Tag: Cortina de Fier

  • Relațiile diplomatice dintre România și RFG

    Relațiile diplomatice dintre România și RFG

    După împărțirea Germaniei la
    sfârșitul celui de-al doilea război mondial au apărut două state germane,
    Republica Federală Germania și Republica Democrată Germană. Noul stat federal
    german a refuzat să recunoască existența statului german comunist, iar
    relațiile inter-germane s-au limitat la o competiție economică și
    propagandistică acerbă de-a lungul Cortinei de Fier și a Zidului Berlinului,
    după anul 1961. Aflate în alianțe militare și în modele economice de dezvoltare
    opuse, România și RFG s-au deschis reciproc începând cu a doua parte a anilor
    1960. Iar un moment foarte important al noilor raporturi dintre un stat
    capitalist foarte dezvoltat și un stat comunist în curs de dezvoltare a fost
    vizita vicecancelarului vest-german Willy Brandt în România în 1967.


    În a doua jumătate a anilor 1960,
    relațiile internaționale erau în schimbare, granițele dintre cele două mari
    blocuri economice și militare, capitalismul și comunismul, nemafiind atât de
    rigide. Fiecare țară își dorea relații care să-i aducă profit economic și
    fiecare a încercat o deschidere către zone geopolitice de interes propriu.
    Astfel, România, în buna tradiție a legăturilor sale cu spațiul german, s-a
    orientat către relații diplomatice cu Germania de Vest, fiind prima țară din
    blocul comunist.


    România a dezghețat relațiile cu
    Germania capitalistă în 1967 printr-o vizită la București a vicecancelarului
    Willy Brandt, viitorul șef al guvernului german. Diplomatul Vasile Șandru, atunci
    ministru-adjunct de externe, își amintea în 1994 într-un dialog purtat cu Centrul
    de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română de preliminariile acelei vizite. Acest act al politicii externe
    a României s-a produs ca o manifestare a atitudinii independente a României în
    relaţiile internaţionale. Contextul era următorul: în vara anului 1966 avusese
    loc la Bucureşti consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al Tratatului de
    la Varşovia. În documentul adoptat cu acel prilej a fost lansată ideea
    convocării unei conferinţe europene de colaborare şi securitate pentru
    normalizarea relaţiilor cu ambele state germane. În spiritul acestui document,
    România a iniţiat stabilirea de relaţii diplomatice normale cu RFG făcând acest
    lucru de pe poziţii proprii, fără nici un fel de consultări cu aliaţii. Bineînţeles
    că asta a provocat o reacţie de nemulţumire în special din partea Uniunii
    Sovietice, dar şi a celorlalte participante la Tratatul de la Varşovia.


    Noul lider comunist de la București, Nicolae Ceaușescu, ajuns la putere în 1965, era perceput de populație și de
    Occident ca un comunist mai puțin dogmatic. El și echipa sa au fost inițiatorii
    deschiderii către Germania de Vest. Vasile Șandru. Actul de stabilire a relaţiilor diplomatice s-a produs cu
    ocazia unei vizite a ministrului român de externe la Bonn, Corneliu Mănescu, o
    vizită care a stârnit un mare interes în presa internaţională, mai ales
    datorită reacţiilor potrivnice care au venit din partea Uniunii Sovietice.
    Caracteristic este că într-un ziar german s-a publicat atunci o caricatură în
    care, pe un lac din Germania, se aflau într-o barcă Corneliu Mănescu şi Willy
    Brandt, iar de pe mal nişte trăgători trăgeau în ei cu tot felul de arme care,
    bineînţeles, simbolizau pe de o parte reacţia Tratatului de la Varşovia şi pe
    de altă parte reacția cercurilor cele mai radicale din RFG.



