Tag: dezvoltare armonioasa

  • Campania “Şi eu trăiesc sănătos”, în şcoli

    Campania “Şi eu trăiesc sănătos”, în şcoli

    Mai multe cercetări au arătat că în România interesul oamenilor pentru o
    viaţă sănătoasă, deşi în creştere, este încă destul de mic. În plus, foarte
    multe persoane nici nu ştiu ce înseamnă exact un stil de viaţă sănătos. Şi aşa,
    câţiva întreprinzători au simţit nevoia să-i înveţe pe cei mici ce înseamnă să
    fii sănătos şi cum poţi menţine o stare de bine pe cât mai multe planuri, în
    speranţa că seminţele, odată sădite, să dea roade, astfel încât copiii să le
    ceară părinţilor să le menţină un stil de viaţă adecvat.


    Silvia Bucur, preşedinta Fundaţiei Prais, este iniţiatoarea campaniei
    naţionale Şi eu trăiesc sănătos, pentru şcoli şi ne-a spus de unde i-a venit
    ideea şi cum s-a dezvoltat ea: Acum mai bine de şase ani, fiind parte a
    reţelei internaţionale EPODE, care este cea mai mare reţea globală de prevenire
    a obezităţii infantile şi de promovare a stilului de viaţă sănătos, am urmărit
    studiile care au apărut în România şi care au arătat că şi în rândul copiilor
    cu vârsta până la 12 ani există o creştere a riscului de a fi supraponderal sau
    al obezităţii. Din această perspectivă, având la dispoziţie metodologiile EPODE
    care sunt la baza unor proiecte naţionale similare din alte 38 de ţări, am
    reuşit să ne strângem rândurile, şi să dezvoltăm acest proiect, Şi eu trăiesc sănătos, abreviat SETS, care
    a ajuns acum la al şaselea an de la implementare, la peste 150 de mii de elevi,
    care timp de patru ani (n.r. pe durata şcolii primare) au beneficiat de
    informare şi activităţi în cadrul proiectului nostru.


    Invitaţia adresată de iniţiatorii campaniei copiilor este să descopere
    secretele unei nutriţii echilibrate, ale activităţilor fizice zilnice şi ale
    igienei personale şi multe altele. Lecţiile de nutriţie, în şcoli, se fac
    pornind de la piramida alimentelor, copiii învăţând ce produse e bine să
    consume pentru o dezvoltare armonioasă.
    În plus, şcolile sunt încurajate să organizeze Cluburi de mişcare şi
    distracţie în care copiii să desfăşoare ce activităţi doresc. Revine cu
    detalii Silvia Bucur: Practic, împreună cu Consiliul nostru
    ştiinţific, alcătuit din psihologi, medici de nutriţie şi boli metabolice,
    sociologi şi reprezentanţi ai Ministrerului sănătăţii şi Ministerului
    educaţiei, am iniţiat şi dezvoltat un set de materiale educaţionale, de
    informare, care au fost diseminate fiecărui copil din oraşele în care suntem
    prezenţi, Bucureşti, Ploieşti, Timişoara, Cluj şi Roman şi Otopeni. În fiecare
    an se derulează un concurs al Cluburilor de mişcare şi distracţie din şcoli,
    avem cumulat peste 150 de cluburi care funcţionează de mai mulţi ani, create cu
    sprijinul învăţătorilor, chiar de elevi, care atrag membri, îi dau un nume, îi
    fac o siglă. Şi în cadrul acestor cluburi extracurriculare organizează foarte
    multe activităţi fizice şi sportive, care sunt menite a le schimba obiceiurile
    de stil de viaţă.


    În cadrul cluburilor SETS, copiii sunt încurajaţi nu numai să facă mişcare
    şi să se hrănească sănătos, ci şi să respecte reguli de igienă personală şi a
    locuinţei, să fie prietenoşi, dar şi responsabili şi respectoşi.


    Fie că este vorba despre activităţi de tipul Pauză în paşi de dans sau
    Flash Mob în curtea şcolii sau Fructe sau îngheţată copiii au ocazia,
    într-un mod distractiv, să înveţe lucruri noi şi să le consolideze în grup, în
    speranţa că alegerile sănătoase vor deveni o a doua natură.


    Am întrebat-o pe Silvia Bucur dacă această campanie a dat roade: Pe de o parte sunt studiile calitative şi
    cantitative pe care le facem anual în şcoli şi care ne arată că în urma
    aplicării acestor metodologii şi al accesului copiilor la informaţii şi la
    activităţi, obiceiurile lor s-au îmbunătăţit, pentru că, indirect, părinţii au
    fost informaţi şi au început chiar să mănânce legume şi fructe mai mult decât
    înainte şi să facă mai multă mişcare. Pe de altă parte, noi am făcut şi nişte
    studii pe eşantioane de copii din clasele 1-4 din Bucureşti, studiu care arată
    că ne confruntăm cu o problemă reală legată de timpul alocat de către familie
    activităţilor fizice ale copilului. Nici somnul nu este suficient, numărul de
    ore pe care copiii îl petrec în faţa unui ecran, fie el de televizor, telefon
    sau tabletă este printre cele mai mari din Europa, motiv pentru care acest
    program va trebui să continue să se dezvolte astfel încât şi familiile să
    conştientizeze cât de importantă este mişcarea pentru copii, să le asigure un
    somn bun, pentru că fără somn bun într-o cameră aerisită, copilul acumulează
    oboseală cronică, ce îi reduce capacitatea de a obţine rezultate bune.



    Obiectivul campaniei Şi eu trăiesc
    sănătos este creşterea numărului de
    copii care să se dezvolte armonios desfăşurând activităţile preferate şi care
    să conştientizeze importanţa alegerilor personale în conturarea unui stil
    de viaţă sănătos. Şi din ce în ce mai multe şcoli aleg să se înscrie în acest
    proiect, iar copiii, fie că aplică deja principiile însuşite, fie că nu,
    vorbesc deja ca nişte mici nutriţionişti despre ceea ce ar trebui să manânce şi
    despre cum ar fi bine să se desfăşoare programul lor zilnic.