Tag: denumire de origine protejată

  • 100 de indicații geografice europene vor fi protejate în China

    100 de indicații geografice europene vor fi protejate în China

    Uniunea Europeană și China au încheiat zilele trecute negocierile privind un acord bilateral pentru protejarea împotriva imitațiilor și a uzurpării a 100 de indicații geografice europene în China și invers – a 100 de indicaţii din China în blocul comunitar. În urma acordului, câştigurile comerciale vor fi reciproce şi ambele părţi vor beneficia de produse de înaltă calitate.

    Sistemele de calitate ale Uniunii Europene urmăresc să protejeze denumirile anumitor produse, pentru a le promova caracteristicile unice legate de originea lor geografică, precum și de tehnicile și practicile tradiționale. Vorbim despre unul dintre cele mai mari succese ale agriculturii europene, sistemele respective având împreună peste 3.300 de denumiri înregistrate ca indicație geografică protejată sau denumire de origine protejată. Pe lângă acestea, aproximativ 1.250 de denumiri din afara Uniunii Europene sunt şi ele protejate în blocul comunitar, în mare parte graţie unor acorduri bilaterale, aşa cum este şi acest acord cu China. Ca valoare, piața indicațiilor geografice din Uniune este de aproape 75 de miliarde de euro, iar împreună, ele reprezintă 15,4% din totalul exporturilor de alimente și de băuturi ale Uniunii.

    China este a doua destinație pentru exporturile de produse agroalimentare din Uniunea Europeană, cu o valoare de aproape 13 miliarde de euro pe an. Este, totodată, a doua destinație a exporturilor Uniunii de produse protejate ca indicații geografice, reprezentând 9% din valoarea lor, aici fiind incluse vinurile, produsele agroalimentare și băuturile spirtoase.

    Potrivit Comisiei Europene, piața chineză are un puternic potențial de creștere pentru alimentele și băuturile europene, o clasă de mijloc în creștere şi apetenţă pentru produse europene emblematice, autentice și de înaltă calitate. Şi China dispune de un sistem de indicații geografice propriu, bine stabilit, cu specialități pe care europenii le vor putea descoperi acum, în urma acestui acord.

    Lista Uniunii Europene a indicațiilor geografice care urmează să fie protejate în China include produse celebre precum Cava, Champagne, Feta, Irish Whiskey, Münchener Bier, Ouzo, Polska Wódka, Porto, Prosciutto di Parma ori Queso Manchego. Dintre produsele chinezești, pe listă se află, de exemplu, pasta de fasole Pixian, ceaiul alb Antji, orezul Panjin sau ghimbirul Anqiu.

    Se preconizează că documentul va intra în vigoare înainte de sfârșitul anului viitor.


  • Viitorul produselor tradiționale românești în UE

    Viitorul produselor tradiționale românești în UE

    România are 6 produse alimentare care au primit etichete europene de calitate. Cele mai multe produse protejate le deține Italia, urmată de Franța, Spania, Portugalia, Grecia și Germania. Dezbaterea de astăzi pe aceasta temă le are ca invitate pe Mihaela Mitu, consilier superior în cadrul Direcției Industrie Alimentară și Politici Comerciale din cadrul MADR, și Aurora Grigore, producător de conserve din fructe și legume din Fetești, Ialomița.


    România
    va propune la Bruxelles o listă de aproximativ 20 de produse tradiționale care
    să fie incluse în categoria celor protejate la nivelul Uniunii Europene.
    Statutul presupune că identifică un produs ca avându-și originea pe teritoriul
    unei țări sau într-o regiune ori o localitate de pe teritoriul respectiv și îl
    protejează, printre altele, împotriva oricărei imitații.


    Participanţii la dezbatere au prezentat
    semnificația produselor cu indicație geografică protejată și a produselor cu
    denumire de origine protejată.


    În cadrul
    dezbaterii s-au prezentat etapele pe care un producător de produse tradiționale
    ar trebui să le parcurgă pentru ca produsele sale să obțină denumire de origine
    protejată sau indicație geografică protejată.




    Aurora Grigore ,
    producător de conserve din fructe și legume și sucuri naturale din Fetești,
    Ialomița a specificat că va dori cu sprijinul Ministerului Agricuturii să își
    comercializeze produsele pe piețele europene.




    România
    are deja cinci produse agro-alimentare protejate în Uniunea Europeană, ca fiind
    tradiţionale şi specifice unor regiuni din ţara noastră.