Tag: Cristian Măcelaru

  • Pregătiri pentru Festivalul George Enescu 2025

    Pregătiri pentru Festivalul George Enescu 2025

    Muzica de gală va avea ca reper absolut, anul acesta, Festivalul Internaţional ‘George Enescu’. Ediţia din acest an se va desfăşura între 24 august şi 21 septembrie şi va fi una specială, pentru că va comemora şapte decenii de la trecerea în eternitate a marelui compozitor român.

    „Fiecare festival şi crearea festivalului în sine a fost pentru a pune într-un plan global mai important şi mai vizibil muzica şi geniul lui Enescu şi continuăm în acelaşi fel. În acest an avem multe din compoziţiile lui Enescu. Vor fi şi lucruri inedite care vor fi prezentate în festival din compoziţiile lui Enescu”, a subliniat dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al festivalului.
    Potrivit acestuia, ediţia a XXVII-a pune un accent important pe evenimente culturale şi concerte, cât mai multe în toată România şi pentru toţi românii.

    Se anunţă, pe de altă parte, o ediţie a aniversărilor şi comemorărilor: 50 de ani de la moartea lui Şostakovici, 150 de ani de la naşterea lui Maurice Ravel, 100 de ani de la naşterea dirijorului Marin Constantin, creatorul corului Madrigal, 100 de ani de activitate pentru Orchestra Naţională Simfonică daneză, 45 de ani de la înfiinţarea Filarmonicii de Cameră din Bremen şi 70 de ani de la întemeierea Orchestrei Filarmonice Transilvania din Cluj-Napoca.

    Festivalul Internaţional “George Enescu” reprezintă un punct de referinţă internaţional pentru excelenţa artistică, a spus, la rândul ei, ministrul Culturii, Natalia Intotero. Ea consideră că Festivalul “George Enescu” este mult mai mult decât un simplu eveniment artistic, este un simbol al valorii culturale româneşti, un prilej de a celebra moştenirea unui geniu al muzicii clasice, George Enescu. Ministrul Culturii şi-a exprimat satisfacţia pentru susţinerea şi la ediţia din acest an a activităţilor educaţionale pentru studenţi, elevi şi tineri artişti, prin programe de internship, sesiuni de formare şi masterclass.

    Primarul Capitalei, Nicuşor Dan, a declarat că e o mare bucurie pentru Bucureşti că găzduieşte festivalul acesta. „Este una din preocupările noastre de a stimula evenimente culturale, academice, sportive, pentru ca Bucureştiul să devină un brand pentru tipul acesta de evenimente. E nevoie de Festivalul ‘Enescu’ în peisajul cultural românesc pentru că impune un standard şi obligă, prin raportare la acest standard, pe ceilalţi operatori culturali”, a declarat edilul capitalei.

    Ediţia a XXVII-a a Festivalului “Enescu” se anunţă a fi una din cele mai provocatoare din punct de vedere organizatoric. 80 de concerte simfonice, de cameră, coruri, ansambluri instrumentale de la doi la zece muzicieni, din 28 de ţări, vor veni la Bucureşti şi în ţară, dintre care 18 sunt din România, 9 din Germania, 6 sunt ansambluri de proiecte europene, urmate de ansambluri din Franţa, Marea Britanie, Italia, Elveţia, Spania, Polonia, Austria, Danemarca, Estonia, Lituania sau Letonia. În cadrul festivalului vor avea loc şi în ţară aproximativ 50 de concerte şi recitaluri.

     

  • Maestrul Cristian Măcelaru – concert și autografe la Ateneul Român

    Maestrul Cristian Măcelaru – concert și autografe la Ateneul Român

    Pe 11 ianuarie 2024 (ora 19:00), publicul bucureștean se va reîntâlni cu reputatul dirijor Cristian Măcelaru, la Ateneul Român. Maestrul va dirija Orchestra simfonică a Filarmonicii George Enescu, programul fiind Hydra (p.a.a.) de Ştefan Stoianovici, Simfonia spaniolă de Edouard Lalo, solistă violonista Sarah Nemțanu, și poemul simfonic O viață de erou de Richard Strauss, într-un concert dedicat memoriei dirijorului George Georgescu.

    La finalul concertului, spectatorii vor putea să-l felicite pe Cristian Măcelaru în cadrul unei sesiuni de autografe pe care artistul o va acorda pe albumul Cristian Măcelaru – Orchestra Națională Radio. Ceaikovski, Dvořák, apărut la Editura Casa Radio. Sesiunea de autografe va avea loc în foaierul Ateneului Român.

    Referindu-se la lucrările cuprinse pe acest compact-disc, Fantezia Furtuna de Piotr Ilici Ceikovski și Simfonia a VII-a de Antonin Dvořák, dar și la muzică în general, maestrul Cristian Măcelaru mărturisea, în prezentarea albumului: Frumusețea dată de muzică nu e neapărat doar o frumusețe de suprafață, care ne face bucuroși. Frumusețea în sine depinde foarte mult și de întreaga gamă a emoțiilor și sentimentelor pe care le înțelegem prin muzică. Asta e frumusețea. Ca un curcubeu care trece prin tot spectrul de culori, în același fel, muzica ne duce în tot spectrul de sentimente și de emoții. Această lume pe care muzica o poate produce în viața noastră e o lume a spiritualului. În momentul în care reintrăm în realitate, suntem transformați.

    Probabil cel mai bine cotat dirijor român al ultimilor ani, Cristian Măcelaru este în prezent director muzical al Orchestrei Naționale a Franței, dirijor-șef al Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Köln, director artistic și dirijor principal al Orchestrei Simfonice Internaționale de Tineret a Centrului Interlochen pentru Arte, director muzical și dirijor al Festivalului de Muzică Contemporană Cabrillo și director artistic al Festivalului și Concursului George Enescu.

    Detalii despe album, pe www.edituracasaradio.ro.

  • The George Enescu Festival comes to a close

    The George Enescu Festival comes to a close


    The 26th edition of the George Enescu International Music Festival will come to an end on September 24. Great world orchestras have held concerts as part of this prestigious event Romania hosts every two years. The festival was launched in 1958 in memory of the great Romanian composer and violinist George Enescu (1881-1995). Although he was best known for his mastery of the violin, Enescu would say “There are five of me in the world of music: the composer, the conductor, the violinist, the pianist and the teacher. What I cherish the most is the gift of being able to compose. No mortal will ever know a greater joy”. Considered one of the highlight events in the world of international classical music, the George Enescu Festival this year brought together 3,500 of the most renowned artists in the world, as well as 40 orchestras from 16 concerts that performed in some 90 concerts.





