Tag: desen

  • Sesiune de înscriere la Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan, ediția a II-a

    Sesiune de înscriere la Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan, ediția a II-a

    Art Movements Foundation organizează un concurs de desen contemporan destinat artiștilor contemporani români din țară și diaspora și străini rezidenți în România, aflați în orice etapă a carierei profesionale. În vederea selecției, artiștii sunt invitați să-și depună dosarele de candidatură în perioada 1-30 septembrie 2024. Odată cu premierea va avea loc și vernisajul expoziției rezultate în urma selecției dosarelor de candidatură.

     

    Prin Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan, fundația culturală și partenerii săi doresc să descopere, să recompenseze și să promoveze artiști care au în practica lor artistică desenul contemporan.

     

    Premiul întâi, în valoare de 2.500 de euro, va fi oferit autoarei/autorului care se va apropia cel mai mult de cerințele de valoare și calitate impuse de juriu, 1.500 de euro vor merge către lucrarea clasată pe poziția a doua și 1.000 de euro către al treilea câștigător.

     

    Juriul independent, care va desemna finaliștii și câștigătorii actualei edițiii, este format din personalități, cunoscători ai scenei cultural-artistice românești: Magda Cârneci, critic de artă și scriitoare, redactor șef al Revistei ARTA, Anca Boeriu, artistă vizuală, lector UNArte București, Adela Mara, istoric de artă și curatoare, Diana Serghiuță, artist vizuală, laureata Premiului AMF pentru Desen Contemporan 2023, Olimpiu Bandalac, artist vizual și Mladen Bataniat, colecționar de artă.

     

    Aplicațiile pot fi depuse până pe 30 septembrie 2024, ora 24.00, prin completarea unui dosar de candidatură pe www.artmovements.ro. Dosarele eligibile online vor conține fotografii de calitate a cel mult 3 lucrări de artă, cu dimensiunea maximă recomandată de 100×100 cm, pe suport de hârtie, carton, textil, metal și orice suport bidimensional, pot fi realizate în creion, cărbune, pastel uscat, cerat sau gras, tuș, acuarelă, sanguină, cărbune, cărbune presat, grafit, fetru, markere, estompă, guașă sau tehnică mixtă, alb/negru sau color. Nu se acceptă tehnici de reproducere digitale, gravură, pictură, obiect, instalație, sculptură.

     

    “Misiunea noastră este cea de a reprezenta scena dinamică a artei românești prin diversele tendințe din desenul contemporan și artiști români activi, cunoscuți sau emergenți. Proiectul reprezintă mai mult decât un premiu și o expoziție ce se doresc anuale. Este un demers și un crez prin care ne propunem să coagulăm o comunitate de oameni, instituții publice și organizații private care au pasiunea, priceperea și resursele necesare pentru a alinia sectorul românesc de artă la cel european și internațional” declară Maria-Cristina Scemtovici, Președinte Art Movements Foundation

     

    Prima ediție a Premiului AMF a atras 347 de artiști și un număr de aproape 600 de lucrări înscrise în concurs. Premiul financiar în valoare totală de 5.000 euro a fost oferit de fundația culturală artiștilor vizuali Diana Serghiuță, Ada Muntean și Adrian Ghiman. Artistul vizual Alex Mirutziu a fost desemnat câștigător al secțiunii Premiul Colecționarului.

  • Câștigătorii Premiului AMF pentru Desen Contemporan 2023

    Câștigătorii Premiului AMF pentru Desen Contemporan 2023

    Art Movements Foundation a anunțat câștigătorii primei ediții a Premiului Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan 2023 și Premiul Colecționarului. Din 587 lucrări realizate de 347 artiști, juriul format din 6 cunoscători ai scenei artistice contemporane românești a ales lucrările finaliste printr-un punctaj conferit prin vot secret.



    Premiul I în valoare de 2500 euro se oferă artistei Diana Serghiuță cu lucrarea “Reflections of the Self” realizată în 2023 în tehnică mixtă: tempera, creion pe hârtie, cu un număr de 560 de puncte dintr-un total de 600.



    Premiul al II-lea în valoare de 1500 euro se acordă artistei Ada Muntean pentru lucrarea “Fragments from a Life I dont remember” executată în cărbune pe hârtie, cu un total de 523 puncte din 600.



    Premiul al III-lea în valoare de 1000 euro revine artistului Adrian Ghiman pentru “Football in Prison” lucrare realizată în grafit pe hârtie cu 521 puncte din 600.



