Tag: dascali

  • Guvernul adoptă năili nomuri ali educaţie

    Guvernul adoptă năili nomuri ali educaţie

    Tru 30 di añi ş-cama di post-comunismu românescu, nu fu dumeni ma oparda tră alăxeri, nai cama multi ori mintiti, neise cata cum ti Educaţia. Cronica instabilitati politică feaţi că la cumăndusearea a ministerlui di resortu s’hibă pi ipotisi ma multi personaje, tuti cu vrearea s’inoveadză şi să-şi asiguripsească, aşi, posteritatea. Cum nu armasiră cabaia multu kiro pi ipotisi, tut ţi aprăftăsiră, ngheral, fu curmarea a reformilor promovati di predecesori. După trei dekenii di niacumtinată inovari, rezultatili s’vedu. Elevi şi părinţă, tu idyea catastisi, stipsescu alathusea ţi u aduţi alăxearea regulilor tru kirolu a agioclui. Româñilli cari pot alegu tra să-şi pitreacă cilimeañilli să studiadză tru xinătati. Nai ma mintimeñi absolvenţă autohtoni aleg, tu arada a loru, s’fugă ditu văsilie. Nviţămintul tehnic numata adară mari lucru, aşe că easti tut ma zori s’aflli un instalator ică un mecanic auto cu măsturlăki. Di itia a streslui şi a tiñiiloru di cafi mesu ñiţ, niţi zănatea di dascalu numata easti vrută, aşe că, maxus la hoară şi tru ñiţlli căsăbadz, la catedră suntu tut ma mulţă suplinitori. Acă ţifrili nu suntu totna concordanti, studiile di specialitate atestă, tuti, ună rată mari di analfabetismu funcţional anamisa di absolvenţălli a sculiillei românească.



    Nolgica di aestă hală lae, actualu ministru ali Educaţie, Ligia Deca, dimăndă, tu arada a lui, alăxeri nsimnati tru domeniu, ti cari spuni că suntu axi s’ndreagă catandisea di lucri. Elaborati sum coordonarea a llei, proiectili a nomurlor ali educaţie fură aprobate, ñiercuri, di Guvern şi va s’hibă pitricuti ti debatu şi adoptari tru Parlamentu. Pachetlu di nomuri s’ntimilleadză pi viziunea alăncită ditu proiectul “România Educată”, lansat tu şcurtu kiro după nvestirea ditu 2014 di prezidentulu Klaus Iohannis, el işiş fostu profesor di liceu tru provincie. Pritu Nomlu a nviţămintului superior să spuni volea ti combătearea a abandonlui universitar şi ndruparea a cooperarillei europeani a universităţlor ditu România. Nomlu a nviţămintului preuniversitar mutreaşti, prota ti prota ñicurarea a abandonlui şcolar şi a analfabetismului funcţional. Ministrulu Dica nica tăxeaşti centrarea a sistemlui educaţional pi elev şi stimularea a potenţialui pi cari cathi un cilimeanu lu-ari.



    Tră băgarea tu lucru a năilor nomuri s-ahărdziră cama di trei miliardi di euro, loaţ di România di la Bruxelles, pritu Planlu Naţional di Redresare şi Rezilienţă. Ligia Dica easti căndăsită că nomurle ali educaţie va s’treacă pritu Parlamentu pritu ună procedură di ananghi, lucru cutugursitu di USR, cari u stipseaşti coaliţia di la putere, PSD-PNL-UDMR, că va ună pachetă legislativă vulusită pi ayuñie, fără debateri salami. Uniunea dimăndă, neise, că ndreadzi amendamente tră aţea ţi număseaşti reformarea alithea a sistemlui.


