Tag: consumatori europeni

  • Intră în vigoare norme mai stricte în materie de protecție a consumatorilor, adaptate erei digitale

    Intră în vigoare norme mai stricte în materie de protecție a consumatorilor, adaptate erei digitale

    Vânzările online transfrontaliere sunt în creștere în Europa, iar prin noul cadru legislativ, executivul comunitar vrea să întărească protecția consumatorilor prin introducerea unor acțiuni colective în despăgubire și prin impunerea unor sancțiuni mai mari companiilor care nu respectă normele. Potrivit Comisiei Europene, atunci când cumpără online, consumatorii trebuie să primească informații clare despre cine vinde produsul sau serviciul oferit, daca este un profesionist sau un alt consumator. Totodată, noua legislație garantează și o mai mare transparență a rezultatelor căutării unui produs. Utilizatorii vor fi informați dacă o clasificare mai bună a produselor în rezultatele de căutare este efectul unor plasări plătite sau nu, acest lucru fiind necesar pentru a se evita practicile comerciale înșelătoare.

    Comisarul european pentru justiție, Didier Reynders: Consumatorii trebuie să fie informați în mod corespunzător și să fie încurajați să facă alegeri durabile. Ei,în mod individual, au puțină putere, dar împreună sunt foarte puternici, dacă pot acționa în cunoștință de cauză. Acțiunile de despăgubire colectivă sunt necesare consumatorilor europeni și trebuie să continuăm să îi protejăm împotriva vânzărilor agresive și totodată să îi protejăm totodată și pe cei vulnerabili.

    Vor putea fi sancționați și comercianții care folosesc elemente de design manipulator, menite să îi convingă pe consumatori să facă anumite alegeri. Până pe 14 iunie este disponibilă o consultare publică, prin care Comisia Europeană își dorește să afle de la toți cei interesați – autorități, cetățeni, organizații non guvernamentale, dacă legislația existentă la nivel european în materie de protecție a consumatorilor este adecvată pentru a asigura un nivel ridicat de protecție în mediul digital. Adoptate în luna noiembrie a anului 2019, normele intrate recent în vigoare actualizează instrumentele disponibile pentru a aborda provocările cu care se confruntă piețele digitale.


  • Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor companiilor aeriene

    Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor companiilor aeriene

    Clicul pentru plata online
    a biletului de avion aduce un cost suplimentar care poate ridica preţul total
    al călătoriei cu marje cuprinse între 20% şi 57%. Deşi companiile aeriene
    low-cost promo­vează tarife foarte mici pentru biletele de avion, când se
    ajunge la rezervarea efectivă a unui astfel de bilet promovat, preţul este cu
    totul altul, dat fiind că se adaugă diferite taxe suplimentare, de care nu se
    spune nimic în cadrul campaniilor pro­mo­ţionale. Eurodeputatii au discutat
    recent la Strasbourg despre astfel de situatii in cadrul audierii publice
    Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor companiilor aeriene
    din
    Comisia pentru Transporturi și Turism a Parlamentului European.





    Introducerea
    suprataxării de către companiile aeriene reprezintă o amenințare serioasă la
    adresa pieței unice europene a aviației și încalcă dreptul consumatorului de a
    compara, într-un mod neutru și transparent, ofertele diferitelor companii
    aeriene. Practic, consumatorul plătește – fără să fie informat corespunzător -
    o taxă suplimentară pentru serviciile pe care le achiziționează.Acesta este
    punctul de vedere al europarlamentarului Claudia Tapardel exprimat în cadrul
    audierii publice Practici discriminatorii în distribuirea serviciilor
    companiilor aeriene din Comisia pentru Transporturi și Turism a Parlamentului
    European.

