Tag: Directia Nationala Anticoruptie

  • Noua conducere a DNA, numire amânată

    Noua conducere a DNA, numire amânată

    Decizie anticipată, deopotrivă, de suporterii şi adversarii săi,
    preşedintele Klaus Iohannis a anunţat, miercuri, că respinge propunerea, avansată
    de ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, de numire a Adinei Florea în funcţia de
    procuror-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie. În afara acesteia, au mai
    fost refuzate trei nominalizări la vârful Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
    precum şi cea pentru funcţia de procuror-şef adjunct al DIICOT, parchetul
    antimafia.


    Nu sunt îndeplinite condiţiile de legalitate necesar a fi
    întrunite, în mod obiectiv, de către procuror pentru a fi numit într-o funcţie
    de conducere
    – explică un comunicat al Administraţiei Prezidenţiale.
    Luna
    trecută, şi secţia pentru procurori a CSM avizase negativ învestirea d-nei
    Florea, despre care apreciase că
    prezintă rezistenţă scăzută la stres şi o
    capacitate de analiză şi sinteză redusă
    , precum şi sincope în raportarea la
    valori ca onestitatea şi imparţialitatea, atribute indispensabile unui
    manager.


    Ministrul Toader a declarat că n-a fost surprins de refuzul
    preşedintelui, ci de motivarea acestuia, şi anume absenţa unui atestat că
    persoanele nominalizate n-au colaborat cu Securitatea, poliţia politică a
    dictaturii comuniste. Dacă în plan juridic şi procedural dezbaterile promit să
    continue, în plan politic decizia preşedintelui e calificată de unii analişti
    drept o contralovitură, în războiul fără sfârşit care-l opune majorităţii
    guvernamentale PSD-ALDE.


    Condusă de fostul politician social-democrat Valer
    Dorneanu, Curtea Constituţională decisese, în iunie, că şeful statului trebuie
    să o revoce pe şefa DNA, Laura Codruţa Kövesi, aşa cum i-a cerut, încă din
    februarie, ministrul Toader. Judecătorii constituţionali au stabilit că preşedintele
    a generat un conflict cu Guvernul când a refuzat să o demită.


    Plecarea ei a
    fost considerată o victorie pentru Puterea de stânga, pe care adversarii din
    opoziţie, din societatea civilă şi din presă o acuză că încearcă să-şi
    subordoneze magistraţii şi să-i scape de condamnări pe politicienii corupţii.
    Vârf de lance al luptei anticorupţie pentru unii, şefă a unui sistem
    poliţienesc abuziv în ochii altora, d-na Kovesi fusese frecvent calificată
    drept cea mai puternică femeie din România. Ea spunea, cu puţin timp înainte de
    revocare, la o dezbatere organizată la sediul ONU de la New York, că provocarea
    cea mai mare pentru România este păstrarea independenţei judecătorilor şi
    procurorilor.


    Numai în ultimii cinci ani, DNA a trimis în judecată 14 miniştri
    şi foşti miniştri şi 53 de parlamentari. 27 dintre aceştia au fost, deja,
    condamnaţi definitiv. În aceeaşi perioadă, Direcţia a dispus măsuri
    asiguratorii de peste 2,3 miliarde dolari. DNA, mai spun comentatorii, va
    trebui să continue să funcţioneze ca şi până acum. Fiindcă, într-o democraţie
    matură, instituţiile îşi fac treaba independent de numele şefilor.

  • Curtea Constituţională despre revocarea procurorului şef al DNA

    Curtea Constituţională despre revocarea procurorului şef al DNA


    Recent, Curtea Constituţională a tranşat în favoarea executivului disputa cu preşedintele Klaus Iohannis generată de refuzul acestuia de a o revoca din funcţie pe procurorul şef al DNA, Laura Codruţa Kovesi, iar joi şi-a motivat decizia. CCR afirmă că rolul preşedintelui în procedura de revocare declanşata de ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, se limitează la verificarea legalităţii acesteia. Judecătorii Curţii au stabilit că ministrul Justiţiei nu are doar autoritate administrativă, ci şi competenţe complete în ceea ce priveşte autoritatea asupra procurorilor. În consecinţă, refuzul şefului statului de a o revoca pe Kovesi de la conducerea DNA l-a pus pe ministrul Justiţiei în imposibilitatea de a-şi exercita competenţele legale, ceea ce a dus la un conflict juridic de natură constituţională, spune Curtea.



