Tag: continut online

  • A intrat în vigoare Legea europeană pentru serviciile digitale

    A intrat în vigoare Legea europeană pentru serviciile digitale

    Toate platformele online cu utilizatori din Uniunea Europeană, cu excepția întreprinderilor mici, cu mai puțin de 50 de angajați și cifră de afaceri anuală de sub 10 de milioane de euro, trebuie să pună în aplicare noile reguli privind siguranţa pe internet.

    Acestea trebuie să le ofere utilizatorilor mijloace de semnalare a conținutului, bunurilor și serviciilor ilegale şi să coopereze cu notificatori de încredere, care sunt entități specializate.

    Este complet interzisă crearea de reclame bazate pe profiluri sau date cu caracter personal ale minorilor. Utilizatorilor trebuie să li se ofere informații cu privire la reclamele pe care le văd, cum ar fi motivele pentru care anunțurile publicitare le sunt prezentate și persoanele care au plătit pentru publicitate. Actul privind serviciile digitale mai stipulează că este interzisă publicitatea care vizează utilizatorii pe baza unor date sensibile, cum ar fi convingerile politice sau religioase, preferințele sexuale etc.

     

    Marile platforme online sunt obligate să îi furnizeze unui utilizator motivele pentru care un conţinut a fost moderat sau eliminat ori un cont a fost suspendat.

     

    Utilizatorilor de platforme online mari trebuie să li se ofere, de asemenea, acces la un mecanism de tratare a plângerilor pentru a contesta deciziile de moderare a conținutului, iar un raport privind procedurile de moderare trebuie întocmit cel puțin o dată pe an.

     

    Pe lângă platformele online, Actul legislativ privind serviciile digitale se aplică și serviciilor de găzduire, cum sunt cele de cloud sau sistemele de nume de domenii, serviciilor de bază care conectează utilizatorii la adresele de internet solicitate, precum și intermediarilor online (de exemplu, furnizorii de internet sau de domenii).

     

    În martie, Comisia Europeană intenționează să adopte și un set de orientări privind măsurile de atenuare a riscurilor pentru procesele electorale. O consultare publică cu privire la actul delegat privind accesul la date este prevăzută pentru luna aprilie, urmând să fie adoptată până în iulie și să intre în vigoare în octombrie anul acesta.

  • Jurnal românesc – 02.12.2022

    Jurnal românesc – 02.12.2022

    Aderarea României la Spaţiul Schengen a fost subiectul întrevederilor pe care ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, le-a avut cu omologii din Olanda şi Suedia, state care, în trecut, au fost reticente în legătură cu primirea ţării noastre în spaţiul european de liberă circulaţie. Şeful diplomaţiei române i-a vorbit ministrului de Externe al Regatului Ţărilor de Jos, Wopke Hoekstra, despre concluziile extrem de pozitive ale rapoartelor elaborate de experţii europeni care au participat, în octombrie şi noiembrie, la misiunile de evaluare a implementării acquis-ului Schengen în România, cu accent pe raportul ultimei misiuni, la care a participat şi Olanda.


    Aurescu şi-a exprimat speranţa că aceste evaluări, la care se adaugă şi recentul raport pozitiv al Comisiei Europene privind Mecanismul de Cooperare şi Verificare, se vor concretiza în susţinerea de către Olanda a deciziei de aderare a României la Spaţiul Schengen. În cadrul întâlnirii cu ministrul de Externe suedez, Tobias Billstrom, Aurescu a salutat susţinerea de către guvernul de la Stockholm a aderării ţării noastre, dar şi declaraţiile pozitive, din 28 noiembrie, ale vice-preşedintelui Comisiei de Justiţie din Parlamentul suedez, Ardalan Shekarabi, membru al Partidului Social Democrat din Suedia. Istoric, social-democraţii suedezi s-au opus aderării României la Schengen. Discuţiile au avut loc în marja Reuniunii miniştrilor de externe din statele membre NATO, pe care Bogdan Aurescu a găzduit-o săptămâna aceasta la Bucureşti.