    Vizita
    lui Brandt a stat sub semnul unei destinderi diplomatice, dar și sub cel al
    speranței într-o nouă era al relațiilor bilaterale. Vasile Șandru. Willy Brandt a sosit, a avut o
    primă rundă de convorbiri cu ministrul de externe Corneliu Mănescu. A fost după
    aceea primit de primul ministru Ion Gheorghe Maurer cu care au fost abordate şi
    probleme politice, dar în special probleme de relaţii economice între România
    şi Germania Federală. Şi după aceea Willy Brandt s-a deplasat pe litoral unde a
    fost primit de Nicolae Ceauşescu cu care a avut o convorbire foarte
    substanţială care a durat vreo 5 ore. Cu Nicolae Ceauşescu discuţiile au fost
    preponderent politice şi s-au referit nu numai la situaţia politică din Europa
    ci şi legăturile dintre partidele comuniste, socialiste.



    Vizita politicianului german a avut
    și note personale, iar românii au fost gazde primitoare: Cum a abordat Willy Brandt această vizită? El a venit
    împreună cu soţia şi cu fiul, cu Lars, un băiat care după aceea a devenit
    participant la mişcările acestea stângiste din Germania. Deci el abordat
    problema vizitei nu numai din plan politic, ci şi personal, de apropiere faţă de
    ţara noastră. Şi doamna Brandt şi cu fiul au avut un program separat, pe
    litoral au avut un program foarte interesant. Au fost foarte mulţumiţi de
    vizită. Au putut să vadă şi anumite spectacole de folclor românesc şi au
    vizitat obiective culturale. A fost o vizită cu un program care i-a ajutat în
    a-şi crea o imagine despre România. Trebuie spus că România, când a stabilit
    relaţii diplomatice cu RFG, nu a făcut nimic pentru a diminua relaţiile cu RDG
    care existau la acea dată, pentru a nu crea, şi nici nu a creat nici un fel de
    pretext, pentru a i se aduce vreo critică, cum că ar acorda vreo preferinţă
    într-o parte sau alta. România a abordat în mod principial relaţiile cu ambele
    state germane.



    Ulterior,
    relațiile economice ale României cu RFG au cunoscut un trend ascendent. Însă în
    anii 1980, ele s-au deteriorat în ritm galopant deoarece criza de sistem de
    comunismului a dovedit că acesta nu poate avea relații corecte cu state care puneau
    pe primul loc drepturile omului.

  • Relații româno-americane după 1945

    Relații româno-americane după 1945

    După 1945, România și SUA s-au găsit de-o parte și
    de alta a Cortinei de Fier, fără voia lor. Mersul războiului le aruncase în
    tabere opuse, cu toate că sprijinul SUA de la sfârșitul primului război
    mondial, prin enunțarea principiilor președintelui Wilson, fusese decisiv în
    formarea României Mari. Din cauza ideologiei comuniste România și SUA s-au
    aflat chiar în adversitate, deși cele două țări nu avuseseră nicio divergență istorică.
    Înființarea celor două blocuri militare opuse, NATO și Tratatul de la Varșovia,
    a dusa la o tensionare suplimentară a relațiilor bilaterale, mai ales în anii
    1950, anii stalinismului în expansiune în țările Europei Centrale și de Est.
    Însă autoritățile de la București și Washington au considerat ca după anul
    1953, când politica Moscovei se schimbă în urma morții lui Stalin, să-și
    îmbunătățească relațiile.


    Diplomatul Anton
    Moisescu a fost numit ambasador în SUA din partea României în anul 1954. În urma
    unui interviu realizat în 1995, Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea
    Română a aflat de la Moisescu care era climatul general al încercărilor timide
    de reapropiere dintre România și SUA. Ţin să menţionez că în momentul când eu am fost acreditat în SUA ca ministru
    plenipotenţiar era o atmosferă politică internaţională destul de grea. Erau
    foarte încordate relaţiile între cele două centru mari de putere: pe de o parte
    NATO în frunte cu SUA şi pe de altă parte Tratatul de la Varşovia în frunte cu
    Uniune Sovietică. Din această cauză în SUA am găsit o situaţie deosebit de grea
    pentru misiunile diplomatice ale ţărilor din lagărul socialist. În primul rând
    erau impuse restricţii foarte drastice diplomaţilor din aceste misiuni, nu
    aveau voie să iasă din capitală fără o aprobare specială de la Departamentul de
    Stat. Noi, spre exemplu, aveam singura facilitate de-a ieşi la New York,
    întrucât eram şi observator la sediul Naţiunii Unite unde noi încă nu fuseserăm
    primiţi ca membri cu drepturi depline.


