Tag: degustari de vin

  • Turism viticol în România

    Turism viticol în România

    România este unul dintre
    principalii producători de vinuri din lume, clasându-se anul trecut pe locul 13
    la nivel mondial şi pe locul şase în Uniunea Europeană ca nivel al cantităţii de
    vin realizate, într-un clasament în care lideri sunt Italia, Franţa şi Spania.
    Producţia de vin a crescut cu 64% faţă de anul 2016 potrivit datelor comunicate
    de Oragnizaţia Internaţională a Viei şi a Vinului. Turismul viticol a cunoscut
    o creştere notabilă anul acesta, interesul pentru degustarea de vinuri la crame
    fiind tot mai mare. Alina Iancu, fondator crameromania.ro şi revino.ro ,
    promotoare a turismului viticol din România, ne explică ce presupune oprirea la
    o cramă. Vizitarea unei crame în prezenţa personalului specializat presupune
    observarea procesului tehnologic, degustarea a trei, cinci sau chiar zece
    vinuri, împreună cu gustări reci – fiecare cramă are mai multe pachete, şi
    chiar plimbări prin vie. Până la urmă, avem nevoie să ieşim în natură, dacă
    starea vremii e favorabilă. Turistul trebuie să ştie că o vizită la o cramă
    durează aproximativ două ore. Rezervarea în prealabil este necesară cu zece sau
    chiar cu 30 de zile înainte, în cazul grupurilor mari. Perioadele foarte
    solicitate sunt în preajma lunilor august şi octombrie. La cerere, se poate
    oferi prânz şi cină, fie de către cramă, fie de o firmă de catering. De
    asemenea, se oferă şi cazare. Aceasta se poate face chiar la cramă, iar de cele
    mai multe ori în apropierea cramelor. Sunt doar 14 crame identificate în
    momentul acesta, în România, care oferă şi spaţii de cazare. Transportul se va
    face ori cu maşina personală, ori cu un microbuz rezervat în prealabil.


    În general, prezentările
    la crame se fac şi în limba engleză. Mai rar în alte limbi, dar, cu siguranţă,
    veţi găsi personal calificat pentru limba engleză, continuă Alina Iancu. Iar
    dacă veţi dori spre ce cramă vă îndreptaţi, este bine să ştiţi că, de anul
    acesta, aveţi la dispoziţie şi o hartă. Prin proiectele mele, promovez deja
    turismul viticol de trei ani deja. În ultimele luni, am scos chiar o hartă în
    format print. Ea există în format electronic şi se poate descărca de pe
    internet, însă am tipărit-o şi am oferit-o cramelor, magazinelor specializate
    în vinuri din România. Pe lângă crame, se pot remarca oraşele principale şi
    alte câteva obiective turistice care se pot vizita în zonă. Harta este în
    limbile română şi engleză, iar pe spatele hărţii este o scurtă descriere a
    soiurilor autohtone. Până la urmă, noi trebuie să promovăm ce este al nostru,
    iar România are soiuri autohtone. Pe spatele hărţii, există o scurtă descriere
    a soiurilor locale: Feteasca Regală, Feteasca Neagră sau soiuri mai puţin
    cunoscute: Crâmpoşie Selecţionată sau Negru de Drăgăşani.


    Alina Iancu, fondator
    crameromania.ro şi revino.ro se declară îndrăgostită de podgoria Drăgăşani.
    Recomandă, însă, cu drag şi Transilvania, unde cramele nu sunt foarte
    apropiate. Prin urmare, vizitarea unei crame se poate lega de vizitarea altor
    obiective turistice din zonă. Dacă în Dealu Mare, Drăgăşani şi Banat cramele
    sunt la cinci minute una faţă de cealaltă, în Transilvania, distanţele sunt
    foarte mari.


