Tag: demografie

  • Demografie şi schimbări climatice

    Demografie şi schimbări climatice

    Populația planetei crește punând presiune asupra mediului, prin emisiile tot mai ridicate de dioxid de carbon. La nivelul statelor Uniunii Europene se constată o îmbătrânire a populației, un aspect îngrijorător întrucât generațiile în vârstă sunt cel mai puțin dispuse să își modifice comportamentul de consum.



    Reducerea emisiilor poate fi obținută prin înlocuirea surselor convenționale de energie cu altele nepoluante. În ce mod această tranziție se poate face prin costuri sociale suportabile ne spune europarlamentarul Cristian Bușoi, președintele Comisiei Comisia pentru industrie, cercetare și energie din Parlamentul European.



    Presiunea demografică, susținută de migrație, afectează mediul de viață și atrage după sine greutăți în a hrăni populația care crește în ritm susținut, spune Spas Tashev, coordonatorul Departamentului de Demografie de la Institutul pentru Studii de Populație și Umane din cadrul Academiei bulgare de științe.



    Un model de consum sustenabil îl reprezintă agricultura susținută de comunitate, model pus în practică de Centrul de Resurse pentru Iniţiative Etice şi Solidare din Timișoara. Președintele CRIES, Mihaela Vețan, mai spune că modificarea comportamentelor de consum poate fi imprimat generațiilor rezistente la schimbare și prin intermediul copiilor. Între timp Europa are o țintă, reducerea cu 60% a emisiilor de carbon până în 2030 comparativ cu anul 1990.



  • Valorificarea talentelor în regiunile Europei

    Valorificarea talentelor în regiunile Europei

    Menit să sprijine regiunile
    UE afectate de declinul accelerat al populației în vârstă de muncă, un mecanism de stimulare a talentelor a fost
    elaborat de Comisia Europeană și prezentat în Comunicarea privind
    valorificarea talentelor în regiunile Europei. Adoptată în luna ianuarie,
    Comunicarea reprezintă prima inițiativă-cheie din 2023 care contribuie la Anul
    european al competențelor, așa cum a fost propus de Comisie, care urmărește să
    dea un nou impuls inițiativelor de recalificare și perfecționare. Talentele
    trebuie stimulate, iar acest lucru este cu atât mai necesar în regiunile
    afectate de scăderea forței de muncă și de ponderea scăzută a persoanelor cu
    studii superioare, precum și în regiunile afectate de plecarea tinerilor,
    consideră Bruxellesul.

    Trebuie să ne
    asigurăm că regiunile care se confruntă cu o scădere a populației și, prin
    urmare, cu o capcană pentru dezvoltarea talentelor au mijloacele de a atrage
    și de a valorifica roadele investițiilor lor. Schimbările demografice pot fi o
    oportunitate de a consolida reziliența pe teritoriile UE
    , a apreciat Dubravka
    Suica, vicepreședinte pentru democrație și demografie:

    Între 2015 și 2020, populația în vârstă de muncă a scăzut cu 3,5
    milioane de persoane. Ne putem aștepta ca declinul să
    continue cu încă 35 de milioane de persoane până în 2050. Aceasta
    reprezintă o provocare enormă. Comunicarea noastră acordă o atenție deosebită
    regiunilor celor mai afectate de pierderea forței de muncă pregătită, care
    amenință cu adevărat prosperitatea pe termen lung a acestora. Comunicarea
    identifică 82 de regiuni reprezentând împreună 30% din populația UE. Am
    împărțit aceste regiuni în două categorii. Primul este un grup de 46 de regiuni
    care reprezintă 60% din populația Uniunii și înregistrează un declin rapid al
    populației în vârstă de muncă și al absolvenților de universitate, ceea ce face
    dificil ca aceste regiuni să inoveze și să-și îmbunătățească productivitatea.
    Al doilea este un grup de 36 de regiuni care sunt de fapt afectate de pierderea
    populației lor tinere cu vârsta între 15 și 39 de ani. Acest grup reprezintă
    13% din populația Uniunii. Ambele grupuri întâmpină provocări structurale
    specifice și toate acestea pot conduce la ceea ce noi numim o capcană a
    dezvoltării de talente. Acest lucru înseamnă că regiunile nu furnizează destui
    muncitori în vârstă de muncă și pregătiți din punct de vedere profesional și al
    educației pentru a atenua impactul declinului populației și al îmbătrânirii
    populației. Nu este de ajuns să tragem un
    semnal de alarmă, trebuie să ne uităm la toate instrumentele noastre de
    politică. Este necesară, de asemenea, o
    nouă abordare din partea statelor membre, din partea regiunilor, din partea
    noastră la nivel de Uniune. Astfel, propunem un mecanism de stimulare a
    talentelor prin comunicarea noastră, scopul acestui mecanism,
    care are 8 piloni, fiind acela de a ajuta foarte concret la dezvoltarea
    talentelor acestor regiuni. Le vom oferi sprijin pe partea de formare, reținere
    și de atragere a persoanelor – de formare a skillurilor necesare pentru a
    întâmpina noile provocări ale tranziției demografice.

