Tag: curent electric

  • Programul „Sprijin pentru România”

    Programul „Sprijin pentru România”

    Facturile
    uriașe la curent electric și gaze naturale atât pentru consumatorii casnici,
    cât și pentru cei economici din România au generat, în ultimele luni, creșteri
    semnificative de prețuri, aproape
    de la o zi la alta, la toate produsele alimentare sau nealimentare și la
    servicii. S-au reflectat, în termeni statistico-financiari, într-o
    inflație-record ce nici măcar nu a atins, încă, apogeul! Dată fiind această
    situație, extrem de dificilă în special pentru românii fără prea multă dare de
    mână, coaliția PSD-PNL-UDMR la Putere a convenit asupra unor soluții care să
    vină în sprijinul tocmai al persoanelor celor mai vulnerabile – aproape 12
    milioane. Pachetul de măsuri Sprijin pentru România este în valoare
    de aproximativ 17,3 miliarde de lei (circa 3,5 miliarde de euro), din care 9
    miliarde de lei din fonduri europene, iar restul de la bugetul de stat.


    Liderul
    PSD, Marcel Ciolacu: ʺAcest plan se concentrează pe combaterea
    creşterii preţurilor, pe susţinerea fermierilor români şi pe creşterea
    capacităţii de procesare în industria alimentară. Valoarea adăugată trebuie să
    rămână, în sfârşit, în România. Locurile de muncă trebuie să fie, aici, în
    România. De asemenea, susţinerea firmelor româneşti a fost prioritară. Practic,
    prin acest plan de sprijin, mai mult de jumătate din populaţia României va
    beneficia de o formă de protecţie în faţa scumpirilor. O altă măsură care vine
    în sprijinul salariaţilor, atât al celor din mediul privat, cât şi public, se
    referă la zero taxe pentru creşterea voluntară a salariulului minim cu 200 de
    lei. Cu alte cuvinte, banii vor merge în buzunarul angajatului, fără ca
    angajatorul să plătească vreun ban la stat.ʺ


    Președintele PNL și premier,
    Nicolae Ciucă, a precizat că persoanele cu venituri reduse și elevii cu burse
    sociale vor primi vouchere: ʺUn miliard de euro – 50% fonduri
    europene, 50% fonduri de la bugetul de stat – va consta în vouchere pentru
    alimente de bază în valoare de 50 de euro la fiecare două luni pentru familii
    cu cel puţin doi copii sau monoparentale cu venit mai mic de 600 de lei pe
    lună, pensionari cu venit mai mic de 1.500 de lei pe lună, persoanele cu venit
    minim garantat, persoanele cu dizabilităţi, vouchere pentru elevii care primesc
    bursele sociale, 30 de euro pentru fiecare lună în care sunt organizate cursuri
    şcolare, pentru cumpărarea de alimente, rechizite şi haine. Valoarea tichetelor
    de masă creşte cu 50%, de la 20,17 de lei la 30 de lei. De asemenea, dublăm
    norma de hrană pentru pacienţii din spitale şi vârstnicii instituţionalizaţi de
    la 11 lei pe zi la 22 de lei pe zi.ʺ


    România are nevoie de un stat puternic
    pentru a interveni de câte ori este nevoie, deoarece criza economică se va
    adânci în lunile următoare – a
    conchis șeful UDMR, Kelemen Hunor. Măsurile din pachetul Sprijin pentru
    România vor fi puse în practică o parte de la 1 mai şi o parte de la 1
    iunie.




  • Non-conformism în sprijinul celor nevoiaşi

    Non-conformism în sprijinul celor nevoiaşi

    Donaţii pentru tratamentul medical al unui copil
    bolnav de cancer, strângere de fonduri pentru dotarea unor şcoli cu cărţi şi
    calculatoare sau a unor spitale cu aparatură de ultimă generaţie… În ultimii
    ani, au loc din ce în ce mai multe campanii asemănătoare de întrajutorare,
    organizate nu de instituţii sau de autorităţi publice, ci de persoane
    particulare. Oameni tineri, dornici de o schimbare în bine şi prea nerăbdători
    ca să aştepte intervenţia statului, fac voluntariat în cadrul unor fundaţii
    caritabile, multe înfiinţate chiar de ei. Aceste asociaţii poartă, evident,
    emblema personalităţii celor care le fondează. De pildă, Beard Brothers din
    Cluj a pornit de la o gaşcă de nouă prieteni, motociclişti bărboşi şi tatuaţi,
    care au făcut din imaginea lor atipică un brand. Cornel Hoza, unul dintre
    bărboşi, ne spune ce au reuşit să facă folosindu-se de această imagine:
    Ne-am înfiinţat în 2013, în luna noiembrie. Avem planuri mari, vrem să fim
    cât mai implicaţi în societate şi să ajutăm cât mai multă lume. Până în
    momentul de faţă am organizat şapte campanii mari, plus alte evenimente şi campanii-satelit.
    Ne implicăm în orice tip de acţiune caritabilă, nu acţionăm conform unui
    pattern. Dacă simţim că trebuie să ne implicăm în ceva, o s-o facem. Până acum
    am strâns bănuţi pentru un băieţel cu cancer, am făcut rost de un microbuz
    pentru o grădiniţă specială.


