Tag: copii cu dizabilitati

  • Escalada, de la terapie la performanță sportivă

    Escalada, de la terapie la performanță sportivă

    Fondată și condusă de
    Claudiu Miu, fost campion balcanic de escaladă, Climb Again din București este o asociație club sportiv care, din
    2014, organizează sesiuni gratuite de terapie prin cățărare pentru copii și
    tineri cu diverse dizabilități: de vedere, de auz, tulburări de spectru autist
    ori neuromotorii. La Climb Again, acțiunile
    civice sunt susținute de oameni tipici obișnuiți. Mai precis, plata cursurilor
    și a abonamentelor persoanelor valide reprezintă, de fapt, gratuitate pentru
    copiii și tinerii cu diverse deficiențe.


    Răzvan Nedu,
    instructor la Climb Again, ne-a
    povestit despre efectele terapeutice ale escaladei:

    E un sport care te obligă să trăiești
    prezentul, să fii acolo, să înțelegi exact ce se întâmplă cu corpul tău, te
    obligă să conștientizezi anumite frici limitative pe care le ai sau pe care ți
    le pui singur și nu-ți dai seama că tu le ai sau că chestia asta o poți face
    ușor, dacă nu ți-e frică. Te face să ai încredere în oameni și să înveți să
    comunici cu ei, pentru că escalada este un sport în care unul se cațără, iar
    altul îl filează, îl susține în siguranță și atunci e un sport de echipă. Iar
    pentru cei cu dizabilități, ca și pentru cei tipici, escalada e un sport în
    care traseul e standard, dar abilitățile omului sunt diferite. Ești mai înalt,
    ești mai puternic, ești mai flexibil, vezi, nu vezi, ai o pareză, nu ai o mână,
    nu ai un picior… înveți să te descurci în felul tău, înveți să te adaptezi la
    ceea ce poate să facă corpul tău, ca să parcurgi acel traseu. Așa e și în
    viață! Trebuie să înveți să te descurci pentru tine.


    Contrar impresiei, escalada
    nu este un sport extrem. Presupune cățărarea pe un perete de stâncă sau pe un
    panou artificial prin forțe proprii, în scopul de a
    ajunge în vârf sau de a termina un traseu predefinit fără a cădea. Atât timp
    cât cel care se cațără și partenerul care îl asigură respectă toate măsurile de
    siguranță, riscul este zero. Dar nu numai atât! Pentru persoanele cu
    dizabilități, beneficiile fizice sau psihice ale escaladei pot fi foarte mari. Din
    nou, Răzvan Nedu explică:

    Focusul nu e pe ce nu poți să faci. Nu poți
    să vezi prizele, o să-ți zică cineva unde sunt! Nu poți să ridici piciorul atât
    de sus, ori o să lucrăm la mobilitate, ori o să găsim o altă variantă de a
    poziționa mâinile, ca să ne fie mai ușor! E foarte mult despre a găsi soluții.
    Cei cu dizabilități văd aceste probleme și nu caută soluții. Se opresc la
    faptul că sunt prea multe bariere, prea multe minusuri. În cățărat ai foarte
    multe probleme, ai foarte multe trasee pe care să le parcurgi, să le rezolvi,
    dar ele te obligă să găsești soluții. Și chestia asta se transpune și în viața
    de zi cu zi.
    Dacă tu începi să găsești soluții pe un traseu de
    cățărat, asta nu are cum să rămână doar o oră-două pe săptămână, cât stai în
    sala de cățărat. Nu poți să găsești soluții doar acolo și în restul vieții să
    nu mai găsești soluții pentru tine!


    În escaladă, copiii
    sau tinerii cu dizabilități prind curaj în propriile puteri și evadează din
    globul de sticlă în care sunt, adesea, ținuți, de teamă că nu se vor putea
    adapta unui mediu natural sau social uneori ostil. În egală măsură,
    cățărându-se alături de copii normali, înțeleg cu nu sunt cu nimic mai prejos
    decât aceștia. Răzvan este exemplul viu că lucrurile stau așa!