    Comunicarea
    privind valorificarea talentelor în regiunile Europei oferă soluții adaptate,
    bazate pe realitatea locului și multidimensionale, inclusiv utilizarea
    fondurilor și a inițiativelor UE existente pentru a sprijini regiunile cele mai
    afectate de tranziția demografică în curs și de efectele sale secundare și
    pentru a preveni apariția unor disparități teritoriale noi și accentuate în UE.


  • Consecințe ale declinului demografic

    Datele
    statistice arată că la 1 ianuarie 2021 populaţia rezidentă a scăzut sub 19,2
    milioane de persoane, fiind cu aproape 143.000 de persoane mai redusă faţă de 1
    ianuarie 2020. Am văzut comparaţii în media că într-un an de zile România a mai
    pierdut populaţia unui oraş de mărime medie, a punctat la Radio România
    analistul Constantin Rudniţchi:

    Cauzele
    aici sunt destul de clare. O rată a natalităţii destul de scăzută, o rată de
    mortalitate relativ ridicată şi principala cauză este totuşi emigrarea,
    plecarea din ţară a cetăţenilor români. Sigur că ei pleacă într-o Uniune
    Europeană comună, Dar, ei pleacă. Și statistica este neiertătoare şi arată
    această tendinţă. Pe de altă parte, problema îmbătrânirii este şi ea foarte
    clară. Avem cifre tot mai mari în ceea ce priveşte structura vârstei a treia,
    să spunem, şi o pondere tot mai scăzută a tinerilor, iar analizele arată că
    aceste tendinţe vor continua.

    Nu doar România se confruntă cu un declin
    demografic, dar și Europa în ansamblul ei. Dacă la începutul
    secolului al XIX-lea populaţia continentului reprezenta 15% din populaţia
    planetei, până în 2050 aceasta va reprezenta doar 5%. Situația se datorează, în
    bună parte, creşterii populaţiei în alte regiuni ale lumii. Dar și scăderii
    dramatice a populaţiei în Europa. Aceasta în pofida faptului că europenii
    și-ar dori mai mulți copii.

    Două sunt motivele pentru care sunt reticenți,
    însă, în general, la a avea o familie numeroasă – lipsa siguranței economice și
    îngrijorarea legată de viitorul copiilor. Rezultatul: scăderea din ce în ce mai mare a numărului
    de copii, cu consecințe importante, precum periclitarea pieței forței de muncă,
    a sistemelor de sănătate și de pensii. Estimările sunt că vârsta medie în Uniunea
    Europeană ar putea ajunge în 2050 la 49 de ani. Adică, o accentuare a procesului de îmbătrânire demografică, tradusă
    printr-un număr mai mare de persoane aflate la pensie și un număr diminuat de
    persoane active pe piața muncii.

    Pentru România, falia este adâncită odată în plus
    de fenomenul de emigrare. Milioane de români au ales să plece, în anii trecuți,
    în alte țări, preponderant în vestul Europei, iar, potrivit INS, în 2020, numărul
    emigranţilor l-a depăşit pe cel al imigranţilor cu aproape 29 de mii de
    persoane.

    Din nou, analistul economic Constantin Rudniţchi: Impactul în economie este destul de clar,
    şi anume, pe de o parte, avem o problemă economică pentru că pleacă oameni care
    sunt calificaţi, oameni care au forţă de muncă. Deci, se pierde o resursă de
    muncă importantă. Pe de altă parte, e limpede că o societate care îmbătrâneşte
    are alte tipuri de nevoi şi alte cheltuieli în creştere, şi aici mă refer la
    cheltuielile cu pensiile şi cele ale sistemului de sănătate care oricum sunt
    sensibile în România pentru că au deficite, sănătatea este subfinanţată, deci
    din acest punct de vedere, problemele par că se vor acutiza.

    Conform datelor furnizate în primăvară de Eurostat,
    dintre cele 1216 regiuni din sistemul de referință NUTS (Nomenclature of
    territorial units for statistics) al UE, 802 vor avea populații mai mici în
    2050 față de 2019, iar alte 414 vor avea o populație mai mare în 2050 față de
    2019. Populațiile care îmbătrânesc cel mai rapid se
    regăsesc în regiuni situate în principal în estul Europei (țările baltice,
    Polonia, Slovacia, România și Bulgaria) și sudul Europei (Italia, Spania și
    Portugalia). Cehia, Grecia, Croația, Ungaria,
    și Finlanda sunt alte țări cu o
    mare majoritate a regiunilor în care se estimează că populația va scădea. La
    capătul opus, populații mai tinere sunt preconizate pentru doar 10% din
    regiuni, 8 din 10 dintre acestea fiind în Germania, unde vârsta medie ar urma
    să scadă cu cel mult 4 ani. Cele mai recente date de la Eurostat arată că 2020 a fost, pe
    de altă parte, în contextul pandemic, un an marcat de cea mai mare rată a
    mortalității din UE, în ultimii 60 de ani. Țările comunitare au înregistrat cu
    534 de mii mai multe decese anul trecut decât în 2019, adică o creştere de 11%.
    Astfel, populaţia Uniunii Europene a scăzut de la 447,3 milioane de locuitori
    la 447 milioane de locuitori. Cea mai mare scădere a populaţiei, în numărul
    total de persoane, s-a înregistrat în Italia (-384.000, sau -0,6% din
    populaţie), urmată de România (-143.000, -0,7%) şi Polonia (-118.000, -0, 3%).
    Cu toate acestea, ca procent din populaţia totală, în raport cu populaţia
    fiecărui stat, România ocupă primul loc în acest clasament nedorit.

