Tag: distantare

  • Timpul de odihnă al românilor şi activităţile lor preferate

    Timpul de odihnă al românilor şi activităţile lor preferate

    Pandemia de
    Covid-19 a reconfigurat dramatic societatea. Măsurile de carantină luate de toate
    țările au reașezat într-o paradigmă nouă existențele. Internetul ne-a apropiat
    viețile, a topit distanțele, iar Guvernele au globalizat masca. Partea proastă
    o reprezintă izolarea și sentimentul alienării. Partea bună este un câștig la
    capitolul timp liber. Am descoperit că putem merge la serviciu
    din living și că, prin asta, economisim trei ore pe zi. Dar nu a fost așa pentru toată lumea.

    Conform unui
    studiu sociologic, doar 3 din 10 români consideră că au avut mai mult timp
    decât înaintea pandemiei, în timp ce 4 din 10 simt nevoia să doarmă mai mult.
    Vom folosi acest studiu drept pretext pentru a analiza cum influențează o criză
    de asemenea anvergură calitatea somnului. În contextul unei carantine
    destul de lungi, mulți dintre noi ar spune că am avea destul de mult timp să-l
    dedicăm somnului, dar lucrurile nu stau așa. Pandemia a decantat probleme pe
    care mulți dintre noi nu știau că le au și a renăscut comportamente atavice.
    Psihologul Daniela Ionescu explică:

    Cea mai mare teamă a omului este cea de
    necunoscut, iar pandemia are foarte multe necunoscute. Informațiile sunt puține
    (adesea contradictorii și amenințătoare), sentimentul siguranței de sine este
    grav afectat, apar frica și vinovăția și comportamentele de tip ‘luptă sau fugi’.
    Un strănut naște automat întrebarea dar dacă… ?, în mintea celui care
    a strănutat, dar și a celor din jur. Creierul nostru nu suportă incertitudinea.
    Când nu are toate informațiile, pune de la el, chiar deformând realitatea
    obiectivă, astfel încât să rezulte un scenariu coerent, pe baza căruia să
    acționeze pentru a recăpăta controlul. De aceea deseori ne confruntăm, în
    situații ținând de firescul vieții, dar interpretate într-un context perceput
    ca periculos, cu reacții nepotrivite, exagerate, uneori aberante.



    Acum luați această tendință și puneți-o în contextul unei
    carantine de felul celei prin care am trecut în primăvară. Rezultatul -
    izolarea și măsurile impuse de distanțarea socială au repercusiuni uriașe
    asupra omului, iar o calitate slabă a somnului e primul simptom al faptului că
    ceva nu e în regulă. Sociologul Gelu Duminică explică:

    Deprivarea de somn apare într-o mulțime de contexte, cum zic toți
    specialiștii. În contexte de tensiune, de criză, corpul omului acționează în
    diferite feluri. E foarte posibil ca în anumite contexte de criză, tensiunea
    resimțită de corp să se materializeze inclusiv prin faptul că nu mai ai somn.
    Lipsa de odihnă a creierului și a corpului duce, de asemenea, la o
    supratensiune. E un cerc vicios: tensiunea generează lipsa de somn, lipsa de
    somn generează tensiune. Perioada asta de Covid a adus o tensiune.

    Mai ales în
    prima parte. Tensiune generată și de toate mesajele care ne-au venit din
    societate (moartea e mai aproape decât crezi, e foarte probabil să i se-ntâmple
    ceva ție și celor dragi), dar și despre izolare. Izolarea fiind un factor cu
    care noi nu am fost obișnuiți și toată viața noastră a fost dată peste cap. Și
    atunci comportamentul omului, zice sociologia, depinde foarte mult de context
    și situație. Situația în care ne-am aflat a fost una cu care noi nu eram
    obișnuiți. Și atunci, logic, tensiunea a fost mare și s-a materializat și prin
    lipsa de somn.



    Carantina nu ne-a apărat foarte mult, pentru că animalul
    social care e omul a reacționat prin depresii și anxietăți, care slăbesc
    sistemul imunitar. Daniela Ionescu:
    Suntem programați genetic să trăim în
    colectivități. Ne construim echilibrul psihic și evoluăm prin interacțiune,
    deci nu poate fi vorba de distanțare socială. Cu cât ești mai conectat fizic,
    social și psihic cu ceilalți, cu atât starea ta de sănătate fizică și psihică
    este mai bună. Izolarea poate duce la oboseală cronică.

