Tag: digitalizare

  • Statele UE au făcut progrese în digitalizare, în perioada pandemiei, arată cel mai recent indice

    Statele UE au făcut progrese în digitalizare, în perioada pandemiei, arată cel mai recent indice

    Statele Uniunii Europene au progresat în ceea ce privește digitalizarea, în timpul pandemiei de COVID-19, dar mai sunt, încă, multe de făcut în ceea ce privește dobândirea acestor competențe, mai ales în domeniul IMM-urilor, arată datele cuprinse în Indicele Economiei și Societății Digitale, publicat recent de Comisia Europeană.

    Deși majoritatea statelor membre înregistrează progrese în ceea ce privește transformarea lor digitală, adoptarea tehnologiilor avansate de către întreprinderirămâne scăzută, se arată în studiul publicat de Comisia Europeană. Finlanda, Danemarca, Țările de Jos și Suedia se mențin în fruntea clasamentului, dar chiar și acestea au un volum de sub 30% în ceea ce privește utilizarea inteligenței artificiale și a volumelor mari de date, fiind departe de obiectivul deceniului digital, care ar trebui să fie de 75 de procente până în 2030.

    Deficitul de personal calificat rămâne una dintre principalele cauze ale încetinirii progresului în domeniul digital. În cursul anului 2020, peste jumătate din întreprinderile din UE au raportat dificultăți în ocuparea posturilor vacante de către specialiști în domeniul informatizării. Întrucât instrumentele digitale sunt tot mai mult utilizate în viața de zi cu zi, persoanele care nu au aceste competențe riscă să fie expuse excluziunii sociale, atrag atenția realizatorii studiului. Ei arată că doar 54 % din europenii cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani au competențe digitale de bază, iarobiectivul este de cel puțin 80 de procente până în 2030.

    În ceea ce privește adoptarea tehnologiilor-cheie, în timpul pandemiei de COVID-19, întreprinderile au încurajat utilizarea soluțiilor digitale. De exemplu, folosirea cloud computingului a atins 34 %. Cu toate acestea, utilizarea inteligenței artificiale și a volumelor mari de date de către întreprinderi este de numai 8, respectiv 14%, obiectivul fiind de 75 de procente până în 2030.

    Puțin peste jumătate dintre IMM-urile din Uniunea Europeană au cel puțin un nivel de bază în ceea ce privește digitalizarea, iar ținta este 90 % până în 2030. Uniunea a pus la dispoziția statelor membre127 de miliarde de euro pentru reforme și investiții în domeniul digital. Țările care au ales să investească în acest sector peste 30 % din banii alocați prin mecanismul de redresare și reziliență sunt Austria, Germania, Luxemburg, Irlanda și Lituania.


  • România are cel mai scăzut indice al digitalizării din UE

    România are cel mai scăzut indice al digitalizării din UE


    România se situează pe ultimul loc în rândul celor 27 de state membre în ceea ca privește Indicele economiei și societății digitale (DESI). “Creșterea sa (n.r. a României) anuală relativă este inferioară celei a țărilor similare, ceea ce indică faptul că nu este convergentă cu restul statelor membre. Țara a rămas în urmă în ceea ce privește o serie de indicatori ai dimensiunii capitalului uman, cu un nivel foarte scăzut de competențe digitale de bază în comparație cu media UE”, arată raportul de țară, publicat joi de Comisia Europeană.



    Conectivitate peste media UE și mulți absolvenți în domeniul TIC



    Studiul consemnează, însă, și punctele forte ale țării noastre în raport cu celelalte state din Uniune. Astfel, România stă bine la capitolul conectivitate pentru care a obținut cel mai bun punctaj DESI. Proporția utilizării serviciilor de acoperire de bandă largă fixă de cel puțin 100 Mbps este de 57%, iar utilizarea serviciilor prin rețelele fixe de foarte mare capacitate este de 87%, peste media UE.



    România se află pe locul al doilea din Uniune în ceea ce privește proporția femeilor specialiste în domeniul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor (TIC) și ocupă a patra poziție în ceea ce privește numărul absolvenților în domeniul TIC.



    clasament-indice-desi2022.jpg



    Implementare greoaie a digitalizării în România



    Totuși, comparativ cu celelalte state membre, performanțele României privind integrarea tehnologiilor digitale și a serviciilor publice digitale sunt slabe. Puțin peste o cincime din IMM-urile românești au cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală (22%), iar procentajul întreprinderilor care fac schimb electronic de informații este de doar 17%. “Nivelul scăzut de digitalizare și progresele relativ lente împiedică economia României să profite pe deplin de oportunitățile oferite de tehnologiile digitale. Această situație este agravată și mai mult de nivelul foarte scăzut al serviciilor publice digitale, atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi”, mai subliniază studiul Comisiei Europene.