    Există
    soluții pentru a opri acest declin demografic? Analistul Constantin Rudniţchi
    este mai degrabă sceptic:

    Din
    păcate, soluţii nu există de oprire a fenomenului sau nu sunt soluţii vizibile.
    Am văzut în alte state tot felul de variante de încurajare a natalităţii, de la
    sume de bani oferite mamelor, concedii mai lungi pentru mame. Se pot aplica şi
    în România, dar pare că în acest moment, tema şi subiectul demografie nu este
    foarte prezent pe agenda politicienilor.

    În vecinătatea României, în
    Republica Moldova, majoritar românofonă, situația este mult mai gravă. O
    analiză a Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale Viitorul, din
    Chişinău, relevă că, din 1991 până în prezent, populaţia Republicii Moldova a
    scăzut cu aproape 1,5 milioane de persoane. Numărul cetăţenilor moldoveni este
    acum de 2,9 milioane – inclusiv cetăţenii de pe malul stâng al Nistrului,
    reprezentând regiunea transnistreană separatistă, unde au rămas puţin peste 300
    de mii de cetățeni. Aproape o treime din populaţia Republicii Moldova a plecat
    în ultimele trei decenii, ţara devenind una dintre cele mai afectate de
    declinul demografic.

  • Demographisches Gefälle: Europas Bevölkerung wird immer älter

    Demographisches Gefälle: Europas Bevölkerung wird immer älter

    Im jüngsten Demographie-Bericht der Europäischen Kommission vom Juni 2020 hei‎ßt es, dass die Lebenserwartung in der EU für Männer und Frauen heute 10 Jahre höher als vor 50 Jahren liegt. Heute ist einer von 5 EU-Bürgern über 65 Jahre alt und bis 2070 soll es fast einer von drei sein. Bei Radio Rumänien spricht Vladimir Alexandrescu vom Nationalen Statistikinstitut (INS) über die Faktoren, die zu dieser Lage in der EU beitragen:



    Egal wie kritisch wir sind — die Ernährung ist in europäischen Ländern einfach besser. Genauso steht es um die Gesundheitsversorgung, die Pandemie als ganz au‎ßerordentliche Situation jetzt mal au‎ßen vor gelassen. Das Leben ist überall besser geworden und die Lebenserwartung steigt deshalb konstant. Wir sind jetzt in der EU bei einer Lebenserwartung von 80 Jahren und wir in Rumänien kommen diesem Niveau immer näher. Natürlich ist damit ein Problem verbunden — schlie‎ßlich brauchen ältere Menschen mehr medizinische Fürsorge als die jungen Menschen. Daher werden die Sozialkosten in den nächsten Jahren in allen Ländern zunehmen.“



    Senioren in der EU leben in der Regel gesünder, ihre Leiden werden früher und genauer erkannt und behandelt. Sie können deshalb freier über ihren Lebensabend entscheiden — und viele arbeiten länger oder nehmen mehr an der Gesellschaft teil. Aber das ist eben nur die Regel — es ist die Herausforderung und Verantwortung der Sozialfürsorgesysteme, sich um die Ausnahmen zu kümmern. Wie der Demographieforscher Vladimir Alexandrescu erklärt, sollte man den Wald vor lauter Bäumen nicht übersehen:



    Vor einigen Jahren haben Demographen neben der Lebenserwartung bei der Geburt einen zweiten Indikator ins Spiel gebracht: die gesunde Lebenserwartung. Denn es ist wichtig, dass der Mensch nicht zu einer Bürde für die Gesellschaft wird, für seine Mitmenschen, und dass er im Gegenteil durch ein aktives und gesundes Leben eine Stütze für seine Familie ist. Und hier gibt es gegensätzliche Dinge zu bemerken.“



    Frauen, meint Vladimir Alexandrescu, haben eine höhere Lebenserwartung bei der Geburt als Männer. Im Falle Rumänien sind es z.B. 79 Jahre für Frauen und 72 für Männer, also ein Unterschied von sieben Jahren. In der EU sind es 83 zu 78 Jahren zugunsten der Frauen. Schauen wir uns aber die gesunde Lebenserwartung an, ist es umgekehrt: Frauen schneiden schlechter ab als Männer, stellt der Statistiker fest. Und in puncto Lebenswartung nach dem 60. Lebensjahr sind es wieder die Männer, die eine längere Erwartung als die Frauen haben, führt er aus.



    Brüssel prüft aufmerksam diese Fakten, die einen wichtigen Platz auf der Tagesordnung der Debatten in der Union einnehmen. Dabei geht es um den Beitrag, den Senioren zur Gesellschaft leisten, bis hin zu den Rentensystemen und ihrer Fähigkeit, mit den aktuellen Herausforderungen einer steigenden Zahl von Rentnern fertig zu werden. Ein Schlagwort ist diesbezüglich die sogenannte Ökonomie des dritten Alters — Produkte und Dienstleistungen, die gezielt Senioren ansprechen und auf ihre Bedürfnisse zugeschnitten sind. Diese Branche könnte um 5% im Jahr wachsen — auf bis 5,7 Billionen Euro in 2025.



