Tag: Dezbateri Pache

  • Discursul public şi dezbaterile de idei dintre liceeni

    Discursul public şi dezbaterile de idei dintre liceeni

    Adolescenţa, vârsta
    afirmării de sine, este – poate tocmai de aceea – şi vârsta ideală pentru ca
    tinerii să înveţe să-şi argumenteze un punct de vedere şi să-l susţină în public.
    Iar dezbaterile şcolare par a fi metoda perfectă pentru acest lucru, în orice
    caz o metodă care dă roade de mulţi ani mai ales în SUA. În ultimii ani, acest
    tip de exerciţiu intelectual a prins şi la liceenii din România, momentan fiind
    active în ţară mai multe cluburi de dezbateri care organizează şi diverse
    competiţii în domeniu. Una dintre ele, intitulată Pache OPEN, s-a desfăşurat
    recent la Colegiul Naţional Mihai Viteazul din Bucureşti şi a reunit 200 de
    participanţi: elevi de la diverse licee din ţară, arbitri, profesori şi
    organizatori.

    Liceenii s-au întrecut în a susţine argumente pro şi contra mai
    multor subiecte controversate dezbătute atât în România, cât şi în străinătate.
    Numele competiţiei vine de la numele clubului care a organizat-o, Clubul de
    Dezbateri Pache, denumit aşa după bulevardul pe care este situat liceul Mihai
    Viteazul: bulevardul Pache Protopopescu. Înfiinţat pe vremea când actualul
    preşedinte, acum student la drept, era elev de liceu, clubul şi competiţia au
    deja o anumită tradiţie.

    Andrei Petre, Preşedintele Clubului
    de Dezbateri Pache: Avem
    deja o vechime de peste 15 ani şi suntem, prin urmare, unul din cluburile cu
    tradiţie din România. Noi organizăm dezbateri, în special dezbateri între
    liceeni, în care avem două echipe – una care reprezintă autorităţile sau
    guvernul şi alta care reprezintă opoziţia -, fiecare având trei membri şi care
    dezbat o moţiune dată, adică tema discuţiei. Când am început eu să particip la
    dezbateri – în urmă cu vreo 8 ani -, aveau loc doar competiţii de week-end cu
    vreo 20-30 de participanţi maximum. Iar în clubul nostru erau înscrise doar
    vreo 4 persoane. Acum avem competiţii la care participă câteva sute de
    persoane, deci e un fenomen care a crescut.



    Pe lângă spiritul competitiv care iese la iveală într-o dezbatere de
    idei, mai sunt şi alte lucruri care-i atrag pe liceeni către acest tip de
    argumentare. Andrei Petre: Sunt
    multe lucruri care ne atrag, în primul rând atmosfera. În al doilea rând, ne
    place faptul că aşa suntem obligaţi să fim la curent cu ştirile, că trebuie să
    aflăm cât mai multe lucruri şi să ne dezvoltăm. La final, eu cred că prin
    dezbateri devenim oameni mai buni, în orice caz mai bine instruiţi. Nouă ne
    place să spunem că orice subiect poate fi supus unei dezbateri. Cele mai multe
    competiţii la care participăm au avut ca temă moţiuni de actualitate, altele
    se axează pe moţiuni de politică externă sau de economie. Şi, de obicei, noi
    încercăm să le mixăm, ca să putem discuta câte un pic din fiecare domeniu.



    Alice
    Kempf, elevă în clasa a XII-a la Liceul Gh.Lazăr şi câştigătoarea locului I la
    concursul de dezbateri, intenţionează să se înscrie la Facultatea de Relaţii
    Internaţionale, Universitatea Bucureşti, iar exerciţiul dezbaterilor şi participarea la competiţiile de dezbateri
    pot constitui un atu important pentru profesia viitoare: Eu
    sunt, în general, foarte pasionată de arta oratoriei. Mi se pare fundamentală
    într-o societate care caută să progreseze, dar oratoria nu poate fi suficientă
    dacă nu are o argumentare serioasă în spate şi surse de informare pe care să se
    sprijine. Cred că, de fapt, tot acest complex de elemente mă intrigă cel mai
    mult şi mă pasionează. Procesul de documentare a devenit pentru mine, cumva, o
    metodă de relaxare. Mie îmi place foarte mult să citesc chestiuni de politică
    internaţională şi de economie care ies din sfera lucrurilor obişnuite pe care
    le învăţăm la şcoală.



    Dar
    nu doar din punct de vedere profesional te pot ajuta dezbaterile, consideră Luca
    Mihăilescu, elev în clasa a XIa la colegiul Mihai Viteazul, membru al Clubului
    de Dezbateri Pache: Cred că mă va ajuta indiferent ce voi alege să fac în viitor. Practic
    este vorba de o abilitate necesară, aceea de a şti să vorbeşti în public, să
    găseşti argumente la punctul tău de vedere, să gândeşti diferit de majoritate sau să gândeşti în afara cutiei
    (outside the box), cum se spune. Cred că toate aceste abilităţi sunt preţuite
    în multe facultăţi din străinătate şi chiar din România. Şi după facultate, ele
    sunt folositoare, indiferent pe ce drum vrei s-o iei. Eu, de pildă, vreau să
    studiez fizica şi consider că dezbaterile mă vor ajuta. Prin ele, mi-am dezvoltat
    un mod de gândire care mă va ajuta să-mi găsesc de lucru mai uşor.



    Dezbaterile dezvoltă nu doar un mod de gândire, ci şi o modalitate de
    exprimare politicoasă care se sprijini pe argumente bine documentate, lucru
    care pare să lipsească din polemicile purtate în spaţiul public din România,
    după cum observă Mihai Savastre, membru al echipei care a câştigat premiul II în
    cadrul competiţiei Pache Open, elev în clasa a Xa la Liceul Mihai Viteazul:
    Foarte rar auzi nişte argumente care să
    fie corecte din punct de vedere logic sau care să plece de la nişte premize
    corecte. De foarte multe ori, auzi, mai degrabă, sofisme şi alte lucruri care
    n-au ce căuta într-o dezbatere. Dacă multă lume ar avea acces la cursuri de
    dezbateri, cred că ar putea să înveţe lucruri foarte utile în societatea
    civilă. Dacă mai multe lume ar avea acces la dezbateri şi aceste s-ar răspândi
    cât mai mult, cu siguranţă vom observa şi beneficiile acestui lucru.



    Până
    când vor avea şansa de a se exprima în spaţiul public, liceenii din România se
    antrenează în cadrul acestor competiţii de dezbateri extra-şcolare.