privind fondurile UE pentru coeziune

    Până pe 8 martie este în desfăşurare o consultare publică lansată de către CE. Aceasta vizează fondurile europene pentru coeziune, iar cei interesaţi să participe trebuie să completeze un chestionar online pe pagina de internet a CE, secţiunea consultări publice.

    Fondul de coeziune este destinat statelor membre al căror venit naţional brut pe cap de locuitor este mai mic de 90% din media europeană. Cea mai mare parte a fondurilor de care dispune politica de coeziune sunt orientate către țările și regiunile europene mai slab dezvoltate, în scopul sprijinirii acestora în vederea recuperării și reducerii decalajelor economice, sociale și teritoriale existente în continuare la nivelul european. În ultimele două decenii, politica de coeziune a dat rezultate în toate regiunile Europei și a constituit o sursă majoră de investiții fiind create, totodată, peste 1,2 milioane de locuri de muncă. Această consultare publică se referă la viitoarea politică de coeziune de după anul 2020, în contextul în care în luna mai a acestui an va fi prezentată propunerea executivului comunitar pentru cadrul financiar multianual.

    Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, sublinia recent la prezentarea unui raport privind coeziunea, importanţa menţinerii acestei politici şi după anul 2020: Raportul se uită și spre viitor și arată că politica de coeziune ar trebui să rămână și după 2020. E cel mai important instrument pentru toate statele membre și regiuni având în vedere că nimeni nu este imun la șocurile globalizării, schimbările tehnologice și crizele economice. Este necesar ca regiunile și statele să se afle într-un continuu proces de adaptare, dacă Europa dorește să rămână competitivă. De aceea politica de coeziunea ar trebui să se axeze în mod particular pe modernizarea sistemelor de învățământ și să îmbrățișeze invoarea.

    Consultarea publică se adresează tuturor cetățenilor și actorilor interesați de politica de coeziune, inclusiv beneficiarilor programelor și fondurilor europene, iar chestionarul online este disponibil în 23 de limbi oficiale ale Uniunii Europene. Comisia va prezenta un rezumat al acestor răspunsuri după încheierea perioadei de consultare, iar acestea vor fi luate în considerare la elaborarea propunerilor ample privind cadrul financiar multianual post-2020. De asemenea, au fost lansate consultări similare în contextul evaluărilor programelor financiare curente din diferite domenii, fiind analizate atât performanțele actuale, cât și provocările viitoare. În perioada 2014-2020, au fost alocate peste 350 de miliarde de euro – aproximativ o treime din bugetul total al Uniunii – pentru politica de coeziune.


  • Fenomenul “fake news”, în atenţia Comisiei Europene

    Fenomenul “fake news”, în atenţia Comisiei Europene

    Fenomenul “FAKE NEWS” este tot mai răspândit, iar propagarea informaţiilor false cu ajutorul tehnologiei se desfăşoară într-un ritm alert. Schimbările din ecosistemul informaţional al societăţilor impun o atenţie mai mare activităţii de pe reţelele de socializare şi a mijloacelor de propagandă computerizată – uzinelor de fabricat like-uri, trolilor care produc zgomot, algoritmilor care generează conţinut şi armatelor de roboţi care interacţionează între ei pentru a genera o falsă efervescenţă pe anumite subiecte aducându-le astfel în atenţia publică.


    Noua formulă de consum media are pericolele ei, iar aceste pericole sunt în atenţia autorităţilor care încearcă să dezvolte politici de combatere. Pe de altă parte, şi consumatorii de informaţie sunt conştienţi de pericolele la care se expun, iar în acest sens ascultătorii Radio România Internaţional din întreaga lume ne-au împărtăşit opiniile lor şi “reţetele” cu care se protejează de informaţiile false.


    Grup de experţi la Comisia Europeană



    Comisia Europeană a numit recent grupul de experţi care se va ocupă de politicile pentru combaterea fake news şi a dezinformării în mediul online. Printre cele 39 de persoane selectate, se regăseşte şi Alina Bârgăoanu, decanul Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA Bucureşti.


