Tag: Crai Nou/Blue Moon

  • Alina Grigore, marli premiu Scoica di Malămă la Festivalul San Sebastian

    Alina Grigore, marli premiu Scoica di Malămă la Festivalul San Sebastian

    Filmul di debut a regizoarăllei Alina Grigore, “Crai Nou” (Blue Moon) amintă anlu ţi tricu marli premiu – Scoica di Malămă – la unu ditu nai ma anamusiti festivaluri di film ditu Europa, aţelu ditu San Sebastian (Spania). “Crai nou/ Blue Moon” easti scris şi regizat di Alina Grigore și lli-ari tru distribuție Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov. Scenariul a filmului easti inspirat ditu experiența personală a teatrinăllei și regizoarăllei Alina Grigore, cari ș-bănă ună parti ditu ficiurami tu ună hoară ditu giudețlu Neamț.


    Maxusu featili n-avea niţi ună șansă s’evolueadză, abuzul fizic și psihic la cari eara băgati di avea agiumtă unu lucru di aradă la hoară”, spuni Alina Grigore anda ş-aduţi aminti di aţelu kiro. Crai Nou easti pirmitusearea a tinirăllei Irina, cari va ta s’fugă ditu ună familie toxică şi nyiseadză s’ducă la studii tru capitală, ama eşueadză, nfărmăcată di prişcăvillea di anvărliga. Trofeulu amintatu la San Sebastian di “Crai Nou” tiñiseaşti un filmu adratu fără păradz di la Centrul Național ali Cinematografie, di ună echipă multu cilăstisitoari. Zburămu cu Alina Grigore ti premiul amintatu, ti cumu aprăftăsi s’alăxească tru unu pirmithuseari cinematografică ună experiență bănată și ti metoda a llei di lucru ţi nu fu di arada dinăpoia a filmului.



    Alina Grigore: “Io bănaiu un kiro la hoară, aveam șapti añi cându fudzii di București s’bănedzu tuună hoară ditu giudeţlu Neamț și avui un șoc cultural cabai mari. Fu cu ahătu ma șocantu cu cât earam multu ñică și earam nviţată cu altă turlie di comunitate, ași că angrăpsiiu nica di atumţea un jurnal a lucărloru ţi s’făţea anvărliga angrăpsiiu şi ma largu, cu turnarea căndu ş-căndu la aţeali frăndză. Prota ş-prota, nu avea un sinferu a a părințălor andicra di praxea a cilimeañiloru, di itia că sinferlu a lor eara tru prota ş-prota ta s’armănă tu bană, aţea ţi nu easti ici ti pişmani. Ama cum prota cilăstăseari eara armănearea tu bană, cilimeañilli eara ancurajaț s’lucreadză acasă ică s’ducă ti s’lucreadză tru xinătati. Ni-aducu aminti di kirolu anda io nidzeamu acasă s’ñi-adaru temili, a deapoa soaţa a meanai bună s’duţea acasă și lipsea ta s’acată lucurlu cu săparea, aesta s’făţea tru clasa a I-a ică a II-a, tru anii 90. Ti amărtie, catandisea nu s’alăxi dipu multu, niţi tora cilimeañilli ditu hoari nu suntu acurajaț ta ş’ducă ma largu studiile. Maca mi Inspiraiu ditu ţi aveamu vidzută, ahurhiiu ma amănatu să scriu aţea carte ti cari amu miraki s’u public și poate va u fact u vără kiro. La filmul aestu lucraiu ufilisinda metoda di lucru a școlăllei di actorie InLight, aesta nsimnânda că lă pripunem actorilor ună idhee pi cari u dizvoltăm deapoa deadunu. După ţi ngrăpsiiu scenariul vini arada ti unu lucru niacumtinatu, zburămu şi ahăndusimu catandisili și personajele cu actorlli, cu directorlu di imagine, cu editorlu. Și ași ahurhimu s’videmu cari suntu motivațiile a personajelor.”


    Ti nsimnă ufilisearea-a metodăllei di actorie InLight, metodă cari da și numa a unei școală thimilliusită di Alina Grigore deadunu cu o echipă di artiști, nă spuni regizoarea a filmului “Crai Nou”.