    Acum aproape 7 ani, cei de la Climb Again făceau un tur cu un panou
    mobil pe la școlile de năvăzători din țară și au venit și la liceul unde eu
    învățam. Eu, pe atunci, îmi doream să mă apuc de mișcare și făceam exerciții,
    mă apucasem de vreo două luni și cățăratul mi-a plăcut, m-a atras mai mult
    decât ideea de fitness, de mers la sală. Cumva mă bătea gândul să mă apuc de
    asta, dar cățăratul mi s-a părut mult mai tare și m-am ținut. Iar când am fost
    prima oară la stâncă, m-a cucerit total. Aptitudinile
    nu pot să zic că au fost ieșite din comun și nici că am fost remarcat pentru
    chestia asta. Claudiu, fondatorul Climb Again și antrenorul lotului, a zis
    hai, să mergem la competiții, să vezi cum e. Și m-am dus! Nu am
    avut cine știe ce performanță la început, dar am zis că aș vrea să cresc.


    Și
    a crescut!


    Răzvan Nedu – ați înțeles,
    desigur – este nevăzător. Medicii spun că vede cam 1%. Pe timp de zi, totul se
    reduce la artă abstractă, cum spune el, adică distinge lumini și umbre și numai
    datorită logicii își dă seama ce are prin preajmă. Noaptea, totul devine negru cu
    puncte albe. Îi place foarte mult să meargă la școli de nevăzători să-i învețe pe
    cei ca el să folosească bastonul alb. Dar, de când a descoperit escalada, nu
    își poate imagina existența fără ea. Cățăratul a devenit modul lui de viață. Este
    instructor sportiv la Climb Again atât
    pentru persoane cu dizabilități, cât și pentru persoane tipice. Este membru al
    Lotului Național de Paraclimbing. Este multiplu medaliat la Cupe și Campionate
    Mondiale de cățărare pentru persoane cu deficiențe. Și a urcat și pe Mont
    Blanc, Elbrus, Aconcagua și Matterhorn.


    Limitările sunt
    mai mult în capul nostru decât fizice. Noi credem că nu putem face anumite
    lucruri și atunci chiar nu le facem. Când începem să nu ne mai gândim la asta
    și doar să căutăm soluții, atunci începem să facem lucruri. –
    spune Răzvan
    Nedu, care are și un mesaj pentru toți cei pe care exempul lui i-ar putea
    inspira:

    Natura este minunată și lumea, în general.
    Ar fi bine să o descoperim, să căutăm să o descoperim, să nu ne fie frică, să o
    facem cu cap, dar să nu ne aruncăm cu capul înainte… nu știu să înot și mă
    arunc într-un râu… hai să înot, să învăț, s-o iau ușor, să descopăr și să mă
    bucur de fiecare senzație, pentru că e specială, e unică. Și atunci când o iau
    încet și când înțeleg că va dura, atunci pot să-mi acord timp și să o fac cu
    pași mici și să ajung mai departe decât pot crede inițial. E nevoie doar de
    constanță.


  • Marion Le Roy Dagen

    Marion Le Roy Dagen

    Micuța Măriuca, așa cum se numea atunci, era unul dintre cei două milioane de copii născuţi în urma
    decretului din 1966 prin care Ceauşescu voia să dea un impuls natalității din
    România. Abandonată în
    orfelinat când avea mai puțin de un an, Măriuca a avut șansa de a fi adoptată
    de un cuplu francez, iar viața ei s-a schimbat radical. A părăsit România
    comunistă, Măriuca a devenit Marion și a început o viață nouă în Franța. Acum
    locuiește la Toulouse, este șef de serviciu în domeniul socio-educativ și
    lucrează în centre sociale cu copii cu dizabilități și nevoi speciale. În 2015
    a înființat asociația franceză Orphelins de Roumanie, care ajută persoanele adoptate din România
    să-și descopere originile.





    La vârsta adolescenței, Marion a început
    să-și pună întrebări legate de identitatea sa și, după căderea zidului comunist,
    în anii ’90, s-a întors în România pentru a găsi
    răspunsuri, în căutarea propriilor rădăcini.




