Tag: diplomatie

  • Relațiiile diplomatice româno-japoneze

    Relațiiile diplomatice româno-japoneze

    Până în secolul XX, când globalizarea a redus totul, oamenii au avut o atracție firească față de semenii lor mai îndepărtați. Au vrut să le afle obiceiurile, să le învețe limba și să le cunoască mentalitățile. Românii și japonezii se cunosc formal de aproximativ 125 de ani, scrierile călătorului român Nicolae Milescu Spătarul despre japonezi din a doua jumătate a secolului al XVII-lea fiind ale unui timp în care circulația persoanelor era redusă.

    La începutul secolului XX, mai precis în 1902, ambasadorul Japoniei la Viena iniția contactele cu partea română și-și exprima dorința ca între cele două țări să se stabilească relații bilaterale. Se semna, în acel an, un tratat comercial care va constitui baza juridică pentru dezvoltarea relației. La izbucnirea primului război mondial, România și Japonia se aflau de aceeași parte a tranșeelor, în alianța Antantei. În august 1917, România își deschidea reprezentanța diplomatică la Tokio, Japonia făcând același lucru peste cinci ani, în 1922. Între 1922 și 1927, legația română de la Tokio era închisă din cauza tăierilor bugetare, dar după 1927, la redeschiderea legației române, relațiile vor funcționa neîntrerupt până în septembrie 1944. În cel de-al doilea război mondial, România și Japonia erau aliate din nou, de data aceasta în interiorul Axei Roma-Berlin-Tokio.

    După război, relațiile s-au reluat în 1959 și Ion Datcu a fost numit ambasador al României în Japonia în 1966. În 1994, intervievat de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, Datcu își amintea că atunci când a ajuns la post nu a găsit prea mulți oficiali japonezi care să știe multe despre țara din care venea.

    ”În legătură cu România, am rămas uimit de puținele cunoștințe care existau în cercurile parlamentare, chiar și printre membrii guvernului. Cunoșteau foarte puține și îmi amintesc, la timpul respectiv, când discutam anumite probleme, chiar europene, ei nu puteau să înțeleagă faptul că noi aveam niște poziții diferite de Uniunea Sovietică. Ei vedeau partea aceasta a Europei ca pe un bloc de monolit.

    De fapt, asta nu era numai ceva japonez, am găsit și în SUA același lucru. Dar vreau să spun că oamenii de afaceri, în schimb, cunoșteau, aveau interese. Am vizitat foarte multe întreprinderi, noi deja cumpăram vapoare, construiam vapoare, am botezat și eu niște mineraliere, s-au cumpărat pescadoare.Inclusiv marile firme de aparatură electronică prospectau piața. Am observat această diferență interesantă între politicieni și oamenii de afaceri. Era o mare discrepanță.”

    Însă Ion Datcu urma să aibă o mare surpriză la întâlnirea cu suveranul japonez. ”Împăratul Hirohito era un om extraordinar de simpatic, dincolo de aura lui de misticism, era un om extrem de cald, apropiat. Și am avut surpriza nemaipomenită ca împăratul să știe mai mult despre România decât membrii guvernului din timpul respectiv.

    El a început să-mi vorbească despre Delta Dunării și era mare specialist în faună, mai ales în pești. Și chiar mi-a arătat asta, avea el niște cărți, și atunci i-am promis <Majestate, fac tot ce pot> și când m-am dus în concediu am adus niște cărți pe care le-am găsit eu, cu hărți cu Delta Dunării, și i le-am oferit. Și mă întreba mereu <oare cât o să mai reziste paradisul ăsta din Europa?> Și am venit cu ideea, i-am zis <poate veniți o dată să vedeți și dumneavoastră Dunărea, Delta Dunării și Marea Neagră>, zona aceasta pe care o considera el că prezenta un mare interes pentru studiile lui. El făcuse, probabil, biologia și studia diverse animale din acestea de apă.”

    Relațiile româno-nipone erau dominate de chestiunile economice. Ion Datcu spunea chiar că japonezii inventaseră un nou tip de diplomație, cel economic.