    Alina Bârgăoanu: “Efectele noului ecosistem informaţional sunt confuzia, neîncrederea, enclavizarea, paralizia, ura, intoleranţa şi furiocraţia”



    În abordarea personală cu care a fost inclusă ca expert în grupul european (nu reprezintă poziţia Comisiei Europene şi nici ale High-Level Expert Group on Fake News), Alina Bârgăoanu precizează că factorii care duc la fake news sunt din două categorii: factori care ţin de comunicare (jurnalismul de slabă calitate, pierderea prestigului şi a credibilităţii de către instituţiile tradiţionale, posibilităţile tehnologice nelimitate) şi factori care ţin de societăţile şi de perioada în care trăim (tirania emoţiilor, retorica anti-sistem, anti-establishment, slaba capacitate şi preocupare pentru robusteţea societăţilor în care trăim, pentru dezvoltare, pentru atenuarea unor fenomene complexe, cum ar fi inegalitatea, şi confruntările hibride sau competiţia pentru putere).


    “Când vorbim despre fake news şi dezinformare online, să nu ne axăm doar pe propagandă”, pe acţiuni ostile de comunicare din partea unor state/ entităţi/ grupuri de interese (deşi e foarte tentant să facem acest lucru), ci să ne axăm pe un întreg repertoriu de metode, factori, actori, forme de manifestare: jurnalism de slabă calitate (cum am mai spus); satiră dusă la extrem; partizanat; opinii desprinse de fapte; senzaţionalismul; profitul şi altele”, susţine Alina Bârgăoanu.



    Consultări publice la nivel european



    Paralel cu selecţia online pentru grupul de experţi, Comisia Europeană a lansat şi o consultare publică privind știrile false. Fenomenul a luat amploare în ultima perioadă, iar executivul comunitar vrea să pună la punct o strategie eficientă de combatere a dezinformării online. Până pe 23 februarie 2018, oricine doreşte poate trimite un punct de vedere pe acest subiect.


    Radu Magdin, analist politic: “Succesul fake news în România îl determină “senzationalismul” de care dau dovadă, caracterul pesimist şi apocaliptic dar şi faptul că mizează pe sentimente populiste.”



    “Ştirile false sunt de două feluri. În primul rând, sunt informaţii false care au fost difuzate în mod deliberat de cei care speră să promoveze anumite cauze politice şi să facă bani din traficul online. În al doilea rând, sunt informaţii false care sunt difuzate de jurnaliştii care nu-şi dau seama că sunt false. Elementul cheie al acestor tipuri de ştiri false este că adesea conţin o fărâmă de adevăr, care le dă un parfum de veridicitate.



    Din păcate, România este o ţintă permanentă a fenomenului de fake news. Fiind la graniţa UE şi făcând parte din NATO, ţara noastră este bombardată de ştiri care dezinformează, urmând agenda Moscovei şi nu numai. Aparent, societatea românească abia acum începe să conştientizeze pericoulul fake news. Până acum, fenomenul nu era luat în serios însă nici nu avea o aşa mare amploare: teoria conspiraţiei promovată de unele televiziuni nu ajută la depoluarea mediului de fake news. În lumea digitalizată în care trăim, accesul la informaţii corecte este unul vital. Cu toate acestea, este datoria noastră să ştim să filtrăm informaţiile primite. Astfel, ştirile false au următoarele caracteristici: sursa ştirilor este una incertă, conţine exagerări flagrante, nu menţionează de unde îşi obţine informaţiile, face predicţii apocaliptice, conţine datele unui sondaj fără să menţioneze cine l-a realizat, pe ce eşantion de populaţie etc, are autor necunoscut. Dacă una sau mai multe dintre aceste semne se regăsesc, trebuie să verificăm informaţia căutând ştiri similare. În general, ştirile false nu se regăsesc cu aceeaşi perspectivă şi în alte surse.



    Succesul fake news în Romania îl determină “senzaţionalismul” de care dau dovadă, caracterul pesimist şi apocaliptic dar şi faptul că mizează pe sentimente populiste. Discreditarea anumitor figuri politice atât pe plan european cât şi local creşte sentimentul naţionalist în România până la exagerare, fake news îndeplinindu-şi scopul. Se servesc apoi câteva ştiri cu nostalgia vremurilor comuniste, sau legate de prosperitatea şi securitatea actuală a Rusiei şi, brusc, aceasta devine în ochii populaţiei o variantă mult mai dezirabilă faţă de UE spre exemplu”, precizează Radu Magdin.