    Tourismus, intelligentes Wohnen in Eigenregie, Technologien zur Begleitung der Alterungsprozesse, Wellnessrobotik, automatisierte Mobilität — in solchen Bereichen könnten viele Jobs entstehen. Die Perspektiven der Patienten könnten durch Telemedizin verbessert werden. Frühdiagnostik kann durch neue Biosensoren, die an Smartphones angeschlossen sind, ebenfalls sicherer werden. Und dadurch ist auch eine Überwachung von Patienten aus der Ferne möglich.



    All das kommt in einem Grünbuch zur Alterung der Gesellschaft vor, das nach dem Bericht der Europäischen Kommission herausgegeben wurde. Das Papier stö‎ßt eine breite Diskussion zu Chancen und Herausforderungen für die europäischen Gesellschaften an. Es spricht das Tempo und den Umfang der Veränderungen und die diesbezüglichen Fragestellungen an. Aus der Perspektive der Kommission gehört alles dazu — von der Förderung einer gesunden Lebensweise und des lebenslangen Lernens bis hin zur Konsolidierung der Gesundheits- und Pflegesysteme. Nicht minder wichtig ist allerdings die Unterstützung einer höheren Geburtenrate, um das Demographiegefälle wieder auszutarieren.

  • Impactul schimbărilor demografice în UE

    Impactul schimbărilor demografice în UE

    Comisia Europeană
    a adoptat în cursul lunii iunie primul său raport de până acum privind impactul
    schimbărilor demografice. Documentul evidențiază legăturile dintre structurile
    demografice, impactul crizei și capacitatea de redresare în urma acesteia.



    Raportul indică,
    de asemenea, scăderea ponderii Europei la nivelul populației mondiale, care se
    preconizează că va reprezenta mai puțin de 4 % din populația lumii până în 2070.

    Susanne Conze, purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene: Prima și cea mai
    evidentă tendință e aceea că europenii trăiesc în medie mai mult și se bucură
    de mai mulți ani sănătoși. Drept consecință, ponderea celor mai în vârstă de 65
    de ani din societatea noastră crește. Ca populație, în ansamblu, devenim mai
    bătrâni cu fiecare an care trece. Este un aspect care are impact asupra vieții
    noastre zilnice și asupra societății noastre. Alte rezultate arată că devenim
    din ce în ce mai mobili. Tot mai mulți oameni aleg să trăiască, să muncească și
    să învețe într-un alt stat european decât cel de origine.

    De asemenea, migrația
    înspre și dinspre Europa continuă și fluctuează. Un număr tot mai mare de
    europeni trăiesc în gospodării mai mici decât înainte. Vedem o creștere a
    gospodăriilor cu un singur membru sau cu doi sau trei membri. Este o situație
    diferită de acum 20 sau 30 de ani. Europenii au mai puțini copii decât înainte.
    Aș vrea să subliniez că tendințele nu sunt nici bune, nici rele, sunt pur și simplu
    tendințe la care trebuie să ne adaptăm.


    Raportul
    ilustrează diferențele considerabile dintre regiuni în ceea ce privește
    schimbările demografice, precum și necesitatea de lua în considerare impactul
    acestora. Susanne Conze, purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene.

    Pe de-o parte, dacă societatea noastră se schimbă, consecința este că
    populația aflată la vârsta de muncă tinde să se micșoreze. Acest lucru e
    evident în anumite zone ale Europei, în care angajatorii au dificultăți de
    găsire a personalului. Pe termen lung,
    trebuie să găsim soluții de a aduce mai mulți oameni apți de muncă, să folosim
    potențialul pe care-l avem și să creștem productivitatea. Pe termen lung, trebuie
    să previzionăm contractarea forței de muncă și impactul său economic.

    Având în vedere tendința de îmbătrânire a
    populației, trebuie să fim atenți și la sistemul nostru de sănătate. Oamenii în
    vârstă au nevoie de un alt set de servicii și de nevoi. Astfel, trebuie să
    vedem cum ne putem reorganiza sistemele de sănătate și de asistență socială.
    Există, de asemenea, zone care s-au depopulat și trebuie regândite și în acest
    caz serviciile sociale, pentru a oferi un stil de viață calitativ celor
    rămași.


    Raportul, care
    marchează lansarea lucrărilor Comisiei în acest domeniu, va contribui la
    identificarea modalităților în care persoanele, regiunile și comunitățile cele
    mai afectate pot fi sprijinite cel mai bine. Documentul va constitui de altfel
    baza viitoarei Cărți verzi privind îmbătrânirea populației și viziunea pe
    termen lung pentru zonele rurale. Pentru date informative naționale și o
    defalcare statistică completă, puteți accesa noua pagină web a Comisiei Europene,
    dedicată demografiei.




  • Comisia Europeană: Raportul de țară pentru România

    Comisia Europeană: Raportul de țară pentru România

    Schimbările demografice şi migraţia au un impact semnificativ asupra dinamicilor pieţei forţei de muncă, apreciază Comisia Europeană (CE) în raportul de ţară referitor la România, publicat miercuri, informează Agerpres.