    In 2023 the festival comprised sections devoted to great world orchestras, recitals, Romanian orchestras and concerts for families and children. The London Symphonic Orchestra, the Göteborg Symphonic Orchestra, the Maggio Musicale Orchestra and Choir, the Tonhalle Orchestra of Zurich, the Vienna Philharmonic Orchestra are but some of the special guests that performed on the stages of George Enescu this year. Another important segment of the festival was the George Enescu Festival Square, which returned after a few years break with a series of concerts available free of charge in the George Enescu Square in Bucharest. Every evening, guests could watch performances of reputed orchestras from Romania and the Republic of Moldova, as well as famous soloists and instrumentalists. This years edition was also the first to be directed by conductor Cristian Măcelaru. “The most important word that defined the festivals concept this year was balance – achieving perfect balance, which is required for the festival to open its guests to large audiences and carry on the tradition”, conductor and artistic director Cristian Măcelaru believes.




    Not only Bucharest, but other cities such as Sinaia, Arad, Cluj-Napoca and Ploiești hosted concerts on the sidelines of the festival. Additionally, the George Enescu Memorial House in Liveni hosted a symphonic concert, including the famous Rhapsodies no. 1 and 2 composed by the great Romanian musician. And finally, the European Capital of Culture in 2023, the city of Timișoara, in turn hosted a number of concerts included in the festivals agenda. (VP)




  • Sesiune de autografe Cristian Măcelaru

    Sesiune de autografe Cristian Măcelaru

    Festivalul Internațional George Enescu, ediția 2023, este extrem de bogat și generos prin varietatea muzicală și calitatea excepțională a artiștilor și ansamblurilor prezente. Așadar, neprețuite ocazii pentru public de a se bucura de cele mai rafinate interpretări muzicale și, totodată, un debut de succes al reputatului dirijor român Cristian Măcelaru în calitate de Director artistic al celui mai prestigios eveniment cultural românesc, Festivalul George Enescu.

    Editura Casa Radio este privilegiată pentru albumele realizate cu maestrul Cristian Măcelaru – cel mai bine cotat dirijor român al ultimilor ani, din perspectivă internaţională, începând cu transpunerea pe compact-disc a primului concert susținut de artist în România, la Sala Radio, în anul 2012, la inițiativa postului Radio România Muzical, și până la albumul-portret dirijoral, Cristian Măcelaru, Orchestra Națională Radio – Ceaikovski, Dvořàk, apărut în 2020.

    Pe 21 și 22 septembrie, la Sala Palatului, începând cu ora 20:00, Cristian Măcelaru va oferi publicului bucureștean două concerte-eveniment în care se va afla la pupitrul dirijoral al Orchestrei Naționale a Franței, prestigios ansamblu pe care îl conduce în calitate de director muzical.

    La finalul acestor concerte, maestrul Cristian Măcelaru va coborî în foaierul Sălii Palatului pentru a se reîntâlni cu spectatorii în cadrul unor sesiuni de autografe pe care le va oferi pe compact-discul Cristian Măcelaru, Orchestra Națională Radio – Ceaikovski, Dvořàk.

    Detalii despre album, la www.edituracasaradio.ro

  • C. Măcelaru: Festivalul Enescu să deschidă uşile unui public foarte larg

    C. Măcelaru: Festivalul Enescu să deschidă uşile unui public foarte larg

    Cristian Măcelaru, directorul artistic al Festivalului George Enescu, a afirmat sâmbătă că balanţa a fost cuvântul care i-a definit conceptul pentru ediţia din acest an, pentru că şi-a dorit ca publicul, cel obişnuit cu muzica clasică, dar şi cel care nu este obişnuit să asculte o operă, să poată înţelege ce se transmite prin muzică.



    E necesar ca festivalul să deschidă uşile unui public foarte larg şi e necesar ca festivalul să continue o tradiţie – a prezenta în România lucrări care nu s-au făcut, lucrări care nu s-au mai cântat. Dacă vă uitaţi în programul care există pentru anul acesta veţi descoperi această balanţă. Nu vreau să fie nici un festival care să elimine posibilitatea de a include în sala de concerte pe cei care nu sunt obişnuiţi să asculte o operă care nu s-a mai făcut sau care nu e cunoscută şi de aceea am vrut să aduc o balanţă în care să avem un spectru complet a ceea ce se prezintă. (…)Festivalul are menirea de a da o direcţie, nu de a fi singura entitate care să producă acest fel de opere”, a declarat Cristian Măcelaru în cadrul unei conferinţe de presă a Festivalului George Enescu.



    El a amintit şi de ideea concertelor pentru familii şi s-a arătat surprins de cât de populare sunt acestea.



    Cum s-a spus despre concertele pentru familii, care au devenit nişte concerte despre care s-a vorbit foarte mult, sincer să fiu nu ştiam că vor fi atât de populare şi atât de discutate, dar această idee mi s-a părut o idee esenţială, de a introduce muzica clasică, muzica frumoasă unei generaţii foarte tinere. E foarte important să creăm aceste ritualuri despre a crea o cultură. Cultura nu vine de la nimic, e necesară pentru a creşte, pentru a o sprijini şi festivalul întotdeauna a avut responsabilitatea de a crea iniţiative frumoase în viaţa culturală din România, iar eu mi-am dorit foarte mult să folosesc această platformă pentru a împinge înainte ideea de a crea o cultură mai profundă pentru toată lumea, care începe cu copiii.



    De aceea această serie de patru concerte care vor fi prezentate în fiecare duminică a festivalului, sunt concerte pe care eu le-am conceput pentru orchestre din România, cu dirijori tineri care vor dirija aceste concerte şi fiecare concert are o poveste spusă prin muzică în care cei care vor veni la concert vor reuşi să înveţe puţin despre orchestră, să descopere o muzică contemporană pentru copii şi să găsească frumuseţea în muzica clasică”, a mai spus directorul artistic al festivalului.



    Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a declarat că şi-ar dori ca mottoul ediţiei din acest an a festivalului, Generozitate prin muzică, să caracterizeze nu doar desfăşurarea festivalului la un nivel grandios, ci să caracterizeze şi interacţiunea dintre noi şi participarea la viaţa civică.



    Una dintre priorităţile Festivalului Enescu este facilitarea accesului la cultură şi la muzică pentru un public cât mai divers şi cât mai numeros. Aceasta este şi o prioritate a mandatului meu de ministru şi îmi doresc să se regăsească nu doar în cadrul Festivalului Enescu, ci şi în alte evenimente finanţate şi susţinute de Ministerul Culturii. Doar aşa cred că vom ajunge să avem ca ţară, ca societate o dezvoltare sustenabilă de calitate. Dezvoltarea prin cultură este cea care poate să definească calitatea unei societăţi. (…) Festivalul George Enescu este cel mai prestigios ambasador cultural şi este, în acelaşi timp, şi un purtător de mesaj al valorilor noastre spirituale şi al capacităţii naţiunii noastre de a traversa momente dificile şi de a se ridica cu rezilienţă prin muzică şi prin puterea culturii, a afirmat Raluca Turcan.



    Primarul Capitalei, Nicuşor Dan, a afirmat că Festivalul Enescu pune Bucureştiul şi România pe harta globală.


    Trăim într-o societate în care există o confuzie de valori şi o căutare de valori şi Festivalul Enescu impune un standard”, a apreciat el.



    Întrebat când va avea Bucureştiul o sală de concerte adecvată pentru mari concerte, primarul a răspuns că municipalitatea are în curs de elaborare un nou plan urbanistic general.