    Raport NATO despre tacticile propagării fake news şi recomandări pentru depistare



    Anul trecut, un raport al Centrului de Excelenţă NATO pentru Comunicaţii Strategice dezvăluie care sunt tacticile, metodele şi platformele folosite în funcţie de regiune. De asemenea, specialiştii au realizat şi o serie de recomandări prin care publicul poate să recunoască propagarea fake news în mediul online şi să se delimiteze de conţinutul dăunător.


    > Acordaţi atenţie secţiunii de Contact dintr-un site pentru a verifica autenticitatea acestuia şi a autorilor.


    > Citiţi întregul articol şi nu vă rezumaţi doar la titluri sau introduceri.


    > Acordaţi atenţie specială adresei URL, surselor citate, imaginilor, elementelor de design şi standardelor editoriale ale scriiturii în mediul online.


    > Când aveţi dubii, verificaţi credibilitatea informaţiilor pe un site specializat în verificarea faptelor, precum snopes.com, factcheck.org, mediabiasfactcheck.com sau politifact.com.


    > Verificaţi cu ajutorul motoarelor de căutare precum Google, Bing sau Yahoo dacă sunt şi alte articole publicate pe acelaşi subiect şi urmăriţi care este legătura între sursele rezultate.


    > Verificaţi data articolului, dacă articolul este sau nu de actualitate, dacă a fost publicat anterior şi dacă nu cumva este readus în atenţie pentru a afecta percepţia asupra unui eveniment din actualitate.


    > Verificaţi dacă articolul este prezentat într-o manieră controversată. Informaţiile false sunt publicate de cele mai multe ori sub un titlu senzaţionalist.


    > Verificaţi dacă articolul sau postarea are like-uri, distribuiri sau comentarii. Calitatea şi cantitatea acestora vă vor oferi informaţii despre autenticitatea conţinutului.


    Opinia ascultătorilor Radio România Internaţional despre fake news



    În luna noiembrie a anului trecut, de «Ziua Ascultătorului» la Radio România Internaţional, tema discuţiei a fost fake news şi încrederea în mass-media. Ascultătorii din toate colţurile lumii au contribuit cu opinii şi au mărturisit câtă încredere mai au în presă.



    Liu Fajian, din China:


    “În legătură cu încrederea în mass-media: cel mai mult am încredere în posturile TV, radio şi în publicaţiile de nivel naţional. În acest moment, reţelele de socializare s-au dezvoltat într-un mare grad, peste tot abundă diverse ştiri false. De aceea sunt foarte precaut. Mă simt obligat să caut surse multiple când navighez pe net, apoi le analizez şi separ ce este adevărat de ce este fals.”


    Martin Gallas, din SUA:


    “Fake news’ nu este ceva nou. Problema obiectivităţii într-o lume plină de subiectivitate a existat încă de la apariţia primelor ziare şi pamflete. Prin gândire critică şi documentare putem totuşi să separăm adevărul de neadevăr. Ca fost bibliotecar, mi se pare interesant să văd cât de multe puncte de vedere se găsesc astăzi exprimate pe internet şi îmi place să le găsesc pe acelea în care pot avea încredere. Când am început să ascult radio pe unde scurte în 1961, nu mi-a luat mult, chiar ca adolescent la vremea aceea, să diferenţiez între staţii de propagandă ca Radio Moscova, Radio Peking şi chiar Radio Bucureşti, şi staţii independente şi să spunem mai obiective, de ex. BBC, the Swiss Broadcasting Corp and Radio Suedia. Azi, lucrurile sunt mai complexe, dar încă e posibil să separi adevărul de ficţiune în peisajul media.”


    Jon Roz, din Filipine:


    “Personal, nu sunt un fan al conceptului de fake news. Mi se pare că este simplist şi îmi aduce aminte de felul în care profesorii din şcoala elementară simplificau anumite cuvinte pentru ca minţile noastre naive de copii să le înţeleagă. Mă frustrează faptul că agenţiile de ştiri din Vest, mai ales, lipesc eticheta fake news pe orice articol sau ştiri în care nu au încredere sau pe surse de care nu le place. Folosesc internetul din 1999 şi am citit multe lucruri online care nu sunt neaparat factuale dar pe care nici nu le-aş eticheta ca fiind fake news. Pe atunci, oamenii ştiau că trebuie să fie circumspecţi. Nu era nevoie să ne avertizeze nimeni în legătură cu ce citim şi ce trebuie să credem. Oamenii au dreptul să exprime păreri diferite. Trebuie să aplicăm gândirea critică şi să nu ne acuzăm unul pe celălalt de perpetuarea unor ştiri false doar pentru că nu suntem de acord cu părerile celorlalţi. Părerile nu sunt fapte, dar nu sunt nici ‘false’.”