    Pandemia de COVID-19 și mediul politic instabil cu dese schimbări ale guvernelor sunt alte provocări pentru implementarea cât mai eficientă a digitalizării care reprezintă o prioritate pentru și pentru actualul executiv de la București. România are la dispoziție circa 6 miliarde de euro pentru investiții în digitalizare ce trebuie implementate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Problema, susține ediția din acesta an a DESI, poate apărea din cauza fragmentării responsabilității pentru implementarea măsurilor în cadrul guvernului. Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării gestionează reformele și investițiile făcute, dar alte ministere sunt responsabile pentru punerea în aplicarea a măsurilor.



    romania-vs-media-ue-desi2022.jpg



    Acces la serviciile de comunicații pentru refugiații ucrainieni



    Studiul mai amintește că operatorii din telecomunicații din România au distribuit aproximativ 400.000 de cartele SIM pentru refugiații ajunși în țară după invazia Rusiei în Ucraina. Cetățenii ucrainieni au avut la dispoziție apelur și trafic de date gratuite și puncte de acces WiFi în taberele organizate pe teritoriul României, prin eforturile făcute de operatorii naționali împreună cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Măsurile au fost puse în aplicare înainte de sfârșitul lunii martie și fac în prezent obiectul unei revizuiri, iar ANCOM a transmis că au fost încheiate acorduri la nivel de servicii cu ridicata cu omologii ucraineni din sectorul telecomunicațiilor pentru a nu percepe tarife de roaming, se mai arată în documentul Executivului comunitar.




  • Conectarea tranzițiilor ecologice şi digitale în noul context geopolitic

    Conectarea tranzițiilor ecologice şi digitale în noul context geopolitic

    Tranziţia verde şi cea digitală sunt două priorităţi care domină agenda politică a Comisiei conduse de preşedinta Ursula von der Leyen.


    Uniunea Europeană îşi accelerează eforturile de atingere a statutului de lider global în ambele domenii. Tranziţia verde, către o economie nepoluantă, circulară dar performantă ne va asigura un mediu natural prietenos şi o hrană mai sănătoasă. Pentru aceasta este însă nevoie de tehnologii noi. Care se obţin prin cercetare. Iar cercetarea nu poate fi făcută decât cu ajutorul inteligenţei artificiale. Cu alte cuvinte, digitalizarea. Tranziţia verde şi cea digitală merg, aşadar, împreună. Ce ar fi dacă cele două ar fi corelate? Dacă s-ar dezvolta împreună, printr-o strategie comună, care să ţină cont de priorităţile şi ritmul de evoluţie al fiecăreia? Este lucrul la care s-au gândit şi experţii Comisiei, când au elaborat recentul Raport de Analiză Strategică de Perspectivă pentru anul 2022.

    Documentul poartă titlul: Corelarea tranziţiei verzi cu cea digitală în noul context geopolitic. Aceasta şi pentru că cele două crize majore care au afectat şi continuă să afecteze Europa – pandemia de coronavirus şi agresiunea rusă din Ucraina – au scos la iveală o serie de provocări şi slăbiciuni care au făcut mai urgentă ca oricând trecerea la un statut superior de siguranţă şi independenţă energetică, alimentară şi strategică.

    Iată cum a explicat noul concept Maroš Šefčovič, vicepreşedinte al Comisiei şi responsabil pentru Relațiile interinstituționale și previziune:

    Cu noua viziune putem identifica tendinţele majore existente, putem explora noi alternative şi elabora noi politici orientate spre viitor, pentru a face Europa mai rezilientă. Astfel vom sprijini şi tranziţia noastră către un viitor mai ecologic, mai digital şi mai echitabil.

    Raportul de Analiză Prospectivă Strategică pentru anul 2022 identifică zece domenii-cheie de acţiune, în care este necesar un răspuns politic. Printre acestea se află întărirea autonomiei strategice în sectoarele esențiale, gestionarea strategică a aprovizionării Europei cu materiale critice, o nouă putere de reglementare şi standardizare, adaptarea sistemelor de educație și formare la rapida transformare tehnologică, investiţiile, un nou cadru de monitorizare şi noi regulamente pentru piaţa unică europeană. Nu în ultimul rând, promovarea unei securități cibernetice solide.


  • România 43

    România 43

    Proiect
    de lege în vederea facilitării relaţiei cetățenilor din diaspora cu
    instituțiile statului român, depus de deputatul de Diaspora Iulian Lorincz,
    alături de colegul său, senatorul Radu Mihail.

