Tag: critic literar

  • Nicolae Iorga, 150 de ani de la naștere

    Nicolae Iorga, 150 de ani de la naștere

    În perioada
    octombrie 2022 – ianuarie 2023, are loc la Complexul Muzeal Național Neamț din
    Piatra-Neamț o expoziție organizată de Muzeul Național de
    Istorie a României (MNIR) despre una dintre cele mai importante figuri
    culturale, istorice, academice și politice românești: Nicolae Iorga (1871-1940),
    150 de ani de la naștere. Istoric, critic literar, documentarist, poet,
    enciclopedist, memorialist, ministru, parlamentar, prim-ministru, profesor
    universitar și academician – o listă lungă de titluri, profesii și calități
    profesionale care nu face decât să ne arate o parte a personalității
    remarcabile a omului Nicolae Iorga.

    Despre Iorga, despre expoziție și ce se
    poate descoperi în ea, am stat de vorbă cu cercetătorul științific și curatorul
    expoziției, Cristina Paiușan-Nuică


    Trebuie să spun că expoziția este
    bazată pe Colecția Iorga-Pippidi. Și să-i mulțumesc domnului profesor
    universitar doctor Andrei Pippidi, nepot al lui Nicolae Iorga. Mama sa, doamna
    Liliana Iorga-Pippidi, a fost fiica lui Nicolae Iorga, care a donat Muzeului
    Național de Istorie a României o colecție absolut prețioasă, într-un act de
    generozitate care cumva continuă actele de generozitate făcute de bunicul, și
    apoi de către mama domnului profesor Pippidi. Închipuiți-vă că aveam
    certificatul original de naştere al lui Nicolae Iorga, că avem diplomele de
    școală, unde vedem ce note avea la școala primară, apoi la liceu, diploma de
    universitate, diploma de doctor la Leipzig. Avem fotografii de familie, avem
    fotografii cu Nicolae Iorga și cei 11 copii, 4 din prima căsătorie cu Maria
    Tasu şi 7 din căsătoria cu Catinca Iorga. Avem un superb portret al Catincăi
    Iorga făcut de Schweitzer-Cumpăna și restaurat aici în muzeu. A fost expus în
    expoziția de la București pentru prima oară și acum este la Piatra-Neamț.
    Aveam, îi spun eu așa, un fel de mini-istorie a Europei făcută din diplomele de
    Doctor Honoris Causa și din decorațiile pe care Nicolae Iorga le-a primit de-a
    lungul vremii. Pentru că puține sunt țările cu care el a avut relații și de
    unde nu a primit o recunoaștere. De exemplu, a primit o diplomă de membru
    corespondent al Academiei din Chile. Trecând practic Oceanul, Nicolae Iorga a
    făcut și un periplu în America și cred că e un subiect foarte interesant, care
    ar trebui aprofundat.



    Ce alte obiecte
    importante pot fi văzute în expoziție? Și ce conține vitrina dedicată chiar
    localității Piatra-Neamț din cadrul expoziției, conform curatoarei Cristina
    Paiușan?


    În expoziția de la Piatra-Neamț puteți
    vedea toate aceste lucruri. Puteți vedea câteva dintre obiectele personale ale
    lui Nicolae Iorga, obiecte care au fost donate Institutului de Istorie Nicolae
    Iorga și pe care le-am cuprins în această expoziție. De exemplu, penița cu
    care el a scris, ochelarii, o lupă, un penar de argint în care își ținea
    tocurile, scrisori personale, scrisori primite de la mari personalități. Și, pentru
    că Nicolae Iorga a avut o bună relație cu Piatra-Neamț, a vizitat de mai multe
    ori toată acea zonă, a vizitat mânăstiri, a vizitat orașul ca atare, împreună
    cu colega mea Mihaela Verzea, care este și director adjunct la muzeul din
    Piatra-Neamț, am făcut o mică vitrină legată de Iorga și Piatra-Neamț. Vitrină
    în care sunt două piese extrem de importante: sunt două scrisori, una primită
    de la Elena Cuza, chiar în anul 1909, anul în care Elena Cuza s-a stins. Ea s-a
    retras la Piatra-Neamț în ultimii ani de viață, și de ea a avut grijă doctorul
    Flor, cel care trimite cea de-a doua scrisoare, care însoțește practic
    scrisoarea Elenei Cuza. Elena Cuza îi mulțumește lui Nicolae Iorga în 1909
    pentru tot ce a făcut el pentru nația română și îi mulțumește și pentru
    păstrarea memoriei soțului ei, domnitorul Alexandru Ioan Cuza. E o scrisoare
    foarte interesantă. Alături de ea este o carte de vizită a preotului Constantin
    Matasă. Este cel care a protejat monumentele din Neamț și cel care a avut o
    strânsă relație cu Nicolae Iorga, care a fost președintele Comisiunii
    Monumentelor Istorice.


