Tag: controale la frontiere

  • Norvegia prelungeşte controlul la frontiera națională până pe 11 noiembrie 2024

    Norvegia prelungeşte controlul la frontiera națională până pe 11 noiembrie 2024

    Autoritățile norvegiene au extins controalele la toate frontierele interne până la data de 11 noiembrie 2024, informează Ministerul român al Afacerilor Externe (MAE).

    Asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României în Regatul Norvegiei: +4722561237; +4722446951; +4722556832; +4722558227, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center-ului în regim de permanență. În cazuri urgente poate fi apelat telefonul de permanență al Ambasadei României la Oslo: +4799153137.

    MAE recomandă consultarea paginilor de Internet http://oslo.mae.ro și www.mae.ro.

  • Efectele controalelor interne la granițele Uniunii Europene

    Efectele controalelor interne la granițele Uniunii Europene

    Persistența controalelor la frontieră în spațiul Schengen, dintre care unele considerate ilegale de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a declanșat o reformă cuprinzătoare a acestui sistem. Codul Frontierelor Schengen a fost revizuit în 2024 pentru a specifica în continuare condițiie pentru reintroducerea controalelor la frontierele interne, inclusiv mecanisme suplimentare pentru a face față amenințărilor specifice.

    În raportul său, „Starea Schengen”, din 2024, Comisia Europeană a observat că o coordonare îmbunătățită a dus la o reintroducere mai direcționată și mai flexibilă a controalelor la frontierele interne.

    Prezentă la o dezbatere recentă în Paramentul European, Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne, a anunțat că noul eurobarometru, care va fi publicat în curând, arată că mai mulți oameni decât oricând au auzit de Schengen.

    „Mai multor oameni decât oricând le pasă de Schengen. Libera circulație este esențială pentru cetățenii și întreprinderile noastre. Noul eurobarometru arată, de asemenea, că prea mulți dintre cetățenii și întreprinderile noastre au experiențe negative cu controalele la frontieră.

    Controalele la frontierele interne trebuie să fie temporare, o ultimă măsură. Datorită reformei noastre Schengen realizată în acest mandat, suntem acum mult mai bine plasați să ne ocupăm de controalele la frontierele interne. Activitatea coordonatorului Schengen a fost eficientă.

    În doi ani, mai multe state membre au ridicat controalele datorită acestor dialoguri. Dar este și adevărat că unii au introdus și noi verificări. Dacă au loc controale la frontierele interne, acestea trebuie să limiteze pe cât posibil efectele negative.”

    Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne, a spus că a primit asigurări din partea Germaniei că aceasta va face totul pentru a minimiza impactul asupra traficului transfrontalier și pentru a evita controalele permanente pe cât posibil, folosind evaluarea riscurilor și controale flexibile.

    „Mulți au ridicat o problemă cu migrația neregulată, dar știți că anul acesta sosirile neregulamentare ale migranților din Uniunea Europeană au scăzut cu 40%. În timpul acestei dezbateri, am auzit vocea importantă a celor cărora le pasă de Schengen. S-a subliniat că Schengen este esențial pentru libertate, prosperitate și securitate. S-a spus că aceste controale la frontierele interne reprezintă un risc pentru libertatea de mișcare atât de importantă pentru cetățeni și întreprinderi. S-a subliniat că Schengen este una dintre cele mai mari realizări ale Uniunii Europene și că, dacă controalele la frontierele interne sunt necesare pentru o perioadă, acestea trebuie să fie ridicate cât mai curând posibil.

    De asemenea, am auzit că personalul la frontierele interne ar putea fi mai necesar la alte frontiere externe. Astfel, salut cu căldură faptul că atât de mulți dintre voi ați subliniat importanța punerii în aplicare pe deplin a pactului privind migrația acum. Aceasta trebuie să fie acum prioritatea.”

    Codul Frontierelor Schengen stabilește condițiile în care statele membre care se confruntă cu amenințări la adresa ordinii publice sau a securității interne pot reintroduce controalele la frontierele interne. Acest lucru ar trebui să fie o măsură temporară și de ultimă instanță și trebuie să respecte mai multe reguli procedurale. Totuși, din 2015, șase state membre au reintrodus și menținut controale invocând situația la frontierele externe ale Uniunii Europene sau preocupările de securitate.

