Tag: consum cultural

  • Cine vizitează muzeele

    Cine vizitează muzeele

    În România, 62% dintre locuitori nu au intrat niciodată într-un muzeu și doar 33% intră o dată sau de câteva ori pe an, conform Barometrului de consum cultural din 2019. De atunci, cu un an înainte de declanșarea pandemiei de COVID-19, astfel de sondaje referitoare la frecventarea muzeelor nu s-au mai făcut, dar nici vreo schimbare radicală nu se prevede. Cu toate acestea, specialiștii consideră că, deși sunt îngrijorătoare, aceste date nu trebuie să ne sperie. De ce ? Ne explică sociologul Dan Petre:



    De panicat în niciun caz nu trebuie să ne panicăm. Ce aș lua eu constructiv din această, din această situație? Exercitarea unei presiuni asupra muzeelor pentru ca acestea să devină mai atractive și mai interesante. Adică aș avea o abordare ceva mai capitalistă, dacă pot să spun așa, în sensul următor: consumatorii nu au obligația de a vizita niște muzee, nu au obligația de a-și forma o cultură generală, ci muzeele au datoria de a-și face experiențele mult mai atractive, astfel încât acestea să intre pe agenda de timp liber a oamenilor, a consumatorilor. Asta mi se pare mie principalul lucru pe care trebuie să îl avem în vedere: să abandonăm mentalitatea aceasta potrivit căreia oamenii au datoria de a se culturaliza și să o punem invers.



    Invers înseamnă, în acest caz, și o răsturnare a atitudinii muzeelor: de la așteptarea pasivă a vizitatorilor la inițiativa de a-i atrage prin oferte neobișnuite până acum. Iar pentru asta e nevoie de a descoperi cine sunt acești vizitatori, ce așteptări ai și ce pot face muzeele ca să devină mai interesante. Toate aceste subiecte au fost abordate în recent lucrare intitulată Explorator la muzeu, editată sub egida Muzeului Municipiului București, cu participarea mai multor experți și sub coordonarea Alexandrei Zbuchea, decana Facultății de management din cadrul SNSPA care ne spune acum de ce a fost nevoie de această explorare:



    Este nevoie de a-i înțelege pe vizitatori pentru ca muzeele să reușească să ofere tuturor ceva ce ei își doresc, să îi ajute să se dezvolte personal, dar în același timp să petreacă și un timp foarte plăcut în muzeu. Cu alte cuvinte, dezvoltarea să nu fie numai la nivel cultural, intelectual, ci și să se simtă bine. Altfel vom rămâne în situația aceasta pe care o percepem acum în care interesul pentru muzeu este cu totul marginal și cumva limitat la un grup destul de bine definit de persoane. Statisticile sunt destul de îngrijorătoare. Aș atrage numai atenția asupra faptului că acest 62% apare în ultimul barometru, cel dinainte de pandemie. Însă uneori sondajele au arătat chiar și o cifră mai mare de până la 70%-80%. Această cifră nu înseamnă că șapte din 10 români nu au fost niciodată într-un muzeu, ci arată că în ultimul an, șapte din zece români nu au fost la muzeu. Cu alte cuvinte, interesul este foarte scăzut, lumea mergând extrem de rar, dar totuși cumva se mai trece pragul muzeului.



    Dar cine și de ce mai trece pragul muzeelor? Alexandra Zbuchea: În ceea ce privește profilul vizitatorilor de muzeu, lucrurile sunt mai clare și mai simple. Observăm, poate surprinzător pentru mulți, că, în general, vizitatorul de muzeu este tânăr. Persoanele tinere, liceeni, studenți, cei aflați la început de carieră, în general, persoanele cu studii superioare care locuiesc în mediul urban merg la muzee. Celelalte categorii de public nu merg la muzee. Probabil unul dintre motive fiind lipsa de oportunități, pentru că, din păcate, sunt multe localități, inclusiv orașe de mai mici dimensiuni, care nu au muzee sau dacă au, ele sunt nu foarte atractive. Ce mai știm despre vizitatorii muzeelor? Că ei sunt interesați, cel puțin în România, de patrimoniu, dar, în același timp, nu sunt mulțumiți de experiența pe care o au. Și-ar dori ca vizita la muzeu să fie mai interesantă, să aibă parte de o experiență interactivă mai plăcută, lucru care este oferit de unele muzee, dar nu de toate muzeele.