    Totuşi, nu a existat unanimitate în rândul judecătorilor de la CCR. Cei care s-au opus unei astfel de soluţii au considerat că şeful statului, prin respingerea propunerii de revocare, nu a ieşit din corsetul constituţional. Curtea atrage atenţia că, indiferent cine a generat conflictul constituţional, autorităţile au obligaţia să se conformeze deciziilor sale, ceea ce, în cazul de faţă, înseamnă semnarea de către preşedinte a decretului de revocare din funcţie a şefei DNA.



    Anterior motivării deciziei, Klaus Iohannis a dat asigurări că va respecta statul de drept şi va avea grijă ca independenţa procurorilor, pentru care se tem criticii acestei decizii, să rămână neştirbită. Victorios în conflictul cu şeful statului, ministrul Justiţiei spune că acesta nu poate evita revocarea. Tudorel Toader: “Nu cred că preşedintele republicii, indiferent cine e azi, cine va fi mâine sau peste şapte ani de zile, nu cred că va da românilor un exemplu de nerespectare a legii fundamentale. N-avem amendă de la… până la, sau închisoare de la… până la, dar avem sancţiunile care pot să decurgă chiar din legea fundamentală”.



    Din opoziţie, preşedintele PNL, Ludovic Orban, atacă fără ocolişuri nu doar verdictul, ci şi modul în care CCR l-a motivat. Ludovic Orban: “Prin motivarea Curţii Constituţionale, practic, este încălcat principiul constituţional al independenţei justiţiei, este încălcată independenţa procurorilor. Procurorii sunt transformaţi în agenţi ai puterii executive, în slugi ale ministrului justiţiei, care este numit politic şi care poate exercita un control politic partinic asupra activităţii Ministerului Public, parchetelor şi procurorilor”.



    Laura Codruţa Kovesi este indezirabilă actualei puteri de stânga pentru că ar face parte dintr-o structură ilegitimă, ocultă care decide – spun reprezentanţii PSD şi ALDE, fără să aducă dovezi – cine trebuie eliminat din spaţiul public, prin contrafacerea de dosare penale. Direcţia Anticorupţie pe care Kovesi o conduce este, pe de altă parte, instituţia lăudată constant de Comisia Europeană în rapoartele sale cu privire la reformele din justiţie. Miza actualului conflict, ce poate degenera într-o criză constituţională, nu este, însă, – o spun magistraţi oneşti şi obiectivi – soarta şefei DNA, ci cea a sistemului judiciar, în pericol, spun aceiaşi, să fie subordonat politic.




  • Reacţii la propunerea de revocare a şefei DNA

    Reacţii la propunerea de revocare a şefei DNA

    Îndelung
    amânată şi tocmai de aceea foarte mult aşteptată, decizia ministrului român al
    Justiţiei a avut efect de bumerang: Tudorel Toader a anunţat, joi seară, că a declanşat procedura
    de revocare a procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, Laura Codruţa
    Kövesi, funcţie pe care aceasta o ocupă din mai 2013. Au stat la baza deciziei sale – a
    spus ministrul – acte şi fapte
    de netolerat într-un stat de drept, grupate într-un raport prezentat presei. Tudorel
    Toader îi reproşează Laurei Codruţa Kövesi încălcarea gravă a atribuţiilor,
    presiuni asupra Guvernului şi a bunei funcţionări a instituţiilor,
    tergiversarea soluţionării unor cauze, lipsa de reacţie în verificarea unor
    procurori, dar şi o serie de declaraţii publice. DNA nu se identifică cu procurorul-şef al acesteia, ale cărei acţiuni,
    în cursul ultimului an, au demonstrat că pot pune în pericol chiar instituţia
    pe care o conduce prin excesul de autoritate, comportamentul discreţionar,
    sfidarea autorităţii Parlamentului, a rolului şi competenţelor Guvernului, prin
    contestarea deciziilor Curţii Constituţionale şi a autorităţii acesteia.