    Populaţia continuă să scadă deoarece sporul natural în România este negativ, iar migraţia este vizibilă. În 2018, românii au fost cel mai mare grup de cetăţeni din UE de vârstă activă (20-64 ani) care locuiau în alte state membre (2,52 milioane). Emigraţia românilor de vârstă activă a crescut cu 7% faţă de 2017, ceea ce necesită eforturi continue pentru a recalifica şi îmbunătăţi calificarea forţei de muncă rămase în ţară, subliniază Executivul comunitar.


    Evoluţiile pozitive de pe piaţa forţei de muncă din România continuă, sprijinite fiind de creşterea economică susţinută, dar persistă deficitul de angajaţi. Totuşi, diferenţele pe piaţa forţei de muncă rămân între regiuni şi grupurile de populaţie.


    Pe fondul creşterii economice susţinute, condiţiile de pe piaţa forţei de muncă se înăspresc, fiind deficit de angajaţi şi de persoane calificate. În trimestrul trei din 2019, ponderea persoanelor inactive din totalul populaţiei se ridica la 31,6%. Un nivel ridicat persistent de inactivitate se înregistrează în rândul femeilor, tinerilor cu vârsta între 15-24 de ani (71,17%), persoanelor cu vârsta între 55-64 de ani (50,8%) şi femeilor cu vârsta între 15-64 de ani (41,7%) în trimestrul trei din 2019.


    Numărul tinerilor care nu urmează o formă de învăţământ, nu sunt angajaţi sau nu sunt în programe de formare profesională este unul din cel mai ridicat din UE. În contextul creşterii cererii pentru angajaţi şi a scăderii şomajului, lipsa de forţă de muncă persistă în unele sectoare, precum servicii, construcţii şi industrie. În 2018, cele mai multe locuri de muncă vacante erau raportate în industria prelucrătoare, în domeniul sănătăţii şi asistenţă socială, administraţie publică.


    Oficialii de la Bruxelles subliniază că deficitul bugetar a crescut mai ales pe fondul tăierilor de taxe și a cheltuielilor mai mari cu salariile din sectorul de stat, care s-au majorat cu 75% între 2015-2018, și cu pensiile. Pensiile sunt programate să crească cu 40% din septembrie 2020, iar în 2021 se va face o recalculare a acestora, ceea ce pune o presiune foarte mare pe buget, mai ales că mulți economiști au subliniat că veniturile încasate de statul român riscă să fie mai mici decât cheltuielile.


    Descarcă aici Raportul de ţară pentru România

    Sursa AGERPRES


  • Sorgen über das Rentensystem

    Sorgen über das Rentensystem

    Dass der Bevölkerungsrückgang und die Migration das öffentliche Rentensystem in Rumänien gefährden, räumte die Arbeitsministerin der neuen liberalen Regierung in Bukarest, Violeta Alexandru, in einem Interview mit der Nachrichtenagentur Agerpres deutlich ein. Sie betonte, dass die Bevölkerung zum Sparen im privaten Rentensystem ermutigt werden sollte.



    Das Arbeitsministerium erwägt die Erhöhung der Beiträge zur so genannten zweiten Säule, die von Violeta Alexandru als ein gerechtes System definiert wurde, das den Saldo der eingezahlten Beiträge während der Arbeitszeit widerspiegelt und dank der Transparenz den Steuerzahlern mehr Sicherheit bietet. Obwohl sie über die Auswirkungen der Rentenerhöhungen von 40% auf den Haushalt besorgt ist, versicherte die Arbeitsministerin, dass das aktuelle Rentengesetz, das von der ehemaligen sozialdemokratischen Regierung durchgesetzt wurde, ab September 2020 von den Liberalen respektiert und angewendet wird. Violeta Alexandru fügte hinzu, dass die Regierung zum jetzigen Zeitpunkt nicht beabsichtigt, das Renteneintrittsalter zu verlängern, obwohl der Trends in Europa sich in diese Richtung bewegt.



    Das demografische Problem ist auch für die Zentralbank besorgniserregend, die in ihrem jüngsten Stabilitätsbericht davor warnt, dass die hohe Rate der Jugendmigration parallel zur Alterung der Bevölkerung einen erheblichen Einfluss auf die künftige Wirtschaftsentwicklung haben könnte. Nach Angaben des nationalen Statistikinstituts lag die Zahl der Rentner Mitte 2009 bei fast 5,2 Millionen. Im Jahr 2060 wird es zwar nur 4,8 Millionen ältere Menschen geben, wenn ab er der derzeitige demografische Trend anhält, wird die Zahl der aktiven Menschen, die das Rentensystem tragen können, dramatisch zurückgehen.



    Die Nationale Strategie zur Förderung des aktiven Alterns und zum Schutz älterer Menschen warnt auch davor, dass die Rolle des Rentensystems bei der Bereitstellung von Einkommen sowohl als Anzahl der Versicherten als auch als Niveau abnimmt. Daher sollte auch die Arbeit in einem späteren Alter gefördert werden, da die Ergebnisse sowohl für die jeweiligen Menschen als auch für das Wirtschaftswachstum Rumäniens positiv sein können. Obwohl die Notwendigkeit eines längeren Arbeitslebens von der rumänischen Gesellschaft noch nicht vollständig akzeptiert wird, stehen einige Bevölkerungsgruppen dieser Idee positiv gegenüber, insbesondere Frauen, besser ausgebildete Arbeitnehmer und Menschen mit finanziellen Schwierigkeiten, erklären die Autoren der Nationalen Strategie des weiteren.




