Tag: Diana Miron

  • Becoming Landscape – Cilăstăseri tra s’agiungă fisi

    Becoming Landscape – Cilăstăseri tra s’agiungă fisi


    Parcul Natural Delta Văcărești easti loclu ditu București tru cari armasi unu ditu mărli proiecte neibitisiti ditu epoca-a comunismului “Balta Văcărești”, ninti di 1989, respectiv un sistemu hidrologicu di apărari a Capitalăllei dinintea a nicărloru. Tru añilli tru cari loclu nu eara mirimitisitu, zona a Baltăllei Văcărești fu azvimtă diznău di fisi, tamamu tru inima-a unăllei capitală europeană, cu pulli și mamiferi aviglleati — di agiumsi un ecosistem specific a unăllei deltă. Tru meslu sumedru, tru aestu parcu naturalu urban nkisi un proiectu ahoryea, ţi ari scupolu s’lli-aproaki cetățeañilli a căsăbălui di fisi, di xanaamintarea-a fisillei și integrarea cu aesta tru mesea-a căsăbălui – “Becoming Landscape — Ună cilăstăseari tra s’agiungă fisi”. Ti proiectu şidzumu di zboru cu unu ditu artiștilli participanță, Diana Miron, vocal coach, artistu di sunetu și compozitoari, ti proiectul işiş, ti cum s-amintă proiectul și ti cum agiumsi s’llia parti la aestu:


    “Becoming Landscape” easti un proiectu multidisţiplinaru cari adună trei turlii di artă, și dimi compoziție sonoră și muzică contemporană, land art și performance art. Aestu proiectu easti inițiativa-a unui grup di teoreticiene și artisti cu expertiză avută tru domeniul a artăllei contemporană și a experimentului, iu akicăsearea a lor conexă s’ahărdzeaşti ti formărea di opinie și formăarea profesională tră artiști emergență, sinfirisiț di formi năi di expresie, interesaț di cercetare di grup, di experimentul audiovizualu și di recontextualizari corporală, sonoră și vizuală. Prota etapă a proiectului easti concentrată anvărliga a gioclui, gestului și minarillei. Di aoa yini și inițiativa proiectului, dimecu ditu proiecti anterioare catacum “Techno Fields”, tru cari mini işiş, Diana Miron, artistu di sunetu și compozitoari, loaiu parti anlu ţi tricu, tru arada-a curi feciu pridarea ti cursuri vocale, ti rediscoperiri vocală timbrală și di tehniţ extinsi di improvizație sonoră”.



    Cari fu contribuția artistică a Dianăllei Miron la “Becoming Landscape” nă spuni tamamu năsa:


    “Mini, Diana Miron, deadunu cu compozitorlu și sound disigner-lu Laurențiu Coțac, thimilliusimu aestă lucrari cu numa “Harmony of Disaster”, ună lucrari di muzică clasică contemporană, cari adună fisea sonoră a Deltăllei Văcărești. Tru andamusili ţănuti ună dupu alantă, tru Parculu Naturalu Văcărești, nă vini cabaia multă hăşti, că s’hibă zborlu ti muzică contemporană ică land art ică performance art, și nă adusi dininti un mediu fertilu, emu sonor emu vizual, tră s’alăncească lucrări acutotalui năi tră spațiulu artisticu românescu, ama și internațional. Tănutu tu unu kiro di trei meşi, cari acăţară tu isapi dzăli di cercetari, di repetiții și evenimentili cu public propriu-dzăsu, cu ngătanu andicra di restricțiili di tora mutrinda disvărtearea-a activitățloru tru aer liber, luursimu că ti bunu va shibă mutarea-a practiţlor nafoară, tru fise, iu distanțarea fizică fu posibilă și aestă turlie publiclu s’hărsi ta s’llia parti, s’hibă deadunu cu noi. Cabaia nă ciudusimu s’videmu cât di mare și câtu di pozitiv easti apandisea a oamiñilor după evenimentu. Mini zburăscu ditu perspectiva a mea işiş, tora, tră atea că loaiu parti la concertul “Harmony of Disaster” – cari s-disvărti la mardzina a diglui di beton, cari lucră catacum un amfiteatru brutalistu, cu idyili dali di beton di pi mardzina-a diglui, di agiumsi gărdină tră publicu. La performance, oamiñilli nă spusiră că dukiră ună hăvaie acutotalui speţială, că fură transpurtaţ, că tricură pritu unu portalu. Cadealihea că multu pţăñi au avdzătă ună ahtari muzică cântată tru aer liberu și tru un spațiu unic, ași cum easti Parcul Natural Văcărești.”



    Tru bitisită, Diana Miron nă mărtirisi:


    “Vrem s’duţemu ma largu aestă colaborari, tră atea că s’agiungă un ansamblu di mări dimensiuni – mini și Laurențiu Coțac avem aestă idhee ta s’ndridzemu ună primă orchestră di muzică contemporană tru România, ași cum tru multi alti văsilii ari, kimu că și noi avem ananghi di ahtari lucru, avem ananghi di cultură, avem ananghi di cultură alternativă și di creativitati susțănută și di cătră autorităț, și di cătră programili culturali, tră s’ndrupămu dizvultarea ti calitatea a banăllei tru unu căsăbă metropolă ași cum easti Bucureștiul, ama și tra s’nă dişcllidă minţăli și perspectivili.”