    Interviu cu Iulian Lorincz
    secretar al Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării.


  • Radiografie a forței de muncă

    Radiografie a forței de muncă

    Rata de ocupare pe piaţa muncii din UE ajunsese în 2019 la recordul istoric de 73,9% în rândul persoanelor între 20 și 64 de ani, iar perspectivele economice indicau atingerea, prin menținerea ritmului, a ambițioasei ținte de 75%, fixată în Strategia Europa 2020. Cum se prezenta piaţa forţei de muncă la acel moment? Creionată de Raportul privind Condițiile de viață și de muncă în Europa, radiografia pieţei muncii arăta că, din 2014, numărul joburilor dispărute anual a fost depășit de cel al locurilor de muncă nou create, conform anunțurilor de restructurări făcute de companii.

    Paternul identificat la nivel sectorial, în cazul restructurărilor anunțate de marile companii, arăta o transformare a economiei prin transferarea accentuată a joburilor spre servicii și digitalizare. Cifrele arătau că peste 70% din forța de muncă a UE lucra în servicii, servicii care însumau 90% din joburile noi. Pe segmentul larg denumit alte servicii private, care include tehnologia informațiilor și comunicațiilor, consultanță în afaceri, imobiliare, hoteluri și restaurante, se anunța cel mai mare număr de joburi create în 2018.

    Restructurările anunțate în domeniul serviciilor financiare – puternic lovit de criza din 2008 – au însemnat, cel mai adesea, dispariția unor locuri de muncă pentru a face loc unor noi tipuri de joburi, mai puține și cu accent mai mare pe digitalizare. Nu în ultimul rând, industria prelucrătoare a înregistrat în 2018 un plus semnificativ de locuri de muncă, deși ocuparea în această industrie se află în declin în economiile dezvoltate. Conform datelor, industria a înregistrat două milioane de joburi noi, din 2013 până în 2018, în pofida faptului că anunțurile de restructurare au consemnat disponibilizări importante.

    În documentul amintit se mai arată că diferențele dintre capitale și restul regiunilor s-au adâncit în Europa, fapt reflectat în contribuția în creștere pe care capitalele o au în PIB-urile naționale. Un alt lucru remarcat este acela că aproape jumătate din joburile din orașele capitală din UE sunt locuri de muncă bine plătite, sigure și cu condiții de muncă ridicate. Acestea reprezintă, însă, doar 30 – 35% în restul regiunilor, ca medie la nivelul Uniunii.

    Discrepanțele sunt mai accentuate în unele state, printre care se numără România, Bulgaria și Croația. Tendinţele pe aceste direcţii s-au menţinut şi după 2019, dar, pe fondul crizei covid, rata şomajului a crescut în multe state. Inclusiv în România, unde cea mai afectată regiune a fost cea de nord-est. Ocolită de investitorii industriali din cauza infrastructurii de transport, în această regiune locurile de muncă sunt adesea fragile, în companii sensibile la schimbările mari din mediul extern.

    Conform datelor Institutului Naţional de Statistică privind rata șomajului, între trimestrul al doilea din 2019 şi acelaşi trimestru din 2021 diferenţa înregistrată a fost de 4,4 puncte procentuale, de la 1,8 la 6,2%. Cele mai recente date oficiale arată în 2022 pentru România o rată a şomajului, la finalul lunii aprilie, de 2,57%, în scădere faţă de martie. Potrivit datelor prezentate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă numărul total de şomeri a depăşit 224.000 în perioada menţionată.

    Analistul economic Constantin Rudniţchi : Ne arată statistica faptul că undeva la peste 200 de mii de persoane sunt aşa-numite inactive, adică fie nu îşi caută de lucru, fie caută de lucru dar nu găsesc. Ceea ce sigur că e un semnal important pentru că ne arată că suntem într-un oarecare paradox. Pe de o parte, companiile spun că au nevoie de forţă de muncă, pe de altă parte, există o forţă de muncă disponibilă, dar ea nu se întâlneşte pe piaţa muncii cu cererea. În România, în ciuda tuturor aparenţelor şi în ciuda faptului că mulţi români sunt plecaţi în afara ţării, există o pătură de oameni care practic nu lucrează, fie că nu vor, fie că nu pot, fie că nu găsesc. Pe de altă parte, există – ne arată statistica – şi aşa-numite persoane care sunt subocupate, asta însemnând că ele lucrează cu timp parţial de muncă şi ar putea fie să-şi prelungească programul de lucru, dar probabil că angajatorul lor nu le oferă această variantă, fie să-şi mai găsească un job. Cred că aceste date ne arată că, în România, forţa de muncă nu este folosită la capacitatea sa.