    În finalul
    interviului, Cristina Paiușan ne-a făcut o ultimă mărturisire de suflet despre
    expoziție


    Sper eu ca fiecare dintre cei care o
    vor vizita va găsi câte ceva nou despre Nicolae Iorga, despre omul Nicolae
    Iorga și relația sa cu copiii săi, pe care i-a iubit foarte mult. Câte ceva
    despre relația și marea dragoste pe care i-a purtat o soției. Iar una dintre cele
    mai frumoase scrisori de dragoste păstrate este dintre acelea pe care domnul
    profesor Pippidi le-a publicat în Scrisori către Catinca, unde omul Iorga,
    unde Nicu cel îndrăgostit, îi scria unei domnișoare destul de serioase și care
    nu știa sigur dacă își va lega viața de pe atunci celebrul Nicolae Iorga.
    Expoziția a fost la București și acum este la Piatra Neamț și sperăm să o
    itinerăm în întreaga țară, iar în fiecare loc să spunem ceva despre Nicolae
    Iorga și locul respectiv. Sperăm să readucă în atenția publicului un mare
    savant și un mare om. Să readucă în atenția publicului istoriografia românească
    și tot ce a însemnat Nicolae Iorga pentru istoriografia românească și pentru
    poporul român, pentru că Nicolae Iorga a fost printre fondatorii României
    întregite, iar rolul său cred eu că a rămas important și astăzi. Iar, atunci
    când vrei să găsești un subiect sau cauți o bibliografie, te duci la Iorga și
    zici ia să vedem ce a scris el acum mulți ani? și apoi începi să cauți ceea
    ce s-a mai scris de la Iorga și până astăzi despre subiectul respectiv.

  • Pavel Nedelcu din Italia

    Pavel Nedelcu din Italia

    Pavel Nedelcu, scriitor, traducător, critic literar şi analist web, stabilit de 12 ani în Italia, şi-a lansat primul său roman, «Încotro ne îndreptăm», distins cu premiul al II-lea la concursul Primul roman“ organizat de editura Litera.



  • Lansarea volumului „Chişinău: evocări interbelice”, ediție îngrijită de Diana Vrabie

    Lansarea volumului „Chişinău: evocări interbelice”, ediție îngrijită de Diana Vrabie

    Acolo unde simțirea românească a
    fost sugrumată, renăscând spectaculos în agitatul interbelic… Volumul Chişinău.
    Evocări interbelice
    – o
    antologie dedicată Chișinăului, ce transmite imaginea vie a ceea ce a fost
    orașul cândva, coordonat de criticul şi
    istoricul literar dr. Diana Vrabie, conferenţiar universitar la Universitatea
    de Stat Alecu Russo din Bălţi, a fost prezentat în luna ianuarie 2019 şi
    publicului din România.

    Interviu cu dr. Diana Vrabie, critic şi istoric literar, conferenţiar universitar la Universitatea de Stat Alecu Russo din Bălţi.


  • Femeia scriitoare în spaţiul public

    Femeia scriitoare în spaţiul public

    O dezbatere având ca temă Femeile în spaţiul public a avut loc
    săptămâna trecută, la librăria Humanitas Cişmigiu din capitală, eveniment
    organizat de PEN Club România. Invitaţi: Magda Carneci, preşedinte Pen Romania,
    scriitoarele, jurnalistele şi traducătoarele Svetlana Cârstean, Adina Diniţoiu,
    Ioana Bâldea Constantinescu şi scriitorul, traducătorul şi publicistul Bogdan
    Ghiu. Pornind de la dezbaterea propusă de PEN Club le-am invitat pe Svetlana Cârstean şi Adina Diniţoiu să
    vorbească despre condiţia şi posibilităţile scriitoarei în spaţiul public
    românesc. Svetlana Cârstean este autoarea volumelor de poezie Floarea de
    menghină (Editura Cartea Românească, 2008), câştigător al celor mai importante
    premii literare româneşti, şi Gravitaţie (Editura Trei, 2015), nominalizat la
    Premiile Radio România Cultural şi Observator Cultural. Critic literar,
    jurnalist cultural şi traducator din franceză, redactor la Observator cultural,
    Adina Diniţoiu colaborează la România literară, Dilema veche, Dilemateca, Radio
    Romania Cultural. Este autoarea cărţii Proza lui Mircea Nedelciu.
    Puterile literaturii în faţa politicului şi a morţii, Editura Tracus
    Arte, 2011. Le-am întrebat pe cele două invitate cum se raportează la condiţia
    lor de scriitoare în spaţiul public.

