Tag: dezinformarea online

  • Priorităţi româneşti în perspectiva alegerilor europene

    Priorităţi româneşti în perspectiva alegerilor europene

    Euroscrutinul de la sfârşitul lui mai e una
    dintre cele mai importante borne ale mandatului românesc la preşedinţia
    semestrială rotativă a Consiliului Uniunii Europene
    . De altfel, încă înainte de
    preluarea acestuia, responsabilii comunitari anunţau Bucureştiul că, în total,
    257 de dosare vor fi dezbătute în doar patru luni, fiindcă, în mai, scena
    europeană va fi, deja, acaparată de campania electorală. În perspectiva
    acesteia, una dintre priorităţile preşedinţiei româneşti este combaterea
    dezinformării în mediul online.


    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene în
    Guvernul de la Bucureşti, George Ciamba, speră că un acord pe această temă între
    instituţiile comunitare va fi obţinut cât mai repede, astfel încât pachetul
    legislativ privind alegerile să intre în vigoare în aprilie. Cetaţenii statelor
    membre, subliniază el, trebuie să poată vota liber, fără imixtiuni în procesul
    electoral. De aceea, combaterea dezinformării este pe agenda de priorităţi a
    României, iar securitatea cibernetică face parte din planul strategic
    ce le va
    fi prezentat partenerilor comunitari în februarie. Analiştii avertizează, de
    altfel, de multă vreme că avalanşa de ştiri false care circulă online minează,
    deliberat, credibilitatea instituţiilor comunitare şi împing în derizoriu
    însăşi principiile fondatoare ale Uniunii. Iar printre beneficiarii
    dezinformării sunt politicieni ori formaţiuni extremiste, fie de dreapta, fie
    de stânga, populiste, secesioniste, antieuropene.


    În faţa eurodeputaţilor din
    Comisia pentru afaceri constituţionale, ministrul declara:
    Am
    discutat despre cum comunicăm mai bine despre Europa tocmai ca să nu lăsăm un
    loc liber care să fie acoperit de campanii de dezinformare. Să nu uităm că o
    mare parte din dezinfomare priveşte exact instituţiile europene. Am fost de
    acord că prioritatea României este şi prioritatea Parlamentului European şi că
    nivelul nostru de ambiţie de a avea concluzii în Consiliu în luna februarie
    pentru discuţia pe dezinformare este un nivel normal şi necesar, pentru că se
    apropie alegerile pentru Parlamentul European.


    Corespondenta Radio
    România la Bruxelles aminteşte că au fost, deja, promovate noi reguli, care
    permit sancţioarea financiară a partidelor politice şi fundaţiilor ce folosesc
    în mod abuziv datele personale ale virtualilor alegători, în vederea influenţării deliberate a
    rezultatului de la euroscrutin
    . Sancţiunile ar urma să se ridice la 5% din
    bugetul anual al partidelor ori fundaţiilor vinovate. În plus, odată supuse
    unei astfel de sancţiuni, acestea nu ar mai putea beneficia de finanţare de la
    bugetul Uniunii Europene în anul următor. Noile norme nu vor putea,
    însă, intra în vigoare decât după ce vor fi aprobate în mod oficial în plenul
    legislativului comunitar.

  • Măsuri de combatere a dezinformării online

    Măsuri de combatere a dezinformării online

    Comisia propune măsuri pentru a combate dezinformarea
    online, printre care un Cod de bune practici la nivelul UE referitoare la
    dezinformare, sprijin pentru o rețea independentă de verificatori ai
    veridicității informațiilor și o serie de acțiuni menite să stimuleze
    jurnalismul de calitate și să promoveze educația în domeniul mass-mediei.

    Platformele digitale
    precum Facebook sau Google vor respecta codul de conduită
    împotriva dezinformării elaborat de Comisia Europeană, pentru ca alegătorii

    ‘să-şi formuleze informaţi opţiunile politice’ la alegerile europarlamentare ce
    se vor desfăşura în mai 2019, a anunţat comisarul european pentru economie
    digitală, Mariya Gabriel. Marile companii din sectorul internetului au semnat deja
    documentul publicat de executivul comunitar şi în plus au adăugat propriile lor
    măsuri concrete de sporire a transparenţei proceselor electorale prin
    cooperarea cu verificatorii de date, societatea civilă, mediile de comunicare
    şi academice.

    Mariya Gabriel: E o
    premieră mondială că industria a acceptat din proprie inițiativă implementarea
    unui astfel de cod de bune practici. E codul dvs, nu al Comisiei și ține, deci,
    de dvs să îl puneți în practică. Am luat la cunoștință și de avizul comisiei
    membrilor fondatori, pe care, de asemenea, l-am primit și am remarcat că
    anumite părți implicate și-ar fi dorit niște angajamente mai ferme. Să nu uităm
    însă că acest cod are semnatari extrem de diferiți, de la reprezentați ai
    rețelelor sociale la cei ai motoarelor de căutare și până la cei ai rețelelor
    publicitare digitale. Fiecare dintre aceștia furnizează servicii diferite cu
    ajutorul unor mijloace tehnologice diferite pentru un public diferit. Și
    fiecare dintre aceștia își ia angajamentul să pună în aplicare măsuri
    pertinente ținând cont de serviciile oferite și de efortul specific pe care
    fiecare companie îl poate face în lupta împotriva dezinformării.

    Concret, platformele
    de internet se angajează să închidă conturile frauduloase sau pe acelea care
    răspândesc ‘ştiri false’, să controleze publicitatea electorală sau să
    coopereze cu entităţi independente de verificare a datelor
    . În
    cel mai recent sondaj Eurobarometru, 83% dintre respondenți au afirmat că
    știrile false reprezintă un pericol pentru democrație. Ei și-au exprimat
    îngrijorarea în special cu privire la dezinformarea intenționată care vizează
    influențarea alegerilor și a politicilor în materie de imigrație. În sondaj s-a
    subliniat și importanța unui sector media de calitate: respondenții percep
    mijloacele de informare tradiționale ca fiind cele mai fiabile surse de știri
    (radioul 70 %, televiziunile 66 % și presa scrisă 63 %). Cele mai puțin fiabile sunt considerate sursele
    online de știri și site-urile care găzduiesc materiale video (26 %, respectiv,
    27%).Comisia Europeană va
    prezenta în luna decembrie o primă evaluare privind impactul acestui cod de
    conduită.