    Şeful Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, Gheorghe Cârciu, a efectuat, în perioada 26-30 noiembrie, o vizită de lucru la Chicago, în Statele Unite ale Americii, unde a participat la evenimente organizate de comunitatea românească şi de Consulatul General al României în metropola americană. Secretarul de stat a discutat cu reprezentanţi ai Asociaţiei Illinois Romanian American Community, care, anul acesta, a primit finanţare nerambursabilă din partea DRP şi a avut întrevederi cu membrii Romanian Heritage Center şi ai revistei Tribuna Românească din Chicago.


    Secretarul de stat a participat la o recepţie cu prilejul Zilei Naţionale a României, organizată de Consulatul General al României la Chicago, şi la lansarea programului “Monitorul solidarităţii românilor din Statele Unite”, initiativă finanţată de DRP. Cârciu le-a vorbit celor prezenţi despre proiectele destinate comunităţii româneşti din America, precum “Promovarea identităţii culturale, lingvistice şi educaţionale a copiilor din SUA” şi despre elaborarea noii Strategii Naţionale pentru Românii de Pretutindeni. În ultima parte a vizitei, secretarul de stat a vizitat Logos Christian Academy, un liceu românesc din oraşul Niles şi Guardian Angel Orthodox Day School. Circa un milion de români trăiesc în SUA concentraţi în nord-estul, sud-estul şi în vestul extrem al Statelor Unite.



    9 din 10 români din străinătate consideră important să rămână conectaţi cu România prin conţinut media în limba română, iar peste 70% dintre aceştia urmăresc conţinut românesc frecvent, arată un studiu realizat de Google cu privire la modul în care românii din diaspora folosesc tehnologia pentru a rămâne conectaţi cu ţara. Potrivit cercetării, 57% dintre românii din diaspora ascultă muzică românească, 56% folosesc reţele de socializare pentru a rămâne conectaţi, 53% urmăresc canale TV din România, 51% citesc publicaţiile online din România şi 26% ascultă radiouri româneşti. De asemenea, aproape 90% dintre respondenţi se uită cel puţin o dată pe săptămână la video-uri în limba română pe YouTube şi 70% utilizează limba română atunci când folosesc motoarele de căutare online.


    În topul conţinutului consumat în limba română de către diaspora, pe primul loc se plasează ştirile cu 81%, urmate de divertisment – 51% şi chestiuni practice, precum tutoriale sau reţete – 46%. Potrivit datelor Google, cele mai căutate subiecte în limba română ale diasporei sunt legate de instrumente de traducere – în special pentru limba germană, posturi TV din România pe care să le urmărească online, filme online şi radio-uri din România, între care şi posturi ale Radio România. Conexiunea diasporei cu familiile rămase în ţară se face în special prin aplicaţiile dedicate de mesagerie în detrimentul apelurilor telefonice clasice. Studiul a fost realizat în perioada 11 – 16 noiembrie pe un eşantion reprezentativ de 392 de români rezidenţi în Germania, Spania, Italia şi Marea Britanie.






  • PE a aprobat Directiva europeană privind drepturile de autor în piaţa unică digitală

    PE a aprobat Directiva europeană privind drepturile de autor în piaţa unică digitală

    Eurodeputaţii au votat Directiva privind drepturile de autor, menită să aducă beneficii concrete cetățenilor, tuturor sectoarelor creative, presei, cercetătorilor, celor care lucrează în domeniul educației și instituțiilor de patrimoniu cultural.