    Bucureştiului îi lipseşte o sală mai mare decât Sala Ateneului pentru muzică clasică. Municipalitatea este în curs de elaborare a noului plan urbanistic general. Planul urbanistic general va stabili un echilibru în dezvoltarea oraşului şi un echilibru în funcţiunile publice, de exemplu unde să fie sala polivalentă şi o locaţie pentru o mare sală de concerte este una din preocupările noastre de a identifica exact locaţia”, a susţinut primarul Capitalei.



    Sursa: Agerpres

  • Festivalul Internațional “George Enescu”

    Festivalul Internațional “George Enescu”

    Orchestra Filarmonicii din Viena vine la Festivalul Internațional George Enescu, care va avea loc între 27 august și 24 septembrie 2023 la București.şi în mai multe orașe din țară. Orchestra vieneză va susține două concerte la Sala Palatului din București, pe 10 și 11 septembrie.


    Festivalul va debuta cu un recital al Filarmonicii George Enescu, avându-l dijior pe Cristian Măcelaru, directorul artistic al Festivalului. Ediţia de anul acesta va cuprinde între 90 şi 100 de concerte doar în Bucureşti.

    Noutăţile semnificative ale festivalului ar fi revenirea pe scena Operei Naţionale din Capitală a unei montări Oedipe, opera lui Enescu dar și a seriei atât de apreciate de publicul meloman Concertele de la miezul nopții găzduite de Ateneul Român.

    Vor mai fi prezenţi la Festival, Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam, Olanda, Orchestra Națională Franței și London Symphony Orchestra, soprana Aida Garifullina, pianistul Igor Levit, violonistul Augustin Hadelich, pianista Martha Argerich, violonistul Renaud Capuçon, soprana Valentina Naforniţă, dirijorii Zubin Mehta, Vladimir Jurowski, Sir Simon Rattle, Klaus Mäkelä, Kent Nagano, Cristian Mandeal, Cristian Badea, precum şi Orchestra Gewandhaus din Leipzig, WDR din Koln, Orchestra simfonică Göteborg, Liszt Chamber Orchestra, The Manchester Camerata, Israel Philharmonic.


    Detalii, pe site-ul oficial al festivalului.

  • Cristian Măcelaru și Orchestra WDR – Timișoara, capitală culturală europeană, la RRM

    Cristian Măcelaru și Orchestra WDR – Timișoara, capitală culturală europeană, la RRM

    Unul dintre evenimentele importante din cadrul programului Timișoara, capitală culturală europeană are loc marți, 14 martie, ora 19:00, când Cristian Măcelaru, ambasador al programului, susține un concert la pupitrul Orchestrei Radiodifuziunii WDR, al cărui dirijor șef este din 2019. Concertul are loc în Sala Capitol a Filarmonicii Banatul din Timișoara. Solist este pianistul macedonean Simon Trpceski, alături de care Cristian Măcelaru a înregistrat un disc nominalizat în 2022 la premiile ICMA (International Classical Music Awards).

    Programul cuprinde două lucrări de Johannes Brahms: Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră și Simfonia a IV-a, alături de Caritas, opus semnat de Klaus Lang, compozitor austriac născut în anul 1971, lucrare comandată de WDR, interpretată în primă audiție românească.

    Concertul de la Timișoara poate fi ascultat în direct la Radio România Muzical, de la ora 19:00, în același timp, și la TVR Cultural. De la ora 20:00 a României, în aceeași seară, concertul este difuzat și de televiziunea ARTE, sunetul fiind asigurat de echipa Radio România.

  • Romanian Chamber Orchestra și Cristian Măcelaru la Editura Casa Radio

    Romanian Chamber Orchestra și Cristian Măcelaru la Editura Casa Radio

    În ultimii ani,
    Editura Casa Radio a lansat trei albume dedicate dirijorului de notorietate
    internațională Cristian Măcelaru. La sfârșitul anului 2020, Editura Casa Radio
    a lansat albumul Cristian Măcelaru – Orchestra Națională Radio. Ceaikovski,
    Dvořák. Compact-discul era al doilea album-portret dirijoral al reputatului
    artist roman apărut la Editura Casa Radio și reprezenta, totodată, un moment
    aniversar, marcând cei 92 de ani de activitate ai Orchestrei Naționale Radio.
    La sfârșitul anului trecut, un nou compact-disc îl prezenta pe apreciatul șef
    de orchestră Cristian Măcelaru – dirijor principal al Orchestrei Simfonice a
    Radiodifuziunii din Köln și Director Muzical al Orchestrei Naționale a Franței
    – la pupitrul Romanian Chamber Orchestra. Este albumul de debut al
    prestigiosului ansamblu Romanian Chamber Orchestra și se intitulează Romanian
    Chamber Orchestra, Cristian Măcelaru. Schubert, Dvořák. Tiberiu Comandaşu,
    redactor muzical la Editura Casa Radio, ne-a vorbit despre acest recent album,
    rezultatul unei extraordinare întâlniri dintre dirijorul Cristian Măcelaru și
    Romanian Chamber Orchestra, la momentul actual cea mai importantă orchestră de
    muzică de cameră din România.

    Este o orchestra formată
    din elite ale artei interpretative, din soliști care s-au reunit începând din
    2019 la inițiativa violonistului Alexandru Tomescu, solist al Orchestrelor și Corurilor
    Radio România, și a violistului Ladislau Cristian Andriș. Alexandru Tomescu și
    Ladislau Cristian Andriș sunt directorii artistici ai ansamblului, care include
    o serie de alți muzicieni români consacrați pe plan internațional, dar și
    muzicieni care provin din programul prestigioasei Orchestrei Române de Tineret,
    muzicieni care activează acum în cele mai importante orchestre din țară. De
    asemenea, din Romanian Chamber Orchestra fac parte și tineri instrumentiști
    care studiază în instituțiile de învățământ superior din țară și care, cu
    siguranță, vor face impresie foarte bune în viitor în plan concertistic. Acest
    concert care dă numele CD-ului a fost organizat de Radio România Muzical și a
    avut loc în perioada lockdown-ului pandemic din 2020, un concert fără public,
    însă transmis live. Două dintre marile pagini romantice au fost înregistrate cu
    acest prilej – Cvartetul de coarde nr. 14 în re minor Moartea și fata, D. 810
    de Franz Schubert (în aranjament pentru orchestră de coarde) și Serenada pentru
    orchestră de coarde op. 22 în Mi major de Antonín Dvořák pe acest disc realizat de Editura Casa Radio.
    Așadar, o muzică foarte frumoasă care a beneficiat și de o interpretare foarte
    nuanțată, foarte sensibilă.


