Tag: Curtea de Conturi Europeană

  • Raport al Curţii de Conturi Europene privind fondurile pentru redresarea UE după pandemie

    Raport al Curţii de Conturi Europene privind fondurile pentru redresarea UE după pandemie

    Doar o treime din fondurile planificate pentru redresarea UE după pandemia de COVID-19 au ajuns la statele membre până la finele anului 2023 şi există riscul ca absorbţia lor să încetinească şi mai mult, iar proiectele să nu fie finalizate conform planificării, arată un raport recent al Curții de Conturi Europene (ECA).

    Instituit în 2021, Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă (MRR), un instrument în valoare de 724 de miliarde de euro, finanţează reforme şi investiţii din ţările din UE. El se axează pe şase domenii prioritare, inclusiv tranziţia verde şi transformarea digitală. Ţările pot primi banii pe baza progreselor pe care le fac.

    Purtătorul de cuvânt al CE, Francesca Dalboni, a oferit mai multe amănunte:Colaborăm foarte strâns cu statele membre pentru a sprijini absorbția în timp util și eficientă a fondurilor privind Mecanismul de Redresare și Reziliență, pentru a ne asigura că fondurile ajung la cetățeni și firme cât mai repede posibil. Și salutăm faptul că Curtea de Conturi Europeană recunoaște importanța pe care o joacă Comisia în acest sens. Regulamentul în ceea ce privește Mecanismul de Redresare și Reziliență prevede că plățile către statele membre trebuie să fie efectuate de Comisie până la 31 decembrie 2026, iar etapele și obiectivele finale trebuie implementate până în 31 august 2026.”

    Auditorii au descoperit că, în primii trei ani ai MRR au existat întârzieri în ceea ce privește plata fondurilor şi în implementarea proiectelor. Ritmul în care Comisia Europeană efectuează plăţile accelerează. Totuşi, este posibil ca statele membre să nu fie în măsură să utilizeze sau să absoarbă fondurile în timp util, să nu reuşească să îşi finalizeze măsurile planificate înainte de 2026, termenul la care MRR expiră, şi, astfel, să nu obţină beneficiile economice şi sociale preconizate.

    Totodată, auditorii se arată critici faţă de ritmul în care s-a utilizat cea mai mare parte a fondurilor până acum. Până la sfârşitul anului 2023, doar 213 miliarde de euro fuseseră transferaţi de Comisie în bugetele naţionale, fără ca aceşti bani să fi ajuns neapărat la destinatarii finali, cum ar fi firmele private, cele publice, din domeniul energiei sau şcoli.

    Aproape jumătate din fondurile din MRR plătite celor 15 state membre care au furnizat informaţiile necesare nu ajunseseră încă la destinatarii finali. Potrivit raportului ECA, aproape toate ţările au avut întârzieri în depunerea cererilor de plată către Comisie. Motivele sunt diverse: inflaţia sau deficitele de aprovizionare, incertitudinile privind normele legate de mediu şi capacitatea administrativă insuficientă. Conform situaţiei de la sfârşitul anului 2023, ele depuseseră 70% din cererile planificate, pentru o sumă cu circa 16% mai mică decât se preconizase; din diferite motive, 7 ţări nu primiseră deloc fonduri pentru îndeplinirea satisfăcătoare a jaloanelor şi a ţintelor.

    Comisia şi statele membre au luat unele măsuri, în special în 2023, pentru a înlesni absorbţia, dar este prea devreme deocamdată să se evalueze impactul lor. În acest context, există riscul ca nu toate măsurile planificate să fie finalizate la timp. ECA verifică dacă bugetul UE a fost executat în mod corect și dacă fondurile au fost colectate și cheltuite cu respectarea legislației și a principiilor bunei gestiuni financiare. În condițiile în care Europa se confruntă cu provocări din ce în ce mai redutabile și cu o presiune crescută asupra finanțelor sale publice, rolul ECA devine din ce în ce mai important.