    Noua Directivă privind drepturile de autor, adoptată de Parlamentul European, va consolida șansele deținătorilor de drepturi, în special muzicieni, artiști interpreți și scenariști – creatori de conţinut-, ca și ale editorilor de presă, de a negocia acorduri mai bune privind plata pentru utilizarea lucrărilor lor atunci când sunt încărcate pe platformele de internet. În practică, aceste platforme de internet devin responsabile în mod direct pentru conținutul încărcat pe site-urile lor, iar editorii de știri vor primi automat dreptul de a negocia înțelegeri în numele jurnaliștilor lor pentru articolele utilizate de către agregatorii de știri. Fragmente din articolele de știri pot fi în continuare partajate ca până acum, întrucât acestea sunt în mod explicit excluse din scopul directivei. Pe de altă parte, directiva conține totuși și prevederi care să prevină abuzurile agregatorilor de știri. De asemenea, meme-urile și GIF-urile vor fi disponibile și pot fi partajate pe platformele de internet.

    Marya Gabriel, comisar european pentru economia şi societatea digitale:

    Este un moment crucial pentru cultura europeană, pentru piaţa unică digitală şi pentru apărarea valorilor şi culturilor europene. Noua directivă ne va ajuta să ne atingem obiectivul nostru comun – acela de a adapta dreptul de autor la secolul XXI. Directiva va îmbunătăți poziția creatorilor în negocierile lor cu marile platforme care obțin beneficii importante din conținutul produs de aceștia. Va fi mai ușor pentru scriitori, ziariști, cântăreți, muzicieni și actori să negocieze contracte mai avantajoase cu editorii sau producătorii lor. Noile norme vor permite, de asemenea, organizațiilor de cercetare, universităților, școlilor, bibliotecilor și muzeelor să utilizeze mai mult conținutul disponibil online. Directiva ține seama de noile tehnologii pentru a asigura faptul că cercetătorii pot utiliza opțiunile de extragere de text și date la întregul lor potențial.

    Giganții tehnologiei vor fi obligați să împartă veniturile cu artiștii și jurnaliștii. Directiva vizează să asigure aplicarea legislației privind drepturile de autor de lungă durată și în cazul mediului digital. YouTube, Facebook și Google News sunt câteva dintre companiile de internet care vor fi cel mai mult afectate de noua legislație.

    Directiva va asigura ca internetul să rămână un spațiu de libertate a expresiei.

    Textul adoptat de Parlamentul European va trebui să fie aprobat oficial de Consiliul Uniunii Europene. După publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a transpune noile norme în legislația lor internă.


  • Combaterea dezinformării online

    Combaterea dezinformării online

    Pornind de la progresele înregistrate până în prezent și
    răspunzând apelului lansat de liderii europeni în iunie 2018 privind
    protejarea sistemelor democratice ale Uniunii, Comisia Europeană elaborează în prezent măsuri concrete de combatere a dezinformării, care includ crearea unui sistem de alertă
    timpurie și monitorizarea atentă a punerii în aplicare a Codului de bune
    practici semnat de platformele online
    .

    Mariya Gabriel,
    comisarul pentru economia și societatea digitale a oferit mai multe amănunte: 67%
    dintre cetățenii europeni sunt îngrijorați în privința utilizării datelor lor
    personale în scopuri politice și 80% vor mai multă transparență în ceea ce
    privește sumele investite de partidele politice pentru a-și promova programele
    pe platformele și rețelele sociale. Din acest moment, transparența,
    responsabilitatea – inclusiv în ceea ce privește conținutul și publicitatea
    politică, vor face parte din aceste activități periodice de monitorizare şi
    urmărire. Totodată, avem în vedere crearea unei rețele europene independente
    de verificatori de fapte. Activitatea lor e esențială pentru lupta
    împotriva dezinformării pentru că aceasta permite verificarea informaţiilor pe
    baza faptelor. Iar acest lucru e important şi respectă principiul
    pluralismului media și al libertății de exprimare.



    Planul de acțiune prevede
    o creștere a resurselor dedicate acestei chestiuni și se axează pe
    domenii-cheie care vizează sporirea efectivă a capacităților UE și
    îmbunătățirea cooperării dintre statele membre ale Uniunii. Astfel, grupurile
    operative de comunicare strategică și celula de fuziune a UE împotriva
    amenințărilor hibride din cadrul Serviciului European de Acțiune Externă,
    precum și delegațiile UE din țările învecinate vor fi consolidate în mod
    semnificativ cu personal suplimentar specializat și cu instrumente de analiză a
    datelor.