    România, asemenea altor țări, se confruntă cu un deficit de forță de muncă în anumite domenii, urmare, în mare parte, a fenomenului migrației. Patru milioane de români sunt înregistraţi oficial că lucrează în afara ţării în statele din UE, însă cifra ar putea fi undeva în jurul valorii de 5 milioane, pentru că sunt şi români care nu sunt înregistraţi oficial, spun autorităţile. Principalul motiv pentru care pleacă românii în străinătate, în special cei care făceau în ţară o muncă necalificată sau slab calificată, este salariul mai mare pe care îl pot lua în state din vestul Europei. Totuși, pentru medici sau IT-ști și, în general, pentru angajații calificați, motivele principale sunt altele. Ei își doresc educație și servicii publice de calitate, atrag atenția specialiștii. Indiferent de motivație, plecarea acestora definitivă în străinătate, la care se adaugă șicei care pleacă să lucreze sezonier în afara țării, creează vulnerabilități pe piața muncii din România.

    Conform estimărilor mediului de afaceri, ar fi vorba în prezent de un necesar suplimentar de forţă de muncă în economie, de exemplu, cuprins între 600 de mii şi 800 de mii de persoane. Se estimează, totodată, că activitatea de recalificare a persoanelor ar trebui să fie descentralizată la nivel de judeţe şi de ramuri economice, astfel încât, odată ce este semnalat un deficit pentru un anume tip de forţă de muncă, instituţiile statului să se poată pune rapid în mişcare.


  • 10 ani de monitorizare a eficacității sistemelor de justiție

    10 ani de monitorizare a eficacității sistemelor de justiție

    Tabloul de bord privind justiţia în Uniunea Europeană este o imagine de ansamblu consacrată, cu date comparative asupra eficienţei, calităţii şi independenţei sistemelor de justiţie din statele membre.

    La prezentarea rezultatelor celei de-a 10-a ediţii, vicepreşedinta pentru valori şi transparenţă, Vera Jourová, a subliniat că asigurarea protecţiei statului de drept în întreaga Uniune este o prioritate.

    Pandemia de covid-19 a scos în evidenţă necesitatea accelerării reformelor de digitalizare a sistemelor de justiţie pentru a garanta un acces facil şi continuu la justiţie. Mai multe state membre au adoptat noi măsuri pentru a asigura funcționarea normală a instanțelor, dar în altele încă se mai pot aduce îmbunătățiri semnificative.

    Analiza conţine, în premieră, şi date despre accesul la justiţie al persoanelor cu handicap, subliniind faptul că doar jumătate dintre statele membre oferă formate specifice, cum ar fi alfabetul Braille sau limbajul semnelor.

    Tabloul de bord mai arată că aproape toate statele membre au luat măsuri pentru ca întreprinderile să beneficieze de compensaţii financiare pentru pierderile cauzate de decizii administrative sau de lipsa de acțiune a organelor administrative, instanțele putând suspenda executarea deciziilor administrative, la cerere. Aceste măsuri duc la creşterea încrederii investitorilor.

    Informațiile cuprinse în Tabloul de bord privind justiția în Uniunea Europeană contribuie la monitorizarea efectuată în cadrul Mecanismului european privind statul de drept, concluziile fiind incluse în ediția din 2022 a raportului anual al Comisiei privind statul de drept. Ediția din acest an a tabloului de bord cuprinde informații comparative suplimentare (cum ar fi un nou indicator privind controalele de securitate națională pentru judecători), a căror utilitate a reieșit în cursul pregătirii raportului privind statul de drept pe anul trecut. Datele din tabloul de bord sunt, de asemenea, utilizate pentru monitorizarea planurilor naționale de redresare și reziliență.


  • România 43

    România 43

    Propunerea legislativă a senatorului de Diaspora, Radu Mihail, de îmbunătățire a calității serviciilor consulare prin
    digitalizare extinsă și implementarea unui sistem de feedback a fost adoptată
    de Camera Deputaților.



  • Programul Europa digitală

    Programul Europa digitală

    Europa digitală este primul program de finanțare
    al Uniunii Europene al cărui principal obiectiv este acela de a aduce
    tehnologiile digitale mai aproape de întreprinderi și de cetățeni. Bugetul
    planificat pe o perioadă de 7 ani este de 7,5 miliarde de euro, bani meniți să
    accelereze redresarea economică și să modeleze transformarea digitală a
    societății și a economiei europene. Principalii beneficiariai fondurilor – întreprinderile mici și mijlocii.