    Reacţiile politicienilor
    de la Bucureşti nu au întârziat să apară. Partidul Social Democrat, principala
    formaţiune la putere, apreciază că solicitarea de revocare este întemeiată şi
    se bazează pe un raport bine argumentat. În opinia senatorului social-democrat,
    Şerban Nicolae, un asemenea document ar trebui să dea de gândit tuturor, pentru
    că scoate în evidenţă o serie de vulnerabilităţi ale autorităţilor statului
    român: Cel mai bine ar fi fost ca toate aceste lucruri să nu existe: nici
    faptele grave prezentate, nici nevoia de solicitare a revocării. Din păcate,
    ceea ce a prezentat ministrul Justiţiei reprezintă elemente de o mare
    gravitate, care explică, într-o oarecare măsură, disfuncţii grave semnalate de
    societate în privinţa activităţii DNA, slaba credibilitate a acţiunilor
    procurorilor anticorupţie şi rezultatele discutabile obţinute mai ales în
    ultima perioadă.

    Partidul Naţional Liberal nu împărtăşeşte această opinie.
    Dimpotrivă, principala formaţiune de opoziţie vorbeşte despre o decizie luată
    de ministrul Tudorel Toader la presiunea unor penali. Purtătorul de cuvânt al
    liberalilor, Ionel Dancă: În momentul în care procurorul-şef al DNA
    este revocat la presiunea unor persoane care au dosare penale instrumentate,
    aflate pe rolul instanţelor de judecată, respectarea legii şi lupta
    anticorupţie în România devin opţionale. Acest lucru nu poate fi acceptat
    într-un stat de drept al Uniunii Europene.

    Un mesaj critic transmite şi
    mica formaţiune parlamentară de dreapta Uniunea Salvaţi România, care cere preşedintelui
    ţării, Klaus Iohannis, să nu dea curs propunerii ministrului Justiţiei. Imediat
    după anunţul lui Tudorel Toader, şeful statului, singurul în masură să o
    schimbe pe Laura Codruţa Kövesi, a precizat, printr-un comunicat de presă, că
    îşi menţine punctul de vedere pozitiv privind activitatea DNA. Considerând că
    prezentarea raportului asupra activităţii conducerii Direcţiei a fost lipsită de claritate, şeful
    statului, la cuţite, de altfel, cu Guvernul, a promis că documentul va fi
    analizat în detaliu de către departamentele Administraţiei prezidenţiale.

    Dacă
    prezentarea raportului de la Ministerul Justiţiei a fost însoţită de un protest
    anti-Kövesi, odată cu finalul ei, în Capitală, dar şi în alte oraşe mari din ţară, mii de români care o consideră
    pe procurorul-şef un simbol al luptei anticorupţie au ieşit în stradă pentru a
    o susţine. Nemulţumiţi de decizia ministrului Toader, ei au explicat de ce vor demisia
    acestuia: Pentru că a cerut revocarea omului cu cea
    mai mare încredere şi nu văd anumite motive bine întemeiate. … Vreau să trăiesc într-o ţară în care justiţia este independentă, nu
    condusă politic.

    Evenimentele din România nu au rămas fără ecou în
    presa străină. Agenţia France Presse notează, de pildă, că lansarea procedurii
    de revocare a Laurei Codruţa Kövesi marchează apogeul tensiunilor dintre
    majoritatea politică de stânga şi puterea judiciară, întreţinute de intenţia
    PSD de a modifica legile Justiţiei.

  • Retrospectiva săptămânii 11.02 – 17.02.2018

    Retrospectiva săptămânii 11.02 – 17.02.2018

    Scandal în jurul DNA


    Direcţia Naţională Anticorupţie este
    în epicentrul unui nou scandal românesc de proporţii. Fostul deputat
    social-democrat Vlad Cosma, condamnat în primă instanţă la cinci ani de
    închisoare, a lansat prin intermediul presei acuzaţii gravissime împotriva unor
    procurori ai Direcţiei din judeţul Prahova (sud). A susţinut că aceştia i-ar fi
    cerut să planteze probe într-un dosar care îi viza pe fostul
    premier al PSD, Victor Ponta, şi pe omul de afaceri, Sebastian Ghiţă, fost
    deputat prahovean, fugit în Serbia. Vlad Cosma a pus la dispoziţie înregistrări
    audio. În replică, într-o
    conferinţă de presă organizată miercuri seară, procurorul-şef al DNA, Laura
    Codruţa Kovesi, a dezminţit alegaţiile: Procurorii din DNA nu falsifică probe.
    Procurorii din DNA respectă legea în administrarea probelor. Modul în care
    lucrează procurorii din DNA într-un dosar penal este supus controlului
    judecătoresc. În toate dosarele noastre care sunt supuse judecăţii, judecătorii
    verifică dacă procurorii au respectat legea atunci când au administrat o probă.