    Tiberiu Comandaşu, redactor muzical la Editura Casa
    Radio, ne-a vorbit și activitatea despre dirijorul român Cristian Măcelaru,
    probabil cel mai bine cotat dirijor român al ultimilor ani din perspectivă
    internaţională. :Cristian Măcelaru s-a impus la începutul
    carierei sale în Statele Unite ale Americii, unde a fost mai întâi dirijor
    asistent, iar ulterior a devenit dirijor asociat al Orchestrei Simfonice din
    Philadelphia. Ulterior, el l-a înlocuit cu succes pe Pierre Boulez la Orchestra
    Simfonică din Chicago, și a început să se impună și pe marile scene europene. La
    noi în țară, la Festivalul George Enescu, ediția din 2019, Cristian Măcelaru
    l-a înlocuit pe dirijorul Maris Jansons,la pupitrul ansamblului Royal Concertgebouw Amsterdam. Tot în 2019, Cristian
    Măcelaru a debutat la Festivalul BBC Proms de la Londra. El a mai colaborat și
    cu Filarmonica din New York. Așadar, o ascensiune solidă, construită foarte
    bine, care i-a adus la pozițiile pe care le ocupă în prezent, ca dirijorul
    principal al Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Köln și Directorul
    Muzical al Orchestrei Naționale a Franței.


  • Dublu eveniment de excepţie la Köln

    Dublu eveniment de excepţie la Köln

    Orchestra Simfonică WDR din Köln sărbătorește pe 28 octombrie 75 de ani de existență cu un concert aniversar de marcă, susținut sub bagheta prestigiosului dirijor Cristian Măcelaru. Seara aniversară va reuni orchestra simfonică și corul WDR în cadrul unui program deosebit. Vor fi prezentate atât o premieră mondială, cât și lucrări din secolul XX: «Pentimento» de Zosha Di Castri și, respectiv «Concertul pentru orchestră» de Witold Lutosławski, alături de «Carmina Burana» de Carl Orff.



    Evenimentul se va desfășura în prezența premierului Landului Renania de Nord-Westfalia, a altor membri ai guvernului de land, a unor personalități din mediul cultural, dar şi a membrilor diasporei române locale.



    În cadrul acestui eveniment și în contextul sărbătoririi de către România și Germania a 30 de ani de prietenie și parteneriat româno-german în Europa, Adriana Stănescu, Ambasadoarea României la Berlin, va oferi dirijorului Cristian Măcelaru Meritul Cultural” în Grad de Cavaler, acordat de Președintele României, Klaus Iohannis, pentru excelența activității dirijorale la nivel internațional și contribuția la dezvoltarea dialogului intercultural româno-german.



    Tratatul între România și Republica Federală Germania privind cooperarea prietenească și parteneriatul în Europa” reprezintă piatra de temelie a cooperării politice, economice și culturale bilaterale după căderea Cortinei de Fier și reunificarea Germaniei.



    Maestrul Cristian Măcelaru, originar din Timişoara, și-a afirmat în repetate rânduri crezul ce conferă muzicii și culturii în general puterea de a transforma societatea, de a crea acces la valorile ce unesc și conferă coeziune umanității. Implicarea sa în proiecte culturale mari, ce valorizează instrumentele de expresie ale sensibilității fiecărui popor, creând punți“ de comunicare și cooperare oferă ocazia de a celebra punerea în dialog a culturilor și societăților, în interiorul patrimoniului cultural comun european și internațional.



    În 2017, a început colaborarea cu Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii WDR din Köln, devenind dirijor șef al acestei orchestre, unde activează în continuare, spre bucuria noastră a tuturor, cu mult succes. Între timp, a devenit și director muzical al Orchestrei Naţionale a Franței, iar de anul trecut a preluat directoratul artistic al Festivalului Internațional George Enescu“.



    Mirela Tollea a stat de vorbă cu marele dirijor, într-un interviu pentru Radio România Internaţional.




  • La mulți ani, Radio România Muzical!

    La mulți ani, Radio România Muzical!

    Editura Casa Radio se alătură celor care urează La mulți ani! postului Radio România Muzical, partener în multe proiecte editoriale, la împlinirea a 25 de ani de activitate.

    Radio România Muzical a început să emită în 24 martie 1997. În 25 ani de activitate s-a impus drept unul dintre principalii actori culturali din România, simbol al profesionalismului și valorii, atât prin emisiunile sale, cât și prin proiectele derulate, orientate în principal către educația muzicală a unui public larg și către promovarea valorilor tinere ale artei muzicale românești.

    Pe 25 martie, de la ora 19, la Sala Radio, cu prilejul aniversării a 25 de ani de existență, Radio România Muzical oferă publicului meloman un concert extraordinar, prin calibrul muzicienilor care-l vor susține, dar și prin frumusețea repertoriului prezentat: violonistul Alexandru Tomescu și dirijorul Cristian Măcelaru – printre cei mai consacrați și apreciați muzicieni români la nivel internațional, dar și foarte apropiați colaboratori ai Radio România Muzical – alături de Orchestra Națională Radio, vor interpreta Concertul nr. 2 de Serghei Prokofiev, iar în a doua parte a serii va fi prezentată celebra Simfonie a V-a de Gustav Mahler.

    La finalul concertului, Editura Casa Radio va lansa – cu public! – trei albume apărute în colecția Radio România Muzical: Alexandru Tomescu – Concerto. Mozart, Saint-Saëns, Dvořák, Cristian Măcelaru, Orchestra Națională Radio. Ceaikovski, Dvořák și Romanian Chamber Orchestra, Cristian Măcelaru. Schubert, Dvořák. Evenimentul, la care vor participa violonistul Alexandru Tomescu, dirijorul Cristian Măcelaru şi Liliana Staicu, managerul Radio România Muzical, se va desfăşura în foaierul central al Sălii de concerte Radio şi se va încheia cu o sesiune de autografe.

    Seara de 25 martie va fi, totodată, un prilej de a marca și alte două aniversări: 10 ani de la debutul dirijorului Cristian Măcelaru pe o scenă românească – primul său concert în România a fost susținut la Sala Radio, în noiembrie 2012, alături de Orchestra Națională Radio, la inițiativa Radio România Muzical, un concert ce a fost imortalizat pe CD la Editura Casa Radio, în 2015 – şi 20 de ani împliniţi de violonistul Alexandru Tomescu în poziția de solist al Orchestrelor Radio.

    Detalii albume: www.edituracasaradio.ro

  • Pauza Mare 21.01.2022

    Pauza Mare 21.01.2022

    Aducem astăzi în atenţie noile albume discografice ale artiştilor Cristian Măcelaru, Axia Marinescu, Nicolas Simion, Ştefan Mardale, Răzvan şi Andreea Stoica:



  • Jurnal românesc – 28.01.2020

    Jurnal românesc – 28.01.2020

    Prim-ministrul Ludovic Orban a participat, în Polonia, la ceremonia de marcare a 75 ani de la eliberarea lagărului nazist Auschwitz-Birkenau, unde au fost ucişi aproximativ 1,1 milioane de oameni. La manifestări, desfăşurate sub înaltul patronaj al preşedintelui Poloniei, Andrezj Duda, au participat peste 30 de şefi de stat şi de guvern, reprezentanţi ai Caselor Regale din Europa şi peste 100 de foşti prizonieri ai lagărului din mai multe ţări europene, Statele Unite, Canada, Israel şi Australia. “Rememorarea episodului dramatic al Holocaustului este cu atât mai relevantă în contextul internaţional actual, marcat de o creştere îngrijorătoare a intoleranţei, xenofobiei şi antisemitismului”, a spus Orban, care a subliniat faptul că România a depus eforturi în vederea asumării trecutului, condamnării negării Holocaustului şi combaterii antisemitismului. 27 ianuarie, ziua eliberării prizonierilor din lagărul Auschwitz-Birkenau, a devenit Ziua internaţională a comemorării victimelor Holocaustului. La Bucureşti, momentul a fost marcat şi de preşedintele Klaus Iohannis, care a decorat supravieţuitori romi ai Holocaustului şi i-a criticat pe liderii politici care promovează mesaje rasiste şi xenofobe.