    Din această căutare, care a durat ani de
    zile, s-a născut o carte. Recent Marion Le Roy
    Dagen a revenit la București pentru a lansa varianta
    în limba română a romanului autobiografic Copilul și dictatorul, o carte scrisă împreună cu
    Xavier- Marie Bonnot. Volumul, lansat în 2018 în Franța, relateazăsuferințele, luptele și
    victoriile unei fetițe abandonate, este o carte despre căutarea identității după
    o copilărie amputată.






    Sunt mai
    multe obiective ale acestei cărți: am vrut, printre altele, să povestesc și
    românilor prin ce am trecut în orfelinat, pentru că cred că sunt prea puține
    relatări sau cercetări realizate pe această temă care este complexă și în
    continuare tabu, o temă care suferă de lipsă de transparență, din cauza lipsei
    documentelor de arhivă care au fost distruse.

    Pentru mine a fost important
    să-mi împărtășesc experiența, însă nu într-o manieră mizerabilistă, ci să o
    contextualizez în anii dictaturii Ceaușescu și să aflu de ce la un moment dat
    am ajuns într-o casă de copii. Și, pentru că într-un caz de adopție nu este
    vorba doar despre copil, ci și despre familia adoptivă și cea biologică, a fost
    important pentru mine să le dau cuvântul. M-am bucurat când toți au acceptat să
    povestească despre felul în care au văzut lucrurile și despre cum ni s-au
    intersectat viețile în această poveste comună.



    Marion Le Roy Dagen s-a întors prima oară în România în
    1994, cu ajutorul unei asociații caritabile. Atunci nu știa nimic despre
    părinții săi biologici, despre care i s-a spus că au murit. Avea 17 ani, era
    plină de speranțe și dorea să-și revadă țara de origine, despre care nu vorbise
    prea mult cu părinții săi adoptivi. Marion a regăsit atunci atmosfera gri pe
    care o lăsase în urmă cu mulți ani, însă perspectiva reîntregirii unei
    identități fragmentate era foarte încurajatoare. Și-a continuat căutările ani
    de zile și a revenit în România. Avea
    s-o întâlnească pentru prima oară pe Ana, mama sa biologică la 23 de ani,
    dintr-o întâmplare. O poveste emoționantă pe care a pus-o în cuvinte în
    paginile cărții Copilul și dictatorul.




    Ce-i drept,
    întâlnirea cu Ana a fost un adevărat șoc, fiindcă nu mă așteptam deloc la asta,
    din moment ce ni s-a spus fiecăreia că cealaltă a murit. E o poveste care a
    implicat minciuna. În copilărie, apoi în adolescență am căutat în permanență
    răspunsuri, însă fără succes, ceea ce a dus la o mare suferință. Aveam nevoie
    de aceste răspunsuri și nu reușeam să comunic cu familia mea adoptivă pe acest
    subiect, fiindcă era tabu pentru ei. Așa cum am arătat în carte, și ei au avut
    parte de suferință, atunci când au venit aici și au avut un șoc cultural,
    fiindcă atunci nu se știau foarte multe despre România comunistă.

    Prin urmare,
    au ales să nu mai vorbească despre asta. Atunci am decis să-mi caut singură
    răspunsurile, iar aceasta a presupus întoarcerea mea în țara de origine, unde
    aveam rădăcinile, pentru a înțelege ce s-a întâmplat. A durat mult timp, iar în
    anul 2000 am revenit în România cu un ONG francez în regiunea Hunedoarei, în
    Transilvania, aproape de orașul meu natal, așadar nimic nu e întâmplător. În
    acel moment nu eram grăbită, mă așteptam ca lucrurile să dureze și vizitam
    frumoasa mănăstire Râmeț, din apropiere de Aiud. Apoi am trecut prin Aiud și am
    început să pun întrebări. În ziua aceea s-au întâmplat foarte multe.

    Am
    descoperit-o pe Ana din întâmplare, iar asta a fost extrem de bulversant pentru
    mine. Cineva mi-a zis că o cunoaște, că nu a murit și că mă conduce la ea. Am
    avut așa un șoc, încât zile întregi am avut amețeli, atât de violent a fost din
    punct de vedere emoțional, atât pentru mine, cât și pentru Ana, așa cum am
    aflat mai târziu de la ea. Îmi voi aminti mereu că Ana mi-a zis atunci când
    ne-am văzut: nu mă judeca! Cuvintele astea au rămas cu mine, iar eu, când am
    strâns-o în brațe, deși nu știam dacă e ea mama mea sau nu, mi-am spus: în
    sfârșit, acum voi afla cine sunt. Iar acest lucru mi-a schimbat viața.