    Autoru: Ion Puican


    Armânipsearea: Taşcu Lala





  • Becoming Landscape – Încercări de a deveni peisaj

    Becoming Landscape – Încercări de a deveni peisaj

    Parcul Natural Delta Văcărești este locul din
    București în care a rămas unul din marile proiecte neterminate din epoca
    comunismului Lacul Văcărești, dinainte de 1989, respectiv un sistem
    hidrologic de apărare a Capitalei de inundații. În anii în care locul a fost
    neglijat, zona Lacului Văcărești a fost recucerită de natură, chiar în inima
    unei capitale europene, cu păsări și mamifere protejate – devenind un ecosistem
    specific unei delte. În luna octombrie, în acest parc natural urban a avut loc
    un proiect aparte, menit să apropie cetățenii orașului de natură, de regăsirea
    naturii și integrarea cu această în mijlocul orașului – Becoming Landscape – O
    încercare de a deveni peisaj. Despre proiect am stat de vorbă cu unul dintre
    artiștii participanți, Diana Miron, vocal coach, artist de sunet și
    compozitoare, despre proiectul în sine, despre cum s-a născut proiectul și
    despre cum a ajuns să participe la acesta:


    Becoming Landscape este un
    proiect multidisciplinar care unește trei tipuri de artă, și anume compoziție
    sonoră și muzică contemporană, land art și performance art. Acest proiect este
    inițiativa unui grup de teoreticiene și artiste cu expertiză bogată în domeniul
    artei contemporane și al experimentului, unde înțelegerea lor conexă se dedică
    formării de opinie și formării profesionale pentru artiști emergenți,
    interesați de forme noi de expresie, interesați de cercetare de grup, de
    experimentul audiovizual și de recontextualizare corporală, sonoră și vizuală. Prima
    etapă a proiectului este concentrată în jurul dansului, gestului și mișcării.
    De aici vine și inițiativa proiectului, de fapt din proiecte anterioare precum
    Techno Fields, în care eu personal, Diana Miron, artist de sunet și
    compozitoare, am participat anul trecut, în cadrul cărora am predat cursuri
    vocale, de redescoperire vocală timbrală și de tehnici extinse de improvizație
    sonoră.



    Care a fost contribuția artistică a Dianei Miron
    la Becoming Landscape ne spune chiar ea:


    Eu, Diana Miron, alături de
    compozitorul și sound designer-ul Laurențiu Coțac, am creat această lucrare
    numită Harmony of Disaster, o lucrare de muzică clasică contemporană, care a
    înglobat peisajul sonor al Deltei Văcărești. Întâlnirile repetate, în Parcul
    Natural Văcărești, ne-au inspirat foarte mult, fie că a fost vorba despre
    muzică contemporană sau land art sau performance art, și ne-au oferit un mediu
    fertil, atât sonor cât și vizual, pentru a genera lucrări complet noi pentru
    spațiul artistic românesc, dar și internațional. Întins pe durata a trei luni,
    care au inclus zile de cercetare, de repetiții și evenimentele cu public propriu-zise,
    ținând de asemenea cont de actualele restricții privind desfășurarea
    activităților în aer liber, am considerat că este oportună mutarea practicilor
    în exterior, în natură, unde distanțarea fizică a fost posibilă și astfel
    publicul a fost bucuros să participe, să ni se alăture. Am fost extrem de
    uimiți să vedem cât de mare și cât de pozitiv este răspunsul oamenilor după
    eveniment. Eu vorbesc din perspectivă proprie, acum, pentru că am luat parte la
    concertul Harmony of Disaster – care s-a desfășurat la marginea digului de
    beton, care a acționat precum un amfiteatru brutalist, cu aceste dale de beton
    de pe marginea digului, devenind gradene pentru public. La performance, oamenii
    ne-au spus că au simțit o atmosferă complet specială, că au fost transportați,
    că au trecut printr-un portal. Evident că foarte puțini au mai auzit astfel de
    muzică cântată în aer liber și într-un spațiu unic, așa cum este Parcul Natural
    Văcărești.


    În final, Diana Miron ne-a mărturisit:


    Vrem să ducem mai departe această
    colaborare, pentru ca ea să devină un ansamblu de mari dimensiuni – eu și
    Laurențiu Coțac avem această idee de a forma o primă orchestră de muzică
    contemporană în România, așa cum în multe alte țări există, simțim că și noi
    avem nevoie de așa ceva, avem nevoie de cultură, avem nevoie de cultură
    alternativă și de creativitate susținută și de către autorități, și de către
    programele culturale, pentru a contribui la dezvoltarea calității vieții
    într-un oraș metropolă așa cum este Bucureștiul, dar și pentru a ne deschide
    mințile și perspectivele.