Tag: crucea de piatra

  • Crucile de piatră ale Bucureștiului

    Crucile de piatră ale Bucureștiului

    Crucile au fost o prezență constantă în spațiul de
    locuire umană a Bucureștiului. În timp, un număr de peste 50 de cruci au fost amplasate
    în diferite locuri, unele marcând evenimente militare sau sociale, altele
    delimitând o proprietate. Unele erau cruci cu rol de cenotaf ori de pomelnic, altele
    erau aduse din alte locuri și amplasate în lapidariile unor mănăstiri sau muzee
    precum Antim și Palatele brâncovenești de la Mogoșoaia. Cel mai vechi monument
    de acest tip este
    Crucea lui Leon Vodă, din lemn, principe
    al Munteniei între 1629 și 1632, pe care o ridica pentru a marca victoria sa
    împotriva lui Matei Basarab de pe 23 august 1631. Crucea s-a deteriorat și a
    fost refăcută din piatră de fiul său Radu Leon, între anii 1664-1665. O altă
    cruce din lemn și refăcută ulterior din piatră este crucea lui Papa
    Brâncoveanu, tatăl principelui muntean Constantin Brâncoveanu care a domnit
    între 1688 și 1714, ucis în 1655 în timpul răscoalei seimenilor și dorobanților.

    Cezar-Petre
    Buiumaci este muzeograf la Muzeul Municipiului București și coordonator al unui
    proiect dedicat crucilor de piatră din capitala României. L-am întrebat care
    este explicația pentru apariția crucilor ca monumente publice în București
    înainte de perioada modernă. Grelele năpaste abătute asupra oamenilor i-a făcut să ridice monumente cu
    dublă valență: să-i ferească de nenorociri și să amintească, în același timp,
    de necazul abătut asupra lor. Este cazul crucii din piatră ridicată de serdarul
    Matei Mogoș pe moșia sa, la începutul secolului al XVIII-lea, cu speranța
    încheierii pandemiei de ciumă ce bântuia orașul. Crucea a devenit atât de
    importantă în mentalul comunității încât mitropolitul Grigore al II-lea a
    ridicat o biserică în jurul crucii. Poziționată în altarul bisericii Oborul
    Vechi, crucea menită să spună oamenilor despre ciumă și foamete este greu de
    văzut astăzi, devenind în prezent obiect de cult. Regăsim acest tip de memorare
    al unei epidemii la Viena, unde împăratul a ridicat la finele secolului al
    XVII-lea o coloană dedicată milei divine la terminarea epidemiei de ciumă. La Arad,
    la mijlocul secolului al XVIII-lea, a fost ridicată coloana ciumei ce avea ca
    principală reprezentare Sfânta Treime. Monumente similare au fost și în alte
    orașe din Banat, Ungaria sau Germania ridicate în urma promisiunii făcute în
    cazul stârpirii molimei.


    Forța
    pe care o aveau crucile publice asupra modului de viață și mentalului colectiv
    bucureștean era impresionantă. Cezar-Petre Buiumaci a rezumat povestea uneia
    dintre ele. Una dintre
    crucile cu o importanță deosebită în istoria Bucureștilor este crucea lui
    Neofit, o cruce pe cât de vizibilă, pe atât de necunoscută. Ea a fost ridicată de
    mitropolitul Ungrovlahiei Neofit Cretanul cu rolul de a fi piatră de hotar.
    Mitropolitul a fost determinat în gestul său de desele încălcări ale
    terenurilor și viilor mitropoliei ale stareților greci de la mănăstirea Mihai
    Vodă. În urma cercetării de pe teren, mitropolitul a decis că pe locul unde se
    găsea puțul Calicilor din str. Cazărmii să fie așezată crucea. Dar ancheta pe
    care a făcut-o n-a decurs după cum și-a imaginat acesta pentru că egumenii de
    la Mihai Vodă i-au convins pe mahalagii să păstreze tăcerea asupra vechilor
    hotare ale pământurilor mitropoliei. Văzând că nu primește nici o informație
    care să-l ajute în demersul său, Neofit s-a văzut nevoit să lanseze un blestem
    asupra mahalagiilor în vederea aflării adevărului. Marele blestem și Groaznica
    afurisanie au fost citite în bisericile Albă-Postăvari, Arhimandritului,
    Gorganului și Golescu în primele trei duminici din Postul Mare și îi avea ca
    adresanți pe cei care știau despre reperele terenurilor puse în discuție, dar
    nu doreau să vorbească. Această acțiune a avut succes pentru că la sosirea
    comisiei însărcinate a face lumină în acest caz, mahalagii au identificat
    reperele.


    În centrul orașului, în
    Piața Universității, se află cele mai recente cruci publice din București.
    Lângă troițele care comemorează Revoluția din decembrie 1989 se află și Crucea
    Basarabiei. Cezar-Petre Buiumaci a spus pe scurt și povestea întregului
    ansamblu din acest spațiu. Crucea
    Basarabiei este o cruce din lemn adusă de la Chișinău de către un grup de
    studenți din Republica Moldova în Marşul Unirii și amplasată pe 27 martie 1992,
    de ziua Unirii Basarabiei cu România. Crucea din lemn este simbolul unității
    neamului și este practic prima cruce din ansamblul actual așezată în acest
    spațiu pe locul unor troițe ridicate în decembrie 1989. Aici au mai fost
    amplasate alte opt cruci din piatră aduse din Alexeni, județul Ialomița, și
    care împreună alcătuiesc Ansamblul Eroilor Revoluției din Decembrie 1989 și
    care, din acel an, a devenit principalul loc de comemorare a martirilor
    Revoluției din 1989. Este un exemplu de schimbare de semnificație a unui
    monument, din piatră de hotar în monument de for public cu însemnătate în
    istoria recentă.


    Crucile
    de piatră ale Bucureștiului, cu mesaje puternice și expresive artistic, sunt
    părți constitutive ale peisajului urban de azi. Chiar dacă bucureșteanul se
    poate obișnui cu prezența lor, ele își păstreză intactă încărcătura simbolică.