    Eliza Vaș, expert la
    Institutul European din România, explică de ce este atât de importantă
    transformarea digitală:

    Digitalizarea,
    în prima fază, și apoi transformarea digitală, în a doua fază, către care ne
    îndreptăm, sunt foarte importante la nivelul Uniunii Europene deoarece există
    condiții și evoluții care ne îndreaptă în această direcție. Cu alte cuvinte,
    societatea evoluează, apar tot mai multe schimbări, inclusiv instrumente,
    modificări în modul în care relaționăm și nevoile pe care le au cetățenii.
    Așadar și Uniunea este în poziția în care trebuie să vină cu răspunsuri la
    aceste nevoi și, mai ales, să nu rămână în urma altor actori internaționali în
    materie de transformare digitală. Este și un element ce ține de
    competitivitate. În ceea ce privește partea de digitalizare, am putea să o
    vedem extrem de simplu ca fiind o schimbare care se produce la nivelul unei
    entități, să spunem la nivelul unei mici companii în sensul în care utilizăm
    anumite procese și instrumente digitale pentru a ne desfășura munca. Pe de altă
    parte, transformarea digitală presupune o schimbare la nivelul întregii firme,
    astfel încât toate procesele care pot fi digitalizate sunt digitalizate și, în
    același timp, modul de lucru din compania respectivă este transformat de așa
    natură încât să fie utilizate la maximum instrumentele care există,
    platformele, astfel încât și compania respectivă să aibă un nivel mai ridicat
    de competitivitate.


    Programul Europa digitală va fi implementat prin
    intermediul unor programe de lucru multianuale. Comisia a adoptat deja un set
    de trei astfel de programe, ce prevăd investiții strategice gândite să contribuie în mod decisiv
    la obiectivele Comisiei în vederea transpunerii în practică a deceniului
    digital al Europei. Programul de lucru principal, cu un buget de 1,38 de
    miliarde de euro, se va concentra pe investițiile din domeniile inteligenței
    artificiale, cloud-computing-ului și spațiilor de date, infrastructurii de
    comunicații cuantice, competențelor digitale avansate și utilizării pe scară
    largă a tehnologiilor digitale în întreaga economie și societate, până la
    sfârșitul lui 2022. Un alt program se axează pe finanțarea din domeniul
    securității cibernetice și dispune de un buget de 269 de milioane de euro până
    la finalul anului viitor. Iar cel de al treilea – cu o finanțare de 329 de
    milioane de euro, până la sfârșitul lui 2023 – se concentrează pe înființarea
    și asigurarea funcționării rețelei de centre europene de inovare digitală.
    Programele de lucru vor fi implementate, în principal, prin granturi și
    achiziții publice.



  • Reducerea ratei de abandon şcolar în judeţele Dolj şi Vâlcea

    Reducerea ratei de abandon şcolar în judeţele Dolj şi Vâlcea

    Aproape 300 de copii
    de varstă preșcolară și școlară vor participa la workshopuri în care vor învăța
    lecții de viață, își vor seta obiective, se vor familiariza cu ambele fațete
    ale unei situații, sau ce este digitalizarea.


    Proiectul este
    implementat de Asociația Română Pentru Transfer Tehnologic și Inovare Craiova
    și Asociația Română Pentru Consultanță Oltenia iar scoli beneficiare sunt
    Petrache Poenaru din Bălcești și Elena Farago din Craiova.


    Diana Nedelcu, expert
    activități recreative și workshopuri în cadrul proiectului, ne oferă detalii:


    Obiectivul general al proiectului constă în
    stimularea participării la educație a 275 de preșcolari și elevi, din județele
    Dolj și Vîlcea, cu părinți plecați la muncă în străinătate, prin măsuri
    integrate de prevenire a abandonului școlar timpuriu și de asigurare a
    accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate.


    La finalul proiectului 40 de preșcolari și 235 de
    elevi vor beneficia de sprijin educațional, 275 de elevi și preșcolari vor
    beneficia de sesiuni de consiliere vocațională, psihologică și educațională, de
    activități recreative și de socializare în cadrul Centrului de educație non
    formală.


    Avem un program de tipul workshop-uri educaționale
    destinat preșcolarilor, în care cei mici vor învăța prin joc, într-un mod
    intercativ, despre sporturile lumii, despre comunicare și lecții de viață,
    despre cum să se descurce în situații de criză și cîteva noțiuni despre
    digitalizare.