    ”Mandatul meu de la București era, într-adevăr, aproape total economic. Noi, la vremea respectivă, aveam ideea de a ne moderniza o serie de capacități industriale, inclusiv fabrica de aluminiu. Îmi amintesc că făcut-o cu o firmă, Marubeni, ne-am făcut flotă, și încercam să exportăm și noi și am reușit să exportăm chiar țagle într-o țară care producea oțel de anumite tipuri și gabarituri, ei produceau rulmenți și multe alte produse, îmi amintesc inclusiv de o pastă de ouă. Nu era un interes politic prea mare din punctul de vedere al guvernului român.

    La timpul respectiv, Japonia era un interes economic, iar din punct de vedere japonez era perioada de înflorire a așa-zisei diplomații economice. Ei au inaugurat diplomația economică. Pentru mine, care studiasem foarte mult aspectele astea, aveam impresia că nu se poate face o diplomație economică în afară de politică, în afară de factorii militari și așa mai departe, cum e și normal.

    Adevărul este că japonezii, într-adevăr, au dezvoltat și au rafinat diplomația economică. Ce însemna acest lucru? Prioritățile lor de politică externă și diplomație erau stabilite, în afară de State Unite ale Americii, de zona învecinată și în alte părți, în funcție de interesele economice.”

    România și Japonia, două țări aflate la mare distanță una de cealaltă, au deja o tradiție centenară a contactelor bilaterale. Este o tradiție care le ține aproape prin trecut, dar și prin valorile prezentului.

  • Forme ale diplomației la nivel înalt: o analiză a  inițiativelor regionale

    Forme ale diplomației la nivel înalt: o analiză a  inițiativelor regionale

    În revista academică Romanian Journal of European Affairs, editată și publicată de Institutul European din România, cei interesați pot parcurge o analiză a diplomației la nivel înalt, specifice Europei Centrale și de Sud-Est. Autorul articolului, Jędrzej Błaszczak, este analist al Centrului de Cercetare al Inițiativei celor Trei Mări, la Institutul de Studii Politice al Academiei Poloneze de Științe.

     

    Cercetarea urmărește să identifice elementele care stau la baza diplomației summitului  în cadrul formatelor regionale informale, ca forme de cooperare frecvent întâlnite în Europa Centrală și de Sud-Est. Reuniunile la nivel înalt sunt tratate ca parte integrantă a procesului diplomatic. Cele trei exemple alese pentru a fi discutate sunt: Grupul Vişegrad (V4), înfiinţat în 1991, Formatul Bucureşti 9 (B9) și Inițiativa celor Trei Mări (3SI), ultimele lansate în 2015. Perioada de timp analizată este cuprinsă între 2015 și 2023. În secțiunea de concluzii a articolului se confirmă, printre altele, că statul care inițiază o anumită întâlnire este și cel care decide asupra ordinii de zi.

     

    Vă invităm să parcurgeți textul complet al articolul, disponibil în limba engleză, aici.

     

    Mihaela-Adriana Pădureanu,

    Expert, Compartimentul Studii – Institutul European din România

  • România 43 – 31.07.2024

    România 43 – 31.07.2024

    Între 24 și 26 iulie diplomaţii români aflaţi în misiunile ţării noastre din străinătate, s-au reunit la Bucureşti, unde au participat la evenimentul anual dedicat Diplomației Române.

  • Reuniunea diplomaţiei române

    Reuniunea diplomaţiei române

    Aflat aproape de finalul celor 10 ani de mandat prezidenţial, Klaus Iohannis a participat, pentru ultima dată, la întâlnirea cu şefii de misiuni, oficii consulare şi directorii ICR cu ocazia Reuniunii Anuale a Diplomaţiei Române. Potrivit şefului statului, România a devenit, în ultimul deceniu, un actor regional, european şi internaţional credibil, implicat şi respectat, un real furnizor de stabilitate şi securitate.

     

    El le-a transmis diplomaţilor români că obiectivele majore de politică externă rămân în continuare consolidarea rolului şi a influenţei în Uniunea Europeană şi în Alianţa Nord-Atlantică, aprofundarea parteneriatului strategic cu Statele Unite şi diversificarea dialogului bilateral cu partenerii de pe toate continentele.