    Ivan Lebedev, din Rusia:


    “Anul acesta vă întrebaţi ascultătorii care vă urmăresc, dacă merită să avem încredere în masmedia. Iar eu vâ răspund, Sigur că da, cum să nu.



    Profesia de ziarist, de reporter, de moderator de emisiuni informative rămâne importantă din punct de vedere al informării ascultătorului, telespectatorului sau cititorului în legătură cu problemele societăţii globale contemporane. În principal acest lucru este valabil pentru viaţa politică şi socială.



    În această situaţie, angajaţii mijloacelor de informare în masă au capacitatea de a colecta şi sistematiza un material destul de complex, de a adapta prezentarea calitativă a materialelor pentru un public interesat. Datorită activităţii continue şi eficiente ale mass-media, orice locuitor al planetei are posibilitatea de a fi părtaş la orice eveniment care are loc în orice regiune, iar acum chiar şi dincolo de limitele planetei noastre (vorbesc despre cercetările spaţiale şi ştirile de pe Staţia spaţială Internaţională).”


    John Cooper, din SUA:


    “Cu apariţia canalelor de ştiri 24/7, tv şi online, accentul a început să se pună pe senzaţionalism şi neadevăruri care sunt difuzate înainte ca informaţia să se verifice în întregime. Ratingul a devenit mai important decât raportarea unor ştiri factuale. Ştiri false au început să fie diseminate pentru a influenţa opinia publică asupra unor subiecte sociale şi politice critice. Vezi alegerile prezidenţiale din America din 2016. Astăzi am atins un punct de saturaţie în ştirile care ajung la public. Am pierdut multă încredere în presa de ştiri deoarece mi se pare că este subiectivă şi reprezintă agenda celor care deţin companiile de ştiri sau a celor care au bani să cumpere conţinut. “Echidistanţa şi obiectivitatea” sunt o farsă acum. Ca cititor de ştiri trebuie să sapi prin multe nivele de senzaţionalism, jumatăţi de adevăruri şi propagandă să ajungi la ştiri reale. Şi chiar şi atunci te îndoieşti de validitatea a ceea ce citeşti.”


    Michael Lindner, din Germania:


    “Tema de anul acesta a Zilei Ascultătorului la RRI nu mai prea poate fi depaşită în actualitate. Zilnic încercăm să nu ne informăm unilateral, respectiv să facem diferenţa între adevăr şi minciună. Un lucru este evident: nu putem avea încredere oarbă în mass-media. Cu repeziciune, Fake News pot face în câteva secunde ocolul lumii şi pot stârni panică şi teamă. Ştirile false nu sunt însă un fenomen al erei digitale, ele există de mii de ani. Dacă ne uităm în istoria omenirii, atunci vedem că deja faraonii egipteni, precum Ramses al II-lea, în 1274 î Chr., apelau la Fake News. Se zice că el i-ar fi invins pe Hitiţi, în realitate însă el a scăpat cu mult noroc de o înfrangere, despre care nu se vorbeşte. În Egipt nu a aflat nimeni despre aceasta. Cum se şi putea altfel? Este cel mai vechi Fake News, pe care îl cunoaştem. Eu sunt sigur că acest fenomen al Fake News există de când omenirea. Un alt Fake News, cu urmări tragice, a fost atacul SS-ului german asupra emiţătorului Gleiwitz în anul 1939, dat drept al forţelor poloneze. Astfel urma să fie învinovăţită Polonia pentru declanşarea celui de al Doilea Război Mondial. Aceste exemple demonstrează că ar trebui să fim foarte atenţi cu Fake News. Astfel de minciuni dăunează mass-mediei şi retelelor sociale, care se folosesc de Fake News, chiar şi cu riscul de a pierde încrederea utilizatorilor. De aceea este foarte important să privim cu scepticism şi să ne punem întrebări în faţa tuturor ştirilor dubioase, respectiv puţin credibile. Ceea ce putem face, dacă ne informăm din mai multe surse şi dacă apelăm la toată mass-media aflată la dispoziţie. Deci, eu am încredere în mass-media, atât timp cât pot să apelez la mai multe surse de informare.