    Ambasada României în Spania reaminteşte că o echipă a Secției Consulare se va deplasa în insulele Tenerife şi Gran Canaria, în perioada 9-14 februarie, pentru a furniza servicii consulare și a oferi asistență de specialitate cetățenilor români aflați în zonă. Cei interesați trebuie să solicite programare până la 31 ianuarie, la adresa de e-mail madrid.itinerant@mae.ro. Mesajul electronic trebuie să conţină numele și prenumele, serviciul consular solicitat, un număr de telefon la care solicitantul poate fi contactat și în care dintre cele două insule depune cererea. Vor fi efectuate următoarele servicii consulare: acte notariale, preluare dosare prima carte de identitate pentru minorii care au împlinit vârsta de 14 ani, înscrieri acte stare civilă, titluri de călătorie şi paşapoarte electronice. Consulatul itinerant va funcţiona după următorul program: între 9 şi 11 februarie, în Aula 7 a Escuela de Seguridad y Convivencia din Tenerife şi în intervalul 12-14 februarie, la Consulatul Onorific al României în Insulele Canare din Grand Canaria.



    Dirijorul român Cristian Măcelaru, violonista scoţiană Nicola Benedetti şi Orchestra Simfonică din Philadelphia au fost distinşi cu Premiul Grammy la categoria “Cea mai bună interpretare instrumentală solo” pentru albumul “Wynton Marsalis: Violin Concerto”. Artisul a declarat că faptul că numele unui român se află pe lista laureaţilor celei de-a 62-a ediţii a premiilor Grammy dovedeşte că există valori culturale care să fie exemple pentru generaţia tânără. Măcelaru este al doilea dirijor român premiat cu Grammy, după maestrul Christian Badea, care a primit această distincţie în anul 1985. În noiembrie 2019, Cristian Măcelaru a fost numit director muzical al Orchestrei Naţionale a Franţei, pe care o va prelua începând cu anul 2021. În prezent, acesta este dirijor şef al Orchestrei Radiodifuziunii Germaniei de Vest din Koln.



    Expoziţia “Rethinking The Image of The World: Projects and Sketches” mai poate fi vizitată până pe 9 februarie la Complexul Muzeal Mill, din oraşul belgian La Louviere în cadrul Festivalului EUROPALIA România. Aici sunt expuse 20 de lucrări de artă contemporană, majoritatea conceptuale şi instalaţii, realizate de 18 artişti români, între care Silvia Amancei, Bogdan Armanu, Anca Benera, Arnold Estefan, Geta Brătescu, Mona Vătămanu sau Florin Tudor. Proiectul face parte din programul Romanian Cultural Resolution, coordonat de Asociaţia Centru de Cultură Contemporană “Club Electroputere”. Primă etapă a acestuia a fost iniţiată în 2010 şi prezentată în 2011 în cadrul Bienalei Internaționale de Artă de la Veneţia. Expoziţia este organizată de Institutul Cultural Român care, în perioada 2 octombrie 2019 — 2 februarie 2020, prezintă peste 250 de evenimente în cadrul Festivalului EUROPALIA.



    Versiunea în limba italiană a volumului “Imaginea evreului în cultură română. Studiu de imagologie în context est-central european”, semnat de cercetătorul și scriitorul Andrei Oișteanu, va fi lansată pe 29 ianuarie la Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția. Cartea, apărută în limba română în 2001 la Editura Humanitas şi tradusă de Francesco Testa și Horia Corneliu Cicortaș, este un amplu studiu social care a primit 5 distincţii atât în ţară cât şi în Israel, între care Premiul Asociației Scriitorilor Profesioniști din România. Cu prilejul lansării va avea loc şi o dezbatere la care vor participa cercetători români şi italieni. Instituţia de cultură de la Veneția transmite că evenimentul readuce în prim plan tema imaginii “celuilalt” și își propune să deschidă o discuție utilă înțelegerii asemănărilor și diferențelor de imagine a evreului în diferite țări și culturi din Europa.

  • Jurnal românesc – 13.11.2019

    Jurnal românesc – 13.11.2019

    Europarlamentarul
    Adina Vălean a fost avizată favorabil pentru postul de comisar european de
    comisiile reunite pentru Afaceri europene din Parlamentul României. După
    audieri, ea a declarat că a simţit un sprijin larg pentru candidatura
    sa şi a precizat că în calitate de comisar european însărcinat cu portofoliul
    Transporturilor va fi datoria sa să ajute la îmbunătăţirea conectivităţii şi
    infrastructurii europene. Îmi doresc să fiu în situaţia în care, în 2021,
    se revizuieşte Rețeaua trans-europeană de transport, să pot contribui, a
    declarat Vălean. Românca este membru al Parlamentului European din 2007, a
    condus Comisia pentru Mediu, Sănătate Publică şi Siguranţă Alimentară şi, în
    prezent, este preşedinte al Comisiei de Industrie, Cercetare şi Energie.
    Totodată, a fost raportor al Mecanismului pentru Interconectarea
    Europei, prin care este susţinută infrastructura în domeniul
    transporturilor, energiei şi serviciilor digitale. Eurodeputata a primit, de
    asemenea, undă verde şi din partea Comisiei pentru Afaceri Juridice a
    Parlamentului European, care a analizat conflictele de interes potenţiale
    sau reale ale celor trei candidaţi propuşi de România, Ungaria şi Franţa.
    Următorul pas îl reprezintă audierile în comisiile de specialitate ale
    Legislativului European, care sunt programate pentru 14 noiembrie. Adina Vălean
    va fi audiată în Comisia Transport şi Turism. Cabinetul Ursulei von der Leyen
    va fi supus votului de învestitură pe 27 noiembrie, iar intrarea efectivă în
    funcţie este prevăzută pentru 1 decembrie.




    Dirijorul
    Cristian Măcelaru va prelua, din 2021, conducerea Orchestrei Naţionale a
    Franţei pentru un mandat de 4 ani. Românul, în vârstă de 39 de ani, îl va
    înlocui pe francezul Emmanuel Krivine. Cristian Măcelaru s-a născut la
    Timişoara. A devenit cunoscut la nivel internaţional în 2012, atunci când l-a
    înlocuit pe Pierre Boulez în fruntea Orchestrei Simfonice din Chicago. În
    prezent este director muzical al Orchestrei Radiodifuziunii din Koln, a dirijat
    mai multe concerte în Europa, iar în 2018 s-a aflat pentru prima oară la
    pupitrul Orchestrei Naţionale a Franţei. Ansamblul a fost fondat în 1934 şi
    este prima orchestră simfonică permanentă creată în Franţa.