    În partea de est a României,
    în apropiere de ţărmul Mării Negre, se află multe suprafeţe cultivate cu viţă
    de vie. Despre turism viticol şi nu numai ne vorbeşte în continuare Paul Fulea,
    acţionar principal al Cramei Histria, din judeţul Constanţa. În privinţa turismului viticol sau a turismului în general, Crama
    Histria oferă o experienţă integrată. Nu ne limităm doar la a conduce turistul
    în plantaţia de vie. Prin prisma poziţionării acestei plantaţii, la zece km de
    Marea Neagră şi la opt km de Cetatea Histria, îndrumăm turiştii spre o
    experienţă completă. După ce prezentăm plantaţia şi soiurile de vie pe care le
    avem în grijă, le şi arătăm zona în care s-a închis Marea Neagră (Lacul Sinoie – n.r.) şi Cetatea Histria, îi îndemnăm să viziteze
    primul oraş construit pe teritoriul actual al României. Îi îndemnăm să vadă şi
    Cheile Dobrogei, un monument natural extraordinar, din vremea Cretacicului,
    situat la 15 km. Apoi, le oferim o degustare în cramă, prin care vor face
    cunoştinţă cu vinurile pe care le producem, dar şi cu gastronomia locală.
    Însoţim aceste vinuri cu plăcinte dobrogene specifice, plăcinte cu brânză, cu
    praz sau cu foi de ştevie.


    Cheile Dobrogei
    reprezintă o zonă de o deosebită frumuseţe, a cărei promovare a început din
    2011. Cei care au ajuns în zonă au fost minunaţi de peisajul sălbatic, de
    stâncile din calcar, cu forme care mai de care mai ciudate. Grupurile de
    turişti însoţite de ghid pot afla informaţii despre cele 14 peşteri de acolo.
    Dintre acestea, cea mai spectaculoasă, Peştera Liliecilor, se dezvoltă pe două
    nivele şi are două galerii separate.


    Paul Fulea, acţionar
    principal al Cramei Histria, despre experienţa cu turiştii. Eu sunt vorbitor de limbă engleză şi, în principal, eu întâmpin
    turiştii, astfel încât să le pot povesti toată istoria Cramei Histria şi a
    plantaţiei de vie. Vara aceasta am intrat în circuitul turistic. Am avut o experienţă
    plăcută cu turişti japonezi care au fost foarte încântaţi de vizita făcută la
    noi. Noi am încheiat şi un parteneriat cu cherhanaua de la baza Cetăţii Histria
    şi am inclus în pachetul turistic posibilitatea ca turiştii care ne vizitează
    să ia masa acolo, la un tarif special. Turiştii japonezi au achiziţionat acesta
    pachet, iar experienţa lor a fost deosebită. Am primit multe mesaje de
    mulţumire la câteva zile după încheierea vizitei. Îi aşteptăm cu drag pe toţi cei care sunt interesaţi atât de vinurile
    dobrogene de calitate, cât şi de Dobrogea de nord, o zonă extraordinară şi prea
    puţin cunoscută atât de către turiştii români, dar mai ales de către cei
    străini.


    Vă invităm, aşadar, să faceţi o incursiune în gastronomia
    românească, să vă bucuraţi de arome inedite şi să cunoaşteţi oamenii din
    spatele viei, mereu pregătiţi să vă primească.

  • Tren de plăcere

    Tren de plăcere

    Tradiţii şi experienţe cu specific transilvănean, un program flexibil şi personalizat, activităţi recreative şi educative unice, de la degustări de vin sau prânzuri câmpeneşti în zone cu mare bogăţie culturală, până la workshop-uri şi demonstraţii live sunt tentaţiile alăturate într-un pachet turistic inedit: “Transilvania Train”. O invitaţie la o călătorie cu trenul, ”Transilvania Train” va face, începând din luna august a anului acest, cu 180 de turişti în vagoane, turul Transilvaniei.



    Cristian Pitulice, iniţiatorul proiectului, ne-a spus că nu era mare fan al mersului cu trenul: “Dar mi-a plăcut foarte mult conceptul de la Brno Express până la Trans Siberian. România nu a avut un concept de genul acesta, probabil că au mai fost tentative, dar infrastructura de cale ferată, atât şinele, cât şi vagoanele, nu au permis până în momentul acesta. Am găsit o deschidere bună la CFR călători şi începând din 2017, iată că avem primul proiect de tren turistic al României.”