    Alexandru Rus acordă Premiului Colecționarului în valoare de 2000 euro artistului Alexandru Mirutziu pentru “About the Word Experience”, lucrare în acrilic pe hârtie.



    Ediția I a competiției Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan” a fost jurizată de: Raluca Ilaria Demetrescu — artistă vizuală și curatoare, coordonatoare ALERT Studio Artist-run Space, Ion Grigorescu — artist reper al ultimelor 5 decenii și simbol al experimentalismului în arta contemporană, Petru Lucaci — artist vizual, profesor, președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România, Aurelia Mocanu — critic si istoric de artă, jurnalistă, fostă redactoare șefă a Revistei Arta, Radu Pandele — artist vizual, muralist și Alexandru Rus — colecționar de artă.



    “Experiența primei ediții a Premiului AMF confirmă că mulți dintre artiștii români de valoare folosesc desenul ca disciplină independentă în propria practică artistică. Nivelul calitativ al lucrărilor a făcut dificilă misiunea juriului independent, sperăm astfel ca această competiție artistică să fie întâmpinată într-un spirit de bunăvoință. Premiul AMF este demersul nostru în încercarea de a da desenului contemporan o poziție mai înaltă în ierarhia artelor vizuale contemporane de pe scena locală, cu impact asupra întregii comunități artistice. Ne dorim să contribuim în acest sens pe termen lung, în linie cu ceea ce se întâmplă pe piețe consolidate precum cele din Franța, Germania, SUA unde cota de piață a artiștilor care pun accent pe desen a


    crescut puternic în ultimii ani”, a declarat Maria-Cristina Scemtovici, Președinte Art Movements Foundation.



    Premiile vor fi acordate pe 25 octombrie 2023 la vernisajul expoziției AMF Contemporary Drawing 2023, în spațiul galeriei bucureștene Scemtovici & Benowitz Gallery, unde fundația va expune lucrările finaliste.



    Diana Serghiuță (n. 1985, Brașov) este profesoară la Liceul de Artă “Sabin Drăgoi” din Arad. A absolvit secția Pictură la Universitatea de Vest Timișoara, Facultatea de Arte Plastice, obținând ulterior doctoratul în Pictură.



    Ada Muntean (n. 1987, Cluj-Napoca) trăiește și lucrează în Cluj-Napoca. A absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția Grafică, licență, masterat și doctorat în Arte Vizuale.



    Adrian Ghiman (n. 1989, Caransebeș) este lector universitar la Universitatea de Artă și Design din ClujNapoca, Facultatea de Arte Plastice, secția Grafică, unde a obținut masterul și doctoratul în Arte Vizuale.



    Alex Mirutziu (n. 1981, Sibiu) a studiat la Universitatea de Artă și Design din ClujNapoca, oraș unde trăiește și lucrează în prezent, iar în 2008 a absolvit teatru și performance la University of Huddersfield, Marea Britanie.

  • Expoziția „Mémoires”, a artistului Sami Briss

    Expoziția „Mémoires”, a artistului Sami Briss

    Muzeul Țării Crișurilor Oradea găzduieşte, din 22 martie 2023, expoziția de pictură, sculptură și desen denumită sugestiv Mémoires”, a artistului Sami Briss, care expune pentru prima dată într-un muzeu din România.



    Prezența expoziției Mémoires” la Muzeul Țării Crișurilor se datorează în mare măsură Ministerului Culturii, Consiliului Județean Bihor și Primăriei Municipiului Oradea, alături de Ambasada Franței la București prin Institutul Cultural Francez, şi Ambasada Statului Israel la București.



    După 12 ani de la prima și ultima expoziție în România, Samy Briss, personalitate remarcabilă a lumii artistice internaționale, se întoarce acasă pentru o expoziție retrospectivă care însumează peste 110 de lucrări de pictură, sculptură și desen, din toate etapele de viață ale artistului.



    Briss s-a născut la Iași, în 18 mai 1930. A urmat Institutul de Arte Plastice București și, concomitent, între 1950 și 1954, a frecventat atelierul pictorului Camil Ressu. Studiile efectuate în proximitatea lui Camil Ressu au impus ideea rigorii și autoexigenței pe fondul unei libertăți de expresie asumate, lucruri pe care Briss le-a deprins imediat în preajma uneia din personalitățile marcante ale artei românești.