    Claudia Tapardel este de parere ca, această practică neloială
    subminează drepturile consumatorilor și poate genera un precedent negativ,
    deoarece există pericolul de a fi preluat și de alte sectoare: Am fost una dintre deputatele din Parlamentul
    European care a ssizat de la inceput existenta acestei probleme privind
    suprataxarea de catre companiile aeriene. Eu cred ca aceasta preactica
    submineaza drepturile consumatorilor de a se informa corect si transparent cu
    privire la costurile unei calatorii. De asemenea, eu consider ca este si o amentiare
    la adresa competitivitatii pietei unice de aviatie si de asemenea, ca genereaza
    o crestere a preturilor care afecteaza in mod direct consumatorul. Este evident
    ne aflam intr-o piata digitala, ne aflam intr-o era digitala in care consumatorul
    are dreptul de a se informa si de a compara diferite oferte de pret in sistemul
    online ,Intrebarea mea este: Cati
    dintre acesti consumatori stiu ca pe baza acestei informari sau atunci cand
    achizitioneaza un bilet platesc suprataxe pentru serviciile de transpot sau de
    turism achizitionate? Eu cred ca nu este firesc si raspunsul este ca multi
    dintre acesti consumatori nu detin aceasta informative, de aceea cred ca este o
    practica neloiala , cred ca incalca si codul de conduita. Am inteles pozitia
    Comisiei care ne spune foarte clar ca va revizui acest cod de conduit dar pana
    la momentul revizuirii acestui cod de conduit noi avem noi avem de rezolvat
    niste problem care exista.Noi nu le putem spune consumatorilor ca intr-un
    viitor mai apropiat sau mai indepartat va exista un nou cod de conduita care va solutiona o problema. Am trei
    intrebari pentru Comisie si prima ar fi : Ce masuri ia Comisia , dar concret ,
    pentru a asigura ca regulile existente sunt respectate? Noi avem o legislatie
    care trebuie sa fie respectata. Lipsa de reactive a Comisiei poate sa fie
    interpretata ca o sustinere a acestei a acestei practici, ca o sustinere a unor
    practice lipsite de transparenta si corectitudine care sunt in defavoarea
    consumatorilor? Ganditi-va ca aceasta practica poate crea un precedent in orice
    sector de activitate nu numai in sectorul aviatiei, in orice sector de prestari
    servicii care pot fi intermediate online. Ultima intrebare: Ce masuri concrete ia
    Comisia pentru a se asigura ca pasagerii pot utiliza serviciile diferitelor
    companii aeriene dar fara sa aiba de suferit din punct de vedere financiar?,
    pentru ca nu vorbim de un singur consumator, vorbim de milioane de consumatori
    europeni si deci vorbim de milioane sau miliarde de euro , niste bani care se
    duc catre cine si cine ii pierde? Cu siguranta acesti bani sunt pierduti de
    consumatorii europeni iar noi ca legislatori avem datoria sa protejam
    interesele consulatorilor europeni.


  • Produse sigure pe piaţa unică a UE

    Produse sigure pe piaţa unică a UE

    Comisia Europeană a prezentat la
    finalul anului 2017 două propuneri legislative care au ca scop facilitarea
    vânzării produselor în întreaga Europă de către întreprinderi, în special IMM,
    și consolidarea controalelor de către autoritățile naționale și ofiţerii vamali
    pentru a preveni vânzarea produselor nesigure consumatorilor europeni.

    Cu
    detalii Jyrki Katainen, vicepreședinte al Comisiei Europene, responsabil cu
    ocuparea forței de muncă, creștere, investiții și competitivitate: Vă amintiți
    că, în urmă cu doi ani, Comisia a prezentat Strategia privind piața unică,
    pentru a face exact acest lucru: să dea un impuls important pieței unice. Ne
    asigurăm astfel că povestea de succes continuă. Depunem două propuneri
    legislative pentru a elimina obstacolele, pentru a consolida încrederea și
    pentru a permite întreprinderilor și consumatorilor noștri să profite la
    maximum.

    Conţinutul celor două propuneri legislative este detaliat în
    continuare de Elżbieta Bieńkowska, membră a Comisiei Europene, responsabilă cu
    piața internă, industrie, spirit antreprenorial și IMM-uri: Prima propunere
    este cea cu ajutorul căreia vom îmbunătăți aplicarea principiului fundamental
    al pieței unice: principiul recunoașterii reciproce. Aceasta se aplică
    mărfurilor nearmonizate. Pe scurt, acest principiu permite producătorilor să
    vândă produse în întreaga Europă, deoarece autoritățile naționale ar trebui să
    recunoască regulile de produs ale unei alte țări. De asemenea, înființăm o
    rețea de autorități de supraveghere a pieței pentru a colabora mai strâns,
    pentru a împărtăși mai multe informații, și propunem, de asemenea, schimbul de
    informații cu ofițerii vamali de la frontierele externe. Am propus
    obligativitatea ca orice companie care exportă mărfuri dintr-o țară terță să
    aibă o persoană de contact în cadrul companiei din Uniunea Europeană.