Tag: cursuri atractive

  • Ce meserii preferă liceenii din România?

    Ce meserii preferă liceenii din România?

    Elevii din România știu să se
    conecteze la lumea în care trăiesc, fiind constienţi că revoluţia digitală va
    schimba fața lumii şi că, în următoarele decenii, datorită noilor tehnologii şi
    evoluţii ale economiei, vor apărea noi meserii pentru care ar trebui
    să se pregătească. Potrivit unui sondaj de opinie realizat de INACO -
    Iniţiativa pentru Competitivitate,în cadrul proiectului Ghidul
    Meseriilor Viitorului
    , majoritatea elevilor doresc să lucreze în
    domeniul calculatoarelor, după cum ne spune Andreea Paul, preşedintele Asociaţiei
    INACO
    : Doi din trei elevi consideră că noile
    meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, al inteligenței
    artificiale, al calculatoarelor și imprimării 3D. La asta visează tinerii
    români. Sigur că acel Ghid la Meseriilor Viitorului i-a stimulat, le-a deschis
    voi ferestre de oportunitate, i-a ajutat să înţeleagă implicaţiile asupra pieţei
    muncii, ale tehnologiilor noi 4.0. I-a ajutat să înţeleagă că ele se aplică în absolut toate domeniile, de la
    artă până la medicină. Elevii au înțeles că viața le va fi mai ușoară, că vom
    munci mai inteligent, mai creativ, că au nevoie de noi abilităţi în piaţa
    muncii din viitor. Ceea ce cred că o să va surprindă la acest sondaj, pe lângă
    domeniul IT şi al medicinei, care par a fi foarte atractive pentru elevi, o să
    vă surprindă rezultatele ce ţin de apetitul tinerilor pentru a se angaja în
    armată şi poliţie. Aici procentele sunt de două ori mai mari decât în cazul
    educaţiei. Au apărut în acest sondaj şi meserii exotice, cum ar fi pilot de
    drone sau miner spaţial. Cred că asta este o inspiraţie emanată din Ghidul
    Meseriilor Viitorului, dar cert este că ei ne dau semnalul foarte clar că
    educația de astăzi este ruptă total de piața muncii din viitor.


    Specialiştii din cadrul Asociaţiei INACO consideră că România este total nepregătită
    pentru acest viitor, la capitolul edicaţie. Dar, prin proiectul Ghidul
    Meseriilor Viitorului, lansat în toamna anului trecut, comunitatea de
    profesionişti INACO vrea să arate tinerilor cum se va schimba lumea în
    următorii ani, în ce domenii vor aparea meserii noi, dar si cele mai bune
    previziuni despre economia şi piaţa locurilor de muncă. Deja câteva unităţi
    şcolare din ţară au fost dotate cu tehnologie modernă, iar proiectul continuă,
    după cum ne spune Andreea Paul: Suntem în discuții
    avansate cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti pentru a crea
    primele laboratoare inteligente 4.0 în Bucuresti. Ne gândim să facem
    asta, în acest an, la 18 unităţi școlare și chiar în Constanța și
    Călărași. Un laborator SMART LAB 4.0 trebuie să conțină 6 imprimante
    3D, un scanner 3D, doi roboți educaționali multifuncționali, echipamente
    externe de realitate virtuală, software aferente, materialele consumabile
    necesare primului an de funcţionare şi mentenanţa asigurată pentru primul
    an de funcţionare. Dar, esențial este şi trainingul cadrelor didactice,
    și avem în vedere cam trei profesori pentru fiecare unitate de învățământ
    implicată în acest program. Al doilea pas, pe care de data asta îl cerem
    Ministerului Educației, este să se creeze în regim de urgență Grupul de
    lucru pentru educația viitorului. Astfel încât, în anul următor, să putem
    discuta despre un program național de utilare a școlilor cu aceste
    tehnologii noi. Laboratoarele inteligente 4.0 sunt la fel de importante astăzi
    ca şi laboratoarele de fizică, de chimie, de informatică, de geografie, de
    biologie cu care ne-am obişnuit în şcoala românească.


    Şi Marian Staş, expert în educaţie, consideră că sistemul de învăţământ
    din România trebuie schimbat pentru a
    crea o şcoală mai atractivă, în care elevul să fie determinat să
    înveţe şi pasionat de ceea ce face: Scoala funcționează cu piedica pusă, cu frâna trasă,
    puternic inadecvată nevoile reale ale societății și ale fiecărui copil în
    parte. Aici mă refer la două dimensiuni distincte: la învățământul superior și
    la învățământul preuniversitar. Poate că învăţământul superior e un pic mai
    focalizat, deşi şi acolo am unele rezerve, dar, cu siguranţă, învăţământul
    preuniversitar nu are nimic de a face cu ceea ce înseamnă nevoile reale ale copiilor de dezvoltare. Este de
    fapt un învaţământ proiectat sindicalist, încremenit în paradigma lui
    anterioară comunistă, fără nici un fel de relație cu ceea ce înseamnă
    nevoia reală, autentică a societății și a tinerilor pentru viitor. In momentul
    de faţă, şcoala preuniversitară e proiectată să aibe profesorii norme şi salarii,
    nu să le fie bine copiilor. De aici nebunia asta cu 15 -16 -18 discipline pe
    semestru, de aici nebunia cu meditaţii pe bani cu copii de la clase la care
    predăm, de aici nebunia cu evaluare naţională de clasa a VIII-a, care, de fapt,
    este o formă fără fond, pentru că subiectele sunt trivial de simple şi atunci
    nu ierarhizează corect s.a.m.d.



    In România doar 3 la sută dintre elevi
    sunt olimpici, 42% dintre elevi nu înţeleg ceea ce citesc, iar rata abandonului
    şcolar este în continuare printre cele mai ridicate din Uniunea
    Europeană. Deocamdată, noul ministru al Educaţiei, reales a
    4-a oară în aceasta funcţie, vrea să continue reforma cu o nouă Lege a
    Educaţiei. Se vorbeste, printre altele, despre renunţarea
    la manualul unic, trecerea la un bacalaureat diferenţiat sau la examen de treaptă.