    “Ti aduţemu noi prin InLight easti că nă minduimu maxusu ti colaborarea cu actorlli și cu alantă membri a echipăllei. Dimi lă dămu curayiu la tuţ ditu echipă să spună cum ved lucărli, şidemu di zboru cu directorlu di imagine, cu editorlu, ahăndusimu scenariul și zburămu ti personaje și situații.


    Ditu a mea videală easti unu lucru multu cilăstisitoru şi cu miraki. Scriem fișe di personaje, yinim cu propuneri, improvizăm, ligat di aestă pirmituseari căftămu şi aflămu aduţeri aminti comune, tema hiinda ligată di familie easti imposibi s-nu aflli lucri. Și tută aestă cercetare, tut aest background lli-agiută multu a actorlui. Easti di mari agiutoru atumţea când ești pi set ta s’aflli idyili lucre ţi ti leagă cu alantă, s’cunoști motivațiile a partenerului di scenă. Aestu fu unu aspect, deapoa mi interesă ţi minduescu și cum exploreadză actorlli scenariul.


    Ti mini turlia aesta di lucru colaborativă easti multu important. Când sapriduţi un textu mi intereseadză inclusiv ţi minduescu traducătorul ti textul respectiv, ași că easti evidentu că pripunirle a actorilor și a membrilor echipei ñi si par multu di simasie. Ni si pari ma hăirlătică colaborarea căţe, tru momentul tru cari îlli alași pi alanţă s’exploreadzză, elli agiung la un nivel multu mari di creativitate și easti tru hăirea a ta, ca regizor, tini poţ s’ufiliseştă aestă creativitate. Emu anda ești tipul di regizor cari maş coordoneadză, nu ari dip multă comunicari. Ti aesta easti InLight, ti colaborarea cu alanţă. Și ma s’ai pistipsearea tu turliea aesta di abordari, părerea mea easti că aduţ ma multă emoție, spunu maxusu ti construcția personajelor.


    Ma multu, ai ună echipă ma hărăcoapă, cari știe că poate s’exprimă liber ma s’acaţă tu isapi ndauă limite, dealihea. Eara ndauă secvențe tru cari actorii avură libertate totală, spunu ti ună secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana Chițu, ti cari tută lumea spusi că iși ca un giocu, ca un tango anamisa di directorul di imagine, regizor și actori. Și, neise aesta easti vrearea a mea, atea ca realizarea a unui film s’hibă ca unu giocu deadunu.”



    Până la “Crai Nou”, regizoarea Alina Grigore eara cunuscută maxusu ca actriţă. Giucă tru ndauă seriale şi tru lungmetrajul”Ilegitim”, regizat di Adrian Sitaru, la cari fu și scenaristă.



    Autoru: Corina Sabău


    Armânipsearia: Taşcu Lala












  • Alina Grigore, marele premiu Scoica de Aur la Festivalul de film de la San Sebastian

    Alina Grigore, marele premiu Scoica de Aur la Festivalul de film de la San Sebastian

    Filmul de debut al regizoarei Alina Grigore, Crai Nou (Blue Moon) a
    obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la unul dintre cele mai
    prestigioase festivaluri de film din Europa, cel din San Sebastian
    (Spania). Crai nou/ Blue
    Moon este scris şi regizat de Alina Grigore și îi are în distribuție pe
    Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov. Scenariul
    filmului este inspirat din experiența personală a actriței și regizoarei Alina
    Grigore, care și-a trăit o parte din copilărie într-un sat din județul Neamț.

    În
    special fetele n-aveau nici o șansă să evolueze, abuzul fizic și psihic la care
    erau supuse devenind o obișnuință în mediul rural
    , spune Alina Grigore
    amintindu-și perioada respectivă. Crai Nou este povestea tinerei Irina, care
    vrea să evadeze dintr-o familie toxică şi visează să meargă la studii în capitală,
    dar eşuează, contaminată de violenţa din jur. Trofeul obţinut la San Sebastian
    de Crai Nou recompensează un film făcut fără bani de la Centrul Național al Cinematografiei,
    de o echipă foarte dedicată. Am vorbit cu Alina Grigore despre premiul obținut,
    despre cum a reușit să transforme într-o poveste cinematografică o experiență
    trăită și despre metoda sa de lucru neobişnuită din spatele filmului.