    Marion s-a întors apoi din ce în ce
    mai des în România, despre care spune că este a treia sa mamă. E un loc care o
    îmbogățește și o inspiră și căruia simte că îi aparține. Cartea a suscitat un
    interes crescut în Franța, unde există numeroase cazuri ca ale lui Marion, iar
    ea îi încurajează pe toți cei care au povești similare să pornească în căutarea
    propriilor origini, după o pregătire prealabilă și după ce și-au consolidat
    încrederea de sine. Marion Le Roy Dagen nu are resentimente față de trecut, ci
    crede că e important să fie cercetat așa cum se cuvine, pentru a nu fi repetat
    și pentru a înțelege mai bine prezentul.


    De multe
    ori am auzit din partea românilor pe care i-am întâlnit că se simt vinovați
    pentru acești copii abandonați. Eu cred, însă, că sunt prea duri cu ei înșiși,
    pentru că trebuie să punem lucrurile în context. Ce ni se întâmpla nouă în
    orfelinat, trăiau și românii din toată țara, era o viață grea, în care se
    pierdea speranța de la o zi la alta. Cred că nu am dreptul să îi judec pe
    români, fiindcă eram toți în aceeași barcă, avem o istorie comună pe care am
    trăit-o diferit. Iar dacă sunt oameni responsabili pentru ce s-a întâmplat, nu
    cred că e bine să-i învinovățim, pentru că astfel nu vom înainta niciodată.

    E
    bine ca, odată cu această carte, să lansăm un dialog, e unul din obiectivele
    mele, să putem vorbi despre istoria noastră, să nu mai avem resentimente.
    Realitatea e așa cum e, răul a fost făcut, a trecut. Acum e important să știm
    lucrurile acestea, ca să nu se mai repete. România e țara mea, face parte din
    istoria mea, e cultura mea, aici am rădăcinile. E o țară pe care o iubesc mult.
    Uneori mi se face dor de România, simt nevoia să o revăd, să o gust, să-i
    ascult tumultul, e un dor la nivel senzorial, fiindcă o am în sânge.

    Problema
    descoperirii originilor este atât de legitimă, nu e nimic mai dramatic decât să
    nu știi de unde vii, ce istorie ai în spate, cine îți sunt părinții și eu îi
    încurajez mereu pe toți cei care au nevoie să meargă și să-și găsească
    răspunsurile. Prin această carte aduc un omagiu tuturor fraților și surorilor care
    au fost în cămine și pe care nu i-am uitat. Aș fi bucuroasă dacă românii s-ar
    putea exprima pe acest subiect, mai ales acele femei care au fost victime ale
    politicii pronataliste și care se simt vinovate sau care neagă ce au trăit și
    care au fost aspru judecate.

    Cred că e important să explicăm noilor generații
    ce s-a întâmplat și să ne privim istoria într-un mod mai constructiv pentru a
    progresa împreună și pentru a îmbunătăți felul în care avem grijă de copii.




  • Dreptul copiilor de a fi consultați

    Dreptul copiilor de a fi consultați

    Majoritatea copiilor nu știu că au dreptul de a
    participa la procesele decizionale care-i privesc direct.

    Aceasta e una dintre
    constatările UNICEF România după consultarea cu mai mulţi tineri din ţara
    noastă şi din UE. Asta se întâmplă în ciuda faptului că în Convenţia ONU despre
    drepturile copiilor, există un articol ce stipulează dreptul lor de a fi
    consultaţi. Pentru a remedia nu doar ignoranţa copiilor referitoare la
    drepturile lor, ci şi neglijenţa adulţilor de a discuta cu cei mici, UNICEF
    România a luat iniţiativa de a înfiinţa Boardul Copiilor, o comunitate formată
    din elevi de şcoală primară, pre-adolescenţi şi adolescenţi.


