Tag: dansuri

  • Zi-le d-alea, d-ale noastre! 18.02.2024

    Zi-le d-alea, d-ale noastre! 18.02.2024

    În cadrul ediției vor fi prezentate cântece, dansuri și folclor din toate zonele țării. Vom aborda subiecte recente cum ar fi: spectacole, turnee ale artiștilor, lansări de materiale muzicale, aniversări, comemorări.
    Realizator: Cătălin Maximiuc

     

  • Festivalul Internaţional al Tineretului de la Bucureşti

    Festivalul Internaţional al Tineretului de la Bucureşti

    Organizarea unor evenimente gigantice care să legitimeze
    politica partidului comunist a devenit o practică şi în România de după 6
    martie 1945. Modelul sovietic era acela al marilor adunări publice, cu oameni
    mobilizaţi, pentru a aproba fără crâcnire tot ce hotăra partidul. De fapt,
    totul era un circ menit să-i facă pe oameni să mai uite de gravele lipsuri ale
    vieţii cotidiene, în afara încălcărilor drepturilor şi libertăţilor şi de
    brutalitatea autorităţilor în relaţie cu cetăţenii.


    Una
    dintre acele ample manifestări a fost Festivalul Internațional al Tineretului
    și Studenților, a 4-a ediţie, desfășurat la București în zilele de 2-16 august
    1953. Printre temele abordate, lupta
    pentru pace şi democratizarea mediului academic şi
    universitar erau favorite. Prima
    ediţie a festivalului a avut loc la Praga în 1947 cu
    participare a 17.000 de tineri din 71 de țări. Cel de la Bucureşti s-a bucurat
    de participarea a 30.000 de tineri din 111 țări şi a fost, împreună cu cel din
    Polonia din 1955, cel de-al doilea ca mărime din punctul de vedere al numărului
    de participanţi. Lozinca a fost Nu! Generaţia noastră nu va mai permite moarte şi distrugere. A apărut atunci şi
    sintagma Postul
    festivalului, cu trimitere religioasă, care însemna strângerea puţinului de
    alimente de la populaţie pentru oaspeţi şi forţarea acesteia să mănânce şi mai
    prost decât oricum mânca. În peisajul urban au apărut marile cozi, care vor reapărea
    în anii 1980, din cauza lipsei severe a alimentelor de bază. Aceleaşi lipsuri
    în aprovizionarea cu alimente de pe piaţa românească vor fi constatate la
    organizarea Universiadei din 1981.


    Ştefan
    Bârlea a fost membru în comitetul de organizare a festivalului ca student al
    Politehnicii Bucureşti. Într-un interviu acordat Centrului de Istorie Orală din
    Radiodifuziunea Română în 2002 îşi amintea de pregătirile festivalului. Venind
    puţin nepregătit acel festival, a trebuit să se strângă alimente şi alte
    lucruri, să se facă economii pe scurt, şi a apărut perioada Postului
    festivalului. La cantină masa era foarte slabă. Seara mâncam crepes, aşa îi
    ziceam noi în derâdere, adică era un fel de griş. Fiind în conducerea UTC-ului,
    intrasem şi în comitetul de la Institutul Politehnic. Am fost chemaţi în număr
    destul de mare de studenţi la Comitetul orăşenesc şi s-a format un fel de
    comitet de sprijin al festivalului. Noi, Politehnica, am primit misiunea să ne
    pregătim cu un număr de 100 şi ceva de oameni care să facă aprovizionarea cu
    legume şi fructe din comunele din jurul Bucureştiului în timpul festivalului ca
    să fie proaspete. Am fost instruiţi în acest sens vreo lună de zile, ne-a dus
    cu nişte maşini în recunoaştere ca să fim pregătiţi. Nu puteam refuza, era
    sarcină de partid. Alţii au mai primit, care erau în formaţii artistice,
    sarcina să înfiinţeze ansambluri ca să putem intra pe scenele care urma să se
    monteze în Bucureşti, deci un plan destul de amplu.



    Autorităţile comuniste române au
    făcut mari eforturi ca oaspeţii să aibă condiţiile decente de găzduire, însă
    precaritatea infrastructurii la toate nivelurile a făcut ca apară mari
    disfuncţionalităţi. Cele mai vizibile au fost cozile mari la cantinele unde
    tinerii mâncau, numărul insuficient şi starea proastă a grupurilor sanitare din
    cantine şi cămine, asistenţa medicală deficitară. Ştefan Bârlea spunea despre
    modul în care s-au găsit soluţii la criza locurilor de cazare dar şi despre o
    aşa-numită satisfacţie a participanţilor de a fi împreună, ca şi despre
    apariţia unor viitori artişti.: Se cazau la căminele
    studenţeşti care erau libere vara. Se rechiziţionaseră şi hotelurile multe,
    puţine, câte erau în Bucureşti, toate erau pentru ei, că au fost foarte mulţi!
    S-a umplut de tineret Bucureştiul. Sigur că veneau în special aduşi de
    organizaţii de stânga. Era Festivalul Tineretului şi Studenţilor organizat de
    UMTD, Uniunea Mondială a Tineretului Democrat, şi UIS, Uniunea Internaţională a
    Studenţilor. Dar mai erau şi din ţările celelalte, capitaliste, erau
    organizaţii sub conducerea Partidului Comunist Francez şi cel Italian, adică
    tot de ai noştri. A fost magnific. Foarte frumos, au apărut o mulţime de tinere
    talente şi la noi, că trebuia să se cânte şi mulţi artişti s-au lansat atunci
    care au ajuns după aceea cântăreţi mari. Nicolae Niţescu, câţiva care au fost
    în foarte mare vogă, inclusiv Constantin Drăghici, care a plecat în Germania.


    Stadionul 23 august a fost marea
    gazdă care i-a reunit pe participanţii la spectacolele sportive şi de
    divertisment. Dar participanţii au frecventat colocvii şi seminarii pe tematica
    festivalului. Ştefan Bârlea. Se
    organizau dansuri, cu jocuri de artificii, cu tot ce trebuie, şi pe urmă
    seminarii internaţionale unde participau cei care veneau din diverse delegaţii.
    Se discuta foarte mult despre reforma şi democraţia universitară, asta era tema
    numărul 1, era perioada de după război şi toată lumea o punea în discuţie
    chestia asta cu prioritate. A fost deschidere în sala mare de aici, de
    expoziţii, în parcul Herăstrău. Destul de mare deschiderea făcută de tineretul,
    ei organizau asta.

    Festivalul
    Internaţional al Tineretului din România din 1953 a fost însă primit cu
    indiferenţă de majoritatea populaţiei. Au existat şi cazuri în care români
    simpli i-au abordat pe tinerii occidentali, în special, pentru a discuta
    informal cu ei şi a le înmâna texte pentru a fi difuzate în lumea liberă în
    care se spunea care era adevărata faţă a regimului comunist. Ca orice
    manifestare ruptă de realitate, Festivalul Internaţional al Tineretului din
    România a fost ceva doar de faţadă.