Tag: croitorie

  • Antreprenoriatul social, între asistență socială și competitivitate

    Antreprenoriatul social, între asistență socială și competitivitate

    Lansate doar de
    câțiva ani în România, noțiunile de antreprenoriat social și economie socială
    au fost bine primite, mai ales că, parțial, se suprapuneau peste o activitate
    mai veche, cu care mulți români era familiariați: aceea desfășurată de micile
    cooperative meșteșugărești. Antreprenoriatul social introduce ideea de nevoie
    socială care poate fi satisfăcută printr-o activitate economică, dar care nu
    aduce profit în sensul clasic al cuvântului. Cu alte cuvinte, întreprinderea
    socială nu urmărește obținerea unui profit bănesc, ci mai degrabă a unui profit
    uman. De pildă, în România, funcționează deja mici ateliere sociale unde
    persoane defavorizate – foști oameni ai străzii, mame singure și șomere, foste
    victime ale traficului uman – sunt angajate și pregătite pentru practicarea
    unei meserii. Profesiile variază de la croitorie, brutărie, reparații de echipamente
    IT. Angajații primesc un salariu minim, dar viața lor începe să se redreseze și
    să se stabilizeze în bine. Acesta este câștigul imaterial, iar cel material
    este suficient pentru sustenabilitatea firmei. Așadar, din punctul de vedere al
    întrajutorării, activitatea întreprinderilor sociale și a asociațiilor
    non-guvernamentale, caritabile, se suprapun.

    De altfel, antreprenorii sociali
    au pornit, mai întâi, la drum ca administratori de ONG-uri cum este și cazul
    Ralucăi Chișu, coordonatoarea Asociației Kinetobebe. Suntem un ONG cu 40 de
    angajați, suntem un ONG care are o echipă de management și de coordonare. Iar,
    dacă vorbim de resursele noastre, ele vin într-adevăr din două direcții: avem
    resursa economică, adică oferim servicii
    în piață pe care le vindem și pentru care avem încasări și avem resursa socială
    care ne vine practic din donații și sponsorizări. Asta este ceea ce face
    Asociația Kinetobebe, pe care o coordonez. Noi avem trei centre de recuperare
    pediatrică care răspund nevoii speciale de recuperare medicală a copiilor. Avem
    150 de pacienți zilnic și o echipă de terapeuți angajați care lucrează zilnic.
    Asta înseamnă că zilnic trebuie să avem resurse financiare cu care să răspundă
    acestor cheltuieli. Resursa economică social, cea care vine din sponsorizări,
    astăzi este, mâine nu mai e. Cum nu putem să pierdem unitățile noastre care răspund nevoii sociale, atunci trebuie
    să compensăm cheltuielile din activitățile economice. Iar aceste activități economice
    nu au voie să facă profit sau, dacă facem profit, el trebuie reinvestit în
    activitatea socială


    Orice
    întreprindere socială trebuie să satisfacă… o nevoie socială, iar în cazul
    afacerii înființate de Raluca Chișu s-a pornit de la problemele medicale ale
    copiilor. Raluca Chișu. Faptul că 25% dintre copiii care se nasc au
    nevoie de recuperare este deja o ipoteză de lucru. Iar statul vine într-adevăr
    cu soluții la această recuperare, dar nu acoperă nevoia. Din tot ce înseamnă
    partea de recuperare motorie – asta însemne recuperare și fizică, și cognitivă
    nu doar logopedie – statul acoperă doar
    cinci la sută din ceea ce au nevoie copii. De exemplu, un copil cu un
    diagnostic neurologic are nevoie de 365 de zile de recuperare pe an, iar statul vine și oferă undeva la două ore a câte 10 zile


    Este firesc,
    consideră Raluca Chișu, ca întreprinderile sociale sau asociațiile
    non-guvernamentale se preia din sarcinile pe care statul nu are posibilitatea
    să le ducă la bun sfârșit. Condiția principală rămâne aceea ca nevoia socială
    să nu fie exploatată pentru realizarea de profit bănesc. O altă nevoie socială
    pare a fi susținerea tinerilor talentați de a fi remarcați în viața culturală.
    Acesta este, de fapt, scopul asociației coordonate de muziciana Doina Saliu,
    organizatoarea unor festivaluri muzicale și cursuri de măiestrie dedicate
    tinerilor, unde invitați sunt muzicieni consacrați. Doina Saliu. De finanțat, am creat un Festival online, alături de
    colegii mei. N-am avut altă soluție decât să pună o taxă sau donație ca să pot
    să-mi acopăr cheltuielile din toată această perioadă. Sigur că am o contabilă
    și că lucrez cu un informatician care îmi oferă servicii voluntare, dar asta nu
    poate dura la nesfârșit. Sigur că ofer aceste ieșiri scenice lunare unor
    artiști. Și ele deocamdată sunt voluntare, dar nu se poate repeta la infinit
    această situație. Mai nou asigur și contractele colegilor cu care colaborez că
    ei nu pot colabora la nesfârșit în mod voluntar. Este vorba de nume mari, de
    talie internațională


    Iată, așadar, un
    exemplu unde se combină activitatea caritabilă cu cea economică pentru
    impulsionarea carierei culturale a unor tineri care, poate, fără acest sprijin
    nu s-ar putea face remarcați. Pe lângă întrepătrunderea aceasta dintre domeniul
    filantropic și cel de afaceri – întrepătrundere care, uneori, duce la
    neclarități -, antreprenoriatul social presupune și interacțiunea cu
    autoritățile. Aceasta se face, mai ales, pentru promovarea unor politici
    publice benefice domeniului în care activează întreprinderea socială, după cum
    aflăm de la Raluca Chișu. Pentru că noi ne bazăm foarte mult ca
    ONG-uri sau fundații pe politici publice. Și de multe ori politicile publice de
    la noi ar trebui să plece. De pildă, doamna Saliu ar trebui să pună la punct o
    politică publică de promovare a tinerilor artiști. Noi batem la porțile
    ministerelor de ceva timp cu diferite politici publice și asta e partea de
    lobby


    Legea privind
    antreprenoriatul social a fost promulgată în România în 2016 și tot din jurul
    acelui an datează și statisticile referitoare la întreprinderile sociale.
    Astfel, la sfârșitul anului 2015, sectorul angaja peste 136.000 de persoane,
    incluzând cooperative, case de ajutor reciproc ale salariaților sau
    pensionarilor, societăți mutuale, asociații și fundații și alte organizații de
    economie socială recunoscute de lege. În plus, peste 3 milioane de cetățeni
    români erau înregistrați ca membri și beneficiari direcți ai acestor
    entități. Azi, se presupune că cifrele
    economiei sociale în România au crescut.