    Cu toate acestea, perspectiva sociologului nuanțează această opinie, iar nuanțarea introduce optimism în evaluarea vizitatorilor de muzee. De pildă, sociologul Dan Petre consideră că a crea un profil modal al unui utilizator mediu al muzeelor e ceva forțat pentru că există segmente de consumatori. Oamenii vin din foarte multe motive și pentru foarte multe tipuri de experiențe și atunci muzeele sunt în competiție cu orice alt furnizor de experiențe, cum ar fi mallurile, nu se sfiiește Dan Petre să afirme:



    De pildă, în săptămâna Școala Altfel, numărul copiilor care merg la muzee crește spectaculos sau în Noaptea Muzeelor. Accesul este gratuit, dar nu acesta este motivul principal, pentru că am constatat din studii că prețul nu este o barieră, Mai degrabă îi motivează experiența. De exemplu,în Noaptea Muzeelor, atunci când este permis accesul, nu contează atât faptul că este gratuit, cât faptul că se pun la dispoziție o experiență sau unui șir de experiențe. Sunt oameni care merg toată noaptea din mai multe în mai multe muzee. O să fac o comparație care sigur mă va trece într-o categorie nefrecventabilă : se merge prin mai multe muzee așa cum fac oamenii care atunci când ies sâmbăta seara în oraș trec dintr-un club în altul sau dintr-un bar în altul. Tot așa în acea noapte, sunt oameni care trec dintr-un muzeu în altul pentru a avea o experiență comparativă care este și o experiență culturală. Deci, din punctul meu de vedere, principala învățătură pe care o ai : să creezi o experiență cât mai interesantă, cât mai puternică și care dă cât mai multe satisfacții. Aici aș lucra în primul rând.



    Prin urmare, printre concluziile volumului Explorator la muzeu se numără o mai bună cunoaștere a dorințelor vizitatorilor, o atenție mai mare acordată marketingului și, mai ales, o investiție în interactivitate care să-i facă pe vizitatori să iasă din starea de privitori pasivi ai exponatelor și să participe activ la experiența muzeală.


  • Accesul la cultură al tinerilor din orașele mici și mijlocii

    Accesul la cultură al tinerilor din orașele mici și mijlocii

    După cum se știe, cultura nu este doar o valoare în sine, ci și un
    instrument care evidențează alte valori. De asemenea, în lumea contemporană,
    spațiile culturale nu sunt doar locuri dedicate culturii, ci și vehicule ale
    unor principii și atitudini socio-politice. Pornind de la aceste premise, studiul
    Consumul cultural al tinerilor din orașele mici și mijlocii și-a propus, cu
    sprijinul Fundației Friedrich Ebert din România, să cerceteze în ce măsură
    activitățile culturale din urbanul mic se interesectează cu perspectiva
    feministă și dacă tinerii și tinerele asociază manifestările culturale cu anumite
    valori sociale. O altă premiză de la care a pornit această cercetare a fost
    starea precară a infrastructurii culturale din orașele mici: puține biblioteci
    publice, săli de cinema închise, cămine culturale ori nefuncționale, ori
    folosite în alte scopuri decât cele firești. La sondaj au participat peste 225
    de tineri cu vârste între 13 și 20 de ani, fetele reprezentând peste 75%. Proporția
    majoritară a fetelor nu a stat în intenția realizatorilor sondajului, pur și
    simplu mai multe fete au ales să completeze chestionarele și să participe la
    interviuri, ne spune Carmen Voinea, coordonatoarea cercetării potrivit căreia
    respondenții făceau clar o legătură între consumul cultural de un anumit tip și
    problematica de gen.