    Între 1955 și 1957, participă la primele expoziții de pictură și grafică. Realizează decoruri și costume de teatru și lucrează ca asistent la catedra de scenografie de la Institutul de Teatru București, în preajma unor viitori mari regizori. În 1957, expune pentru prima dată la Trienala de Gravură din Elveția, unde reprezintă România.



    În 1958, Sami Briss, ca mulți intelectuali români, devine una dintre victimele valului de realism socialist”, arta oficială impusă de regimul comunist. Prima sa expoziție de pictură la București este interzisă. Părăsește România împreună cu familia, la sfârșitul anului 1959. După o lungă călătorie prin Europa, trecând prin muzee și galerii de artă din Viena și Napoli, realizând nenumărate schițe ale vremurilor trăite, ajunge cu vaporul la Haifa, în Israel. Israelul îl apropie de valorile și simbolurile iudaice, de temele biblice, de tradițiile, sărbătorile și de muzica populară evreiască, pe care le vom regăsi reflectate în opera sa. Tot acum, îl cunoaște pe cofondatorul mișcării Dada, Marcel Iancu, de care-l va lega o prietenie fructuoasă și decisivă pentru tot restul carierei. Din 1961-1966, de numele său se leagă realizarea unor decorațiuni murale pentru spitale, biblioteci, hoteluri, instituții publice etc.



    La îndemnul sculptorului Dani Karavan, cel care a realizat uriașa sculptură a zidului din Parlamentul israelian, Knesset, numită Rugați-vă pentru pacea Ierusalimului”, Samy Briss expune pentru prima dată la Tel Aviv. Până în 1970 participă la mai multe expoziții de grup în Israel și în străinătate.



    Începutul anului 1971 îi aduce lui Briss primul contract cu adevărat important. Galeria pariziană Romanet îl invită să expună la Paris și îi propune un contract de exclusivitate pe 5 ani, cu condiția să se mute la Paris. Odată acceptat contractul, urmează, din 1972, primele sale expoziții în Franța, SUA și în întreaga lume. Contactul direct cu experiențe din arealul stilistic al lui Picasso, Paul Klee, Victor Brauner sau din repertoriul lui Braque, ori al lui Chagall, i-au reconfigurat patrimoniul de imagini din spațiul românesc, israelian, francez și nu numai. Ca o recunoaștere a artei și aprecierii la nivel internațional de care se bucură opera sa, în 2019, Sami Briss a fost numit Chevalier des Arts et des Lettres de către guvernul francez.



    Expoziția de la Muzeul Țării Crișurilor, care deschide seria expozițiilor din România, este cel mai amplu demers vizând arta lui Briss în țara noastră. Peste 110 lucrări pictură, sculptură, desen, neexpuse niciodată acasă”, reprezintă patrimoniul acestei expoziții. Ele vor fi completate de repere de viață personală și artistică, de asemenea, neexpuse în România. Fotografii din atelier, invitații la expozițiile personale și de grup din lumea întreagă, documente cu importanță majoră în devenirea sa, scrisori de la personalități importante ale lumii culturale internaționale, extrase din mari nume ale presei cotidiene și de artă, referitoare la opera sa, se vor regăsi, de asemenea, în expoziție. Afișul expoziției interzise în România din 1959 și câteva dintre lucrările care ar fi trebuit să facă parte din acel demers, păstrate cu grijă de artist, vor întregi acest proiect expozițional.



    Arta este expresia spiritului uman. Unde este sufletul în munca mea… ei bine, cu siguranță că este din cap și scapă prin mână (…) Cel mai rău lucru posibil pentru pictură este să impui o formă și să-l privezi pe pictor de libertatea sa. Este criminal, este criminal, ucide totul. Eu am trăit asta, a trebuit să trec prin asta (…) Tot ceea ce am de spus este spus prin pictura mea. Există doi creatori în spatele fiecărei lucrări de artă: persoana care a făcut-o și persoana care o privește. Pictura este o invitație la descoperire și la surpriză, din care oricine poate vedea și lua orice de care are nevoie pentru a purta cu el în propria călătorie prin viață”, mărturisea Sami Briss despre crezul său artistic!



    Inițiatorul și curatorul acestei expoziții este Adina Rențea, specialist cu peste 30 de ani de experiență muzeală. Expoziția va fi deschisă până în 30 aprilie.