Tag: discount

  • Motive de îngrijorare

    Motive de îngrijorare

    Inflaţia,
    invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale sunt principalele
    îngrijorări ale românilor în această perioadă – arată un studiu realizat luna
    trecută de o companie de consultanţă în management. Cercetarea
    a urmărit trei teme – cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum
    reacţionează. Majoritatea românilor, circa 80% dintre ei, şi-au schimbat, în
    ultimele săptămâni, comportamentul la cumpărături, fie că e vorba despre
    alimente sau despre alte produse esenţiale. Studiul arată că oamenii au ales
    mărci mai ieftine sau pe cele proprii ale comercianţilor, în special când au
    cumpărat produse de uz casnic, gustări şi dulciuri, alimente congelate sau lactate.
    În ultima lună, 3 din 10 români au schimbat magazinul de la care îşi procură
    lucrurile necesare şi au optat pentru cel care are preţuri mai mici.
    Aproximativ un sfert dintre români au spus că au luat această decizie pentru a
    obţine un raport calitate-preţ mai bun sau produse mai calitative.

    În plus, cei
    mai mulţi români se aşteaptă ca preţurile produselor de bază să crească pe tot
    parcursul anului viitor. Astfel, consumatorii cumpără acum mai puţin din
    magazinele de proximitate şi din cele specializate, preferând supermarketurile,
    hipermarketurile şi magazinele de tip discounter ca urmare a tendinţei de a
    renunţa la confort în favoarea preţului. Magazinele de tip discount au cei mai
    fideli consumatori, mai arată cercetarea, dar nu sunt încă destul de răspândite
    geografic. De aceea, mai mult de un sfert dintre consumatori nu au cumpărat
    niciodată de la un discounter.

    Potrivit studiului, cele mai afectate de noile
    comportamente de cumpărare ale românilor par a fi magazinele alimentare
    specializate, 41% dintre clienţi cumpărând mai puţin din cadrul acestora în
    ultimele săptămâni. Cercetarea mai arată că efectele inflaţiei produc cea mai
    mare îngrijorare în special în rândul celor cu venituri mari şi al celor care
    au între 58 şi 76 de ani. În acelaşi timp, persoanele născute între 1981 şi
    1996 sunt îngrijorate în principal de siguranţa locului de muncă, iar cele mai
    tinere sunt preocupate de schimbările climatice. Comparativ cu alte ţări din
    Europa, doar britanicii sunt mai îngrijoraţi decât românii de creşterea
    preţurilor, inflaţia fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru două treimi
    dintre ei.

    Mai puţin îngrijoraţi de acest aspect, dar totuși mai mult de
    jumătate dintre ei, sunt italienii, spaniolii, francezii şi germanii, mai notează
    realizatorii studiului. Mai trebuie menționat că după inflaţie, românii se tem cel
    mai mult de atacurile din Ucraina, mai ales cei cu venituri mari şi cei care au
    peste 60 de ani. Cei în vârstă și cei cu venituri mici sunt foarte îngrijoraţi
    şi de accesul la servicii medicale. La cercetare au participat aproximativ o
    mie de respondenţi, de peste 18 ani, din toate categoriile sociale.

  • După Târgul de Turism al României

    După Târgul de Turism al României

    Cele mai importante agenţii de turism şi
    tur-operatori din România, dar şi regiunile turistice tradiţionale din România au
    fost reprezentate, timp de patru zile, la Târgul de Turism al României, ajuns
    la a 42-a ediţie. Peste 230 de firme de profil din Albania, Austria, Bulgaria,
    Franţa, Grecia, Ungaria, India, Israel, Italia, Japonia, Republica Moldova,
    Palestina, România, Sri Lanka, Turcia şi Ucraina şi-au prezentat ofertele de
    turism. Gradul de internaţionalizare de 21% a târgului demonstrează interesul
    crescut şi deschiderea companiilor externe faţă de pasionaţii români de
    călătorii şi încercarea de a-i atrage pe aceştia către destinaţii de vacanţă
    consacrate sau nou intrate în circuit, notează organizatorii Târgului.