  • Necesitatea armonizării controalelor vamale în toate statele UE

    Necesitatea armonizării controalelor vamale în toate statele UE

    Ultimul raport publicat de Curtea de Conturi Europeană arată că nu sunt încă suficient de armonizate controalele vamale între statele membre pentru a proteja în mod corespunzător interesele financiare ale Uniunii. Deși, recent, s-au făcut pași în direcția cea bună, normele UE nu sunt suficient de bine concepute pentru a se garanta că statele membre selectează într-un mod uniform importurile în vederea efectuării de controale. De fapt, statele membre aplică normele în moduri foarte diferite, lucru care poate da operatorilor posibilitatea de a alege puncte de intrare în UE în care au loc mai puține controale. De asemenea, Curtea avertizează că unele state membre nu efectuează pentru toate declarațiile analiza riscurilor prevăzută în norme, precum și că este posibil ca importurile care prezintă un risc mai ridicat să nu beneficieze de o prioritizare adecvată în vederea controlului.

    Codul vamal al Uniunii impune Comisiei să ia măsurile necesare pentru a se asigura că statele membre aplică în mod uniform controalele vamale. În vederea atingerii acestui obiectiv, Comisia a adoptat recent Decizia de punere în aplicare a criteriilor și standardelor pentru riscuri financiare. Aceasta este însoțită de un ghid care a fost aprobat de statele membre. Cele două documente formează, împreună, cadrul pentru riscuri financiare în domeniul vamal.

    În ultimul raport, Curtea a concluzionat că punerea în aplicare a noului cadru reprezintă un pas important în direcția aplicării uniforme a controalelor. Cadrul nu este însă suficient de bine conceput pentru a garanta că statele membre selectează într-un mod armonizat controalele. În plus, statele membre pun în aplicare în moduri diferite decizia și ghidul.

    Astfel, Curtea recomandă Comisiei să îmbunătățească aplicarea uniformă a controalelor vamale și să dezvolte și să implementeze o veritabilă capacitate de analiză și de coordonare la nivelul UE. Pentru a se înregistra progrese, va fi nevoie de sprijinul și, după caz, de aprobarea statelor membre.


  • Opinia Curții Europene de Conturi: ținte ambițioase și relevante în ceea ce privește performanța PAC

    Opinia Curții Europene de Conturi: ținte ambițioase și relevante în ceea ce privește performanța PAC

    Curtea de Conturi Europeană a pledat ca viitoarele
    cheltuieli efectuate în cadrul politicii agricole comune (PAC) să fie bazate pe
    ținte ambițioase și relevante în ceea ce privește performanța, respectând în
    același timp pe deplin cerințele referitoare la legalitate și la regularitate.


    În plus, Curtea
    consideră că anumite măsuri din cadrul PAC nu au obiective clare, cum ar fi
    obiectivul măsurii de înverzire introduse de ultima reformă a Politicii
    Agricole Comune, acela de a îmbunătăți performanța de mediu a Politicii
    Agricole, care nu era însoțit de ținte specifice referitoare la contribuția
    acestei măsuri la mediu și la climă.


    Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor
    Producătorilor Agricoli din România, a spus: Pentru noi, n-a fost o noutate, noutatea a apărut
    când au venit de la Curtea de Conturi cei care se ocupă de cum se cheltuiesc
    banii europeni, că efectele le văzusem noi, în timpul exercițiului. Dar,
    într-adevăr, analiza Curții de Conturi a fost destul de acidă, dacă vrem așa,
    cu privire la folosirea banilor europeni, mai ales pentru înverzire. Acesta a
    fost un subiect distinct, înverzirea, iar Curtea de Conturi a avut niște
    referiri negative la felul cum au fost cheltuiți banii și la efectele pe care
    le-a produs această înverzire, recomandând ca, din exercițiul financiar
    următor, toate aceste aspecte să fie revizuite, iar banii să fie cheltuiți cu
    mai multă atenție și cheltuiți numai acolo în sectoarele în care aduc un plus
    de valoare. Noi aveam cunoștințe de așa ceva, pentru faptul că nici noi nu am
    înțeles vreodată cei cu ,,înverzirea asta, nici efectele nu le-am văzut că ar
    fi atât de fabuloase, și am constatat doar că banii aceia puteau merge în altă
    parte, mai ales în România.



    De asemenea,
    potrivit Curții, fondurile trebuie să fie cheltuite acolo unde pot aduce o
    valoare adăugată europeană semnificativă. PAC face în prezent obiectul unei
    revizuiri, întrucât actuala perioadă de șapte ani utilizată pentru planificarea
    finanțelor UE se încheie în 2020. Acolo unde este posibil, obiectivele ar
    trebui să fie cuantificate, nu numai în cazul realizărilor, ci și în cazul rezultatelor
    și al impactului.