    Activitățile misiunii
    române în SUA era foarte restrânsă, comparativ cu ceea ce fusese înainte de
    război. Destinderea era primul obiectiv pe care și-l propuneau părțile, iar ea
    a venit mai ales din partea americană. Anton Moisescu povestea despre deschiderea
    cu care a fost primit de președintele Eisenhower la prezentarea scrisorilor
    sale de acreditare. Personalul
    diplomatic era compus din 7-8 persoane, în afară de mine, plus soţiile.
    Personalul militar era format din trei persoane: un colonel, un maior şi un
    căpitan, de-asemenea cu soţiile. Restul era personalul administrativ necesar
    ambasadei. Toţi aceşti oameni deveniserăm o familie. Am organizat unele
    excursii comune, duminicile la un pescuit, la week-end. În condiţiile acelea a
    venit timpul să depun scrisorile de acreditare. Când am depus scrisorile de
    acreditare am avut o surpriză foarte plăcută, spre deosebire de atmosfera
    generală, primirea la preşedintele SUA Dwight Eisenhower, fostul comandant
    suprem al debarcării din timpul războiului şi al ofensivei aliate împotriva
    hitlerismului. A avut o atitudine excepţional de amabilă, de amicală, în
    discuţiile dintre noi. Ne-am exprimat dorinţa şi unul şi altul pentru
    dezvoltarea relaţiilor dintre SUA şi România şi despre o mai bună cunoaştere.
    În final, preşedintele mi-a făcut invitaţia să vizitez oricând și oriunde SUA,
    să cunosc mai bine America. Şi asta era oarecum în contrapunere cu regulile
    generale care se impuneau diplomaţilor din ţările noastre.


    Un alt obiectiv al ambasadei române în SUA a fost
    infiltrarea în rândul comunității românești. Diaspora română din SUA era
    covârșitor anticomunistă și se manifestase critic împotriva regimului de la
    București. Dar strategia emoțională a ambasadei, descrisă de Moisescu, a reușit
    să-i facă pe unii să se apropie de politica Bucureștiului. Am căutat să facem legături cu cât mai mulţi români
    americani întrucât şi de ei eram izolaţi. O legătură mai strânsă am avut-o cu
    redacţia ziarului Românul american. Redacţia era la Detroit, o regiune cu mai
    mulţi români, o mare parte erau emigranţi înainte de război acolo şi care lucraseră
    mai ales la uzinele Ford. Redactorul-şef al ziarului Românul american cu
    soţia mi-au făcut o invitaţie să mergem în vizită la Detroit cu ocazia zilei
    femeii din America, unde era ca invitată soţia mea. Am vizitat mai multe oraşe
    cu această ocazie şi am făcut popasul principal al Detroit. La Detroit am găsit
    într-o sală vreo 250 de persoane, familii, majoritatea erau oameni în vârstă
    care plecaseră mai demult din România, dar şi o parte tineri. Le-am prezentat
    un film cu unele aspecte din România care se numea România în culori, cu
    aspecte folclorice în special din Transilvania, Moldova dar şi din alte părţi.
    În perioada când a rulat filmul se pare că a făcut o impresie atât de puternică
    încât când s-a aprins lumina am observat că aproape toţi plângeau de emoţie. A
    fost un moment foarte impresionant şi s-a creat o legătură foarte puternică
    între ei şi noi. Am mai făcut nişte vizite pe la ei pe-acasă, pe la fabrici. Mi-au
    făcut legătura cu administraţia fabricii, am putut să vizitez tot procesul de
    producţie al fabricii și mi-am făcut o impresie despre această tehnologie a
    construcţiei de automobile pe care am folosit-o pentru experienţa
    întreprinderii noastre de automobile când m-am întors în ţară.


    Relațiile româno-americane au revenit cu adevărat
    la normalitate abia după 1989. Până atunci, ele au evoluat sinuos de la
    cooperarea limitată la revenirea la dispute de la sfârșitul anilor 1980.