Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice, în cadrul cărora victimele sunt determinate să transmită atacatorilor date personale, bancare sau de autentificare, pe care autorii le utilizează în scopul comiterii altor fapte de natură penală.
Vishingul (voice phishing) este o metodă de înşelăciune prin care autorii apelează şi poartă convorbiri telefonice cu persoanele vătămate şi pretind a fi reprezentanţi ai unor entităţi private. Prin utilizarea unor tactici ingenioase de manipulare, ei obţin date personale sau informaţii financiare de la persoanele vătămate. Cum trebuie să procedaţi în astfel de situaţii: – Identificaţi corect un astfel de apel telefonic fals! Nu acceptaţi să faceţi ce vi se spune prin telefon! Nu tastaţi un alt număr şi nici nu urmaţi alţi paşi indicaţi prin telefon! – Nu efectuaţi plăţi în conturile oferite prin telefon şi nu oferiţi date personale sau date bancare! – Nu accesaţi eventuale link-uri de acces puse la dispoziţie, de către persoane necunoscute, în timpul sau după încheierea apelurilor telefonice de tip vishing şi să nu tastaţi pe telefonul mobil anumite secvenţe de cifre comunicate de către autori, pe durata convorbirilor. – Dacă aţi fost prejudiciaţi, anunţaţi Poliţia prin apelarea numărului de urgenţă 112 sau adresaţi-vă celei mai apropiate unităţi de poliţie. Poliţia Română vă recomandă prudenţă în divulgarea următoarelor tipuri de informaţii: 1. Informaţii de identificare personală: numele, prenumele, C.N.P., adresa, numărul de telefon, data naşterii şi alte detalii personale. Aceste informaţii pot fi utilizate pentru ‘a fura’ identitatea sau pentru a accesa alte conturi sau servicii. 2. Informaţii privind conturile bancare şi alte date financiare: prin intermediul vishingului, atacatorii pot obţine numerele de cont bancar, numerele de card de credit, informaţiile de autentificare la serviciile bancare online şi alte detalii legate de conturile şi tranzacţiile financiare ale victimei, informaţii care pot fi utilizate pentru a efectua tranzacţii frauduloase sau pentru a accesa ilegal fondurile persoanelor vătămate. |
Tag: date personale
-
Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice
-
Comisia acceptă angajamentele Amazon de a nu mai utiliza datele vânzătorilor de pe piață
În urma a două investigații deschise în 2019 și 2020, Comisia Europeană a constatat, cu titlu preliminar, că Amazon deține o poziție dominantă pe piețele din Franța și Germania pentru furnizarea de servicii online către vânzători terți și că platforma se bazează pe datele care nu sunt publice ale comercianților pentru a-și calibra propriile decizii privind vânzarea cu amănuntul, ceea ce a denaturat concurența loială și a împiedicat-o pe cea efectivă. În ceea ce privește programele, Buy Box și Prime, executivul comunitar a concluzionat că acestea conduc la un tratament preferențial al activității de vânzare cu amănuntul a Amazon sau al vânzătorilor care utilizează serviciile de logistică și de livrare ale platformei. Buy Box de pe platforma Amazon afișează în mod vizibil oferta unui singur vânzător și permite achiziționarea rapidă a produselor printr-un clic direct pe butonul cumpără. Programul Prime le oferă clienților servicii premium contra unei taxe și le permite vânzătorilor independenți să vândă clienților Prime în anumite condiții.
Pentru a răspunde preocupărilor Comisiei în materie de concurență în legătură cu ambele investigații, Amazon a propus ca angajamente: să nu utilizeze, pentru activitatea sa de vânzare cu amănuntul, date care nu sunt publice ale comercianților independenți de pe piața sa; să nu folosească datele în scopul vânzării de bunuri de marcă, precum și de produse care poartă marca proprie; să îmbunătățească prezentarea celei de a doua oferte concurente pentru Buy Box, conferindu-i o mai mare vizibilitate, și să includă un mecanism de verificare în cazul în care prezentarea nu atrage îndeajuns atenția consumatorilor; să sporească transparența și fluxurile timpurii de informații către vânzători și transportatori cu privire la drepturile lor nou dobândite și angajamentele asumate de Amazon, permițându-le, printre altele, vânzătorilor să aleagă din timp transportatori independenți; să stabilească mijloace prin care transportatorii independenți să își poată contacta în mod direct clienții Amazon, în conformitate cu normele de protecție a datelor, permițându-le să furnizeze servicii de livrare echivalente cu cele oferite de Amazon.
Angajamentele vor deveni obligatorii din punct de vedere juridic pentru Amazon și vizează toate piețele actuale și viitoare ale platformei din Spațiul Economic European, cu excepția Italiei, care care i-a impus deja măsuri corective pentru propria piață.
