Tag: Cooperativa Gusti

  • Dimitrie Gusti, 140 de ani de la naştere

    Dimitrie Gusti, 140 de ani de la naştere

    Academia Română a
    dedicat o conferinţă omagială personalităţii lui Dimitrie Gusti, la împlinirea
    a 140 de ani de la naşterea acestuia. Întemeietor al Şcolii Sociologice de la
    Bucuresti, Dimitrie Gusti a grupat în jurul său o serie de personalităţi precum Mircea Vulcănescu,
    cel care a elaborat fundamentele teoretice ale sistemului sociologic, H. H.
    Stahl, un alt sociolog remarcabil, dar şi nume ca Anton Golopenţia, Constantin
    Brăiloiu, Mihai Pop sau Pompiliu Caraion. Dimitrie Gusti este o personalitate ştiinţifică
    şi culturală complexă, creator al unui sistem sociologic original, recunoscut pe
    plan internaţional, dar şi un excelent organizator şi conducător
    de instituţii culturale.

    Nicu Gavriluţă, profesor în cadrul Facultăţii de
    Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii Alexandru Ioan Cuza din
    Iaşi: Un alt tip de proiect al lui Dimitrie Gusti, cred eu, a fost dus la bun
    sfârşit. Este vorba de proiectul cultural, pe care Dimitrie Gusti l-a realizat
    prin maeştri, prin oameni de referinţă ai culturii române. Unul dintre ei este
    Mircea Vulcănescu. Tema aceasta, a relaţiei dintre maestru şi discipol, dintre
    Gusti şi Vulcănescu, a fost analizată exemplar, în opinia mea, de către
    profesorul Zoltan Rostas şi, în mod special, de către Ionuţ Butoi, într-o carte
    de referinţă.



    O microistorie a
    interbelicului românesc, lucrare de referinţă ce reflectă faţetele diverse ale
    personalităţii celui considerat a fi creatorul sociologiei româneşti. Cu toate
    acestea, mai puţin cunoscut este faptul că Dimitrie Gusti a făcut studii de
    filosofie în Germania şi a obţinut, în 1904, un Doctorat în filosofie, după
    care a făcut şi studii de Drept. S-a întors în ţară, iar din 1910 a devenit
    angajat al Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, la Facultatea de
    Litere şi Filosofie. Membru alAcademiei
    Românedin1919, Gusti a fost ulterior preşedintele acestui înalt for
    cultural între 1944şi1946,
    Ministrul Instrucţiunii Publice, Cultelor şi Artelor, între1932şi1933, dar şi profesor la Universităţile dinIaşişiBucureşti. O personalitate mereu conectată la realităţile timpului
    său.

    Nicu Gavriluţă: Dimitrie Gusti a
    preluat temele clasice ale momentului. Nu avea cum să nu fie sensibil, fiind
    elev al lui Wilhelm Wundt (n.a. psiholog,
    fiziolog şi filozof german), la celebra polemică dintre natură şi spirit.
    Ştiinţe ale naturii versus ştiinţe ale spiritului. Wundt a dat un răspuns
    cunoscut de noi toţi, care mizează pe psihicul individual sau social, iar
    Dimitrie Gusti a spus că societatea este realitatea sui generis care poate
    explica şi media între cele două. Societatea, după cum a propus Gusti, trebuie
    analizată complex şi subtil. Tocmai de aceea a adus în atenţie celebrele cadre
    ale cercetării. Ştim cu toţii că o parte dintre aceste cadre sunt sociale prin
    excelenţă, cadrul psihologic sau cel istoric. Dar alte două cadre, cum ar fi
    cel cosmologic sau cosmic, respectiv cel de natură biologică, sunt cadre
    extrasociale. Dacă sunt cadre extrasociale, prima invitaţie este aceea de a
    merge pe teren şi de a vedea realitatea aşa cum este. Şi a mers în sate.



    Dimitrie Gusti a
    iniţiat şi îndrumat acţiunea de cercetare monografică a satelor din România,
    între 1925 şi 1948. A obţinut legiferarea serviciului social în 1939,
    prin care se instituţionaliza, în premieră mondială, cercetarea sociologică
    îmbinată cu acţiunea socială practică şi cu pedagogia socială. Gusti rămâne celebru pentru campaniile de interviuri
    realizate în zonele rurale, în care a documentat aspecte inedite din viaţa
    oamenilor acelor vremuri:

    Realitatea cercetată pozitiv, exact, precis, riguros reprezintă un stadiu obligatoriu
    al cercetării sociologice, de o importanţă incontestabilă şi astăzi, în 2020.
    În schimb, dacă vrem să înţelegem datele mai profunde ale socialului, ar trebui
    să facem apel la dimensiunea invizibilă a realităţii sociale, la acele reziduuri
    care se transmit intergeneraţional şi care continuă să ne marcheze esenţial
    gândirea şi comportamentul. Or, Dimitrie Gusti a mizat pe actul social, fiind
    de altfel şi elev al lui Durkheim (n.a.
    filozof şi sociolog francez), înţeles nu
    doar ca lucru, ci ca ansamblu de acte omeneşti semnificative, după cum scrie
    Mircea Vulcănescu. Dacă avem de a face cu realităţile sociale ca un ansamblu de
    acte omeneşti semnificative, atunci este vorba de interpretarea lor şi de
    desluşirea unor sensuri. Sensul prim, original, se estompează în timp, apar
    alte sensuri social create care au importanţa lor.


    Zoltan Rostas, sociolog, cercetător în cadrul Cooperativei Gusti, îşi
    propune, alături de echipa pe care o coordonează, să restituie cât mai fidel cu
    putinţă personalitatea atât de complexă a lui Dimitrie Gusti.

    Cazul Gusti rămâne deschis şi este nevoie de o altfel de abordare.
    Considerăm că autentica cinstire a memoriei profesorului Gusti şi a şcolii sale
    constă în cercetarea şi redescoperirea ei. Uşor de spus, dar greu de făcut. Şi
    asta pentru că, deşi face parte din istoria recentă a României, deşi avem acces
    la date şi opere, totuşi accesul nostru la Gusti riscă să rămână parţial,
    subiectiv şi limitat. Nu-l putem descoperi pe Gusti decât dacă descoperim lumea
    lui. Prin urmare, drumul nostru înseamnă reîntoarcerea la rădăcinile
    fenomenului şi ale biografiei sale, ale contextelor concrete care ne dau şansa
    să înţelegem actorii care au contribuit, conştient sau spontan, la naşterea şi
    creşterea sociologiei gustiene.


    Cooperativa Gusti este
    o platformă de Internet care are ca scop principal punerea la dispoziţie, în
    mediul virtual, a cercetărilor de istorie socială şi istorie orală despre
    Şcoala Sociologică de la Bucureşti şi ştiinţele sociale din România. Iniţiatorul
    acestui proiect este sociologul Zoltan Rostas.