     

    Preşedintele a declarat că rămâne un susţinător puternic al procesului de extindere a Uniunii Europene şi a subliniat  că România rămâne angajată în sprijinirea parcursului european al Ucrainei şi Republicii Moldova. El a amintit că Bucureştiul a susţinut puternic decizia istorică privind deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană cu cele două state vecine, adoptată la reuniunea Consiliului European din 14-15 decembrie anul trecut. În ce priveşte Ucraina, încă din prima zi a războiului, România a fost pe deplin solidară şi a luat ample măsuri multidimensionale în sprijinul acesteia, a subliniat Iohannis.

     

    Pe palierul de securitate şi apărare, ca stat membru al NATO, România are un rol constructiv şi de factor de echilibru, fiind un furnizor de securitate şi de stabilitate, consideră liderul de la Bucureşti. În opinia lui, România beneficiază în prezent de cel mai înalt grad de apărare şi protecţie din întreaga sa istorie.

     

    Despre Parteneriatul Strategic cu Statele Unite, ca pilon esenţial al politicii externe a României, Iohannis a afirmat că a devenit în această perioadă mai robust şi a dobândit mai multă substanţă. Pe de altă parte, şeful statului a menţionat că în cei zece ani de mandat a fost acordată o atenţie deosebită consolidării parteneriatelor şi relaţiilor strategice bilaterale cu statele de care ne apropie valori şi interese comune, precum Germania, Franţa, Spania, Italia, Polonia.

     

    Temă recurentă şi obiectiv încă neîndeplinit integral, aderarea la Schengen a fost evocată şi anul acesta la reuniunea diplomaţilor români. Preşedintele a apreciat că aderarea României la spaţiul Schengen cu frontierele aeriene şi maritime a constituit un important succes de etapă şi a subliniat că ridicarea controalelor şi la frontierele terestre rămâne un obiectiv prioritar. “Am convingerea că vom reuşi să ducem la bun sfârşit acest efort colectiv în beneficiul nu doar al cetăţenilor români, ci al unei Uniuni mai prospere şi lipsite de obstacole artificiale”, a punctat şeful statului.

     

    Un alt obiectiv major de politică externă este aderarea ţării la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. El a îndemnat la sporirea efortului interinstituţional pentru finalizarea cu succes a acestui proces în cel mai scurt timp posibil.

     

     

  • Interviuri@IER Simona-Mirela Miculescu, președinte al Conferinței Generale UNESCO (2023-2025)

    Interviuri@IER Simona-Mirela Miculescu, președinte al Conferinței Generale UNESCO (2023-2025)

    Invitata noastră, E.S. doamna Simona-Mirela Miculescu, președinte al Conferinței Generale UNESCO (2023-2025), a avut amabilitatea să ne răspundă la o serie de întrebări privind activitatea Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO). Totodată, domnia sa a evidențiat unele dintre calitățile care sunt esențiale pentru cei care doresc să urmeze o carieră în diplomație.

    În cadrul discuție a fost menționată, între altele, egalitatea de gen, una dintre prioritățile aflate pe agenda UNESCO. A fost subliniat faptul că educația este principalul instrument în atingerea acestui obiectiv. În prezent, 122 de milioane de fete și 128 de milioane de băieți, nu sunt școlarizați. De aceea, UNESCO, prin cele peste 50 de birouri pe care le are în întreaga lume, depune eforturi pentru a implementa proiecte care să răspundă acestei nevoi, asigurând accesul la educație pentru fete și femei.

     

    Textul complet al interviului poate fi accesat, în limba engleză, aici.

    Mihaela-Adriana Pădureanu,

    Expert, Compartimentul Studii

  • Weekend cu prietenii 02.03. 2024

    Weekend cu prietenii 02.03. 2024

    De la diplomație la cultură. Alexandru Lazăr, avocat de succes în Spania, profesor de drept, consul onorific al României în Insulele Baleare.

    Expoziția „Între România și Franța. Un parcurs plastic remarcabil” de la Palatul Șuțu din București, care celebrează împlinirea a 30 de ani de francofonie în 2023, în România. Expoziția Oanei Tudose, „Când trupurile noastre vor obosi, rădăcinile ne vor primi acasă”, de la Muzeul Național al Țăranului Român din Capitală.
    Realizatori: Luminița Voinea, Ion Puican, Eugen Cojocariu, Carmen Pelin