-
Reacţii europene la scandalul Cambridge Analytica/ Facebook
Cambridge Analytica a intrat în atenția publicului pentru implicarea sa în campania în favoarea Brexitului și, mai ales, în alegerile prezidențiale care au avut loc în 2016 în Statele Unite, când a fost angajată de echipa lui Donald Trump și a contribuit la alegerea acestuia. Compania afirmă că, printre altele, este specializată în așa-numite psiho-grafice: mesajele electorale sunt gândite pentru alegători în funcție de personalitatea acestora, ceea ce înseamnă că sunt mult mai precise decât cele care țin cont doar de categorii demografice gen vârstă, educație, grup social și așa mai departe. Personalitatea unui alegător și interesele sale pot fi schițate analizând datele comportamentului online al acestuia – iar aici apare problema legată de Facebook, întrucât datele a 50 de milioane de utilizatori americani au ajuns la Cambridge Analytica. Rețeaua de socializare are 2 miliarde de utilizatori în întreaga lume și câteva sute de milioane în Europa, astfel încât se pune problema dacă și datele personale ale acestora pot ajunge la firme de consultanță politică pentru a le influența votul.
Președintele Parlamentului European, Antonio Tajani: Parlamentul European vrea să afle tot adevărul despre povestea cu Facebook. Vrem să ştim cum au fost utilizate datele deţinute de această mare companie pentru a influenţa campanii electorale. Piaţa erorpeană este cea mai mare piaţă din lume, cu 500 de milioane de persoane. Iată de ce l-am invitat pe domnul Zuckerberg să explice parlamentului european ce s-a întâmplat în realitate. Vrem să aflăm adevărul pentru că este inaacceptabil să fie folosite niste date personale care au fost puse, cu încredere, la dispoziția unei companii cum este Facebook pentru dar au fost folosite, ulterior în alte scopuri.
Datele utilizatorilor le sunt vândute companiilor pentru ca acestea să poată trimite mesaje personalizate pentru a-și vinde produsele. Un mesaj personalizat presupune că respectiva companie are acces la un profil al utilizatorului, iar datele personale de bază – nume, vârstă, studii, loc de muncă, sporturile și echipele favorite, autorii preferați, muzica pe care o ascultă – reprezintă doar o mică parte a acestuia. Profilul poate fi construit analizând ce pagini de facebook urmărește un utilizator, ce articole postate pe rețeaua de socializare accesează, la care dintre postările prietenilor săi reacționează și cum o face, ce fel de aplicații folosește și cât timp își petrece cu ele. La toate acestea se pot adăuga locurile în care semnalează că a fost- restaurante, cluburi, cinematografe, țări străine – evenimentele la care participă, fotografii, chiar și care este componența cercului său de prieteni. Problema cu Cambridge Analytica este că e vorba de o companie specializată în procesul electoral, astfel încât datele utilizatorilor – 50 de milioane de persoane în cazul acestui scandal – pot fi folosite în scopuri politice. Utilizatorul primește mesaje personalizate, în care un anume candidat pare să răspundă exact preocupărilor sale, să fie genul de personaj pe care utilizatorul îl agreează, să promită ceea ce își dorește potențialul alegător. La acest stadiu se poate vorbi nu numai despre influențarea rezultatului alegerilor ci chiar și de manipularea alegătorului, căruia i se spune ceea ce se știe că vrea să audă.
-
Retrospectiva săptămânii 3.05 – 9.05.2015
Turneul premierului roman, Victor Ponta în patru ţări din zona Golfului
Seful guvernului român, Victor Ponta, s-a aflat timp de aproape o săptămână într-un turneu în Arabia Saudită, Qatar, Kuweit si Emiratele Arabe Unite, destinat revitalizarii relaţiilor politice şi economice. Victor Ponta a încercat să-şi convingă interlocutorii că merită să facă afaceri cu România. La Ryadh, unde a fost primit de regele Salman, premierul a recunoscut că România are nevoie de parteneri ca Arabia Saudită, care să investească în agricultură, construcţii, turism medical sau industria de apărare. In Qatar discuţiile cu oficialii de la Doha au vizat, între altele, o posibilă implicare într-un parteneriat pentru restructurarea companiei aeriene române Tarom şi dezvoltarea Aeroportului Otopeni de la Bucuresti, cel mai mare din ţară. Chestiunea a fost abordată şi în Emiratele Arabe Unite. În Kuweit, pe agenda convorbirilor s-au aflat proiecte în domeniile agriculturii, sănătăţii, IT şi infrastructurii energetice.