    Preșcolarii vor fi integrați într-un program de tip
    grădiniță interactivă, în care, după programul de grădiniță propriu zis, vor
    continua să se joace cu educatorii meniți să-i învețe lucruri noi. Copiii din
    ciclul gimnazial și liceal vor fi implicați în workshop-uri pentru nivelul lor
    de pregătire, pe aceleași teme generoase de comunicare, sporturi, situații de
    criză, dar și de digitalizare și insist pe acest termen, pentru că, în ultimii
    doi ani, am învățat să trăim și ei să învețe altfel, astfel încât se va insist pe
    această componentă a digitalizării.




  • Portal pentru depunerea documentelor la Consiliul Judeţean Dolj

    Portal pentru depunerea documentelor la Consiliul Judeţean Dolj

    Prin intermediul unui portalului web, cetăţenii pot depune şi obţine online
    o serie de documente, de la certificate de urbanism la cereri pentru eliberarea
    de documente din arhivă, urmând ca, în viitorul apropiat, să poată fi emise şi
    autorizaţii de construire.


    Cosmin Vasile, președintele CJ Dolj ne explică:




    Consiliul Județean se înnoiește și încearcă să renunțe la clasicul dosar cu
    șină, la dosarul cu timbre depus în câteva exemplare. Deja am lansat un portal
    unde, cu semnătură electronică, putem emite documente, primi solicitări, toți
    cetățenii pot depune cereri, și noi putem emite on-line fără să trebuiască să
    vină de câteva ori, fără să trebuiască să multiplice acte. Binențeles, sunt
    toate documentele pe care CJ le emite, de la certificate de urbanism la
    autorizații de construcții, adeverințe pentru locuințe, moșteniri, până la
    petiții sau alte sesizări pe care orice cetățean are dreptul să le depună.


    Nu dispare Registratura, noi suntem aici, dar dăm un exemplu: dacă suntem în Canada și ne trebuie un certificat de urbanism de informare,
    pentru că vrem să cumpărăm un teren în Dolj, putem trimite de acolo cererea pe
    mail sau sms, se descarcă din contul pe care fiecare utilizator și-l face, prin sms se primește orice notificare, fie că
    mai este nevoie de un act sau ceva nu este în regulă, fie că se primește
    notificarea clasică cererea a fost rezolvată cu succes.


    Suntem la Ghișeul.ro, am dat deja Hotărîrea de Consiliu ca să putem intra
    în această aplicație, pot fi plătite așa taxele.

    Este un proiect important care
    nu a presupus doar portalul și noul site ci și digitalizarea și scanarea
    tuturor dosarelor. Sunt 90 000 de dosare, tot ce făcut CJ este scanat, pus
    electronic, pentru a putea fi într-o arhivă în care să se găsească rapid și
    pentru a putea fi eliberate documentele de care fiecare cetățean are nevoie.


    Urmează să scanăm și să digitalizăm și alte dosare, cele 30 000 care s-au
    lucrat în ultima perioadă, ca să fim la zi cu tot ceea ce înseamnă acte emise
    de Consiliul Județean.




  • Programul de lucru al Comisiei pentru anul 2022

    Programul de lucru al Comisiei pentru anul 2022

    Programul de lucru al Comisiei pentru anul viitor conține 42 de noi inițiative, care au în vedere cele șase obiective principale menționate în Orientările politice ale președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

    Iată câteva din acţiunile propuse:

    La capitolul Pactului Verde European, Comisia va continua să facă din Europa primul continent neutru din punctul de vedere climatic până în 2050. Va fi propus un cadru de reglementare pentru certificarea absorbțiilor de carbon; vor fi luate măsuri suplimentare pentru transporturile nepoluante, vor apărea noi norme privind pesticidele și va fi promovată economia circulară. Obligațiunile verzi vor juca un rol din ce în ce mai important.

    La capitolul digital, Comisia își va continua acţiunile pentru transformarea digitală a Uniunii Europene până în 2030. A fost propusă o nouă perspectivă asupra politicii în domeniul concurenței și va fi prezentat un instrument pentru situații de urgență al pieței unice pentru a preveni perturbările viitoare.

    Pentru soluţionarea problemei alimentării cu semiconductori, va fi adoptat « Actul european privind cipurile ».

    În plus, Comisia va propune un « Act european privind reziliența cibernetică », pentru a stabili standarde comune de securitate cibernetică și va începe să construiască un sistem global de comunicații securizate. Va fi facilitată asimilarea competențelor digitale în școli.

    La capitolul formării unei economii în serviciul cetățenilor, Comisia va continua adoptarea de măsuri pentru asigurarea de locuri de muncă de calitate, condiții de muncă echitabile și un echilibru mai bun între viața profesională și cea privată.