    Ministrul de
    Externe, Bogdan Aurescu, a transmis Autorităţii Electorale Permanente că
    numărul total al materialelor de vot necesare organizării în străinătate a
    turului II al alegerilor prezidenţiale este de 4.608.175 de buletine de vot şi
    2.866.260 de timbre autocolante. MAE precizează că aceste cantităţi au fost stabilite
    ca urmare a consultării cu misiunile diplomatice şi consulare şi că numărul de
    buletine de vot solicitate pentru al doilea tur de scrutin este mai mare cu
    107.068 decât cel din pentru primul tur. Turul II al alegerilor pentru
    preşedintele României se va desfăşura, la fel ca primul, pe durata a trei zile,
    pe 22, 23 şi 24 noiembrie. Numărul de secţii de vot înfiinţate în diaspora
    rămâne neschimbat, 835. Acestora li se adaugă secţiile organizate în bazele
    militare din Afganistan, la Kabul şi Kandahar, şi secţia din Mali, unde sunt
    detaşaţi militari români care participă la misiunile ONU. La primul tur, au votat peste 675 de mii de români
    din diaspora, un număr record.


    Ediția în limba
    engleză a romanului Matei Brunul, de Lucian Dan Teodorovici, a fost
    inclus în lista lungă a International Dublin Literary Award. Românul a fost
    selectat alături de laureata Premiului Nobel pentru Literatură din 2018, Olga
    Tokarczuk, şi de nume mari ale literaturii universale contemporane, precum
    Jonathan Coe, Dubravka Ugrešić, Javier Marías sau Haruki Murakami. Matei
    Brunul, cel mai premiat roman semnat de Lucian Dan Teodorovici şi una
    dintre cele mai elogiate apariţii editoriale ale anului 2011, a apărut în
    Statele Unite ale Americii şi în Marea Britanie, cu o prefaţă semnată de
    celebrul romancier David Lodge. Totodată, a fost publicat în Franţa, Bulgaria,
    Ungaria, Polonia și Macedonia și a primit numeroase distincții, dintre care cea
    mai recentă, în 2015 în Polonia, în cadrul Premiului Literar al Europei
    Centrale ANGELUS. International Dublin Literary Award a fost înființat în 1994
    şi este considerat unul dintre cele mai importante premii pentru literatură de
    limbă engleză sau tradusă în limba engleză. Lista scurtă a nominalizaților va
    fi anunțată în aprilie 2020, iar câștigătorul, în luna iunie.


    Concertul
    AL ESTILO ITALIANO, organizat în cadrul proiectului EUROPA IN
    MUSICA, va avea loc pe 14 noiembrie la Galeria de Artă a Accademiei di
    Romania din Roma. Spectacolul va fi susținut de grupul spaniol L’APOTHÉOSE,
    originar din Madrid, şi cuprinde piese de José de San Juan, Alessandro
    Scarlatti, Juan Francés de Iribarren, Giacomo Focco, Pietro Antonio Locatelli,
    Mauro D’Alay, Vincente Basset și Leonardo Leo. Evenimentul face parte din
    Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma şi este organizat de Institutul
    Cervantes din capitala Italiei, Accademia di Romania și Conservatorul de Muzică
    Santa Cecilia. Intrarea liberă în limita locurilor disponibile.

  • 12.11.2019 (mise à jour)

    12.11.2019 (mise à jour)

    Commissaires – La commission des Affaires juridiques du Parlement européen a donné son feu vert aux candidats français, roumain et hongrois au poste de commissaire européen, après en avoir examiné, mardi, lors dune réunion extraordinaire « les conflits dintérêts potentiels ou réels », apprend-on de sources communautaires, citées par la correspondante de Radio Roumanie à Bruxelles. Létape suivante consistera dans les auditions des trois candidats par les commissions de spécialité, le jeudi 14 novembre. A la fin des auditions, la présidente de la Commission européenne, Ursula von der Leyen, présentera léquipe de commissaires et le programme de la Commission dans le cadre dune réunion du plénum communautaire, le 27 novembre. Leurodéputée libérale roumaine Adina Valean, proposée au portefeuille des Transports a été auditionnée mardi par les Commissions réunies des affaires européennes du Parlement de Bucarest, dont lavis est consultatif. Elle a rappelé quen tant que commissaire européen, elle soutiendra la poursuite du Mécanisme dinterconnexion de lEurope, par le biais duquel des investissements de 1,24 milliards deuros ont été faits dans linfrastructure de transport de Roumanie et 500 millions dans celle énergétique. Ce mécanisme dinvestissements vise à connecter les infrastructures de transport, dénergie et de télécoms des Etats membres de lUE.



    Campagne électorale -
    Les leaders du PNL et du PSD dont les candidats s’affronteront le 24 novembre, au second tour des présidentielles en Roumanie, se sont réunis pour décider
    de la stratégie à suivre dans la campagne électorale. Le président sortant,
    Klaus Iohannis, soutenu par les libéraux, a remporté 37,5% des voix lors du
    premier tour du scrutin. Il affrontera au round décisif le leader du PSD, d’opposition,
    Viorica Dancila, qui a obtenu près de 23% des voix au premier tour de la
    présidentielle. Viorica
    Dăncilă a fait savoir qu’elle souhaitait avoir au moins une confrontation
    directe avec Klaus Iohannis.Ce dernier a rejeté mardi
    l’idée d’un débat avec Viorica Dăncilă, qu’il considère comme le
    candidat d’un parti qui n’a pas su se réformer, qui a bafoué l’Etat de droit et
    a voulu écarter la Roumanie de son parcours proeuropéen.
    Par ailleurs, le
    leader social-démocrate a annoncé mardi, à l’issue de la réunion du Comité
    exécutif national du parti, que l’ancienne ministre de la Justice, Ana Birchall ainsi que Cosmin Gusa et les parlementaires qui avaient soutenu l’investiture
    du gouvernement Orban avaient été exclus du PSD.