    Negând existenţa unui aşa-numit stat paralel ilegitim, care,
    potrivit unora, ar încerca să preia controlul politic inclusiv prin
    fabricarea de dosare, preşedintele ţării, Klaus Iohannis, susţine
    necondiţionat Direcţia
    Naţională Anticorupţie şi declară că,personal, nu vede motive pentru revocarea din funcţie a procurorului-şef
    al instituţiei, aşa cum o cer unele voci. Klaus Iohannis: Nişte penali fac o
    încercare disperată să atace şi să discrediteze DNA şi conducerea acestei
    direcţii. După părerea mea, această încercare este una jalnică şi
    neconvingătoare, iar opinia mea despre munca DNA o cunoaşteţi. Dar îmi face
    plăcere să o repet. Direcţia Naţională Anticorupţie şi conducerea DNA fac o
    treabă foarte bună.
    La rândul său, premierul Viorica Dăncilă i-a cerut
    ministrului Justiţiei, Tudorel Toader, să clarifice lucrurile, pentru că
    trenarea unei astfel de situaţii ar duce la lipsă de încredere în sistem: Lucrurile acestea trebuie lămurite. Nu se poate ca ele să treneze în a
    fi verificate, în a veni cu un punct de vedere juridic legat de aceste aspecte,
    pentru că toate acestea duc la lipsa de încredere în Justiţie şi nu cred că
    este bine să se întâmple acest lucru.
    Ministrul Toader, revenit de urgenţă
    dintr-o vizită oficială în Japonia, a anunţat că va prezenta, săptămâna
    viitoare, în plenul Parlamentului un raport privind activitatea Direcţiei Naţionale
    Anticorupţie, a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
    Organizată şi Terorism (DIICOT)
    şi a Ministerului Public. Totodată, joi 22 februarie, distinct de raportul din
    Parlament, ministrul Toader va informa presa despre conţinutul şi concluziile
    evaluării referitoare la activitatea DNA.



    Creştere economică record


    Economia românească a crescut, în
    2017, cu 7% faţă de anul precedent, acesta fiind cel mai mare avans din 2008
    până în prezent – arată datele publicate, miercuri, de Institutul Naţional de
    Statistică. În ultimul trimestru al anului trecut, România a înregistrat cea
    mai mare creştere economică din Uniunea Europeană, confirmată şi de datele
    Eurostat. Economistul Mircea Coşea a declarat, pentru Radio România, că această
    creştere este un semn că economia reală, economia privată funcţionează în
    România şi îşi face treaba indiferent de dificultăţi, dar, totodată, a avertizat
    asupra pericolelor viitoare. Mircea Coşea: Dacă continuă o
    creştere pe consum, prioritar pe consum, nu vom mai putea avea în viitorii ani
    o creştere la acest nivel. Pentru că o creştere pe consum nu e sustenabilă, ea
    are puncte de vârf, cum s-a întâmplat în 2017, dar apoi poate să cadă chiar la
    jumătatea procentului pe care l-a avut anul trecut.



    Înzestrarea Armatei române continuă


    Guvernul român a aprobat, săptămâna
    aceasta, în şedinţă săptămânală, proiectul de lege pentru achiziţia a trei
    sisteme de rachete HIMARS şi a adoptat o hotărâre care stabileşte condiţiile în
    care Armata va cumpăra patru corvete multifuncţionale. Astfel, navele vor fi
    construite în următorii şapte ani într-un şantier din România, iar prima
    corvetă urmează să fie livrată în cel mult trei ani. Prin aceeaşi hotărâre a
    fost introdusă şi obligativitatea modernizării fregatelor aflate în dotarea
    forţelor navale române. Potrivit unui comunicat al Ministerului Apărării, este
    cel de-al doilea program de înzestrare al Armatei care prevede ca producţia să
    aibă loc în România, prin implicarea industriei naţionale de apărare. Primul
    program a fost lansat în ianuarie şi prevede achiziţia a 227 de transportoare
    blindate de tip Piranha, cele mai multe produse la Uzina Mecanică din
    Bucureşti.



    Anul european al patrimoniului cultural


    La Bucureşti a fost lansat, joi
    seară, oficial, Anul European al Patrimoniului Cultural, ce se va declina în mii
    de evenimente prin care românii vor putea să cunoască mai bine patrimoniul
    cultural al Europei. Angela Cristea, şefa Reprezentanţei Comisiei Europene în
    capitala României, a
    punctat: Vrem să ne asigurăm că patrimoniul cultural
    este la îndemâna oricui: sunt multe acţiuni gratuite, la care oamenii pot să
    participe. În acelaşi timp, vrem să promovăm o definiţie foarte democratică, foarte largă
    a patrimoniului european.
    Cu un buget de 8 milioane de euro, acţiunea va contribui la educarea şi
    informarea publicului larg.