    Am observat din răspunsurile lor că, la
    intersecția cu consumul cultural, apar și aspecte mai largi legate de
    egalitatea de gen și incluziunea socială. Unele dintre nevoile lor au fost, de
    exemplu, existența unor spații culturale în care persoane diverse, inclusiv
    comunitatea LGBT, să se simtă în siguranță. De asemenea, a mai apărut în
    interviuri și răspunsurile la chestionare nevoia de a rezolva problemele din
    comunitate prin intermediul culturii. În plus, multe dintre persoanele cu care
    am discutat noi ne-au spus că au început să se familiarizeze cu tematica
    feministă și de gen prin intermediul filmelor. Am încercat să surprindem
    raportarea lor subiectivă la aceste spații. Chiar dacă pe foaie sau chiar
    concret, avem muzee, avem biblioteci, avem centre culturale, acestea poate nu
    sunt foarte atractive pentru pentru tinere și tineri. Conținutul nu este
    adaptat lor. Simt nevoia să fie implicați și de pe o poziție mai participativă,
    să fie să devină și co-creatori în anumite cazuri ale acestor spații ale
    produselor culturale. Faptul că au completat mai mult persoane de gen feminin
    ne poate indica un interes mai sporit al tinerelor față de consumul cultural,
    așa cum se intersectează el cu feminismul.


    Iar consumul cultural al tinerilor depinde
    de infrastructura culturală și oferta sa după cum obiceiurile lor reflectă varietatea
    și bogăția acestei oferte sau, dimpotrivă, sărăcia ei. Carmen Voinea explică. În primul rând, am observat că cele mai comune activități culturale ale
    adolescenților sunt cele solitare și domestice. De asemenea, activitățile
    culturale care sunt accesibile în spațiile publice nu sunt foarte diversificate
    și nu sunt adaptate lor. De asemenea, chiar dacă un procent foarte mare dintre
    ei consideră că mersul la cinema este atractiv și interesant, totuși 45 %
    dintre ei au afirmat că nu au văzut un film la cinema în ultimul an, mai mult,
    48% dintre respondenți au spus că au trebuit să călătorească în alt oraș pentru
    a ajunge la la cinema.


    Realitatea aceasta se suprapune
    peste dorința tinerilor de a avea un cinematograf în orașul lor. Sondajul a
    surprins, de altfel, faptul că în hărțile lor mentale vechea sală de cinema
    închisă în multe locuri constituie o reper chiar în cazul celor care poate n-au
    intrat niciodată acolo. Dar cercetarea privind consumul cultural al tinerilor
    conține și vești îmbucurătoare. Carmen Voinea. Bibliotecile,
    așa cum apar în hărțile mentale pe care le-au realizat tinerii, au constituit o
    surpriză. În câteva dintre orașe,
    bibliotecile au pus la dispoziția tinerilor nu doar spațiu pentru lectură sau
    împrumutat cărți, ci și un spațiu în care ei au putut să vină cu idei, de
    pildă, de la clubul de cultură coreeană la seri de karaoke. În Călărași, de
    exemplu, o tânără spunea că biblioteca e locul ei preferat din oraș sau chiar
    în Slatina. În bibliotecă au găsit un spațiu unde se pot dezvolta și un spațiu
    în care au putut ei să participe direct la consumul cultural din poziția de
    co-creatori,. De altfel, în continuare, cele mai frecventate spații de către
    tineri și tinere sunt cele publice. 70% din locurile în care se duc să consume
    cultură sunt publice. Pe de altă parte, atunci când discută problematica
    feministă, o fac mai mult în spațiile private și organizate informal. Deci, în
    continuare, chiar dacă infrastructura publică rămâne cea mai frecventată de ei,
    totuși, acolo nu este destulă deschidere pentru a aborda teme legate de
    feminism.


    Așadar, printre concluziile studiului
    Consumul cultural al tinerillor și tinerelor din orașele mici și mijlocii se
    află și recomandarea adresată autorităților de a resuscita activitățile
    culturale din spațiile publice și de a le face mai incluzive, căci există
    doritori în acest sens.