Vizita ministrului de externe, Bogdan Aurescu în Ungaria vecină
Seful diplomaţiei de la Bucureşti, Bogdan Aurescu, s-a declarat dezamăgit de faptul că România şi Ungaria nu au reuşit să finalizeze protocolul care vizează protecţia minorităţilor. El a făcut, joi, o vizită la Budapesta, unde a discutat cu oficialii ungari aspecte ale relaţiilor bilaterale, în special în domeniul economic. Bogdan Aurescu: Au fost abordate foarte multe subiecte, plecând de la cele bilaterale şi cu accent pe problematica finalizării Protocolului Comitetului bilateral mixt privind minorităţile naţionale până la aspecte cu caracter economic şi care pleacă de la faptul că România şi Ungaria aveau schimburi comerciale de peste 7,3 miliarde de euro anul trecut. .Aurescu s-a intâlnit şi cu reprezentanţi ai comunităţii româneşti din Ungaria pe care i-a asigurat, încă o dată, de întregul sprijin al autorităţilor de la Bucureşti pentru păstrarea şi promovarea identităţii lor etnice, lingvistice, culturale şi religioase.
Decizii de politică monetară ale Băncii Naţionale a României
Banca Naţională a României a redus, miercuri, din nou, la un minim istoric, la 1,75% pe an de la 2%, dobânda de referinţă, precum şi rezervele minime obligatorii pentru pasivele în lei de la 10 la 8%. Măsurile au luat prin surprindere piaţa bancară. Majoritatea analiştilor anticipau că Banca Centrală va menţine pe o perioadă mai lungă nivelul de 2 procente pe an al dobanzii de referinta, stabilit la sfârşitul lui martie. Potrivit guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, micşorarea dobanzii de politică monetară a fost determinată în principal de faptul că inflaţia se menţine la niveluri foarte scăzute, iar reducerea TVA la produsele alimentare de la 1 iunie, de la 24 la 9%, va conduce la o inflaţie apropiată de zero în următoarele 12 luni. El a explicat că prin aceste decizii BNR urmăreşte stimularea activităţii de creditare într-o manieră care să sprijine creşterea economică sustenabilă şi, în acelaşi timp, să menţină dobânzi real pozitive la depozitele bancare. Specialiştii sustin ca pentru o creştere a creditării este mai important un mediu de afaceri prietenos, decât o dobândă de referinţă redusă.
Implementarea în România a sistemului cardurilor de sănătate a provocat haos şi nemulţumiri
De la 1 mai, în România cardul de sănătate a devenit singurul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază pentru persoanele asigurate, cu vârsta de peste 18 ani. Gândit să optimizeze procesul de asistenţă medicală din România, implementarea sistemului a bulversat însă pe toată lumea. Problemele au apărut atât la validarea cardului, cât, mai ales, în distribuirea acestui instrument. In ultimele zile, sute de mii de asiguraţi încă nu intraseră în posesia cardurilor, iar cei care s-au prezentat cu ele la medic au aşteaptat zeci de minute să fie activate. Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănăttate susţin, că în ciuda acestor probleme, programul este funcţional, până acum, fiind activate 5 milioane de carduri din totalul celor peste 13,6 milioane distribuite. Potrivit CNAS, problemele au apărut din cauza că o parte dintre furnizorii de servicii medicale au utilizat pentru prima dată cardul, deşi au beneficiat de o perioadă de pregătire. CNAS a reamintit că asiguraţii fără card şi copiii au acces, în continuare la servicii medicale. De asemenea, persoanele neasigurate beneficiază, ca şi până acum, de pachetul minim de servicii medicale.
Consesns pe o noua lege privind accesul la datele personale
Liderii partidelor parlamentare au convenit, miercuri, la întâlnirea cu preşedintele Romaniei, Klaus Iohannis, un proiect de modificare a legii privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice. Acesta ar urma să acopere golul din legislaţie, provocat odată cu respingerea, anul trecut, de către Curtea Constituţională a unor proiecte anterioare pe aceeaşi temă, care contraveneau legii fundamentale. Proiectul urmăreşte să ofere garanţii suplimentare pentru protejarea datelor personale şi a dreptului la viaţă privată şi să aducă o serie de clarificări pentru a elimina riscurile de abuz. Astfel, accesarea datelor cu caracter personal poate fi realizată doar într-un cadru precis delimitat de către instanţa de judecată sau numai cu autorizarea prealabilă a judecătorului. Acest principiu a fost cerut şi de reprezentanţi ai societăţii civile şi împărtăşit de toţi actorii implicaţi.
Deputaţii români au adoptat proiectul alegerilor locale
Camera Deputaţilor de la Bucureşti a adoptat, miercuri, proiectul legii alegerilor locale, care prevede, printre altele, alegerea primarilor dintr-un singur tur de scrutin, a preşedintelui consiliului judeţean de către consilierii judeţeni şi menţinerea pragului electoral de 5% pentru partidele politice. Proiectul, adoptat deja de Senat, mai prevede că un cetăţean al UE poate candida, la viitoarele alegeri locale, şi pentru funcţia de primar, până acum având acces doar la poziţiile de consilier local şi judeţean.