    La capitolul relaţiilor internaţionale, Comisia va continua să consolideze statutul unic al Uniunii de lider mondial. Anul viitor va fi prezentată o nouă strategie, intitulată Portalul mondial, pentru a construi în întreaga lume parteneriate de stimulare a comerțului și investițiilor. Până la sfârșitul acestui an, va fi prezentată o nouă Declarație comună UE-NATO şi vor fi accelerate lucrările pentru construirea Uniunii Europene a Apărării.

    La capitolul promovării modului de viață european, Comisia va lansa o nouă inițiativă care să îi ajute pe tinerii defavorizați să dobândească experiență profesională şi să îşi găsească locuri de muncă de calitate. Comisia va prezenta, de asemenea, o strategie pentru universități și – în urma experienţelor desprinse din pandemie – va prezenta şi o strategie europeană privind serviciile de îngrijire. Executivul European va garanta accesul la medicamente de înaltă calitate și va întări acțiunile de supraveghere și diagnosticare precoce a cancerului.


  • Combaterea pandemiei, migrația și criza energetică, în atenția Consiliului European

    Combaterea pandemiei, migrația și criza energetică, în atenția Consiliului European

    Consiliul European a remarcat, în concluziile summitului de la Bruxelles, că în urma campaniilor de vaccinare în Europa s-au făcut progrese semnificative în combaterea pandemiei, dar că situația rămâne foarte serioasă în unele state membre. Acestea nu au fost nominalizate, însă majoritatea se află în estul Europei, unde ratele de vaccinare sunt mai mici decât cele din Occident, iar numărul de îmbolnăviri și decese a crescut în mod alarmant, în special în România și Bulgaria, dar nu numai. Consiliul European recomandă sporirea eforturilor pentru a convinge populația să se vaccineze, inclusiv prin combaterea dezinformării, în special pe rețelele de socializare. Dincolo de urgența pe care o reprezintă combaterea pandemiei în statele membre, este necesară, totodată, intensificarea eforturilor de pregătire pentru viitoare crize de sănătate, astfel încât impactul acestora să nu mai fie la fel de mare ca cel al pandemiei de Covid-19. Pe de altă parte, UE vrea să contribuie și la eforturile globale de combatere a pandemiei prin furnizarea de vaccinuri în afara Europei, se mai arată în concluziile summitului.

    Șefii de stat și de guvern ai statelor membre au discutat și despre digitalizare la nivelul Uniunii și necesitatea ca aceasta să fie accelerată, armonizată și reglementată. În acest context, a fost notată și intensificarea activităților cibernetice care vizează nu doar securitatea societăților europene, ci și valorile democratice asumate la nivelul UE.

    În ceea ce privește creșterea accentuată a prețurilor la gaze naturale și energie, Consiliul le-a cerut statelor membre să ia măsuri, în conformitate cu recomandările primite deja de la Comisie, pentru a veni în sprijinul consumatorilor vulnerabili dar și al companiilor afectate de această criză.

    Consiliul a anunțat totodată că nu va permite ca țări terțe să se folosească de migranți în scop politic, a condamnat toate atacurile hibride la granițele UE și a anunțat că acestora li se va răspunde. Este, cel mai probabil, o trimitere la Belarus, care încurajează de un timp mii de migranți din Orientul Mijlociu să îi tranziteze teritoriul pentru a forța intrarea în Polonia și în țările baltice. Și Turcia a încercat, în trecut, să se folosească de arma migranților, amenințând că le va permite sirienilor pe care îi găzduiește să plece către Europa.

    Tot în ceea ce privește migranții, Consiliul i-a cerut Comisiei să pună în aplicare 8 planuri de acțiune care vizează țările de origine și de tranzit.


  • Funcționar public electronic la Primăria Braşov

    Funcționar public electronic la Primăria Braşov

    La vremuri de pandemie, când se
    încearcă tot mai mult limitarea contactelor fizice, Primăria Brașov se poate
    lăuda cu implementarea unui funcționar electronic prin care se încearcă
    simplificarea relaţiei dintre cetăţean şi instituţia publică.


    Practic
    este vorba despre un sistem electronic de preluare a documentelor, dar prin
    intermediul căruia se pot efectua și plăți, precum achitarea taxelor,
    impozitelor sau a amenzilor.