    Autoru: Bogdan Matei


    Armânipsearea: Taşcu Lala


  • Guvernul adoptă noile legi ale educaţiei

    Guvernul adoptă noile legi ale educaţiei

    În peste 30 de ani de post-comunism românesc, n-a existat
    domeniu mai supus schimbărilor, adesea bulversante, decât Educaţia.
    Cronica instabilitate politică a făcut ca la conducerea ministerului de resort
    să se perinde o sumedenie de personaje, toate dornice să inoveze şi să-şi
    asigure, astfel, posteritatea. Cum n-au rezistat prea mult în funcţie, tot
    ce-au reuşit, în general, a fost anularea reformelor promovate de predecesori.
    După trei decenii de continuă inovare, rezultatele sunt vizibile. Elevi şi
    părinţi, deopotrivă, acuză confuzia pe care o produce schimbarea regulilor în
    timpul jocului. Românii care pot preferă să-şi trimită copiii să studieze în
    străinătate. Cei mai străluciţi absolvenţi autohtoni aleg, la rându-le, să
    plece din ţară. Învăţământul tehnic nu mai produce mare lucru, astfel că e tot
    mai greu să găseşti un instalator sau un mecanic auto priceput. Din cauza
    stresului şi a salariilor mici, nici profesia de dascăl nu mai atrage, astfel
    că, mai ales la ţară şi în oraşele mici, la catedră sunt tot mai numeroşi
    suplinitorii. Deşi cifrele nu sunt întotdeauna concordante, studiile de
    specialitate atestă, toate, o rată mare de analfabetism funcţional printre
    absolvenţii şcolii româneşti.

    În mijlocul acestui peisaj dezolant, actualul
    ministru al Educaţiei, Ligia Deca, anunţă, la rândul său, schimbări însemnate
    în domeniu, despre care afirmă că sunt în măsură să amelioreze starea de
    lucruri. Elaborate sub coordonarea ei, proiectele legilor educaţiei au fost
    aprobate, miercuri, de Guvern şi vor fi transmise pentru dezbatere şi adoptare
    în Parlament. Pachetul de legi se bazează pe viziunea generată de proiectul
    România Educată, lansat la scurt timp după învestirea din 2014 de
    preşedintele Klaus Iohannis, el însuşi fost profesor de liceu în provincie.
    Prin Legea învăţământului superior se doreşte combaterea abandonului
    universitar şi sprijinirea cooperării europene a universităţilor din România.
    Legea învăţământului preuniversitar urmăreşte, în principal, reducerea
    abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional. Ministrul Deca mai promite
    centrarea sistemului educaţional pe elev şi stimularea potenţialului pe care
    fiecare copil îl are.

    Pentru aplicarea noilor legi s-au alocat peste trei
    miliarde de euro, primiţi de România de la Bruxelles, prin Planul Naţional de
    Redresare şi Rezilienţă. Ligia Deca se declară convinsă că legile educaţiei vor
    trece prin Parlament printr-o procedură de urgenţă, fapt criticat de USR, care acuză coaliţia de la putere, PSD-PNL-UDMR, că vrea un pachet
    legislativ adoptat în grabă, fără dezbateri serioase. Uniunea anunţă, de
    altfel, că pregăteşte amendamente pentru ceea ce numeşte reformarea reală a
    sistemului.


  • MERITO, o comunitate pentru dascălii merituoşi

    MERITO, o comunitate pentru dascălii merituoşi

    Lansat în 2015 de către un grup de antreprenori reuniți în asociația
    Romanian Business Leaders, proiectul Merito îi recompensează, în cadrul galei
    sale anuale, pe acei profesori din mediul preuniversitare cu rezultate
    deosebite. În anul în care a fost gândit acest proiect, conform unui studiu
    OECD, puțin peste 40% dintre cadrele didactice din România simțeau că meseria
    lor e apreciată de societate. Așa că Merito a apărut și din motivul de a le
    demonstra dascălilor contrariul acestei păreri, mărturisește Cosmin Chiriță,
    managerul proiectului.

    Am demarat proiectul cu intenția de a
    recunoaște acei profesori valoroși din din toată țara tocmai pentru a scoate în
    față în evidență exemplele pozitive de profesori într-un spațiu media populat
    la acea vreme cu multe exemple negative. Și ne-am dat seama că există și aceste
    exemple pozitive care merită lumina reflectoarelor. În ciuda vitregiilor din
    sistemul de învățământ, există acei profesori dedicați, pasionați, dăruiți,
    care își fac meseria din vocație și care deschid orizonturile învățării
    elevilor și care merită aduși în față și prezentat ca modele pozitive. (…)
    Oricine ne poate recomanda un astfel de profesor din învățământul
    preuniversitar public din România, pe site-ul nostru. Asta este una dintre
    sursele din care obținem aceste recomandări și a doua sursă este că ne
    îndreptăm și noi către comunități locale, către rețeaua de profesori Merito ca
    să primim acele recomandări. Apoi urmează procesul nostru de selecție, care
    durează aproape un an de zile, cu tot ce înseamnă documentare online și la fața
    locului. (…) Avem și câteva criterii cu privire la lucrurile pe care le fac în
    afara clasei, în ce măsură colaborează cu alți profesori sau lucrează cu alți
    elevi sau are impact în comunității defavorizate. Sunt criterii care în esență
    însumează ceea ce credem noi că formează profilul profesorului valoros, performant
    care, sperăm noi, va transforma și sistemul de educație spre direcția pe care
    ne-o dorim cu toții.