    Oferte
    au fost pentru toate sezoanele, gusturile, dar şi pentru toate buzunarele,
    discounturile la vacanţe depăşind pe alocuri 50%, mai ales că în acest an s-au
    suprapus ofertele Early Booking cu reducerile specifice de Black Friday. Românii
    dornici de chilipiruri au putut opta şi în acest an pentru vacanţe în insule
    greceşti cu doar 1 euro cazarea, în timp ce alţii au ales destinaţii exotice de
    mii de euro în Mexic, Brazilia sau Thailanda. Căutate au fost şi vacanţele pentru
    schi în Austria, Italia, Elveţia sau Bulgaria, cele de Crăciun şi Revelion în
    ţară sau străinătate, sejururile în Delta Dunării, în staţiunile balneo şi spa,
    în zonele tradiţionale şi oraşele turistice din România sau din alte ţări
    europene. Bucureştiul îşi consolidează poziţia de atracţie turistică, inclusiv
    pentru români, graţie ofertelor de city break ce includ vizite la centre wellness.

    Nici târgurile de Crăciun din oraşele europene nu au fost neglijate, cei mai
    mulţi români fiind interesaţi de cele din Atena, Istanbul, Praga, Viena,
    Barcelona, Roma sau Lisabona. Doritorii de vacanţe inedite au putut alege
    locuri îndepărtate, precum Panama – Playa Bonita, Mexico City – Peninsula
    Yucatan şi Cancun, alături de oferte pentru Laponia, ţara lui Moş Crăciun. O
    altă propunere specială – circuitul în Islanda, în timpul căruia turiştii pot
    vizita câteva locuri unice în lume, aflate la intersecţia a două mari plăci
    tectonice: nord-americană şi eurasiatică. Au fost scoase la vânzare şi circuite
    pentru grupuri mici în destinaţii de excepţie din jurul lumii, inaccesibile
    însă turismului de masă, precum Laos, Vietnam, Cambodgia, Costa Rica, Botswana
    sau Uganda, pelerinaje în locuri atinse de istorie şi spiritualitate, oferte
    pentru turism medical şi vacanţe spa&wellness, însoţite de reduceri la
    călătorii cu trenul sau cu avionul şi sisteme de rezervări online.

  • Discount-Buchmessen: Bücher für jede Brieftasche

    Discount-Buchmessen: Bücher für jede Brieftasche

    In Rumänien werden seit Jahren in der Hauptstadt, aber auch in weiteren wichtigen Städten, mehrere Buchmessen veranstaltet. Die bekanntesten sind Bookfest und Gaudeamus, die im Juni bzw. im November stattfinden. Die Gaudeamus-Buchmesse wurde vor Jahren von Radio Rumänien ins Leben gerufen. Sie ist eine wandernde Messe, im Land werden während des Jahres mehrere Gaudeamus-Karawanen organisiert.



    Die Leser können die letzten Veröffentlichungen kaufen, können an Buchvorstellungen und Pressekonferenzen teilnehmen, können Autoren treffen und Bücher im Angebot kaufen. Der rumänische Buchmarkt bietet den Literatur-Liebhabern viele Titel an, der Umsatz der Branche entspricht aber nicht dieser Vielfalt. Die Bücherpreise sind für viele Rumänen hoch: zwischen 20 und 60 Lei (5-16 Euro). Der Durschnittlohn in Rumänien liegt bei nur 1700 Lei im Monat, umgerechnet 380 Euro.



    Seit zehn Jahren findet in Bukarest die Buchmesse Kilipirim“ statt, bei der die Besucher preisreduzierte Bücher kaufen können. Wir haben Oana Boca-Stănescu, PR-Verantwortliche der Kilipirim-Buchmesse, gefragt, warum eine solche Messe organisiert wird.