    Svetlana Cârstean: Eu am în minte un articol din Scottish Pen citit
    recent, care încă mă obsedează pentru că acolo am găsit date. Pe scurt,
    folosind date si citate, autoarea articolului ajunge la concluzia că acţiunile
    întreprinse de bărbat sunt reprezentative pentru omenire, în timp ce acţiunile
    femeii rămân reprezentative pentru femeie. Cu alte cuvinte, tot ce scriu
    bărbaţii este reprezentativ pentru întreaga omenire, în timp ce scriem noi,
    femeile, rămâne reprezentativ doar pentru femei. Autoarea articolului face
    referire şi la un caz concret: o scriitoare care a trimis 100 de emailuri către
    diverşi editori, cu acelaşi manuscris al ei. Cincizeci de mesaje au fost
    trimise în nume propriu şi 50 în numele unui bărbat. Ca autor femeie a primit
    şapte răspunsuri, pentru cea de-a doua situaţie, şaptesprezece răspunsuri. Vă
    las să consideraţi dacă este relevantă sau nu această situaţie.


    Adina Diniţoiu: În
    general, critica literară este o zonă de putere în spaţiul literaturii,
    criticii literari, prin discursul lor asupra literaturii, de validare sau
    invalidare a unui text, execută şi un act de putere culturală, stabilindu-şi un
    anume loc în ierarhia literară. Eu am debutat cu inocenţa omului care scrie
    despre literatură, face critică, fără să se gândească la identitatea sa de gen.
    Am încercat în acel moment să fac abstracţie de gen, mi s-a părut că aşa este
    firesc, este un prim pas spre o normalitate a discursului critic şi literar.
    Îmi doresc să ajungem să vorbim normal, ca femei şi bărbaţi, fără să fie
    necesar ca noi, femeile, să luptăm pentru o cauză, fără să ne simţim
    marginalizate într-un discurs public, fără a ne simţi marginalizate fie şi
    pentru că avem parte de un exces de corectitudine politică când suntem în
    vizorul public.


    Tot Adina Diniţoiu. Despre pierderea inocenţei după momentul
    debutului: După debut, mi-am dat seama că nu este atât de
    simplu. Şi am fost obligată să iau act de identitate de gen, mi-am dat seama că
    sunt femeie, nu numai critic literar, şi că acest lucru îmi crează nişte
    dificultăţi mai mari decât aş fi bănuit. Şi atunci n-am simţit neapărat o
    marginalizare, dar am devenit conştientă de faptul că sunt critic literar, dar
    în acelaşi timp am şi o identitate feminină şi că acest lucru complică
    lucrurile în spaţiul public al ideilor şi mai ales în România, care are un
    climat mai tradiţional. Citeam zilele trecute că în 2015, într-un index
    european al egalităţii de gen, România ocupa ultimul loc, este vorba de un
    studiu realizat la nivel euroepan. Şi concluziile erau că întreaga UE se află
    abia la jumătatea drumului în această luptă a afirmării de gen, a reprezentării
    publice echilibrate femei-bărbaţi. Astfel că în momentul de faţă e nevoie să
    lupt mai mult ca femeie pentru ca discursul meu să se facă auzit.


    Svetlana Cârstean: Eu cred că
    nici măcar nu este nevoie de marginalizare. Este suficientă etichetarea, pentru
    că este o manieră foarte subtilă – n-aş numi-o chiar perversă – de a evita
    marginalizarea pe faţă împotriva căreia e mult mai simplu să lupţi sau să o arăţi
    cu degetul. E vorba de etichetare şi despre nişte prejudecăţi, concepte cu care
    operăm, care provin de multe ori din zona criticii literare, care e zona
    puterii.


    Cum e la început de drum, discuţia rămâne
    deschisă. Vorba Mihaelei Ursa, în Divanul scriitoarei (editura Limes, 2010):
    Este important de văzut dacă, din punctul de vedere al
    proiecţiei de sine, scriitoarele din România se percep armonios sau antagonic
    şi mai ales dacă li se pare necesar să problematizeze relaţia dintre existenţa
    lor publică şi cea privată, dintre creaţia artistică şi viaţa domestică -
    relaţii, după cum se va vedea, cu nesfârşite complicaţii şi nuanţe.