    Despre scopurile
    acestui for, ne vorbeşte acum Despina Andrei, managerul de comunicare şi
    strângere de fonduri din cadrul UNICEF România:
    Este o iniţiativă unică la nivel
    naţional pe care UNICEF România a lansat-o anul trecut în ianuarie 2019 cu
    scopul principal de a încuraja participarea copiilor, de a promova un drept
    inclus în Convenţia ONU cu privire la drepturile copiilor. E vorba de articolul
    12 care stipulează consultarea şi participarea copiilor la luarea unor decizii
    care-i privesc.

    Traversăm o perioadă în care politicile publice – indiferent că
    vorbim de România sau de UE – sunt făcute de adulţi pentru copii. E normal să
    fie aşa, dar e bine şi să le formulăm împreună cu copiii, căci ele influenţează
    şi viitorul lor. Prin urmare, am înfiinţat acest board din care fac parte copii
    provenind din medii socio-economice diferite. Provin atât de la ţară, cât şi de
    la oraş, sunt copii tipici şi copii atipici, adică au diverse dizabilităţi,
    sunt copii care trăiesc în mediul familiar, dar şi copii trăiesc în cadrul
    instituţiilor publice din sistemul de protecţie a copilului.


    Primul pas făcut de
    Boardul Copiilor a fost adoptarea unei prime schiţe a Declaraţiei de la
    Bucureşti a copiilor din UE, document ce a fost, apoi, trimis tuturor statelor
    membre ale UE. Iar acum copiii aşteaptă reacţia instituţiilor, aflăm de la
    Despina Andrei:

    În mod concret, noi ne-am dorit foarte mult
    crearea unui mecanism european de consultare a copiilor în privinţa deciziilor
    care fac referire la ei. România a considerat că e oportun să deschidă acest
    subiect şi să pornească rostogolirea unui mic bulgăre de zăpadă. Noi am format
    acest bulgăre, urmând ca ţările care au preluat Preşedinţia UE după România
    să-l rostogolească mai departe ca să crească. După România a urmat Finlanda,
    iar acum Croaţia deţine această Preşedinţie. Ştiu de la colegii mei de la
    UNICEF Croaţia că şi ei îşi doresc să creeze un Board al copiilor după modelul
    românesc. Îşi doresc, de asemenea, să continue această iniţiativă care a fost
    pusă pe agenda politică de România. Se ştie că parcursul legislativ al oricărei
    iniţiative e foarte lent. Discutam cu copii din Boardul copiilor şi le spuneam
    că facem pionierat împreună şi că seminţele cultivate acum vor da roade de-abia
    peste câţiva ani.


    Sophia Cârlan are 17 ani
    şi este elevă la Liceul Gh. Lazăr din Bucureşti. În ultima vreme, a făcut
    voluntariat în cadrul mai multor acţiuni civice. Prin urmare, a fost firesc
    pentru ea să se implice şi într-un proiect care pledează pentru participarea
    copiilor la luarea deciziilor, cum este Boardul Copiilor, mai ales că nici ea
    nu ştia nimic despre dreptul său de a fi consultată.

    Sophia Cîrlan: Eu nu ştiam despre dreptul nostru de a fi consultaţi. Astfel, atunci
    când am aflat asta şi am descoperit că Boardul copiilor UNICEF caută noi
    membri, am rămas foarte încântată. Am văzut că se poate. Atunci mi-am zis să
    încerc şi eu. Îmi doresc să ajut măcar cu 1% ca generaţiile următoare de copii
    să poată fi consultate şi să se schimbe ceva măcar pentru ei, dacă nu pentru
    generaţia mea. Două domenii care mă interesează pe mine şi le consider la fel
    de importante sunt educaţia şi protecţia mediului.


    Despre tinerii care au
    între 14 şi 29 de ani, un studiu al Fundaţiei Friedrich Ebert de anul trecut
    arată că nu prea sunt interesați de participare
    la viața cetății. Mai puțin de un sfert dintre respondenţi au fost implicați în
    acte participative. În comparație cu celelalte nouă țări sud-est europene incluse
    în studiul comparativ, România are cel mai mic procent al respondenților
    implicați politic.

