Tag: Declarația Europeană pentru Ciclism de la Sevilla

  • Declarația Europeană pentru Ciclism

    Declarația Europeană pentru Ciclism

    Cu ocazia Zilelor europene ale
    mobilității urbane, Comisia Europeană a lansat, la începutul acestei luni, la
    Sevilla, Declarația Europeană pentru Ciclism. Declarația reprezintă o recunoaștere a ciclismului ca
    mijloc de transport durabil, accesibil și favorabil incluziunii, economic și
    sănătos, cu o puternică valoare adăugată pentru economia Uniunii Europene.


    Documentul prezintă principiile de încurajare a utilizării
    bicicletei, care vor ghida viitoarele acțiuni ale Uniunii Europene. Pentru a
    îmbunătăți calitatea, cantitatea, continuitatea și atractivitatea
    infrastructurii de ciclism, în toate statele membre sunt necesare angajamente
    clare, cum ar fi construirea, în orașe, a unor zone sigure pentru bicicliști,
    legături mai bune cu transportul public, locuri de parcare sigure, instalarea
    de puncte de încărcare pentru bicicletele electrice și drumuri speciale care să
    lege orașele de zonele rurale.


    La
    evenimentul de lansare a Declarației Europene pentru Ciclism de la Sevilla a
    participat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, care a
    declarat:

    Ceea ce este adesea trecută cu vederea este importanța ciclismului pentru
    economia Uniunii Europene. În 2022, în Uniunea Europeană au fost produse 14,7
    milioane de biciclete, o creștere de 29% față de acum 10 ani. Și în timp ce
    numărul de bicicliști pe străzile noastre variază de la o țară la alta, în
    toate cele patru colțuri ale UE se dezvoltă producția de biciclete. Portugalia
    este lider în fabricarea de biciclete. Urmează România, Italia, Germania și
    apoi Polonia.


    Declarația europeană a ciclismului pe care am adoptat-o este
    concepută pentru a aduce mai mulți oameni pe șa. Conține
    angajamente pentru crearea de rețele coerente de ciclism în orașe, de exemplu,
    pentru a lega mai bine nodurile de transport public, pentru a securiza locurile
    de parcare cu infrastructură de reîncărcare, eventual pentru a merge cu
    bicicleta pe autostrăzi, conectând orașele cu zonele rurale. Pe măsură ce
    autoritățile locale și regionale implementează infrastructura de ciclism atât
    de necesară în Europa, siguranța trebuie să fie în fruntea listei de
    priorități. Bicicliștii sunt vulnerabili și mă întristează să spun că 9% din
    totalul deceselor în accidente rutiere sunt bicicliști.


    Am fost foarte bucuros
    să lansez, de curând, împreună cu reprezentantul Națiunilor Unite pentru
    Siguranța Rutieră, o nouă campanie privind siguranța rutieră. Și încurajez toate
    orașele europene să participe la această campanie pentru că nu este niciodată
    suficient să vorbim despre siguranța rutieră. Și angajamentul nostru este să
    avem zero decese în Europa din cauza accidentelor până în anul 2050.


    În
    ceea ce privește finanțarea din fonduri comunitare, Comisia Europeană va
    continua să sprijine ciclismul prin intermediul Fondului social pentru climă,
    al Fondului european de dezvoltare regională, al Fondului de coeziune, al
    Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală, al Instrumentului de
    sprijin tehnic și al Mecanismului de redresare și reziliență.

    În continuare, Parlamentul
    European și Consiliul vor putea să revizuiască textul acestui document și să
    adauge angajamente suplimentare, acolo unde este necesar, pentru a consolida
    punerea în aplicare a acestei declarații neobligatorii, care va fi în cele din
    urmă semnată de toate cele trei instituții.