  • Lituania – Restricții de circulație și controale la frontieră în perioada 7-13 iulie 2023

    Lituania – Restricții de circulație și controale la frontieră în perioada 7-13 iulie 2023

    Lituania reintroduce controalele la frontieră, în perioada 7 iulie 2023, ora 8:00 – 13 iulie 2023, ora 8:00, informează MInisterul român al Afacerilor Externe (MAE). Acestea vor include puncte de control la frontierele Lituaniei cu Letonia și Polonia, precum și puncte de control în aeroporturi și porturi maritime pentru călătoriile interne în spațiul Schengen. În funcție de situație și potențiale amenințări, verificările vor fi efectuate în mod aleatoriu în orice moment al zilei, pe baza unei analize de risc.

    Autoritățile lituaniene au stabilit un pachet de măsuri ce vor fi valabile în perioada 7 – 13 iulie 2023, astfel:

    spațiul aerian de deasupra capitalei va fi închis între 11 iulie 2023, ora 12:00 până în 12 iulie, ora 14:00 și nu vor fi posibile decolări sau aterizări pe aeroportul din Vilnius; celelalte zboruri din aeroporturile lituaniene nu vor fi afectate;

    în intervalul 10 iulie 2023, ora 8:00 și 12 iulie 2023, ora 23:59, se vor aplica restricții de circulație ce vor acoperi centrul vechi, anumite zone din zona Naujamiestis, precum și zonele din jurul centrului de expoziții LITEXPO. Circulația auto va fi restricționată pe bulevardul Gedimino, străzile Upes (până la intersecția cu Algimanto Nasvičio), Žveju, Rinktinės (până la intersecția cu Šeimyniškiu), Kalvariju (până la intersecția cu Konstitucijos) și în interiorul perimetrului format din străzile Tilto, Vienulijo, Jogailos, Pylimo, Daukūšos, Dvasios, Bokšto, Šimaitės, Maironio, Trispalves, Arsenalo și Vrublevskio;

    în zonele restricționate va fi permisă doar deplasarea pe jos, acestea fiind închise pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv biciclete și trotinete electrice;

    transportul public va fi gratuit, dar traseele care traversează centrul vor fi ajustate;
    în zona din jurul Palatului Prezidențial va fi interzisă și circulația pietonală în data de 11 iulie, în intervalul orar 15:00 – 23:00.

    Asistență consulară poate fi obţinută la numărul de telefon +370(5)2310552, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență. Românii care se confruntă cu o situație dificilă pot apela telefonul de permanență al misiunii diplomatice: +37068573238.

    MAE recomandă consultarea paginilor web http://vilnius.mae.ro, www.mae.ro, pagina de Facebook a Ambasadei României la Vilnius (https://m.facebook.com/profile.php?id=100083355190383&_rdr) şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (www.mae.ro/app_cs), care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.

  • Noi norme propuse de CE privind verificarea pasagerilor înainte de sosirea la frontierele externe

    Noi norme propuse de CE privind verificarea pasagerilor înainte de sosirea la frontierele externe

    Advance Passenger Information se referă la efectuarea de verificări ale pasagerilor înainte de sosirea acestora la frontierele externe ale Uniunii Europene. Măsura face parte din strategia privind Uniunea Securității implementată în 2020 și adoptată pe baza directivei europene din 2004 care includeobligația operatorilor de transport aerian de a comunica datele privind pasagerii, înainte ca aceștia să sosească într-o țară a Uniunii, cu scopul de a simplifica verificările la frontiere și de a combate imigrația ilegală.