    Wir haben auch andere Buchmessen — Bookfest, Gaudeamus –, wo es auch solche Reduzierungen gibt. Da gibt es aber viele neue Titel. Auf der Kilipirim-Messe gibt es eher alte Titel, die die Besucher preisreduziert kaufen können. Diese Reduzierungen sind nicht auf anderen Messen zu finden. In Rumänien werden jährlich 24.000 Titel veröffentlicht. Ein Leser ist an etwa 100 interessiert. Vielleicht kann er diese nicht kaufen und bleibt mit dem unerfüllten Wunsch der letzten Jahre. Diese Bücher bleiben in unserem Gedächtnis und deshalb gibt es die Kilipirim-Buchmesse: Du besuchst die Messe und findest vielleicht ein Buch, das du vor einem halben Jahr oder vor zwei Jahren kaufen wolltest. Damals hattest du kein Geld, jetzt kannst du es aber für 5 Lei kaufen.“




    Die Buchmessen helfen auch den Verlagen und lösen eines ihrer grö‎ßten Probleme: das Vertriebsproblem.



    Wir brauchen Buchmessen u.a. aus einem ziemlich traurigen Grund. Es gibt wenige Vertriebsfirmen und diese können mit der gro‎ßen Buchproduktion der einheimischen Verlage nicht Schritt halten. Man veröffentlicht enorm viel im Vergleich zur Leserzahl. Viele Buchläden-Ketten wurden geschlossen, andere sind verschwunden. In kleinen oder mittelgro‎ßen Städten gibt es keine Buchläden mehr, oder wenn es diese noch gibt, handelt es sich mehr um Papierwarenläden, wo in einer Ecke noch in Buch zu finden ist.“




    Auch dieses Jahr wurde die Kilipirim-Buchmesse gut besucht. Welche sind aber die Eindrücke der Besucher?



    Ich besuche seit mehreren Jahren die Kilipirim-Buchmesse. So kann meine Bibliothek grö‎ßer werden und zugleich kann ich sehen, was neu auf dem Markt ist. Es ist eine sehr gute Idee, weil Bücher für eine bestimmte Kategorie von Personen unzugänglich sind. Darüber hinaus ist das Angebot grö‎ßer, wenn mehrere Verlage zusammen kommen, und man hat grö‎ßere Chancen, gute Titel auszusuchen.“




    Die zugänglichen Preise und das gro‎ße Angebot haben auch den nächsten Gesprächspartner überzeugt, die Messe zu besuchen:



    Seit vielen Jahren besuche ich die Kilipirim-Messe, die Gaudeamus-Messe und die Sommer-Buchmesse. Sie sind, insbesondere jetzt, willkommen. Jetzt gibt es auch Online-Buchläden, so dass ich vor dem Messe-Besuch im Internet schaue, um zu sehen, was mir fehlt. Jetzt bin ich auf der Suche nach einem Geschenk. Es ist ein Aufwand, der mir Freude bringt, meine Freundin kann sich das nicht leisten. Ich habe Freundinnen, die in Rente sind, die keinen Internetzugang haben. Ich informiere sie über die Messe.“




    PR-Managerin Oana Boca-Stănescu gibt uns Auskunft über die Preise der Bücher in Rumänien:



    Ich habe neun Jahre für ein Verlagshaus gearbeitet und ich wei‎ß, warum in Rumänien die Bücher so viel kosten. Die Auflagen sind klein und wir drehen uns im Kreis. Die Leser können sich die Bücher nicht leisten oder erfahren nichts darüber — weil enorm viel veröffentlicht wird — und deshalb kaufen sie nichts. Und weil sie nicht kaufen, bleibt die Auflage klein. Die Bücher haben die Preise, die sie haben müssen. Die Verlagshäuser sind Unternehmen, die keine Verluste schreiben möchten. Im Endpreis finden sich die Kosten mit dem Papier, der Übersetzung, den Redakteuren, des PRs wieder. Alle diese zusammen sind Teil der Preise der Bücher in den Bücherläden.“




    Die Discount-Büchermesse findet zweimal im Jahr statt. Sowohl die Leser als auch die Verlagshäuser gewinnen dabei. Die Leser kaufen billiger ein und die Verlagshäuser verkaufen mehr.