    Fake News probabil că vor însoţi tot timpul omenirea. Ele sunt expresia ruşinii, invidiei, lăcomiei, prostiei sau sunt răspândite în scopuri politice sau comerciale.”


    Christian Ghibaudo, din Franţa:


    “În februarie 2017, un sondaj a arătat că neîncrederea în mass-media se accentuează. Francezii acordă din ce în ce mai puţină încredere mass-mediei. Pe vremuri, presa naţională era acuzată că nu vorbeşte despre subiecte care îi preocupă pe francezi. Şi era chiar acuzată de manipulare.


    Francezii, mai ales cei tineri, manifestă dezinteres pentru informaţie. Internet-ul este prima sursă de informaţie pentru un sfert dintre francezi, şi asta în pofida neîncrederii faţă de informaţiile vehiculate acolo, Internet-ul şi mai ales reţelele de socializare.



    Multe persoane consideră că alegerile prezidenţiale franceze au fost manipulate de presa franceză — mai ales anumite radiouri şi posturi de televiziune, care au fost acuzate că au favorizat alegerea D-lui Macron. Însă în Franţa, se uită repede faptul că presa a fost dintotdeauna o presă de opinie. Înainte, era presa scrisă, cu ziare naţionale sau regionale în slujba diferitelor curente politice, economice sau religioase. Acum este vorba mai ales de televiziunile de ştiri, care informează francezii, şi acolo există interese politice şi financiare. Totuşi, putem să sperăm că există obiectivitate din partea ziariştilor.



    Într-o perioadă în care dezinformarea este o practică tot mai răspândită, în care site-uri Internet partizane se prezintă ca nişte site-uri de ştiri pentru vehicularea propagandei şi în care lumea este neliniştită de creşterea populismelor, acest studiu sună ca o cerinţă de revenire la normal. Ziariştii au o misiune urgentă: să reinstaureze încrederea. Acest lucru începe printr-un exerciţiu necesar de autocritică.



    Cred că la anumite posturi internaţionale, care nu au ambiţii planetare, precum RRI, Radio Praga sau DW, ştirile prezentate sunt mai independente. Iată de ce, de apropape 40 de ani, ascult mai ales ştirile prezentate de posturile de radio internaţionale. Nu trebuie să uităm că până la mijlocul anilor ’80, în Franţa nu exista o mare liberate a informaţiei, posturile de radio private erau toate controlate de statul francez.



    În concluzie, aş spune că am tot acelaşi grad de încredere, sau mai bine zis, încrederea mea nici n-a scăzut, nici n-a crescut. Întotdeauna am considerat că ceea ce era spus sau scris nu era decât o parte din adevăr. După părerea mea, trebuie ca fiecare să îşi formeze propria opinie, ciugulind” ştiri de peste tot.”


    Olexandr Kozlenko, din Ucraina:


    “Tema propusa mi se pare interesantă și, totodată, de actualitate, inclusiv prin prisma colaborării mele cu un mic ziar regional. Nu știu care este situaţia în alte țări, dar voi împărtăși cu dumneavoastră câteva opinii privind presa ucraineană.



    Din păcate, mass-media nu se află în topul încrederii ucrainenilor în instituții. Potrivit ultimelor sondaje Biserica, voluntarii şi Armata se bucură de cea mai mare încredere în rândul ucrainenilor. Cei mai mulţi respondenţi spun că au puţină şi foarte puţină încredere în mass-media ucraineană.



    Cauzele sunt evidente: principalele canale TV sunt private, apropiate de cei mai influenţi oligarhi. Mass-media publică este abia la început, îi este greu să concureze cu posturile private, are nevoie de timp. Adesea mă trezesc în situaţia în care pot intui reacția diverselor televiziuni la un anumit eveniment, cunoscându-le obedienţa şi politica editorială. Din ce în ce mai evidentă devine prezentarea părtinitoare a evenimentelor politice din țară, a viziunilor subiective asupra schimbărilor care au loc în Ucraina.



    Același lucru, dar într-o măsură mai mică, se poate spune si despre presa scrisă. Multe articole sunt publicate la comandă, iar la nivel regional și local, asistăm la o promovare intensă a autorităților locale. Se furnizează informație unilateral, fără a se oferi mai multe puncte de vedere referitor la o anumită problemă.