    Cum i se par Sophiei Cîrlan aceste statistici? Sunt adevărate deoarece copiii și tinerii nu au avut
    oportunitatea să se implice. Și, fiindcă nu li s-a dat această oportunitate, ei
    nici nu știu despre ce este vorba. Li se pare uimitor când află că există acest
    drept al lor de care nu știau nimic. Iar Boardul Copiilor printre alte lucruri
    își propune și acest lucru: să-i informeze pe tineri despre drepturile lor.
    Aceste statistici sunt îngrijorătoare deoarece o parte din acești tineri sunt,
    de fapt, tineri adulți. Dacă n-au fost încurajați de mici să se implice, după
    ce cresc devin și mai reticenți. Noi, în Boardul Copiilor, desfășurăm campanii
    de informare. Colegii mei din Board deja au făcut asta în clasele și școlile
    lor. Se pregătesc să facă la nivel local diverse prezentări ale boardului și
    ale UNICEF. Deci vorba se duce încet, dar sigur.


    În prezent, Boardul
    Copiilor are 34 de membri dintre care 10 rămaşi de anul trecut, iar 24 proaspăt
    aleşi pe baza unei candidaturi online, candidaţii trebuind să răspundă la 15
    întrebări formulate tot de copii. Printre membrii noi se numără şi Rareş
    Dragomir de 11 ani, elev la o şcoală bucureşteană. Rareş îşi doreşte şi el să
    fie consultat când se iau decizii care-l vor afecta direct, mai ales cele
    referitoare la persoanele cu dizabilităţi locomotorii, categorie din care face
    parte.

    Rareş Dragomir: Nu pot să spun că am anumite așteptări
    concrete, însă unul din lucrurile pe care mi le doresc este să fim ascultați și
    să avem o voce care se face auzită în societate. Noi reprezentăm 20% din
    populația Europei, noi suntem viitorul și trebuie să fim ascultați. Deocamdată
    viața mea a fost una frumoasă chiar și cu dizabilitatea mea, datorită
    părinților mei. Cine știe cum ar fi fost să fi avut alți părinți? Nu doresc
    să-mi imaginez. Momentan, nu am o anumită rugăminte pentru vreo instituție ca
    persoană cu dizabilități. Însă cu timpul sigur vor apărea anumite probleme pe care
    aș dori să le subliniez.



    Copiii au, cu siguranţă, doleanţe care trebuie să fie
    ascultate şi ei speră ca un mecanism de consultare a lor să fie cât mai repede
    înfiinţat la nivelul instituţiilor publice.

  • Campanie pentru integrarea copiilor cu dizabilităţi

    Campanie pentru integrarea copiilor cu dizabilităţi

    Locul copiilor cu dizabilităţi este alături
    de ceilalţi copii, în comunitate, la grădiniţă şi în familie
    , acesta este mesajul Campaniei de informare Creştem
    mai puternici când creştem împreună
    , lansat la Bucureşti de către Ministerul
    Muncii şi Protecţiei Sociale, prin Autoritatea Naţională pentru Drepturile
    Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, Ministerul Educaţiei şi
    Cercetării şi UNICEF.


    În România sunt înregistraţi oficial 70.000
    de copii cu dizabilităţi, din care aproape jumătate sunt izolaţi în şcoli
    speciale, iar cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul
    necesar. Chiar dacă România a ratificat
    Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și și-a asumat
    angajamentul de a desființa școlile speciale, creând în locul lor școli
    incluzive, lucrurile se mişcă greu, este de părere şireprezentantul-adjunct
    al UNICEF în România, Gabriel Vockel:


    Statisticile oficiale arată că în Romania sunt înregistrati în jur de
    70.000 de copii cu dizabilități dar, în acelasi timp, știm că numărul real
    este mult mai mare. Din cauza lipsei de date de calitate, știm mult prea
    puțin despre numărul real al copiilor cu dizabilităţi din România și cum, mai
    exact, sunt afectați. Ştim, de asemenea, că prea multi copii cu dizabilităţi
    încă mai cresc în sistemul de protecție socială şi mulţi copii nu merg la
    şcoală, la grădiniţă şi creşă. Nu sunt integrati ci, mai degrabă, segregați de
    alți copii. Locul copiilor cu dizabilităţi este împreună cu toţi ceilalţi
    copii, ca parte a aceleiaşi comunităţi, astfel încât să se poată juca împreună,
    să poată creşte împreună.