  • Cărţi pentru toate buzunarele

    Cărţi pentru toate buzunarele

    În România post-decembristă, avidă de recuperarea culturii şi a literaturii cenzurate până atunci, se organizează de mulţi ani diverse târguri de carte, în capitală, dar şi în alte oraşe importante. Cele mai vizitate şi mai cunoscute sunt Bookfest, organizat în iunie, la începutul verii, şi Gaudeamus care se ţine spre sfârşitul anului, în noiembrie. Acesta din urmă, târg internaţional de carte înfiinţat de Radio România, este şi unul itinerant, de-a lungul anului organizându-se caravane Gaudeamus” în ţară. Cu acest prilej, cititorii pot cumpăra cele mai recente apariţii editoriale, pot asista la lansări şi la conferinţe de presă, se pot întâlni cu autorii, dar îşi pot şi achiziţiona cârţi la preţ redus. Bogată în publicaţii, piaţa editorială din România nu are, totuşi, vânzări pe măsura tirajelor sau a numărului de titluri publicate. Iar preţul cărţilor li se pare mare multor români: el variază, în medie, între 20 de lei şi 60 de lei (circa 5 euro şi, respectiv, 16 euro), în condiţiile în care salariul mediu net este de 1.700 de lei, adică 380 de euro. Pentru a-i ajuta să-şi procure cărţile preferate la preţuri accesibile, de zece ani, în Bucureşti, are loc Kilipirim, târg de carte cu discount”. Am întrebat-o pe Oana Boca-Stănescu, ofiţerul de PR al Târgului Kilipirim, de ce este nevoie de un târg de carte cu reduceri. Noi avem şi alte târguri de carte — Bookfest, Gaudeamus — unde se practică, de asemenea, reduceri. Dar acolo sunt multe titluri noi. La Kilipirim sunt mai curând titluri mai vechi pe care acum, oamenii au ocazia să le cumpere cu un discount pe care editurile nu-l practică la celelalte târguri. Dacă ne gândim că, într-un an, în România, se publică aproximativ 24.000 de titluri din care pe un cititor îl interesează cam 100. Chiar şi aşa poate n-are cum să le cumpere pe acestea şi rămâne cu dorinţa nesatisfăcută din anii trecuţi. Aceste cărţi rămân în mintea noastră şi de asta există Kilipirim: treci pe la târg şi poate găseşti o carte pe care ai fi vrut s-o cumperi cu o jumătate de an în urmă sau cu doi ani în urmă. N-ai avut atunci bani, dar acum o iei cu 5 lei.”



    Pe lângă faptul că vin în întâmpinarea dorinţei cititorilor de a-şi cumpăra cărţile dorite, târgurile de carte vin şi în ajutorul editurilor, rezolvându-le una din problemele stringente: distribuţia. În general e nevoie de târguri de carte dintr-un motiv destul de trist. Lanţurile de distribuţie din ţară sunt puţine şi nu reuşesc să facă faţă producţiei imense de carte pe care o propun editurile autohtone. Se publică enorm faţă de câţi cititori sunt. Şi-atunci, multe lanţuri de librării s-au închis, altele au dispărut pur şi simplu. Dacă mergem într-un oraş mic sau mediu, o să vedem că nu mai sunt librării sau, dacă mai există, ele sunt mai mult papetării unde a mai aterizat câte o carte printr-un unghi.”



    Deşi anul acesta Kilipirim a fost organizat într-un loc diferit faţă de cel consacrat ani la rândul, vizitatorii tradiţionali au găsit drumul spre el, ca această cititoare. Vin de mai mulţi ani la Kilipirim. Este un mod prin care îmi îmbogăţesc biblioteca şi în acelaşi timp văd ce noutăţi au mai apărut pe piaţă. Este o idee foarte bună în contextul în care cărţile, deşi au început să aibă preţuri mai bune, încă pot fi inaccesibile pentru o anumită categorie de persoane. În acelaşi timp, dacă mai multe edituri se strâng într-un loc, oferta e mai variată şi posibilitatea de a alege titluri bune e mai mare.”