    Internetul se bucură de mai multă încredere, oferă mai multe surse de informații, dar nu toate sunt de încredere. Se diseminează multe ştiri false, pe care utilizatorul le comentează sau le distribuie, fără a face cel mai mic efort de verificare. Este destul de răspândit fenomenul numit trolling, menit să agite spiritele sau să distragă atenţia utilizatorilor.



    De multe ori mijloacele de informare în masă devin instrumente de manipulare, fără ca marea majoritate a consumatorilor de produs informativ să realizeze acest lucru. De fapt, jurnalismul nostru este departe de standardele BBC. Iar deseori, în căutarea senzaționalului, jurnalistul nu verifică cu atenție informațiile, ceea ce, în cele din urmă, sporește neîncrederea în mass-media.



    În ceea ce mă priveşte, am încredere în mass-media parțial, sunt selectiv în alegerea informaţiei, în funcţie de reputația publicației, a postului de radio sau TV, și, cel mai important, încerc să aflu poziţia mai multor mijloace de informare în masă, înainte de a-mi forma propria opinie despre un eveniment. Bineînțeles, că un rol aparte îl are autorul unui articol, comentariu sau al unei ştiri. Sunt persoane în care am încredere totală, pentru că au oferit întotdeauna informații mai mult sau mai puțin obiective.”


    Anatoli Klepov, din Rusia:


    “Ştirile fake sunt în ultima vreme din ce în ce mai des întâlnite în Internet. Acest lucru este legat de faptul că fiecare îşi doreşte să prezinte ceea ce îşi doreşte ca fiind realitate şi să facă acest lucru primul. În particular, sunt înmormântaţi oameni care află din Internet că au murit, ceea ce este absurd în ziua de azi.



    Unii scriu ştiri fake pentru a afla părerea oamenilor pe diferite teme şi pentru a afla cum va fi primită o lege sau alta. Părerea mea pe acest subiect este că nimeni nu va schimba această situaţie şi pe viitor vor exista ştiri fake, iar noi ar trebui să nu luăm totul de bun de la început, să comparăm cu alte situaţii similare, care sunt descrise în ştiri şi să ne creăm o părere proprie.”

  • Îmbunătăţirea siguranţei transportului feroviar de călători – consultare publică

    Îmbunătăţirea siguranţei transportului feroviar de călători – consultare publică

    Comisia Europeană a lansat o consultare publică pentru a colecta de opinii care vizează îmbunătăţirea securităţii transportului feroviar de călători. Această iniţiativă , care este deschisă până la data de 16 februarie, are ca scop să completeze măsurile europene existente în materie de securitate pentru protecţia pasagerilor din transportul aerian şi maritim internaţional, dar că şi călătorii din transportul feroviar sunt protejaţi în egală măsură.

    Potrivit Comisiei Europene, la această consultare publică pot participa cetăţenii, operatorii de transport feroviar, reprezentanţii autorităţilor naţionale şi de aplicare a legii şi autorităţii din domeniul transportului . Cei interesaţi trebuie să completeze un formular disponibil online şi să răspundă la un set de întrebări. Acesta se găseşte pe pagina de internet a Comisiei Europene, secţiunea consultari publice. Deşi legislaţia europeană privind protecţia transportului aerian şi maritim este relativ dezvoltată, nu există măsuri corespondente la nivel european cu privire la securitatea transportului feroviar. Pentru a răspunde nivelului ridicat al ameninţării teroriste în domeniul transporturilor, unele state membre şi-au consolidat măsurile naţionale de securitate pentru protejarea transportului feroviar, însă acest lucru a fost realizat într-un mod necoordonat, a declarat asistentul de presă din cadrul Reprezentanţei Comisiei Europene în România, Roxana Morea: Coordonarea la scară europeană este adesea foarte complexă şi poate genera un nivel insuficient de protecţie, având în vedere că există un număr mare de părţi interesate care trebuie să acţioneze pentru a preveni sau gestiona incidente teroriste, percepţiile diferite care există asupra riscurilor de la o ţară la alta. Majoritatea statelor membre consideră că reţele lor feroviare reprezintă de fapt o problemă internă şi au abordări diferite, iar în ceea ce priveşte siguranţa serviciilor feroviare internaţionale, statele membre iniţiază discuţii bilaterale ad-hoc şi încheie acorduri cu ţările vecine referitoare la acest tip de servicii, însă această practică generează lacune în coordonarea pe probleme de securitate.