  • Scandal în jurul DNA

    Scandal în jurul DNA

    Mult apreciata pe plan internaţional
    Direcţie Naţională Anticorupţie este în epicentrul unui nou scandal de
    proporţii marca România. Într-o emisiune televizată, fostul deputat
    social-democrat Vlad Cosma, condamnat în primă instanţă la cinci ani de
    închisoare, a lansat în spaţiul public o serie de acuzaţii gravissime împotriva
    unor procurori ai DNA din judeţul Prahova (sud). A susţinut că respectivii
    oameni ai legii i-ar fi cerut să planteze probe într-un dosar care
    îi viza pe fostul premier al PSD, Victor Ponta, şi pe omul de afaceri Sebastian
    Ghiţă, fugit în Serbia. Vlad Cosma a pus la dispoziţie înregistrări audio.

    În
    replică, într-o conferinţă de presă, procurorul-şef al DNA Ploieşti, Lucian
    Onea, a declarat că în instituţia pe care o conduce nu au fost niciodată
    falsificate probe şi nici nu au fost făcute înţelegeri ilicite cu inculpaţii. Imediat
    după apariţia acuzaţiilor, Inspecţia Judiciară din România s-a sesizat din
    oficiu şi a anunţat că va face verificări prealabile pentru a stabili dacă
    există indicii privind săvârşirea vreunei abateri disciplinare. Iar, Secţia de
    urmărire penală şi criminalistică a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
    Casaţie şi Justiţie efectuează, şi ea, cercetări în urma unei plângeri
    formulate după difuzarea înregistrărilor de la DNA Ploieşti.

    Mai mult, reprezentanţii societăţii civile din
    Consiliul Superior al Magistraturii, Romeo Chelariu şi Victor Alistar,
    consideră că cea mai grea lovitură dată independenţei Justiţiei ar fi
    muşamalizarea acestui caz de gravă corupere a atribuţiilor judiciare, precum şi
    lipsa unor măsuri de corecţii de sistem,
    potrivit lor, acest caz nefiind
    singular în justiţia română. Ca în orice scandal, şi de această dată, părerile
    de pe tuşă sunt radical opuse! Pe de o parte, există tabăra celor profund
    îngrijoraţi de practicile de tipul celor descrise de fostul deputat Vlad Cosma.
    Nu sunt puţini cei care vorbesc de existenţa unui aşa-numit stat paralel
    ilegitim
    , care în ciuda ultimelor alegeri legislative ce i-au desemnat
    câştigători pe social-democraţi, ar încerca să preia controlul politic,
    inclusiv prin fabricarea de dosare. În plus, dacă alegaţiile privind activitatea de la DNA
    Prahova sunt adevărate, unii cred că s-ar putea vorbi de elemente de poliţie
    politică.

    De aceea, sunt voci în PSD care spun că procurorul-şef al DNA, Laura
    Codruţa Kövesi, ar trebui să plece din fruntea instituţiei. Din cealaltă tabără
    fac parte, desigur, susţinătorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Ei neagă
    vehement existenţa statului paralel şi pun afirmaţiile fostului
    deputat Vlad Cosma pe seama unei dorinţe de compromitere a procurorilor şi a
    ofiţerilor de poliţie care, luptând împotriva corupţiei, au deranjat interesele
    ilegale ale unor oameni politici şi de afaceri. Informaţiile respective nu
    trebuie să fie subiectul unor dezbateri politice – spun reprezentanţii opoziţiei
    de dreapta de la Bucureşti. Dar, dacă se dovedesc adevărate, evident, toate
    instituţiile care au atribuţii în domeniu trebuie să îşi îndeplinească misiunea
    constituţională şi legală.