    Roboţelul
    de self-service se află la intrarea în Primărie. Are un meniu simplu, intuitiv,
    astfel încât utilizarea lui să fie facilă pentru majoritatea braşovenilor, după
    cum explică d-na Gabriela Vlad, director Direcția Tehnologii Informaționale și
    Servicii electronice, din cadrul Primăriei Brașov:




    Cetățeanul va trebui să aibă cartea de
    identitate – pentru că aceasta se scanează, se preiau datele cetățeanului, iar
    în funcție de demersul ales se solicită și actul pe care dorește să îl depună
    în terminal. Colegii de la Centrul de Informații pentru Cetățeni, la o anumită
    oră, preiau din terminal actele depuse de cetățeni. Totodată, acestea sunt
    scanate și atașate la numărul de înregistrare. Practic, ele merg și pe fluxul
    electronic către primărie, și fizic,fiind descărcate și preluate. Se pot
    efectua și plăți cu cardul, contactless sau cu introducerea PIN-ului din
    tastatură. Practic, acest funcționar public electronic ne ajută să nu mai avem
    interacțiune cu funcționarul și ne putem descurca singuri, pas cu pas, prin
    demersurile electronice pe care le pune la dispoziție.




    Implementarea funcționarului
    electronic face parte dintr-un proiect mai amplu al Primăriei Brașov de
    extindere a programului de digitalizare a serviciilor, denumit eFuncţionar+.


    Pentru acest proiect, început în 2018,
    municipalitatea a plătit 2,8 milioane de lei, dintre care peste 2,3 milioane
    sunt bani din Fondul Social European, după ce Primăria Brașov a câștigat o
    finanţare europeană prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014
    -2020 (POCA).


    Tot
    în cadrul acestui proiect, primăria Braşov pune la dispoziţia cetăţenilor 1000
    de semnături electronice, gratuit.


    De
    reținut că edilii brașoveni doresc ca pe viitor să implementeze acest proiect
    și în alte locuri din Brașov, de exemplu în malluri, astfel încât accesul
    cetățenilor la documentele de care au nevoie în relația cu primăria să fie cât
    mai facil.




  • Comisia înregistrează o inițiativă legislativă anti 5G

    Comisia înregistrează o inițiativă legislativă anti 5G

    Organizatorii inițiativei invită Comisia să propună acte legislative care să protejeze mai bine toate formele de viață împotriva anumitor presupuse riscuri generate de câmpurile electromagnetice de radiofrecvență și de radiațiile produse de microunde, să protejeze împotriva anumitor alte presupuse efecte asupra mediului care ar putea fi generate de tehnologia 5G și de digitalizarea aferentă și să asigure o protecție eficace, inclusiv împotriva criminalității cibernetice, a datelor cu caracter personal prelucrate cu aceste noi forme de tehnologie a comunicațiilor.

    Comisia precizează că în acest stadiu nu a analizat fondul propunerilor. Decizia de înregistrare a acestei iniţiative este de natură legislativă și nu va influenţa concluziile juridice și politice finale pe care Executivul European le va avea cu privire la această inițiativă și nici eventualele acțiuni pe care intenționează să le întreprindă dacă inițiativa obține sprijinul necesar.

    Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera în niciun caz că acesta reflectă opiniile Comisiei.

    Comisia mai arată că înregistrarea acestei iniţiative nu înseamnă că Executivul European confirmă, în vreun fel, corectitudinea conținutului său, care ține de responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori.

    Comisia mai precizează că o serie de afirmații formulate în această inițiativă contravin bazei de dovezi științifice deţinută de Bruxelles şi evaluărilor efectuate de Comisia Internațională pentru Protecția împotriva Radiației Neionizante, organismul mandatat de Organizația Mondială a Sănătății să evalueze riscurile pentru sănătate.

    În urma înregistrării, organizatorii pot începe colectarea de semnături. În cazul în care, în decurs de un an, iniţiativa va primi un milion de declarații de susținere din cel puţin 7 state membre, Comisia va trebui să examineze conținutul acesteia în detaliu și să reacționeze. Comisia ar putea decide fie să dea curs solicitării, fie să o respingă, în ambele cazuri trebuind să își argumenteze decizia.

    Comisia Europeană mai precizează că, în privința limitelor de expunere la câmpurile electromagnetice, inclusiv 5G, Uniunea Europeană a aplicat o abordare precaută, recomandând limite maxime de expunere cu o marjă largă de siguranță, pe baza unor dovezi științifice actualizate și reexaminate în permanență.

    Aceasta înseamnă că limitele de expunere ale Uniunii pentru publicul larg sunt întotdeauna de cel puțin 50 de ori mai scăzute decât nivelul care, potrivit dovezilor științifice internaționale, are un efect asupra sănătății.


  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Legitimația digitală europeană de student – o nouă aplicaţie lansată de Comisia Europeană în vederea digitalizării programului Erasmus+.

    Interviu cu Ştefan Turcu, coordonatorul Departamentului Media și Comunicare al Reprezentanţei Comisiei Europene în România.