    Reprezentanţii executivului comunitar mai spun că dezvoltarea continuă de noi coridoare feroviare transeuropene de mare viteză şi liberalizarea sectorului feroviar ar putea spori vulnerabilitatea în faţa ameninţărilor la adresa securităţii în următorii ani. De aceea, se impune aplicarea unor măsuri comune, a mai spus Roxana Morea: Din acest motiv, Comisia intenţionează să abordeze siguranţa serviciilor feroviare de transport internaţional de călători prin implementarea unei abordări comune în ceea ce priveşte evaluarea riscurilor de securitate şi identificarea şi punerea în aplicarea a unor măsuri de securitate adecvate şi proporţionale, care de fapt să facă obiectul unui mecanism de coordonare sistematic şi formalizat la nivelul UE.

    Această consultare publică este completată de alta, aflată în desfăşurare, care se adresează autorităţilor naţionale şi altor părţi interesate, şi se concentrează pe elaborarea măsurilor paneuropene de securitate.


  • Consultare publică: dificultăţi în accesul la protecţia socială

    Consultare publică: dificultăţi în accesul la protecţia socială

    Persoanele care au contracte de muncă part-time, temporare sau de alt tip, denumite atipice, şi lucrătorii independenţi se confruntă cu obstacole în privinţa accesului la protecţia socială, de exemplu, prestaţiile de şomaj, de boală sau pensii. Din acest motiv, Comisia Europeană a lansat o consultare publică pentru a colecta informaţii care pot duce la dezvoltarea şi aplicarea unor instrumente care ar putea fi utilizate pentru elaborarea iniţiativei privind accesul la protecţia socială.

    Ultimele date statistice arată că în anul 2015, din totalul de peste 220 de milioane de angajaţi din Europa, peste 40 la sută dintre aceştia erau lucrători independenţi, angajaţi temporari sau cu fracţiune de normă. Întrucât astfel de formă de încadrare generează tot mai multe oportunităţi de muncă, în special pentru tineri, din ce în ce mai multe persoane active riscă să rămână fără sprijinul asigurat de o protecţie socială adecvată, dacă legislaţia nu este adaptată noilor tendinte. Din acest motiv, Comisia Europeană a lansat consultarea publică pentru a afla de la cei interesaţi ce ar putea fi făcut pentru a veni şi în sprijinul acestor angajaţi. Executivul comunitar a anunțat, în programul său de lucru pentru acest an, o inițiativă privind accesul la protecția socială, care însoțește Pilonul european al drepturilor sociale prezentat luna aprilie.

    Comisarul european pentru ocuparea forței de muncă, afaceri sociale şi incluziune, Marianne Thyssen: Acum ne consultăm cu partenerii sociali, cu sindicatele şi reprezentanţii întreprinderilor mici şi mijlocii, vrem să aflăm care este părerea lor despre acest lucru. Şi ne uităm, de asemenea, cum putem dezvolta legislaţia europeană pentru a ne asigura că nimeni nu este lăsat în urmă, pentru că nu ne dorim dualitate pe piaţa muncii. Vrem să vedem cum putem să le asigurăm accesul la sistemul de protecţie socială.


    Reprezentanţii Comisiei Europene mai spun că unele state membre şi-au adaptat legislaţia la noile evoluţii, însă majoritatea dintre ele fac în continuare eforturi să găsească un răspuns adecvat la natura evolutivă a muncii. De exemplu, în zece state membre nu se acordă ajutoare de şomaj lucrătorilor independenţi, iar o treime dintre dintre persoanele cu contracte de muncă temporare din întreaga Europa nu se califică pentru prestaţiile de şomaj.

    În 2015, în cele 28 de state membre ale spațiului comunitar, riscul de sărăcie în rândul lucrătorilor independenți era de trei ori mai mare decât cel al lucrătorilor cu contract. Și în cazul celor cu contracte temporare sau part time, riscul de săracie eram semnificativ mai mare decât cel al lucrătorilor cu loc de muncă permanent și normă întreagă.

    Comisia Europeană a lansat aceasta consultare publică pentru a se asigura că interesul publicului larg din Uniune, și nu cele speciale ale unui număr limitat de grupuri de părți interesate, este reflectat în mod corespunzător în elaborarea unei inițiative europene referitoare la accesul de protecție socială. Consultarea publică este deschisă până la data de 15 ianuarie 2018, iar cei interesaţi să participe o pot face completând un chestionar disponibil pe site-ul Comisiei Europene, secţiunea Consultări publice.