  • Bilanţ DIICOT

    Bilanţ DIICOT

    Percepută de o bună
    parte a opiniei publice româneşti drept sora mai mică şi mai discretă a
    celebrei DNA, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate
    Organizată și Terorism (DIICOT) are o plajă largă de atribuţii, de la
    combaterea traficului de droguri la monitorizarea extremismului. Marţi, la
    şedinţa de analiză a activităţii pe anul trecut, procurorii antimafia au anunţat că, pe baza
    rechizitoriilor întocmite de ei, au fost condamnaţi definitiv de instanţe 3.210 inculpaţi. O pondere
    semnificativă în cadrul grupurilor de criminalitate organizată o deţin cele
    specializate în traficul de persoane şi traficul de minori, în general în
    scopul exploatării sexuale în ţări din vestul Europei.


    Nu sunt de neglijat,
    avertizează DIICOT, nici grupurile care au ca scop principal comiterea de
    infracţiuni contra patrimoniului, traficul de migranţi sau contrabanda cu
    produse din tutun. Anul trecut, procurorii
    au
    capturat, în total,
    peste două tone de droguri, de aproape trei ori mai
    puţin decât în 2016. România a rămas, îndeosebi, ţară de tranzit, aflată pe traseul
    aşa-numitei rute balcanice de transport pentru heroină, cocaină şi ecstasy. Drogul
    cel mai frecvent traficat în România este cannabisul, adus pe cale rutieră, în
    special din Spania şi Olanda. Spre deosebire de majoritatea statelor
    vest-europene, România nu s-a confruntat în anul 2017 cu o ameninţare teroristă
    concretă şi consistentă, relevă bilanţul DIICOT. Şeful parchetului antimafia,
    Daniel Horodniceanu, avertizează, însă, că radicalizarea islamică reprezintă în
    acest moment unul dintre riscurile majore, în România, ca pretutindeni în
    Europa. Deşi nu are dimensiunile unui fenomen, radicalizarea a cunoscut o
    amplificare în ultimii ani, în principal în rândul rezidenţilor proveniţi din
    spaţii cu ceea ce procurorii numesc problematică teroristă activă, precum şi al
    cetăţenilor români convertiţi la Islam.


    Specialist în dosarele Orientului
    Mijlociu, profesorul universitar Ştefan Popescu nuanţează, într-un interviu
    pentru Radio România: Nu cred că convertirea românilor la Islam
    şi radicalizarea lor este mai mare decât în ţări precum Franţa, Italia. Acolo
    sunt, cum să spun, zonele predilecte. La noi cred că este un fenomen minor, dar
    cu toate acestea trebuie ţinut sub control. Am văzut în perioada recentă că,
    atunci când anumite rute migratorii s-au închis, România a intrat pe ruta
    intrărilor în Europa. Au ajuns ambarcaţiuni cu refugiaţi care veneau chiar din
    Afganistan, Siria, zone afectate de conflict.
    Şi din această
    perspectivă, procurorul şef al DIICOT Daniel Horodniceanu pledează pentru o actualizare
    a legislaţiei interne privind prevenirea şi combaterea terorismului.

  • Din nou despre dosarul Microsoft

    Din nou despre dosarul Microsoft


    Dosarul Microsoft, pe care presa de la Bucureşti îl numea, într-o perioadă, pe bună dreptate, unul dintre cele mai spectaculoase din istoria judiciară a României post-comuniste, a luat, cel puţin din perspectiva opiniei publice, o turnură neaşteptată. Şase foşti miniştri cercetaţi pentru abuz în serviciu în marele dosar de corupţie au scapat definitiv de acuzaţii, fiindcă infracţiunile, care ar fi avut loc în perioada 2003 – 2004, s-au prescris. Cei şase sunt Ecaterina Andronescu, Alexandru Athanasiu foşti miniştri ai Educaţiei, Mihai Tanăsescu, fost ministru al Finanţelor, Şerban Mihăilescu, ex-ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, Dan Nica şi Adriana Ţicău, care au ocupat portofoliul Comunicaţiilor. Pentru un al şaptelea, Daniel Funeriu, fost ministru al Educaţiei, s-a dispus soluţia clasării, deoarece nota semnată de acesta nu era de natură să producă efecte juridice.



    Potrivit Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), ei au fost cercetaţi pentru că ar fi iniţiat şi susţinut, după caz, proiecte de hotărâri de guvern prin care a fost aprobată încheierea unui contract cu o firmă privată. Firmă care – susţine DNA – a fost considerată, fără acoperire reală, unic distribuitor pentru licenţele Microsoft, motiv pentru care nu a mai fost organizată o licitaţie publică. În acelaşi dosar, oamenii de afaceri Dinu Pescariu, fost tenismen, şi Claudiu Florică au fost trimişi în judecată, pentru spălare de bani. Cei doi sunt acuzaţi că, prin firmele lor, au fost spălaţi 22 de milioane de dolari, bani care, ulterior, ar fi intrat în buzunarele lor şi ale unor înalţi demnitari ai statului.