    Chisinau – Le président roumain Klaus Iohannis estime que la destitution du gouvernement de Chisinau de la pro-européenne Maia Sandu, événement qui survient à un moment essentiel pour la réforme de la justice, est dirigé contre les intérêts, sur le moyen et long terme, de la République de Moldova et de ses citoyens. Selon un communiqué de lAdministration présidentielle de Bucarest, le chef de lEtat roumain met en garde contre le fait que, dans le contexte actuel, le soutien de la Roumanie, y compris celui financier, sera strictement conditionné par la poursuite des réformes essentielles pour le développement démocratique de la République de Moldova et pour son avancée sur la voie européenne. A son tour, le premier ministre roumain Ludovic Orban considère que la décision de destituer le gouvernement Maia Sandu par motion de censure soulève bien des points dinterrogation au sujet de lévolution ultérieure de la République de Moldova. Il a par ailleurs averti que lExécutif de Bucarest manifesterait une très faible disponibilité à coopérer avec un gouvernement moldave qui ne présente pas de garanties sérieuses pour une démocratie authentique. Investi il y a 5 ans, le cabinet de Chişinău a été destitué mardi suite au vote accordé par le Parlement moldave à une motion de censure initiée par le Parti des socialistes, prorusse. Les députés du Parti socialiste et du parti démocrate ont compté pour les 63 voix favorables à la motion, sur les 101 membres du Parlement moldave. La motion a été déposée à la fin de la semaine dernière, suite à la décision de Maia Sandu dengager la responsabilité de son cabinet sur ladoption dun projet de modification de la Loi des parquets qui accorde des droits supplémentaires au premier ministre dans le processus de sélection des candidats aux fonctions de procureur général. La porte-parole de la cheffe de la diplomatie européenne, Federica Mogherini, a souligné que la relation de lUE avec la République de Moldova continuerait à reposer sur le respect de lEtat de droit et des normes démocratiques.



    Musique – Le chef dorchestre roumain Cristian Măcelaru a été désigné pour prendre la direction musicale de lOrchestre national de France. A partir du 1er septembre 2021, il succédera à Emmanuel Krivine, au pupitre de lune des plus prestigieuses formations symphoniques de France. Măcelaru, 39 ans, sest fait remarquer à léchelle internationale en 2012, lorsquil est devenu directeur musical de lOrchestre symphonique de Chicago, aux Etats-Unis. A présent, il occupe les fonctions de directeur musical et de chef dorchestre du Festival de musique contemporaine de Cabrillo, en Californie et celle de chef dorchestre principal de lOrchestre symphonique de la Radiodiffusion de Cologne, en Allemagne. Né à Timisoara, dans louest de la Roumanie, il sest établi aux Etats-Unis à lâge de 17 ans. Considéré comme un des grands chefs dorchestre du monde entier, Măcelaru dirige des orchestres prestigieux des Etats-Unis et dEurope.



    Météo – Dans le prochain intervalle de 24 heures, les températures continueront à se situer en dessus de la normale de saison. Les maxima de lair sétaleront entre 15° et 24°. Le ciel sera couvert sur la plupart du territoire, notamment dans lOuest, où il pleuvra.


  • Dirijorul Cristian Măcelaru revine la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio

    Dirijorul Cristian Măcelaru revine la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio

    Vineri 24 martie, ora 19:00, dirijorul Cristian Măcelaru, unul dintre cei mai reprezentativi dirijori români pe scenele muzicale din Statele Unite şi Europa, revine la Sala Radio, alături de Orchestra Naţională Radio, într-un concert care o avea ca protagonistă pe tânăra pianistă Alexandra Dariescu, inclusă de prestigioasa publicaţie International Piano Magazine între primii 30 de pianişti ai lumii cu vârsta sub 30 de ani. Concertul are o semnificaţie cu atât mai specială cu cât data de 24 martie coincide cu aniversarea a 20 de ani de activitate a postului Radio România Muzical, unicul post românesc de radio dedicat muzicii clasice.

    Cu un program 100% romantic, seara va debuta cu Concertul nr. 2 în do minor pentru pian şi orchestră, op. 18, de S. Rachmaninov, iar în partea a doua va prezenta Simfonia nr. 4 în mi bemol major – Romantica de A. Bruckner.

    Cu o activitate dirijorală în plină ascensiune, Cristian Măcelaru este unul din cei mai reprezentativi dirijori ai generaţiei sale. Şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra, iar în stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award pentru merite deosebite. Între evenimentele recente care l-au propulsat în atenţia publicului internaţional se numără colaborarea cu Orchestra Naţională Simfonică din Washington şi celebra violonistă Anne Sophie-Mutter.

    Absolventă a Royal Northern College of Music, a Guildhall School of Music and Drama, fiind numită Artist Asociat de Onoare al Royal Northern College of Music, Alexandra Dariescu colaborează în prezent cu orchestre prestigioase, ca London Philharmonic Orchestra, Tampere Philharmonic Orchestra şi Michael Francis, Orchestra Operei din Oslo, Royal Philharmonic şi Bournemouth Symphony Orchestra, lucrează sub îndrumarea lui Sir András Schiff, iar în trecut a studiat cu celebra pianistă Imogen Cooper.

    Radio România Muzical a început să emită în 24 martie 1997, în Bucureşti. În ultimii 20 de ani, s-a impus ca un reper al calităţii în peisajul media şi cultural, rămânând unicul post de radio românesc clasic, jazz & more. 24 ore pe zi, Radio România Muzical promovează marile valori ale creaţiei româneşti şi universale, în interpretări de marcă, româneşti şi străine. Radio România Muzical este unicul post de radio unde pot fi ascultate, de exemplu, creaţiile lui George Enescu, Paul Constantinescu, Mihail Jora sau înregistrări realizate de Radu Lupu, Dan Grigore, Dinu Lipatti, Ion Voicu, Sergiu Celibidache.

    Radio România Muzical este conectat la realităţile scenelor de concert internaţionale prin concertele pe care le preia, în direct sau înregistrat, prin reţeaua Uniunii Europene de Radio şi Televiziune – EBU. La Radio România Muzical pot fi ascultate în direct spectacole puse în scenă la Teatrul Metropolitan din New York, Scala din Milano sau Covent Garden din Londra, alături de concerte din marile festivaluri de la Salzburg, Lugano, Lucerna sau evenimente memorabile, aşa cum a fost, în ianuarie 2017, concertul de deschidere a complexului Elbphilharmonie de la Hamburg.

    Radio România Muzical pune la dispoziţia partenerilor săi din Uniunea Europeană de Radio evenimente care au loc în România, unele special organizate pentru stagiunile EBU, aşa cum a fost festivalul Bucureşti, oraş al muzicii din anul 2007.

    Radio România Muzical este un promotor al tinerilor muzicieni români de valoare. În 2013, la propunerea Radio România Muzical, violonistul Răzvan Stoica a participat şi a şi câştigat concursul New talent de la Bratislava, o rampă de lansare în viaţa internaţională de concert. Alţi tineri muzicieni propuşi de Radio România Muzical la concursul Concertino Praga au obţinut de-a lungul anilor importante premii. Printre aceştia: violonista Alexandra Bobeico – premiul I (2013), violoncelistul Cornelius Zirbo – premiul al II-lea (2016), violonista Mălina Ciobanu – menţiune (2016), pianistul Cadmiel Boţac – menţiune (2013).

    Radio România Muzical transmite în direct şi înregistrează cele mai importante evenimente muzicale româneşti: de la Festivalul internaţional George Enescu, la Stagiunea de marţi seara de la Ateneul Român, dedicată tinerilor muzicieni.

