Tag: dezvoltarea la pubertate

  • Educaţie pentru viaţă, în şcoală şi acasă

    Educaţie pentru viaţă, în şcoală şi acasă

    Recent, 154 de cadre
    didactice care formează minimum 4200 de elevi din 8 județe ale României plus
    municipiul București au beneficiat de instruirea oferită de proiectul Pentru
    fete și băieți
    , derulat de Asociația Tineri pentru tineri. Scopul
    proiectului: abordarea problemelor specifice pubertății cu elevii de gimnaziu,
    mai ales cu cei din clasele a VI-a și a VII-a. Motivul orientării către această
    grupă de vârstă îl constituie lipsa de informații observată la o mare parte din
    liceeni, adolescenți care ar fi trebuit deja să-și cunoască mai bine atât
    corpul, cât și emoțiile, dar și pericolele specifice vârstei. De altfel, lipsa
    de informații este considerată a fi parțial responsabilă și pentru anumite
    statistici îngrijorătoare: anual, 10% din femeile care nasc în România sunt
    minore și 6 din 10 mame adolescente nu au avut niciodată acces la date legate
    de sănătatea reproducerii. În plus, deși din 2004 există în învăţămîntul public
    disciplina opţională Educaţie pentru sănătate, care poate fi predată de la
    clasa I până la clasa a XII-a, doar 6% – 7% din numărul elevilor din sistemul
    preuniversitar au beneficiat de acest curs în anul școlar 2017 – 2018.

    Acesta
    este contextul în care Asociația Tineri pentru tineri derulează proiectul
    Pentru fete și băieți
    , tocmai pentru a-i ajuta pe profesori să discute cu
    elevii pe aceste teme sensibile și din punct de vedere psihologic, nu doar
    fiziologic, aflăm de la Adina Marea, coordonatorea proiectului:

    Este un program destinat diriginților care țin sau nu cursul opțional
    Educație pentru sănătate. Ceea ce am realizat noi – adică suportul de curs
    destinat cadrelor didactice și caietul de lucru pentru elevi – pot fi utilizate
    atât la ora de dirigenția, cât și pentru ora de Educație pentru sănătate, acolo
    unde s-a ales predarea ei. În perioada pubertății, în afară de faptul că apar
    diverse schimbări hormonale naturale pe care le înțeleg sau nu, care le sunt
    sau nu le sunt explicate, apare și un nou spectru de emoții. Este important ca
    ei să știe cum să le gestioneze. În plus, la această vârstă, copiii sunt foarte
    interesați de comunicarea și relaționarea cu ceilalți, inclusiv de relaționarea
    romantică. Vor să știe cum comunicăm unii cu alții, ce înseamnă comunicarea
    convingătoare, cum ne protejăm și ce înseamnă comunicarea în mediul virtual,
    care este imaginea de sine în mediul real și cel virtual. Sunt și vulnerabili
    în fața persoanelor rău intenționate care există în mediul online. Tinerii
    trebuie să afle cum să facă diferența.


    Profesorii și elevii au
    învățat cum să comunice mai bine între ei pe subiecte precum: corpul uman și dezvoltarea la pubertate, stima de sine și
    relaționare, modalități de prevenire a violenței, valori, familie și planuri de
    viitor. Dacă elevii sunt slab informați pe aceste teme, cât de pregătiți sunt
    profesorii să le abordeze.

    Adina Manea: Lucrul cel mai important în relația
    cu profesorii este faptul că ei au intenția și doresc să contribuie la binele
    copiilor. De asemenea, ei își asumă faptul că au unele carențe în a înțelege
    problemele generațiilor mai tinere și că au nevoie de sprijin prin formare. Mai
    mult decât atât. Noi am intenționat de la bun început ca părinții să fie parte
    din conversație. După ce am realizat formarea cadrelor didactice, dânșii au
    mers la clasele unde sunt diriginți și au aplicat ce au învățat la cursurile
    noastre. În plus, cadrele didactice, elevii implicați în proiect împreună cu
    voluntarii asociației Tineri pentru tineri realizează niște activități la
    care invită și părinții cu care să comunice despre temele de la cursuri.
    Astfel, părinții sunt invitați să-și amintească faptul că și ei au trecut prin
    această vârstă și cât de greu le-a fost și, de asemenea, să-și dea seama cât de
    important este să-și sprijine copiii în parcursul de la pubertate la
    adolescență.


    Dintre școlile
    participante la proiectul Pentru fete și băieți, 29
    unități școlare au fost în mediul urban și 16, în cel rural, știut fiind faptul
    că ultima zonă este dezavantajată din multe puncte de vedere în România.

    Adina
    Manea: Am vrut să vedem
    care este reacția comunităților de părinți și a comunităților școlare din
    mediul rural despre care statisticile naționale ne arată date îngrijorătoare
    privind sărăcia, dezavantajarea sau nivelul redus de educație. Mă refer la
    datele care ne arată clar că, în prezent, ruralul este net dezavantajat față de
    urban. Noi am vrut să vedem dacă reacția oamenilor de acolo e la fel de
    întunecată ca statisticile, dar ei au reacționat, de fapt, foarte bine. Toată
    lumea a fost încântată de efectul cursurilor asupra copiilor și de modul în
    care au decurs întâlnirile cu părinții.


    Rămâne de văzut în ce măsură modelul de comunicare dintre
    profesori și elevi implementat de Asociația Tineri pentru tineri va fi
    aplicat pentru ca nivelul de informații și de auto-cunoaștere să crească.