    Alina
    Grigore: Eu am locuit o perioadă în mediul rural, aveam
    șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din județul Neamț
    și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai șocant cu cât
    eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate, așa că am scris
    încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am continuat să scriu
    și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele pagini. În primul rând,
    nu exista un interes al părinților față de educația copiilor, pentru că
    interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea ce nu este deloc
    blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea, copiii erau
    încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.
    Mi-amintesc de un moment în care eu mă duceam acasă să-mi fac temele, iar
    prietena mea cea mai bună se ducea acasă și urma să se apuce de săpat, asta se întâmpla
    în clasa a I-a sau a II-a, în anii 90. Din
    păcate, situația nu s-a schimbat foarte mult, nici acum copiii din mediul rural
    nu sunt încurajați să-și continue studiile. Inspirându-mă din ce văzusem, am
    început mai târziu să scriu acea carte pe care îmi doresc s-o public și poate o
    s-o fac la un moment dat. La filmul acesta am lucrat folosing metoda de lucru a
    școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem actorilor o idee pe
    care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris scenariul a fost o muncă
    foarte susținută, am tot discutat și aprofundat situațiile și personajele cu
    actorii, cu directorul de imagine, cu editorul. Și așa am început să descoperim
    motivațiile personajelor.


    Ce a însemnat folosirea
    metodei de actorie InLight, metodă care dă și numele unei școli fondată de
    Alina Grigore împreună cu o echipă de artiști, ne spune regizoarea filmului
    Crai Nou.

    Ce aducem noi prin InLight este că
    ne concentrăm pe colaborarea cu actorii și cu ceilalți membri ai echipei. Adică
    îi încurajăm pe toți din echipă să spună cum văd lucrurile, stăm de vorbă cu
    directorul de imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și vorbim despre
    personaje și situații.

    Din punctul meu de vedere este o muncă foarte
    captivantă. Scriem fișe de personaje, venim cu propuneri, improvizăm, legat de
    această poveste am căutat și găsit amintiri comune, tema fiind legată de
    familie este imposibi să nu găsești lucruri comune. Și toată această cercetare, tot acest background îl ajută
    foarte mult pe actor. Este de mare ajutor atunci când ești pe set să-ți
    descoperi lucruri comune cu ceilalți, să cunoști motivațiile partenerului de
    scenă. Acesta a fost un aspect, apoi m-a interesat ce gândesc și cum explorează
    actorii scenariul.

    Pentru mine tipul acesta de muncă colaborativă este foarte
    important. Când se traduce un text mă interesează inclusiv ce crede traducătorul
    despre textul respectiv, așa că este evident că propunerile actorilor și ale membrilor
    echipei mi se par foarte prețioase. Mi se pare mai eficientă colaborarea pentru
    că, în momentul în care îi lași pe ceilalți să exploreze, ei ajung la un nivel
    foarte înalt de creativitate și este în folosul tău, ca regizor, tu te poți
    folosi de această creativitate. Pe când, dacă ești mai degrabă tipul de regizor
    care doar coordonează, nu există prea multă comunicare. Despre asta este
    InLight, despre colaborarea cu ceilalți. Și dacă ai încredere în genul acesta
    de abordare, părerea mea este că aduci mai multă emoție, mă refer în special la
    construcția personajelor.

    În plus, ai o echipă mai fericită, care știe că se
    poate exprima liber ținând cont de câteva limite, desigur. Au existat câteva
    secvențe în care actorii au avut libertate totală, mă refer mai ales la o
    secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana Chițu, despre care toată lumea a spus că
    a ieșit ca un dans, ca un tango între directorul de imagine, regizor și actori.
    Și, de fapt, asta îmi doresc, ca realizarea unui film să fie ca un dans
    împreună.


    Până la Crai Nou, regizoarea Alina Grigore era cunoscută mai ales ca
    actriţă. A jucat în câteva seriale şi în lungmetrajulIlegitim, regizat
    de Adrian Sitaru, la care a fost și scenaristă.