    Tot preţurile accesibile, dar şi oferta variată, o atrag la târgurile de carte şi pe următoarea cititoare: De foarte mulţi ani, urmăresc Kilipirim şi Gaudeamus precum şi târgul de carte din vară. Sunt binevenite, mai ales în vremurile astea. Reducerile, indiferent cât de mari sau de mici sunt, sunt şi ele binevenite. Acum există şi librării online, aşa că înainte să vin aici, mă uit puţin pe internet ca să văd ce-mi lipseşte. Apoi urmăresc târgurile unde sunt strânse toate cărţile publicate, aranjate tematic. Într-o librărie trebuie să cauţi raionul respectiv, pe când aici le ai pe toate la un loc.”



    Cât depre preţul cărţilor, recunoaşte că e cam mare, mai ales pentru anumite categorii sociale. De aceea, uneori, cumpără cărţi pe care le are deja, dar nu pentru ea. Fac un cadou. E un efort care-mi face plăcere, iar prietena mea nu şi-o permite. Noi, prietenele, ne anunţăm între noi şi ne uităm pe internet. Am prietene pensionare, mai în vârstă, care n-au internet şi pe care le anunţ în legătură cu acest târg.”



    De cealaltă parte a baricadei, editorii au justificările lor pentru preţurile practicate. Oana Boca-Stănescu: Eu am lucrat 9 ani într-o editură şi ştiu de ce cărţile în România costă cât costă. Tirajele sunt mici şi ne învârtim într-un cerc închis, căci oamenii nu şi le permit sau nu aflăm de toate — fiindcă se publică enorm — şi de aceea nu cumpără. Pentru că nu cumpără, tirajul rămâne mic. Cărţile au exact preţul pe care trebuie să-l aibă. Editurile sunt întreprinderi economice, ne place sau nu ne place asta, care atunci când produc un volum, nu pot lucra în minus. În preţul final, se regăsesc costurile hârtiei, ale traducerii (dacă e cazul), ale redactorului, ale omului de la promovare… Toate astea însumate dau preţurile cărţilor din librării sau de la chioşcuri.”



    Organizat de două ori pe an, primăvară şi toamna, târgul de carte cu discount vine atât în ajutorul cititorilor, cât şi al editorilor care astfel vând mai multe cărţi şi câştigă mai mulţi cumpărători.

  • Avantage pour les cyclistes

    Avantage pour les cyclistes

    Faire du vélo est un loisir des plus agréables et, depuis quelque temps, on commence à en apprécier de plus en plus les bénéfices pour la santé, car il vous remet en forme.



    Beaucoup d’articles parus dans les revues mondaines sous les titres les plus divers vantent les avantages du vélo: Faire du vélo vous fait brûler des calories, Le vélo vous recharge instantanément les batteries, Faire du vélo renforce vos muscles.



    Si vous comptez parmi ceux qui ont choisi de pédaler jusqu’au boulot, non seulement vous avez opté pour un moyen de transport efficace et pratique, mais vous échappez en même temps au stress quotidien et vous pouvez même bénéficier d’avantages imprévus.



    A Sibiu, par exemple, a été ouvert le premier restaurant offrant une réduction de 10% de la note aux personnes qui s’y rendent à vélo.



    Radu Coică s’occupe de la gestion de ce restaurant. Comment cette idée lui est-elle venue? « L’idée n’en est pas une, c’est plutôt une tendance qui a fait son apparition à Sibiu en 2007, lorsque la ville a commencé à se doter de pistes cyclables, et qui fait de plus en plus d’adeptes. Cette décision a déterminé une augmentation du nombre des passionnés du vélo et l’apparition d’un nombre de plus en plus grand de clubs et d’actions en faveur du cyclisme. Pour les soutenir, nous avons imaginé une manière de les attirer. Nous avons ouvert le restaurant au printemps dernier et nous avons trouvé que c’était une bonne idée. Nous avons adapté le menu de sorte que les cyclistes qui le souhaitent puissent bénéficier d’une nourriture plus saine, végétarienne, avec moins de calories. Maintenant que la saison froide approche, il est possible que le nombre de cyclistes qui arrivent au centre historique de la ville diminue. Pourtant, la zone piétonne étant assez vaste, pour beaucoup de personnes le déplacement dans ce quartier de la ville reste plus facile à vélo. »



    Si la plupart des bistros offrent aux cyclistes uniquement des places sécurisées pour stationner leurs vélos, ce restaurant propose, en plus, une réduction de 10% du prix de la consommation. A l’entrée du restaurant, un panneau portant l’image d’un cycliste annonce cette promotion.