    Noile norme lansate recent de Comisia Europeană își propun să consolideze lupta împotriva criminalității grave și a terorismului care amenință spațiul comunitar, eliminând lacunele din cadrul juridic actual, dar respectând, în același timp, standardele Uniunii privind protecția și transmiterea datelor cu caracter personal. Informațiile prealabile referitoare la pasageri cuprind numărul și tipul documentului de călătorie utilizat, cetățenia, numele complet și data nașterii, punctul de trecere a frontierei utilizat pentru a intra pe teritoriul unui stat membru, codul transportatorului, ora de plecare și de sosire, dar și punctul inițial de îmbarcare. După intrarea pasagerilor în țara de destinație, autoritățile de frontieră trebuie să șteargă datele respective în următoarele douăzeci și patru de ore, cu excepția situațiilor în care acestea sunt necesare unor verificări ulterioare.

    Comisia Europeană amintește că informațiile privind călătorii au contribuit la îmbunătățirea controalelor la frontieră, la reducerea migrației ilegale și la identificarea persoanelor care prezintă riscuri în materie de securitate. Criminalitatea organizată cauzează costuri economice și personale enorme, estimate între 200 și 300 de miliarde de euro pe an, iar aceasta nu poate fi combătută fără intensificarea cooperarii operaționale și a schimbului de informații cu partenerii din vecinătate.

    Executivul comunitar atrage atenția totodată, că traficanții de persoane tratează migranții ilegali ca pe o marfă. Europol estimează că, la nivel mondial, profitul anual generat de toate formele de exploatare a traficului de persoane se ridică la aproape 30 de miliarde de euro.


  • Jurnal românesc – 01.05.2017

    Jurnal românesc – 01.05.2017

    Seguridad Social (Sistemul de securitate socială spaniol) a câştigat peste 37.000 de cotizanţi străini în martie, cu 2,2% mai mult decât în luna anterioară, ajungându-se la 1,7 milioane de străini înscrişi, potrivit Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. Cu acest avans, înscrierea străinilor la Seguridad Social a reuşit cel mai bun rezultat în luna martie din anul 2007 încoace. Din totalul străinilor înscrişi, aproape un milion proveneau din ţări necomunitare, iar circa 740 de mii din ţări membre UE. Dintre străinii originari din UE, românii sunt cei mai numeroşi — circa 319.000, fiind urmaţi de italieni, britanici, bulgari şi portughezi. În cadrul ţărilor necomunitare, cei mai mulți sunt marocani, chinezi şi bolivieni. Pe comunităţi autonome, Catalonia şi Madrid au continuat să concentreze cu puţin peste patru din fiecare zece străini înscrişi la Seguridad Social, însumând aproape 44% din totalul străinilor ocupaţi. După aceste două regiuni urmează Andalucía (231.732), Comunidad Valenciana, (186.168) si Canarias (88.818). Comunităţile cu un număr mai mic de străini înscrişi la Seguridad Social au fost Galicia (30.071 străini), Navarra (21.359) şi La Rioja (13.519). Cei mai mulţi dintre străinii înscrişi oficial munceau în domeniul hotelier, în comerţ, servicii şi activităţi administrative. Vă reamintim că în Spania locuieşte a doua cea mai mare comunitate de români, după cea din Italia.



    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau călătoresc pe teritoriul Norvegiei, că, începând cu data de 1 mai, se instituie măsura de control sistematic a persoanelor şi documentelor de identitate şi de călătorie pentru toate persoanele care intră în sau părăsesc spaţiul Schengen prin punctele de frontieră norvegiene. Măsura a fost impusă ca urmare a evaluărilor de risc de securitate şi se menţine până când autorităţile norvegiene vor aprecia că nivelul pericolului ameninţărilor teroriste va fi suficient de redus. Controlul la intrarea / ieşirea din Norvegia se aplică atât cetăţenilor norvegieni, cât şi tuturor cetăţenilor străini, inclusiv celor ai statelor membre UE şi SEE. Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României în Regatul Norvegiei: +4722561237; +4722446951; +4722556832; +4722558227. De asemenea, românii care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de urgenţă al Ambasadei: +4799153137. MAE recomandă consultarea site-ului www.mae.ro şi reaminteşte cetăţenilor români care călătoresc în străinătate că au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă” (descărcabilă gratuit în App Store şi Google Play), care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie, precum şi serviciul de alertă prin SMS, aferent campaniei de informare Un SMS îţi poate salva viaţa!”.