    Pe lângă premierea din cadrul Galei
    anuale Merito, profesorii aleși intră într-o comunitate unde pot face schimb de
    experiență și-și pot îmbunătăți performanțele de la catedră. În ce mod aflăm
    tot de la managerul Cosmin Chiriță.

    Ușor, în timp, am început să dezvoltăm
    această comunitate de profesori valoroși, să investim continuu în dezvoltarea
    lor, asta însemnând training profesională, acces la experți din străinătate, la
    cărți, studii, analize din străinătate și inclusiv facilitarea participării lor
    la cursuri sau conferințe care sunt relevante pentru dezvoltarea lor ca
    profesioniști. (…) Ne dorim ca mai departe și ei să transmită bunele practici,
    metodele, expertiza dobândită prin aceste programe pentru a contribui la
    formarea altor profesori din sistem. În esență, urmărim deja creșterea
    nivelului și calității profesorilor din România, pornind tocmai de la firul
    ierbii, în sensul ca profesorii să învețe de la profesori în aceste comunități
    locale pe care le formăm prin mijloace de învățare colaborativă.


    Printre membrii comunității Merito se
    numără și Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul Dimitrie
    Cuclin din Galați. Iată ce ne-a spus despre metoda sa de predare.

    Una este să predai educație socială unei clase de gimnaziu și altceva e
    să predai economia sau filozofie unor tineri de 17-18 ani în clasa a XI-a sau a
    XII-a. (…) Dar nu cred că există niște metode speciale care să se potrivească
    în mod special obiectelor acestora. Însă există o prejudecată destul de nocivă
    în sensul ăsta. Mie mi s-a spus adeseori că reușesc să fac anumite lucruri în
    clasă tocmai pentru că disciplinele îmi permit asta. Dacă aș fi predat
    matematică, fizică sau în alt obiect mai riguros, nu aș fi putut fac lucrurile
    pe care le-am făcut predând științe socio-umane. Nu cred deloc că este așa.
    Cred că metodele care se potrivesc umanioarelor în general sunt adeseori
    perfect potrivite și pentru științele riguroase. La clasă mai mari și la vârstă
    mai mari predau uneori foarte clasic. Cred că și chiar și expunerea are rolul
    ei fundamental în predare, deși nu trăiește vremuri tocmai bune această
    străveche metodă didactică. Cred trebuie să evităm excesul interactivității și
    al ludicului cu orice preț pentru că uneori mintea are nevoie de hrană serioasă
    și substanțială și consistentă ca să poată funcționa. Așadar, nu e o problemă
    să țin și prelegeri, nu este o problemă să îmi invit elevii să participe la
    polemici, discuții argumentativă în contradictoriu și așa mai departe.


    Liliana Olărașu, profesoară de
    matematică la școala gimnazială Vasila Conta din Iași, e considerată un dascăl
    atipic fiindcă predă această disciplină într-o manieră riguroasă, dar
    neursuză. În plus, i-a ajutat pe unii dintre elevii săi aflați în pragul
    abandonului școlar să nu renunțe.