  • Jurnal românesc – 29.10.2019

    Jurnal românesc – 29.10.2019

    Votul de învestire a noului cabinet condus de preşedintele PNL, Ludovic Orban, va avea loc pe 4 noiembrie, au decis Birourile permanente reunite ale Parlamentului, iar audierile miniştrilor propuşi se desfăşoară marţi şi miercuri. Liberalii au anunţat că şi-au asigurat cele 233 de voturi necesare precum şi bazele unei majorităţi parlamentare funcţionale. În acest sens, PNL a semnat acorduri şi înţelegeri cu minorităţile naţionale, PMP, USR, UDMR şi ALDE. De partea cealaltă, PSD a anunţat că nu va participa la plen, iar Pro România, că nu-i va acorda Guvernului Orban votul de încredere. Premierul desemnat propune instalarea la Palatul Victoria a un cabinet cu 16 ministere, un post de vicepremier şi unul pentru Secretariatul General al Guvernului. Programul de guvernare al PNL prevede, între altele, menţinerea cotei unice de impozitare şi modificarea legilor din domeniul economic şi al justiţiei.



    Expoziția de pictură Dispăruți în Paradis a Alinei Gherasim va fi deschisă, pe 30 octombrie, la Muzeul Naţional de Istorie Naturală şi Ştiinţe din Lisabona, transmite reprezentanţa ICR din capitala Portugaliei. Manifestarea cuprinde 28 de lucrări de acuarelă, guaşă şi acrilic pe carton, ce vor fi expuse în Sala Albastră a Muzeului. Expoziția, curatoriată de criticul de artă portughez Sofia Marçal, pornește de la colecția de povestiri și relatări História Trágico – Marítima, alcătuită și publicată de Bernardo Gomes de Brito în 1735-1736, precum și de la cronicile marilor descoperiri geografice realizate de nume celebre precum Magellan sau Vasco da Gama. Alina Gherasim este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România şi absolventă a Secției de pictură a Universității Naţionale de Arte din Bucureşti. Expoziţia sa va putea fi admirată până pe 30 noiembrie.



    Ministerul Afacerilor Externe anunţă că a început expedierea către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României a materialelor necesare votării în străinătate la alegerile prezidenţiale. Pentru cele 835 de secţii de votare care vor fi organizate în afara graniţelor, MAE trimite, pentru primul tur de scrutin, 4.483.907 buletine de vot, 7.739 de ştampile cu inscripţia VOTAT şi 3.997.044 de timbre autocolante cu menţiunea VOTAT. La alegerile pentru preşedintele României din noiembrie 2019, votarea în străinătate se desfăşoară pe parcursul a trei zile pentru fiecare tur de scrutin. Primul tur va avea loc pe 8, 9 şi 10 noiembrie, iar cel de-al doilea, între 22 şi 24 noiembrie. Lista secţiilor de votare şi harta interactivă a acestora pot fi consultate pe pagina de internet www.mae.ro la secţiunea Alegeri Prezidenţiale 2019.



    Accademia di Romania la Roma organizează, pe 30 octombrie, o nouă ediție a întâlnirilor Miercurile literare, în cadrul cărora va avea loc un dialog între poeta Adriana Iftimie Ceroli, din România, şi scriitoarea și jurnalista Anna Maria Petrova-Ghiuselev, din Bulgaria. Adriana Iftimie Ceroli s-a născut la 1 august 1973 în România, dar locuiește de mai bine de 25 de ani la Roma. În 2018 a publicat volumul Poesie, care a apărut la editura Albatros din capitala Italiei. Anna Maria Petrova– Ghiuselev este jurnalistă, actriță şi producător de filme. Colaborează cu mai multe posturi de televiziune din Europa, a jucat în numeroase producții cinematografice și de televiziune şi a publicat poezii premiate la festivaluri internaţionale. Întâlnirile Miercurile literare își propun promovarea scriitorilor români traduși în limba italiană și publicați la edituri din Italia și a operelor literare care fac referire la cultura română. Intrarea la eveniment este liberă.

    Fenomenul de îmbătrânire demografică s-a accentuat
    în România, informează Institutul Naţional de Statistică. Potrivit datelor
    oficiale, la 31 iulie anul curent populaţia vârstnică de 65 ani şi peste a
    depăşit cu 471.000 de persoane populaţia tânără de 0-14 ani, comparativ cu 31
    iulie 2018. Indicele de îmbătrânire demografică a crescut în perioada amintită
    de la 112,1 la 114,6 persoane vârstnice la 100 persoane tinere. Vârsta medie a
    populaţiei a fost de 41,7 ani, cu 0,3 ani mai mare decât la 1 iulie 2018. Potrivit
    datelor Eurostat, populaţia României era de aproximativ 19 milioane 530 de mii
    în 2018, iar conform estimărilor Ministerului de Externe de la Bucureşti, 5,6
    milioane de români trăiesc în străinătate.