    Et tous les jours, il y a des vélos qui s’y arrêtent. Les cyclistes sont soit des habitants de la ville, soit des touristes qui ont loué un vélo, car ils peuvent bénéficier, eux aussi, de cette promotion.



    Quelle nourriture préfèrent les cyclistes ? Radu Coică: « Parmi ceux qui brûlent leurs calories en faisant du vélo, il y en a qui font des repas copieux, pour récupérer leur énergie, et d’autres qui choisissent, au contraire, de prendre de l’exercice et de manger plus léger. Nous n’avons donc pas conçu un menu spécial à l’intention des cyclistes. Notre carte est très variée, nous leur proposons un mélange de cuisine traditionnelle et internationale. Evidemment, les pâtes et les pizzas — les préférées des jeunes — y figurent en bonne place. S’y retrouvent pourtant aussi la « ciorba » de haricots blancs servie à l’intérieur d’un demi-pain creux ou le goulasch transylvain — une soupe à base de viande et de légumes assaisonnée de paprika entre autres. Nous sommes également fiers de nos desserts : l’île flottante qui nous rappelle notre enfance et surtout les « papanaşi » – sorte de beignets. Il y a des personnes qui viennent chez nous exprès pour ce dessert. »



    Cette promotion offerte par le restaurant n’est pas l’unique action de ce genre. Pourtant, nombre de personnes se montrent surprises et se prennent même en photo devant le panneau qui annonce la promotion. Beaucoup de clients affirment s’y rendre attirés non pas par cette promotion, mais par l’idée en soi. (Ouvrons une parenthèse pour dire qu’à Sibiu il y a un autre bistro qui utilise le vélo en guise de pub. Trois bicyclettes sont accrochées sur sa façade, peintes dans les couleurs du bistro, mais aucune promotion n’est offerte à ceux qui s’y rendent en pédalant.)



    Radu Coică sent, effectivement, qu’il s’inscrit dans un mouvement plus am


    Radu Coică : « Il y a des compagnies qui soutiennent le cyclisme, l’Eglise évangélique encourage, elle aussi l’utilisation du vélo comme moyen de locomotion et la rémunération de ses employés dépend des kilomètres qu’ils parcourent chaque mois. Il y a différentes actions, organisées en collaboration avec la municipalité et avec le Conseil départemental, qui a récemment créé une piste cyclable reliant la ville aux localités environnantes : Răşinari et Poplaca. C’est une piste qui offre aux jeunes de Sibiu la possibilité de se déplacer à vélo à l’extérieur de la ville en toute sécurité — chose plutôt rare en Roumanie. »



    La ville de Sibiu compte à présent 71 kilomètres de pistes cyclables, les plus fréquentées étant celles qui sillonnent le parc de la forêt Dumbrava. Et le nombre de cyclistes ne cesse d’augmenter.



    Depuis quelque temps, les conditions offertes aux cyclistes s’améliorent un peu partout en Roumanie : à Timişoara le réseau des pistes cyclables totalise 60 kilomètres et à Bucarest — une centaine. Pourtant, les petites villes en sont totalement dépourvues. Aussi, le marquage des bandes cyclables est-il souvent inefficace.



    Toute démarche visant à soutenir l’utilisation du vélo est donc la bienvenue. En attendant, si vous êtes de passage par Sibiu, n’oubliez pas de garder en réserve un « bon appétit » de cycliste que vous pouvez satisfaire à prix modique. (Trad.: Dominique)