    În mare, procurorii au anchetat dedesubturile contractelor prin care, în mai multe guvernări de coloraturi diferite, sistemul de educaţie a fost beneficiarul unor licenţe IT. Ca număr, cu mult peste nevoile reale şi, ca preţ, dincolo de orice logică economică. Deznodământul, pe de-o parte, intrigă, fiindcă prejudiciul adus Statului este unul uriaş – 70 de milioane de dolari. Pe de alta, pune sub semnul întrebării competenţa procurorilor Direcţiei, altminteri o instituţie apreciată în ţară, graţie victoriilor răsunătoare obţinute în sălile de judecată, şi laudata constant în rapoartele pe Justiţie ale Comisiei Europene.



    În ciuda epilogului surprinzător, dosarul Microsoft poate fi considerat în continuare un exemplu elocvent pentru aşa-numitele contracte cu dedicaţie – o practică deloc neobişnuită în politica de achiziţii a instituţiilor publice româneşti. Dintr-o altă perspectivă, dosarul descrie un sistem vicios, profund toxic, în care politicienii şi afaceriştii îşi dau mâna pentru atingerea propriilor interese pecuniare, iar partidele îşi plantează oameni nepotriviţi în etajele superioare ale administraţiei.


  • Decizie a Curţii Constituţionale

    Decizie a Curţii Constituţionale


    A trecut o lună de la adoptarea controversatei ordonanţe de urgenţă 13, prin care guvernul român a încercat să relaxeze legislaţia penală, dar valurile stârnite de ea nu s-au potolit, chiar dacă actul a fost anulat. Luni, Curtea Constituţională a constatat că a existat un conflict juridic de natură constituţională între Direcţia Naţională Anticorupţie(DNA) şi executiv. Acest conflict – a precizat CCR – a fost generat de faptul că procurorii şi-au arogat atribuţia de a verifica legalitatea şi oportunitatea unui act normativ, respectiv a celebrei ordonanţe 13, cu încălcarea competenţelor constituţionale ale Guvernului şi Parlamentului.



    Curtea a explicat că autoritatea de legiferare ţine de Parlament, dar guvernul poate şi el să facă acest lucru prin ordonanţe. În acest caz, singura autoritate abilitată să verifice legalitatea ordonanţelor guvernamentale este Curtea Constituţională. Verificările procurorilor anticorupţie legate de oportunitatea emiterii ordonanţei şi existenţa avizelor exced autoritatea DNA şi sunt de competenţa Parlamentului, respectiv a Curţii Constituţionale, spune preşedintele acesteia, Valer Dorneanu.: “Considerăm că s-a perturbat buna activitate a Guvernului şi s-au perturbat şi relaţiile care trebuie să existe între cele trei autorităţi – judecătorească, executivă şi legislativă”. Pentru deciziile politice, miniştrii trebuie traşi la răspundere prin mijloace politice, nu prin cele de drept penal, a subliniat Curtea.



    După anunţarea deciziei CCR, preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, cel care a depus sesizarea, a declarat că relaţiile între puterile statului revin la normalitate şi că soluţia Curţii duce la evitarea unor viitoare conflicte inter-instituţionale. Călin Popescu-Tăriceanu: “Parlamentul deleagă către guvern posibilitatea de a adopta proiecte de lege şi ordonanţe de urgenţă şi Parlamentul e cel care le cenzurează din punct de vedere al oportunităţii; din punct de vedere al legalităţii, numai şi numai Curtea Constituţională poate să decidă şi nicidecum Procuratura”.



    Luni, în chiar ziua deciziei CCR, DNA a clasat o parte din dosarul deschis în cazul emiterii Ordonanţei 13 şi l-a direcţionat către Parchetul General. Procurorii anticorupţie au suspiciuni de încălcare a legii – printre care favorizarea făptuitorului, distrugerea de înscrisuri sau prezentarea cu rea-credinţă de date inexacte. Preşedintele Curţii Constituţionale, Valer Dorneanu, a precizat că de acum înainte pot fi anchetate doar fapte care atrag răspunderea penală directă, iar ancheta trebuie făcută cu respectarea prerogativelor CCR, ale Parlamentului şi Guvernului.