Tag: cruci

  • Mesaje în piatră

    Mesaje în piatră

    Din cele mai vechi urme pe care le avem de la
    omul trecutului se vede cum el a simțit nevoia să lase generațiilor viitoare
    semne ale trecerii sale prin lume. Până la descoperirea scrierii, omul și-a
    expus gândurile prin desene rupestre și obiecte împodobite ori pictate. După
    apariția scrierii, mesajele și gândurile către posteritate au devenit mai
    elaborate și ele ne lasă să știm mai multe despre percepțiile din trecut. Iar
    mesajele săpate în piatră au fost printre cele mai perene care au ajuns până la
    noi.

    Când vorbim despre mesaje lăsate în piatră ne gândim mai ales la perioada
    antică, la templele, statuile, mormintele sale impunătoare. Însă și în
    perioadele temporale mai apropiate de noi textele săpate în piatră nu sunt
    puține și nu sunt mai puțin importante.


    În societatea românească a secolului al
    19-lea, mesajele scrise în piatră au o forță impresionantă, mai ales cele
    lăsate pe cruci. În Bucureștiul din urmă cu două veacuri, piatra a imortalizat
    ceea ce bucureștenii de atunci credeau că merită să rămână.

    Cezar Buiumaci este
    muzeograf la Muzeul Municipiului București și vânător al crucilor de piatră ale
    orașului și al mesajelor scrise pe ele.

    În cercetarea de față am găsit două cruci care își pierduseră urma. Este
    crucea lui Ioan Pometcovici, o cruce de fântână din zona Ferentarilor, care
    astăzi se află în cimitirul Bellu la mormântul generalului Gheorghe Brătianu. A
    fost o cruce de fântână care și-a schimbat destinația și a devenit o cruce
    funerară. Acesta este modelul, o matrice, care se întâmplă cu toate crucile din
    București.


    Cealaltă cruce este crucea lui Miloradovici, este o altă cruce care
    amintește de o victorie a trupelor ruse asupra turcilor. Generalul Miloradovici
    a fost cel care a reușit să ocolească desfășurarea luptei în București și fost
    denumit astfel salvatorul Bucureștilor. S-a ridicat o cruce care să amintească
    aceasta, era o cruce care se afla pe Dealul Mitropoliei, aproape de
    cloptoniță.


    Mesajele cele mai puternice săpate
    în piatra Bucureștiului din secolul al 19-lea sunt cele de pe cruci. Aceasta
    este unul dintre cele mai vechi simboluri universale care apare înaintea
    creștinismului, dar căruia creștinismul i-a dat valoarea centrală. Cele patru
    brațe ale sale semnifică marile axe ale lumii universale și coordonatele fizice
    pe baza cărora omul își construiește lumea sa materială. Crucea era astfel
    fundament pe care se putea desena și scrie, concis, mesajele pentru eternitate.

    De exemplu, pe crucea lui Tănase Cismarul, aflată astăzi în cartierul Ferentari
    din sud-vestul Bucureștiului, se poate vedea scena biblică a Bunei Vestiri.
    Maica Domnului se află în dreapta, în profil, stă îngenuncheată, iar
    arhanghelul Gavril stă în picioare în stânga. Deasupra Fecioarei este figurat
    un mănunchi de raze care semnifica prezența Sfântului Duh. Inscripția este în
    limba română cu alfabet chirilic, alfabetul care se folosea în anul 1829, anul
    în care au fost construite crucea și puțul cu apă: Cu mila și ajutorul celui în
    Treime slăvit Dumnezeu, s-au ridicat aceasta Sfântă cruce în slava Bunei
    Vestiri a Prea Curatei Maici și s-au făcut acest puț.


    Un aspect important al
    mesajelor săpate în piatră nu este doar partea abstractă a vieții, ci și partea
    materială cum ar fi, în acest caz, o fântână.

    Cezar Buiumaci întărește legătura
    dintre spirit și materie din mesajele pe care le-a studiat pe crucile de piatră
    ale Bucureștiului, una dintre ele fiind cea de pe strada Puțul cu Tei din
    actualul cartier Berceni.

    Crucea
    din cartierul Bellu era așezată, ca timp, de diferiți autori, ba în vremea
    pandurilor din 1821, ba în vremea pașpotiștilor. Adevărul este la mijloc, ea a
    fost comandată în 1831. Este o cruce de fântână, trasă pe un teren viran, de pe
    strada Puțul cu Tei, aflată la câțiva metri depărtare. Era obișnuința ca atunci
    când se săpa o fântână să se sădească un pom și să se ridice o cruce. Era un
    lucru de mare omenie să se ofere apă călătorului însetat pe vremea când nu
    existau rețelele de alimentare cu apă. În același timp, fântânile aveau funcția
    economică de adăpare a animalelor sau de irigații. Acolo unde este această
    cruce începeau viile din Dealul Viilor. Această poveste se derula astfel:
    călătorul sosea, își potolea setea și stătea la umbră. Așa ajungea să citească
    pomelnicul pe care cei care ridicaseră crucea îl scriseseră. Ei își făceau
    astfel pomana din timpul vieții.


    Mesajele lăsate în crucile de piatră
    nu sunt numai de mulțumire, ele sunt și de triumf, așa cum este cel de pe
    crucea principelui Munteniei Leon vodă din anul 1631, care își marca victoria
    asupra dușmanului. Mai există și mesaje care plâng pe cineva drag pierdut, așa
    cum este cel de pe crucea marelui boier Papa Brâncoveanu, ucis în anul 1655 în
    timpul unei răscoale. Și exemplele continuă, diversitatea lor putând fi privită
    ca o cronică în piatră a istoriei bucureștene.