    Începând cu 1 mai cetățenii români care au deținut în ultimii 10 ani o viză de rezidență temporară în Canada și cei care dețin, în prezent, o viză valabilă care permite intrarea în SUA (non-immigrant visa) au posibilitatea de a intra în / tranzita Canada, pe calea aerului, în baza unei Autorizații de Călătorie Electronice (Electronic Travel Authorization — eTA), fără a mai avea nevoie de viză. MAE precizeaza că, în baza eTA, cetățenii români care se află într-una dintre cele două situații mai sus menționate pot intra, fără vize, pe teritoriul Canadei, pentru o perioadă de maximum 6 luni, doar dacă scopul șederii este unul din următoarele: turism sau vizită (vizitarea rudelor/prietenilor sau prospectarea oportunităților de derulare a afacerilor). Eliminarea obligativităţii deţinerii unei vize nu se aplică cetăţenilor români care doresc să muncească sau să studieze în Canada. În aceste situaţii este necesară, în continuare, obţinerea unei vize, conform reglementărilor canadiene. Taxa pentru obținerea Autorizației de Călătorie Electronice este de 7 dolari canadieni și trebuie plătită în momentul completării aplicației online. Pentru obținerea Autorizației de Călătorie Electronică accesați următorul link:


    http://www.cic.gc.ca/english/helpcentre/questions-answers-by-topic.asp?st=16.7.2. Totodată, MAE recomandă accesarea, pentru obținerea de informații detaliate referitoare la eTA, a secțiunii “Sfaturi, alerte de călătorie/Condiții de călătorie/Canada” de pe pagina sa de web: https://www.mae.ro/travel-conditions/3678#850.



    Comitetului de Coordonare al filialei PNL Diaspora, şi-a ales, duminică, noua conducere a organizaţiei. Senatorul Viorel Badea a fost ales preşedinte, în prezenţa a peste 80 de delegaţi şi invitaţi, membri ai PNL Diaspora. Pentru funcţiile de prim-vicepresedinţi au primit votul Radu Lupu (PNL Italia) şi Valentin Cocoş (PNL Spania). Viorel Badea este senator din 2008 şi se află la al treilea mandat. La eveniment au luat parte cei doi candidaţi la preşedinţia PNL, Ludovic Orban şi Cătălin Predoiu, dar şi Daniela Nicolescu, secretar general al Organizatiei Femeilor Liberale. Potrivit conducerii, obiectivele noului Birou de conducere sunt: sprijinirea românilor din statele UE care doresc să candideze la alegerile locale, dar şi alegerea unui număr de senatori şi deputaţi în diaspora în funcţie de numărul românilor votanţi din ţara respectivă şi încurajarea celor care vor să candideze la alegerile locale din ţară în 2020. În prezent există 6 parlamentari de diaspora, raportaţi la circa 4 milioane de români emigraţi.

  • Suedia – prelungirea perioadei de efectuare a controalelor la frontiere

    Suedia – prelungirea perioadei de efectuare a controalelor la frontiere

    Ministerul
    Afacerilor Externe informează cetăţenii români care intenționează să se
    deplaseze în Regatul Suediei că autorităţile locale au anunţat prelungirea
    perioadei de efectuare a controalelor la frontiere, cel puţin până la data de 8
    aprilie 2016, inclusiv, pentru a se preveni intrarea persoanelor fără documente
    legale de călătorie pe teritoriul suedez.


    Se
    recomandă cetățenilor români să se asigure că dețin în permanență asupra
    lor, pe timpul călătoriei înspre și dinspre Suedia, un act valabil de
    identitate (pașaport sau carte de identitate națională).


    Ministerul
    Afacerilor Externe recomandă consultarea paginii de Internet www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în
    străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (disponibilă
    gratuit în App Store şi Google Play), care oferă informaţii, sfaturi de călătorie
    şi posibilitatea de a fi alertaţi, în cazul în care apar situaţii speciale.