    Radio România Muzical este organizator al unor evenimente aparte în peisajul cultural românesc: de la Festivalul Dinu Lipatti din 1999, unde printre protagonişti a figurat celebra pianistă Elisabeth Leonskaja, la Zilele Lipatti din 2010 şi stagiunile de concerte organizate în 2014 şi 2015 la Muzeul Naţional Cotroceni.

    Din 2010, Radio România Muzical a organizat pentru prima dată proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică în spaţii neconvenţionale. Astăzi, Ascultă 5 minute de muzică clasică este unul dintre principalele proiecte culturale Radio România, desfăşurat pe două paliere: în şcoli şi în spaţii neconvenţionale (mall-uri, hipermarketuri, sedii de firme, librării, muzee, magazine de mobilă şi bricolaj).

    În 2013, Radio România Muzical a organizat prima ediţie a proiectului Votează discul de muzică clasică al anului. Interpreţii discurilor câştigătoare din ultimii 4 ani sunt: violoncelista Laura Buruiană şi pianistul Ferenc Vizi (2013), pianista Alina Azario (2014), pianista Raluca Ştirbăţ (2015), violonistul Alexandru Tomescu (2016).

    Radio România Muzical poate fi ascultat în prezent pe două frecvenţe: 104.8 FM (Bucureşti) şi 97.6 FM (frecvenţă regională), ca şi pe stream-ul live de pe site-ul www.romania-muzical.ro şi prin aplicaţiile IOS şi Android. Pe site-ul www.romania-muzical.ro sunt disponibile o arhivă audio extinsă de emisiuni, cronici, interviuri, ştiri, alte 7 stream-uri on demand.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio. Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.

    Cristian Măcelaru – Cu o activitate dirijorală în plină ascensiune, este unul din cei mai reprezentativi dirijori ai generaţiei sale. Şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra, în stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award pentru merite deosebite.

    A studiat la Universitatea Rice cu Larry Rachleff şi a obţinut diploma de masterat pentru dirijat. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la Carnegie Hall cu aceeaşi orchestră.

    Şi-a desăvârşit formarea artistică urmând programe de perfecţionare la Tanglewood Music Center, Aspen Music Festival, a studiat cu David Zinman, Murry Sidlin, Rafael Frühbeck de Burgos, Robert Spano, Oliver Knussen şi Stefan Asbury. A fost dirijor rezident la Shepherd School of Music de pe lângă Universitatea Rice şi dirijor asistent al lui Larry Rachleff în cadrul Departamentului de Operă. Cristian Măcelaru a fost invitat, să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez.

    Preocupat de formarea şi susţinerea tinerilor muzicieni, Cristian Măcelaru a pus bazele proiectului Crisalis Music. A colaborat de-a lungul anilor cu Orchestrele Simfonice din Houston, Baltimore, Los Angeles, Toronto, Seattle, Detroit, precum şi cu Royal Scottish National Orchestra, Orchestra Simfonică a oraşului Birmingham, Orchestra Simfonică Radio din Berlin, RTE Dublin, Orchestra Simfonică Radio din Frankfurt, Civic Orchestra din Chicago, Orchestra Filarmonicii din Rotterdam, Orchestra Simfonică Bournemouth, Residentie Orkest, Hallé Orchestra,Orchestra Métropolitain din Montréal. De asemenea, Cristian Măcelaru a debutat cu mult succes alături de Orchestra Simfonică din Gothenburg, Suedia. În prezent este dirijor rezident al Filarmonicii din Philadelphia.

    Opera este un alt gen care l-a fascinat mereu pe Cristian Măcelaru, astfel a debutat la Opera din Houston în Madama Butterfly de G. Puccini. Tot în seria spectacolelor de operă se înscrie şi premiera operei Turning Point de Colin Matthew alături de Orchestra Centrului Muzical Tanglewood.

    Dintre ultimele succese repurtate amintim concertele susţinute atât în Statele Unite ale Americii cât şi în Germania alături de Orchestra Naţională Daneză. Totodată, amintim o excepţională colaborare ce s-a realizat între dirijorul Cristian Măcelaru, Orchestra Naţională Simfonică din Washington şi celebra violonistă Anne Sophie-Mutter.

    Menţionăm şi concertele susţinute alături de celebra Orchestră a Filarmonicii din New York, concerte mult apreciate atât de publicul spectator cât şi de critica de specialitate.

    Datorită profesionalismului şi aprecierii de care se bucură, Cristian Măcelaru a fost numit director muzical şi dirijor al Festivalului Cabrillo.

    Alexandra Dariescu – Apreciată şi aplaudată pe unele din cele mai prestigioase podiumuri ale artei muzicale, este un artist complex, care reuşeşte să atingă şi să inspire inimile tuturor printr-un talent muzical fără egal.

    Stagiunea 2016-2017 o găseşte pe Alexandra Dariescu în mijlocul unor colaborări realizate cu importante orchestre precum: London Philharmonic Orchestra, Tampere Philharmonic Orchestra şi Michael Francis, Orchestra Operei din Oslo (dirijor Clemens Schuldt), Royal Philharmonic şi Bournemouth Symphony Orchestra. În stagiunea precedentă a debutat cu Orchestra Simfonică Stavanger şi John Storgårds şi a colaborat cu Orchestra Naţională Regală a Scoţiei. A întreprins un turneu cu Royal Philharmonic Orchestra, alături de Fabien Gabel şi Ben Gernon, de asemenea cu Orchestra Hallé şi dirijorul Jamie Phillips. Recitalurile susţinute la Wigmore Hall, Royal Albert Hall şi la Festivalul internaţional George Enescu alături de cvartetul Ad libitum au fost primite cu mult entuziasm de public.

    Alexandra Dariescu a realizat înregistrări dintre care amintim un compact disc ce include Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră de P. I. Ceaikovski, alături de RoyalPhilharmonic Orchestra şi o suită de concert într-un aranjament semnat de Mikhail Pletnev după Spărgătorul de nuci, pentru Signum Records. A înregistrat şi lucrarea Mesmerism pentru pian şi orchestră de Emily Howard alături de Orchestra Filarmonică Regală din Liverpool, înregistrare ce a apărut la NMC Records. Pentru casa de discuri Champs Hill Records a înregistrat Preludiile de D. Şostakovici şi K. Szymanowski.

    Este absolventă a Royal Northern College of Music, al Guildhall School of Music and Drama, fiind numită Artist Asociat de Onoare al Royal Northern College of Music. Cu o atenţie deosebită asupra formării şi evoluţiei sale profesionale, Alexandra Dariescu primeşte sfaturi şi îndrumări de la Sir András Schiff, de-a lungul timpului mai primind îndrumări şi de la Imogen Cooper. A fost răsplătită cu Premiul Verbier CUBS la Academia Festivalului Verbier din Elveţia, a mai primit în anul 2013 premiul Women of the Future în domeniul artelor şi culturi, iar în anul 2015 a fost distinsă cu Medalia Custodele Coroanei române.

    Alexandra Dariescu este inclusă de publicaţia International Piano Magazine între cei 30 de pianişti sub vârsta de 30 de ani destinaţi unei cariere spectaculare