    Alte campanii ale celor de la Beard Brothers au
    presupus ecologizarea zonelor de petrecere şi
    colectarea deşeurilor, dar şi strângerea de donaţii pentru câteva familii
    nevoiaşe.L-am mai
    întrebat pe Cornel Hoza în ce măsură non-conformismul lor le-a asigurat succesul campaniilor? A contat? Cu siguranţă. Mai ales când vezi un bărbos masiv şi
    tatuat vânzând prăjiturele în parcul mare din Cluj-Napoca… Are impact. În
    plus, am avut şi campanii când ne-am ras în cap în centrul oraşului ca să
    strângem fonduri. Noi încercăm să facem lucrurile astea într-o manieră
    diferită. Totul a început de la o gaşcă de 9 prieteni, dar acum, după ce ne-am
    dezvoltat, au intrat în asociaţie tot felul de oameni, provenind din diverse
    profesii şi cu tot felul de preocupări. Dar toţi avem o dorinţă comună de a
    face ceva pentru alţii. Noi nu avem nici un beneficiu din această asociaţie,
    acţionăm exclusiv pe bază de voluntariat.


    Bărbile, tatuajele, motocicletele,
    dar, mai ales, spiritul lor empatic, le-a adus celor de la Beard Brothers un
    număr din ce în ce mai mare de membri. Acum în asociaţie sunt 29 de bărboşi
    cărora li s-au alăturat şi 30 de fete în divizia de sisterhood.


    Interesul pentru
    ecologie şi călătorii i-a făcut şi pe membrii asociaţiei Free Mioriţa să-şi
    combine pasiunile cu dorinţa de a face bine într-un mod non-conformist. Despre
    începuturile asociaţiei, care datează din 2012. Iulian
    Angheluţă: Am început cu acţiuni de ecologizare a plajelor, cu acţiuni de strângere de
    îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru persoanele mai puţin norocoase. Acţiunea noastră mai bine cunoscută a
    fost călătoria până în Mongolia, realizată cu o Dacie, tot în vara lui 2012. Am
    mers cu o Dacie în cadrul unui raliu umanitar. Provocarea a fost să ajungem cu
    maşina până acolo, apoi am donat-o unei organizaţii non-guvernamentale
    mongoleze care a vândut-o la o licitaţie laolaltă cu celelalte maşini
    participante la raliu. Proiectul presupunea digitalizarea Mongoliei unde
    majoritatea populaţiei e nomadă. Ideea era să le ofere copiilor nomazi câte o
    tabletă sau un suport digital pentru ca în felul acesta ei să urmeze o formă de
    educaţie în ciuda nomadismului.


    La întoarcerea din
    Mongolia, unde maşina Dacia botezată Mioriţa a fost donată, Iulian Angheluţă
    şi ceilalţi voluntari din cadrul asociaţiei au început să aducă lumină în
    satele româneşti neelectrificate. Lipsa luminii electrice afectează mult mai
    multe familii decât ne-am aştepta. Iulian Angheluţă: Potrivit
    datelor de la recensământul din 2011, sunt 284.000 de locuinţe fără curent
    electric în România. E cifra oficială. Poate o parte din aceste case nu sunt
    locuite, poate locuite nu sunt decât 100.000, dar oricum mai important e
    numărul oamenilor care locuiesc acolo. Sunt oameni săraci, iar într-o
    gospodărie pot trăi şi 5, şi 10 suflete care trăiesc fără
    electricitate.


    Începută cu satul Ursici din judeţul Hunedoara,
    campania de iluminare a celor de la Free Mioriţa a continuat cu alte sate din
    judeţele Suceava, Maramureş, Caraş-Severin şi Braşov. Acolo, voluntarii au adus
    panouri solare cumpărate cu donaţii de la sponsori şi persoane private şi
    transportate, cum s-a putut, în funcţie de condiţiile meteo şi nu numai: duse
    cu sania în timpul iernii, puse în căruţe trase de cai ca să ajungă în satele
    izolate, de munte. Astfel, încet-încet, mai multe şcoli din aceste localităţi
    izolate şi neelectrificate au primit lumină electrică odată cu instalarea
    acestor panouri fotovoltaice. Iulian Angheluţă: Continuăm în
    felul acesta linia ecologică prin care am iniţiat asociaţia. Costurile sunt
    mult mai mici, nu am defrişat nimic şi nu am întins nici un fir… Soarele e
    încă gratis… Echipamentele au nişte costuri, dar ele sunt în regulă. Până în
    primăvara acestui an, am iluminat patru şcoli despre care Ministerul Educaţiei
    habar n-avea că nu erau iluminate electric. Am continuat şi acţiunea de
    cercetare pe teren ca să vedem câte comunităţi şi câţi oameni sunt privaţi de
    electricitate. Avem de convins sponsori, dar mai grea e lupta cu
    autorităţile. Statul are nişte angajamente semnate cu UE, în plus există şi un
    angajament moral faţă de cetăţeni. După estimările mele sunt zeci de mii de
    oameni care trăiesc în întuneric, folosindu-se doar de lumânare, lampă cu gaz
    sau opaiţ. Sunt mii de familii care nu au acces la informaţie, neavând
    electricitate. Copiii lor n-au acces la o educaţie de calitate. Apar probleme
    de sănătate, căci ei îşi fac lecţiile la lampa cu gaz sau la lumânare. Vederea
    e afectată şi problemele sunt mari.


    Problemele sunt oricum mari, căci
    familiile care trăiesc în satele neelectrificate sunt sărace, iar sărăcia nu
    le-ar permite nici branşamentul la reţeaua electrică deja existentă, nici plata
    lunară a facturilor. Cât despre Iulian Angheluţă şi voluntarii de la Free
    Mioriţa, aceştia nu aşteaptă nimic în schimb. Doar speră să aibă suficientă
    energie pentru a face bine în continuare.