    În plus, un sistem special de alertă timpurie va fi înființat, până în martie 2019,la nivelul instituțiilor UE și al
    statelor membre pentru a facilita schimbul de date și evaluările campaniilor de
    dezinformare și pentru a oferi alerte în timp real privind amenințările în
    materie de dezinformare
    . Totodată, va fi asigurarată transparența publicității
    politice, intensificarea eforturilor de închidere a conturilor false active,
    etichetarea interacțiunilor non-umane (calculatoarele zombie) și cooperarea
    cu verificatori ai veridicității informațiilor și cu cercetători din mediul
    academic pentru a detecta campaniile de dezinformare, a oferi vizibilitate
    conținutului care a beneficiat de verificări și a disemina acest conținut. Pe
    lângă campaniile de sensibilizare orientate în acest scop, instituțiile europene
    și statele membre vor promova educația în domeniul mass‑mediei prin programe
    specifice.



  • Noi reguli europene pentru domeniul audiovizual

    Noi reguli europene pentru domeniul audiovizual

    Parlamentarii europeni au votat noi reguli pentru furnizorii de conținut audiovizual, în special pentru a proteja mai bine copiii de materialele inadecvate și pentru a susține producțiile europene.

    În urma acordului cu Comisia Europeană și Consiliul, Parlamentul European a aprobat, în sesiunea plenară de săptămâna trecută, norme revizuite pentru serviciile mass-media audiovizuale. Cadrul de reglementare, mai echitabil, consolidează protecția minorilor, impulsionează lupta împotriva conținutului care incită la ură, promovează producțiile audiovizuale europene și garantează independența autorităților de reglementare din acest domeniu. Directiva acoperă întregul sector al audiovizualului, inclusiv serviciile la cerere și platformele de partajare a materialelor video.

    Modificările vizează o mai bună protejare a drepturilor minorilor faţă de conţinutul publicitar care incită la violenţă, ură sau acte de terorism, dar şi o cotă de 30% pentru conţinutul european pe platformele video online.

    De asemenea, sectorul audiovizual trebuie să ia măsuri adecvate pentru a combate conţinutul care incită la violenţă, ură şi terorism, în timp ce violenţa şi pornografia vor fi supuse celor mai stricte reguli, a subliniat raportorul Sabine VERHEYEN: Platformele online nu erau reglementate până acum. Cu această nouă directivă, dorim să obținem condiții egale între serviciile mass-media audiovizuale clasice și online. În viitor, platformele online vor fi obligate să ofere protecție minorilor, potrivit indicațiilor de vârstă, și să le pună la dispoziție părinților posibilități de a utiliza un filtru pentru a controla, astfel, ce conținut pot vizualiza copiii lor. Pentru platformele online vor interveni unele modificări legate de transparența publicității, care vor fi similare cu cele care există în prezent pentru radioul și televiziunea clasice; trebuie să fie clar marcat dacă respectivul conținut este sponsorizat sau dacă este o reclamă, pentru ca noi să putem ști asta.Platformele cu materiale video la cerere vor fi obligate să ajungă foarte curând să asigure 30% din conținut european. Aceasta nu cred că va fi o problemă, întrucât există deja foarte mult conținut european, unele platforme oferă și acum 18-20%, iar altele chiar 25%, deși cererea nu este chiar atât de mare.

    Și în orice caz, dorim ca platforme precum YouTube sau Facebook, să acționeze imediat ce constată că un conținut reprezintă un discurs de ură sau incitare la terorism sau violență, și să îndepărteze respectivul material de pe internet.

    Înainte ca legea revizuită să intre în vigoare, acordul trebuie să fie aprobat de Consiliul de miniștri. Statele membre dispun de 21 de luni de la intrarea sa în vigoare pentru a transpune noile norme în legislațiile naționale.