    Părinții care au copii cu nevoi speciale cheltuiesc
    mii de euro pe an, pentru terapie, iar cei care nu-și permit rămân izolați în
    case sau instituții, spune preşedinta Autorităţii Naţionale pentru Drepturile
    Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, Mădălina Turza:

    Din
    păcate, în acest moment, în România avem doar în jur de 270 de servicii de îngrijire
    de zi sau de terapii de recuperare pentru copiii cu dizabilităţi, adică există
    la nivel naţional doar acest număr limitat de servicii ceea ce acoperă nevoia
    minimă, şi nici chiar minimă, a mai puţin de 18% din copiii cu dizabilităţi din
    România. Si de aceea lucrurile sunt atât de complexe şi de dificile pentru
    a asigura incluziunea copiilor noştri. De asemenea, încă ne aflăm în
    situaţia în care aproximativ 36% din copiii din sistemul de protecţie specială
    au avut drept cauză a separării sărăcia, şi 8% dizabilitatea. Deci, din cauza
    absenţei unor pârghii suficiente şi eficiente pentru aceşti copii,
    se poate ajunge şi la instituţionalizare….


    Lipsa implicării statului în
    sprijinul copiilor cu dizabilităţi are ca efect abandonarea acestora de către
    familie, mai spune Mădălina Turza: Una
    dintre priorităţile mele şi ale Autorităţii a fost de a reglementa serviciile
    de tip respiro pentru copiii cu dizabilităţi, pentru că în România există o
    povară extraordinară pe umerii familiilor copiilor cu dizabilităţi care, ajunşi
    în situaţii grele, nu au unde să-şi lase copiii pentru câteva ore sau pentru o
    zi sau două, pentru a rezolva o problemă, iar părinţii ajung la un nivel de
    suprasolicitare şi există riscul abandonului de la un punct încolo.. Am prevăzut
    echipe mobile, la nivelul tuturor judeţelor, de servicii
    de intervenţie timpurie pentru copiii cu dizabilităţi, servici de
    abilitare şi reabilitare în comunitate, avem în plan finanţarea serviciilor de
    tip respiro şi pregătirea specialiştilor. Este un aspect crucial al
    incluziunii copiilor cu dizabilităţi. Avem nevoie de specialişti bine pregătiţi
    care să lucreze diferite tipuri de terapii, de intervenţie, de recuperare,
    toate acele servicii de care copiii cu diferite forme de dizabilitate au
    nevoie..



    Sunt mii de cazuri în România de copii
    discriminaţi sau supuşi excluziunii, pentru că nu toți învățătorii și
    profesorii sunt instruiți în a lucra cu acești copii. Există județe în România
    în care există un profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilități.

    Ministrul
    Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, promite că numărul de consilieri
    psihologici din şcoli va creşte în curând: Îmi
    propun să măresc numărul de consilieri psiho-pedagogici în cadrul unităţilor de
    învăţământ preuniversitar, dar în acelaşi timp în formarea iniţială a
    profesorilor. Am avut discuţii cu reprezentanţi ai universităţilor ca în cifra
    de şcolarizare pe care o dăm pentru universităţi, începând cu anul universitar
    2020-2021, să găsim soluţii să pregătim cât mai mulţi consilieri şcolari,
    pentru că şcoala, societatea de fapt, are nevoie de sprijin… Ne propunem să
    pregătim împreună cadrele didactice să aibă competenţele să lucreze cu aceşti
    copii cu diverse dizabilităţi. Încurajăm părinţii să ne fie alături, încurajăm cadrele
    didactice să fie alături de copii dar şi să se specializeze prin formarea continuă
    sau prin formarea iniţială, tinerii care doresc să devină profesori.