    Vom afla cum şi unde putem merge şi ce putem descoperi chiar de la iniţiatorul proiectului: “Vrem să adunăm 200 de oameni, într-un tren format dintr-o locomotivă şi cinci vagoane, pe care timp de patru zile să-i plimbăm prin Transilvania, începând de la Braşov, Sighişoara, Mediaş, Alba Iulia, coborând la Sebeş, Sibiu şi Făgăraş, după care ne întoarcem la Braşov. Timp de patru zile vor experimenta, vor explora tradiţiile Transilvaniei. Transilvania, în acest moment este unul dintre punctele luminoase ale Europei turistice şi trebuie să profităm de acest moment. Ca un element inedit este faptul că noi vom avea nu mai puţin de 15 workshopuri la care participanţii se pot înscrie, la 2 dintre ele fără costuri suplimentare. Mai mult decât atât, vrem să aducem celor 200 de participanţi, un lucru rar în România şi anume concertele de muzică bisericească, în bisericile evanghelice, iar în ultima zi a pachetului turistic, vom avea inclusiv o cină în aer liber la umbra trenului.”



    Cu intenţia de a aduce în prim plan zona săsească şi tradiţiile săseşti, în general zona bisericilor fortificate, organizatorii au plănuit, în fiecare etapă a traseului, ateliere de diverse feluri, de la arhitectură până la gastronomie, astfel încât să scoată în evidenţă tot ce are mai bun zona aceasta a Transilvaniei: “Vom avea un program complex, nu vom avea momente de respiro. În prima zi vom vizita Haferland-ul, zona aceea a Transilvaniei, cu Cloaştef, Meşerdorf, Viscri şi Criţ. A doua zi, vom pleca către Mediaş, vom avea înnoptare la hotel în Sighişoara, către Mediaş se pleacă tot cu trenul, iar acolo cei 200 de participanţi în această aventură se vor împrăştia în nu mai puţin de 15 grupuri, pentru a participa la atelierele organizate aici. După care vom pleca către Alba Iulia, o scurtă vizită la Cetate şi cazare. Ziua a treia este dedicată unui mare workshop gastronomic. Vom redescoperi împreună o mulţime de reţete tradiţionale săseşti, care nu au fost uitate, dar, probabil, multă vreme au fost ignorate. Participanţii vor găti la comun o mulţime de preparate, îşi vor împărţi rezultatele muncii şi vor rămâne, şi mai important, şi cu reţetele gastronomice. Iar în ultima zi, după concert la Sibiu, în Piaţa Mică, vom avea masa de prânz în interiorul Cetăţii Făgăraş şi, în cele din urmă, ne vom întoarece la Braşov.”



    În ”Transilvania Train”, călătorii vor putea sta la masă, vor povesti pe parcursul călătoriei, vor putea bea o bere sau un pahar de vin şi vor privi pe geam până la sosirea în următoarea staţie CFR. Trenul este format din cinci vagoane bar-bistro, adică vagoane care într-un capăt au un bar propriu-zis, restul fiind format din scaune puse faţă în faţă şi mese, ne-a explicat interlocutorul nostru şi a adăugat: “Trenul nu este un simplu mijloc de locomoţie. Noi vrem să fie un mijloc de socializare şi vrem să închegăm o comunitate Transilvania Train, pentru că de fapt în toate trenurile turistice din lume cam ăsta este scopul. Gândiţi-vă la trenuri precum TransSiberianul, în care avem 150 de oameni din sute de ţări care în trei patru zile devin prieteni la cataramă. Exact asta vrem să facem şi noi cu Transilvania Train. Să fie un mijloc de socializare, iar în aceste etape, în care oamenii vor fi în tren, noi vom fi foarte activi, începând de la a le spune poveştile locurilor, până la a le oferi mostre din preparatele gastronomice locale sau degustări de vinuri sau de palincă.”



    Din totalul locurilor disponibile, s-au ocupat 18 locuri în primele trei zile de la lansarea proiectului, ceea ce îi încredinţează pe organizatori că proiectul va avea succes.