  • Pulsul capitalei în 12 domenii

    Pulsul capitalei în 12 domenii


    Cât de bine îşi cunosc
    bucureştenii oraşul? Şi, mai ales, cât de exacte sunt intuiţiile sau
    observaţiile lor empirice atunci când sunt confruntate cu datele statistice,
    obiective, referitoare la oraş? De pildă, traficul rutier extrem de greoi şi
    aglomeraţia de pe străzile centrale, mai ales, ne fac să credem că trăim
    într-un oraş suprapopulat. Statisticile spun, însă, altceva: la 1 ianuarie
    2016, municipiul Bucureşti avea, oficial, 1.844.576 de locuitori comparativ cu
    1992, când populaţia atingea numărul record de 2.067.545. Pentru a oferi o
    descriere cât mai exactă a situaţiei generale, Fundaţia Comunitară Bucureşti a
    lansat un studiu care strânge laolaltă informaţiile oficiale existente despre
    12 domenii cheie ale oraşului prin care amintim: demografia, educaţia,
    siguranţa, protecţia socială, sănătatea, consumul cultural, trafic, condiţii de
    locuire şi sentimentul de apartenenţă la cartierul de reşedinţă. Intitulată
    Bucureşti: pulsul comunităţii, cercetarea a fost realizată de un grup de
    sociologi şi antropologi care au sintetizat în principal datele provenind de la
    Institutul Naţional de Statisitică şi de la autorităţile locale din cele şase
    sectoare ale oraşului. O primă concluzie a realizatorilor a fost aceea că
    nepotrivirile persistă şi în momentul în care se compară datele oficiale. De
    pildă, pentru a vedea care sunt decalajele între bogaţi şi săraci, a fost
    nevoie de colectarea unor informaţii provenind de la direcţiile de protecţie
    socială ale fiecărui sector, colectare care s-a dovedit extrem de aventuroasă
    şi uimitoare, consideră Valentina Marinescu, sociolog şi cadru universitar. Mi-a fost foarte greu să facem comparaţii între sectoarele
    Bucureştiului. Există primării şi primării. Sunt primării foarte bine
    organizate care mi-au pus la dispoziţie datele de care am nevoie. Şi sunt şi
    primării unde am cerut datele respective şi am primit o foaie. Asta spune
    foarte multe despre un aparat administrativ plătit din banii contribuabililor.
    Din cauza asta am avut mari dificultăţi în a compara ce se întâmplă cu
    familiile monoparentale, cu săracii şi bogaţii Bucureştiului, cu copiii care au
    nevoie de ajutor, cu persoanele de vârsta a treia.


    Din cauza strângerii
    defectuoase a datelor, unele rezultate sunt paradoxale: primăriile unor
    sectoare considerate, la prima vedere mai bine situate din punct de vedere
    material, au în grijă mai multe persoane asistate social decât sectoare
    considerate, îndeobşte, mai dezavantajate. Valentina Marinescu. În primul semestru din 2016, peste 50% din ajutoarele sociale din
    Bucureşti se pare că au fost acordate sectorului 1. Dacă comparăm aceste date
    cu cele provenind de la restul sectoarelor, ai senzaţia că cei mai mulţi oameni
    care au nevoie de ajutor social – exceptând sectorul 2 despre care nu ştim în
    această privinţă, căci nu am primit deloc date – provin din zona cu cele mai
    multe companii multinaţionale din cartierul Pipera… În sectorul 6 au fost
    înregistrate 108 cazuri, în sectorul 5, 112, iar în sectorul 3, 548. Totul ţine
    de modul în care sunt raportate aceste cazuri şi de modul în care sunt
    administraţi banii care trebuie să meargă către ajutoarele sociale în cazul
    fiecărei primării în parte.


    Şi în privinţa educaţiei, Bucureştiul se dovedeşte un oraş cu o
    situaţie particulară. Deşi
    infrastructura şcolară este mai bună decât în alte oraşe, Bucureştiul are o
    rată a abandonului şcolar destul de ridicată – de circa 15% – şi un procent al
    absolvenţilor de bacalaureat de 53%, care nu depăşeşte media naţională.
    Valentina Marinescu: Noi,
    bucureştenii, suntem puţin atipici din punctul de vedere al educaţiei. Se pune
    mult accent pe perfecţiunea în educaţie şi pe legarea performanţei de educaţie,
    mai mult decât în alte părţi ale ţării. Ar fi de interesant de făcut un studiu
    separat pentru a vedea cât de mulţi bani se investesc în instituţii de tip
    after-school, în meditaţii particulare. Pe de altă parte, faptul că în
    Bucureşti rata de absolvire a bacalaureatului a fost de 53% nu înseamnă că
    suntem mai slabi decât cei din provincie, ci că ei îşi evaluează copiii după
    criterii mai laxe.