    Discriminarea copiilor cu cerințe speciale e
    prezentă nu doar în România, ci și în alte state europene. Datele UNICEF arată
    că cel puţin 75% din numărul estimat de 5,1 de milioane de copii cu
    dizabilităţi care trăiesc în Europa Centrală şi de Est şi în Asia Centrală sunt
    excluşi de la o educaţie incluzivă de calitate. În întreaga lume ar exista peste 93 de milioane de copii cu
    dizabilităţi, potrivit UNICEF.

  • Educația incluzivă pentru copiii cu dizabilităţi

    Educația incluzivă pentru copiii cu dizabilităţi

    Părinţi
    din şapte state membre ale UE propun Comisiei Europene o lege europeană care să
    faciliteze accesul copiilor cu dizabilităţi în şcolile de masă, suport,
    programă adaptată sau profesor de sprijin.




    Părinţi
    din România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria depun
    iniţiativa legislativă utilizând mecanismul Comisiei Europene – EU Citizens Initiative
    – prin intermediul căruia cetăţenii europeni, din cel puţin şapte state membre,
    pot solicita Comisiei să înainteze Parlamentului European un proiect de lege pe
    o anumită tema.





    UE nu are o lege dedicată persoanelor cu dizabilităţi şi cu atât mai puţin
    legată de educaţie. În toate statele membre sunt probleme legate de accesul la
    educaţie al copiilor cu dizabilitati şi cu atât mai mult în România. O
    astfel de lege ar însemna o schimbare majoră pentru copiii cu dizabilităţi.


    În primul
    rând i-am avea pe copii scoşi din şcolile speciale, unde ei sunt izolaţi, ar
    exista mecanisme de tranziţie către şcolile incluzive, profesorii ar începe să
    fie pregătiţi prin programe dedicate, să ştie cum să le predea, ar exista
    servicii de intervenţie timpurie în comunitate care să îi ajute pe copiii
    noştri să poată accesa şcolile, tehnologii asistive în şcoli, accesibilizare,
    programă adaptată, toate acele lucruri care există în ţările nordice şi SUA
    , a
    spus Madalina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu
    Dizabilităţi.

    Uniunea Europeană are
    un instrument prin care noi cetățenii ne putem face auzită vocea şi trebuie
    să respectăm anumite condiții. Trebuie să fim din cel puțin șapte state membre
    să formăm un comitet de ințiativă, care să propună o întreagă
    argumentație și o întreagă justificare, și eventual un proiect de act normativ
    către Comisie, pe care îl validează și ulterior oferă suportul său pentru
    strângerea semnăturilor online, astfel încât Parlamentul European să poate avea
    în vedere această lege spre discuţie sau negociere și ulterior să treacă mai
    departe. Cam acesta este mecanismul pe care-l poate folosi orice cetățean al
    Uniunii Europene, deci și noi românii și noi părinții de copii cu dizabilități ne
    putem face auzită vocea la nivelul acestei entități politice, din care și noi
    facem parte.

    Suntem părinți din România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda
    și Ungaria care au spus da acestui demers și
    dintre acestea s-a reunit un comitet de inițiativă format din șapte membri,
    care și-au asumat această initiative, deci ei sunt practic partea din comitet
    care va dialoga cu Comisia și ulterior cu Parlamentul European. De ce vorbim
    astăzi despre nevoia unei legi europene pentru educație incluzivă. Să știți că
    educația incluzivă nu este numai o doleanță a noastră, a părinților cu dizabilitati și nici măcar nu am inventat-o
    noi.

    Educația incluzivă are în spate un amplu text de legislație internațională
    care a fost construită de a lungul timpului și nu am să intru în detalii. Există
    nenumărate tratate și convenții internaționale care încă din 1948 instituie
    fragmente ale conceptului de educație incluzivă, ajungând în 2008 la Convenția
    ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, care instituie definitiv și
    irevocabil dreptul la educație incluzivă pentru persoanele cu dizabilități, cu
    alte cuvinte persoanele cu dizabilități nu se pot bucura de dreptul la educație
    daca ea nu este una de tip incluziv.




    În
    UE, 40% dintre copiii cu dizabilităţi abia termină învăţământul gimnazial şi
    rămân fără nicio pregătire. In România sunt 70.000 de copii cu dizabilităţi,
    dintre care aproape jumătate sunt izolaţi în şcoli speciale.