    Liliana Olărașu: Am avut câteva
    cazuri. Îmi vine în minte cazul unui băiat care rămăsese, din păcate, repetent
    în clasa a cincea. Era genul de copil care stătea în ultima bancă, nimeni nu
    vorbea cu el și nu mai avea încredere în sine. Eu îl avusesem elev în clasa a
    cincea. Rămăsese la istorie, nu la matematică, deși nu excela la matematică.(…)
    Și acest băiat cânta foarte bine la acordeon, dar nimeni nu știa. Eu aflasem
    întâmplător. Și făcea și lecții particulare de teorie muzicală. Și îmi amintesc
    că atunci făceam și lecții de informatică și i-am pus să facă un fișier
    PowerPoint despre pasiunile lor. Și ela foat reticent, a făcut o lucrare extraordinară.
    M-a uimit și pe mine câte cunoștințe avea. Apropo de abandonat, el într-adevăr
    mai lipsea, dar în momentul în care el a văzut eu am descoperit și alt aspect
    al lui, Cosmin a început să vină la școală mai des. N-a abandonat, ci a reușit
    să termine până la urmă clasa a opta. Trebuie să comunicăm astfel cu elevii
    încât să îi înțelegem, să ne raportăm la ritmul lor, la nevoile lor și să-i
    facem să vină cu drag la școală, în primul rând. Apoi de învățat, învață ei.










  • Anul şcolar s-a mutat online

    Anul şcolar s-a mutat online

    Unda de șoc generată de pandemia de coronavirus
    în intreaga lume, care a produs efecte în lanț în toate domeniile, s-a resimțit
    și asupra sistemului educațional. În România, distanțarea socială impusă de
    autorități pentru a preveni răspândirea virusului a dus, cum era de așteptat,
    și la închiderea temporară a unităților de învățământ. S-au scurs trei
    săptămâni de când elevii și studenții stau acasă și, deocamdată, nu se știe când
    se vor relua cursurile, întrucât totul depinde de evoluția pandemiei, Şcolile
    pot rămâne închise până când nu va mai exista niciun pericol pentru sănătatea
    copiilor, spusese, la jumătatea lunii martie, ministrul Educaţiei şi
    Cercetării, Monica Anisie, neprecizând o dată până la care cursurile ar urma să
    rămână suspendate. Oficialul a dat asigurări că specialiștii ministerului
    lucrează la scenarii care să compenseze efectele acestei crize. Intre timp,
    lecțiile se desfășoară online, însă această metodă a scos la iveală mai multe
    vulnerabilități: pe de o parte, nu toți elevii dispun de calculator, laptop sau tabletă
    și internet, pe de altă
    parte, nu toți dascălii au pus în aplicare această formă de învățământ.

    Ministrul
    Educaţiei, Monica Anisie, a transmis cadrelor didactice din învăţământul
    preuniversitar o scrisoare deschisă în care îşi exprimă încrederea în
    capacitatea acestora de a crea contexte educaţionale prin orice mijloace de
    comunicare şi de a-i motiva pe elevi să rămână conectaţi la educaţie. Aceasta presupune păstrarea unui
    echilibru în tot ceea ce înseamnă acest proces: adaptarea volumului de resurse
    pe care îl transmitem elevilor, a activităţilor individuale pe care le
    solicităm acestora, iar participarea la cursurile online trebuie să fie un
    moment aşteptat de elevi, nu o presiune în plus
    , a precizat Monica Anisie. De
    altfel, ministerul Educației a identificat instrumente şi resurse digitale,
    care pot fi utilizate la învăţarea de acasă, cea asistată de tehnologie, și
    care au fost centralizate pe o platformă.


    Recomand fiecărui cadru didactic să
    selecteze instrumentele şi resursele cele mai adecvate sau să-şi creeze
    propriile resurse. Suntem conştienţi de faptul că sunt elevi şi cadre
    didactice care nu dispun de tehnologie pentru continuarea învăţării
    , a mai
    spus ministrul Educa
    ției,
    care a punctat faptul că suspendarea cursurilor reprezintă o perioadă în care este
    valorificată activitatea desfăşurată în sala de clasă, prin fixarea
    cunoştinţelor şi recapitularea temelor predate, fără a fi predate noi
    cunoştinţe şi fără a fi evaluați elevii. De asemenea, în perioada suspendarii
    cursurilor din cauza pandemiei de coronavirus, ministerul Educației realizează,
    în parteneriat cu postul public de televiziune, cursuri televizate, pentru a
    asigura continuitatea învățării. Sunt difuzate programe cu prioritate pentru
    elevii claselor a VIII – a și a XII – a, în vederea susținerii examenelor
    naționale.