    Strâns legat
    de educaţie este consumul cultural. Un studiu sociologic din 2015, citat de
    autorii studiului Bucureşti: pulsul comunităţii, arăta că 54,2% dintre
    bucureşteni preferă teatrul, 35,1% spectacolele de muzică pop/dance, iar 14,6%
    spectacolele de folclor. Per ansamblu însă, 71,8% dintre locuitorii Capitalei
    nu-şi iau niciodată bilet la teatru. Vlad Odobescu, jurnalist şi antropolog,
    unul din autorii cercetării lansate de Fundaţia Comunitară Bucureşti, detaliază
    preferinţele culturale ale bucureştenilor. Nu înseamnă că ei nu participă într-un fel sau altul la viaţa culturală a
    oraşului. În ultima vreme mai ales, primăria generală şi cele de sector
    organizează evenimente în aer liber. Nu ştiu în ce măsură ele pot fi
    considerate culturale, dar sunt o modalitate de a atrage populaţia spre această
    zonă. Cifra asta poate fi coroborată şi cu 40% dintre bucureşteni care-şi
    petrec timpul liber la mall sau în hipermarket. Asta spune multe şi despre
    infrastructura culturală a oraşului. În 1990, aveam 77 de cinematografe şi acum
    au rămas doar 17. Raportarea implică şi judeţul Ilfov, limitrof oraşului, şi se referea la sălile
    din reţeaua de stat.



    Bucureştiul
    rămâne, cu toate acestea, un oraş dinamic, atât din punct de vedere economic,
    cât şi din punct de vedere al producţiei culturale. Însă dinamismul său nu este
    legat neapărat de tinereţea locuitorilor, dat fiind că numai un sfert dintre
    bucureşteni au până în şi inclusiv 24 de ani. E o cifră mult mai mică decât cea
    din alte oraşe mari din România. Poate că din punct de vedere demografic nu e
    un oraş tânăr, dar se pare că
    este un oraş sigur. Vlad Odobescu: În ultimii ani, Bucureştiul se prezintă pe sine ca un
    oraş sigur şi conform datelor mai generale pe care le avem, într-un clasament
    al oraşelor europene, el se poziţionează înaintea oraşelor Praga, Bratislava,
    Vilnius etc. Raportat la România, Bucureştiul este, totuşi, mai puţin sigur
    decât alte oraşe mari precum Cluj sau Iaşi. Sunt câţiva indicatori care se
    urmăresc pentru a stabili acest lucru: infracţiuni comise contra persoanelor
    (furturi şi tâlhării), agresiuni sexuale, agresiuni contra siguranţei rutiere.



    Şi la nivel empiric, şi la nivel obiectiv, Bucureştiul nu este încă
    foarte bine cunoscut. Începutul a fost făcut, însă, iar, în cele din urmă, e
    posibil ca paradoxurile să se dovedească a fi parte din chiar farmecul său.

  • Evoluţii demografice

    Evoluţii demografice

    Institutul Naţional de Statistică confirmă semnalul de alarmă pe care l-a tras, deja, în decembrie, odată cu lansarea anuarului demografic al României, document care conţine date statistice cu privire la numărul şi structura populaţiei, precum şi la mişcarea ei naturală şi migratorie. Luni, INS a anunţat că în noiembrie s-au născut cu 3.000 mai puţini copii decât în octombrie, în timp ce numărul deceselor a fost cu 520 mai mare. În total, sporul natural a fost negativ, iar populaţia ţării s-a redus, astfel, cu peste şapte mii de persoane într-o singură lună.



    Numărul copiilor dintr-o familie descreşte, femeile decid să aibă copii la vârste tot mai avansate, numărul căsătoriilor scade, iar cel al divorţurilor creşte. Peste toate aceste tendinţe, depopularea a fost accelerată, în sfertul de secol care a trecut de la căderea dictaturii comuniste, de deschiderea frontierelor, până atunci ermetice, graţie căreia, în prezent, circa trei milioane de cetăţeni români trăiesc în străinătate. În ultima vreme, hemoragia migraţionistă pare să fi încetat şi din România nu pleacă mai mulţi oameni decât se întorc, dar fenomenul contribuie în continuare la diminuarea populaţiei, fiindcă au emigrat mai ales persoane din categoria de vârstă 25-34 de ani, ceea ce este grav din punctul de vedere al natalităţii.



    Astfel că, după 1989, numărul românilor a scăzut de la 23,2 milioane la 19,9, inversând complet tendinţa din deceniile trecute, când interzicerea avorturilor, în 1966, a condus la o creştere a populaţiei cu 26 de procente. Fireşte, preşedintele INS, Tudor Andrei, dezavuează această intervenţie brutală a statului comunist în viaţa de familie şi subliniază că asemenea efecte imediate se pot obţine numai în sisteme totalitare. Pe măsură ce se modernizează, România se confruntă şi cu fenomene demografice negative, pe care societăţile vest-europene le-au experimentat încă din deceniile trecute. Dar, spune tot Tudorel Andrei, există şi ţări occidentale, precum Franţa, care au înregistrat un spor al populaţiei de 13% în ultimii 25 de ani.



    Preşedintele INS a enumerat modalităţile prin care a fost obţinut acest rezultat: Sunt măsuri fiscale adresate direct persoanelor care au copii: dezvoltarea creşelor, dezvoltarea stabilimentelor în care copiii pot fi educaţi şi pot permite părinţilor să aibă o viaţă activă imediat după naşterea unui nou copil într-o familie şi a treia categorie, aşa-numitele scutiri de impozite pentru anumite categorii de familii.”



    La rândul său, directorul Centrului de Cercetări Demografice al Academiei Române, Vasile Gheţău, a afirmat că ar trebui realizat un studiu în rândul populaţiei tinere, pentru a afla de ce tot mai multe cupluri nu mai doresc copii deloc, dar şi ce le-ar putea convinge să se răzgândească.