    Pot apărea atacuri de
    panică, sentimente de tristețe, de neajutorare, abuzul de alcool și droguri,
    deseori – ideile suicidare. Nici distanțarea fizică nu aduce beneficii
    echilibrului psihic. Avem nevoie de apropieri, de atingeri fizice. Acestea ne
    dau încredere, siguranță. Este primul limbaj pe care-l învățăm la venirea pe
    lume. Cel mai direct și mai complet, și nu poate fi înlocuit de nicio formă de
    comunicare verbală sau scrisă. Atingerea transmite rapid și exact o gamă mult
    mai largă de sentimente și trăiri decât, de exemplu, expresia feței sau
    gestica.

    Distanțarea, de orice fel ar fi ea, duce la creșterea agresivității, a
    actelor de vătămare și autovătămare. Generează comportamente aberante și
    contribuie la instalarea depresiei, iar printre efectele depresiei se numără și
    scăderea imunității. Sau poate că, dimpotrivă, distanțarea ne va ajuta să
    înțelegem mai bine măsura relațiilor interumane, ne va ajuta să prețuim mai
    mult prezența celuilalt, atingerile, îmbrățișările, să ne dezvoltam empatia,
    compasiunea, altruismul, conștiința de sine și de lume.



    53% dintre respondenți au recunoscut că mersul la
    restaurant și frecventarea barurilor și teraselor sunt activitățile care le-au
    lipsit cel mai mult în perioada carantinei. 48% au spus că le lipsesc
    concertele și mersul la cinema. În comparație, doar 15% au spus că le-a lipsit
    practicarea hobby-urilor. Din nou Daniela Ionescu: Omul este o ființă
    socială. Una dintre nevoile lui fundamentale este cea de a aparține, iar
    satisfacerea ei presupune relaționare. Stima și încrederea de sine se
    construiesc prin experimentarea facilitată de interacțiune.

    La fel,
    compasiunea, empatia, altruismul, socializarea contribuie în mod esențial și la
    dezvoltarea noastră cognitivă și afectivă, dar și la construirea mecanismelor
    de adaptare la lume și viață ne ajută să gestionăm stresul și anxietatea.
    Izolarea socială poate duce nu numai la boli fizice, dar și la pierderea
    simțului realității. Uneori chiar la deces. Pe de altă parte, nevoia excesivă
    de socializare poate ascunde deseori dezechilibre psihice pe care individul le
    ține sub control concentrându-se pe interacțiunile cu alții.

    Socializarea în
    prezența și prin intermediul mâncării așa cum se întâmplă și în restaurante,
    are la bază amintirea primisii, odată cu laptele matern, de afecțiune confort,
    protecție. Mâncarea e un limbaj prin care ne comunicăm intențiile, emoțiile și
    facem conexiuni cu ceilalți. A mânca împreună este un schimb energetic, un act
    de apropiere, de intimitate. Așa cum mâncarea ne hrănește fizic, relațiile ne
    hrănesc emoțional, iar, când avem ambele tipuri de hrană, satisfacția este
    completă.

  • Guvernul pregăteşte noul an şcolar

    Guvernul pregăteşte noul an şcolar

    Guvernul de la Bucureşti a alocat 175 de milioane de euro din fonduri europene pentru pregătirea noului an şcolar, care începe pe 14 septembrie. Banii vor fi folosiţi de autorităţile locale pentru achiziţia de tablete, măşti de protecţie şi containere sanitare. Mai mult de jumătate din sumă – 100 de milioane de euro – va fi cheltuită pe tablete şi dispozitive electronice pentru învăţământ online, pentru un număr de aproximativ 500.000 de elevi, a precizat şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă. 50 de milioane de euro vor acoperi cheltuielile legate de achiziţia materialelor de protecţie sanitară şi medicală, adică măşti şi dezinfectanţi în şcoli, iar 25 de milioane euro vor fi bani alocaţi achiziţiei de containere sanitare mobile.

    Experienţa semestrului trecut, când riscul de transmitere accelerată a noului coronavirus în şcoli a impus suspendarea cursurilor fizice, a obligat guvernul şi autorităţile locale să ia în calcul toate scenariile, inclusiv pe cel roşu – nedorit şi considerat de avarie – în care într-o localitate sunt mai mult de trei persoane depistate pozitiv la mia de locuitori în ultimele 14 zile. În acest caz, şcoala se închide de tot, iar orele se vor face online. La începutul lunii august, când numărul de cazuri de infectare înregistrate zilnic nu a mai coborât sub 1000, existau, totuşi, doar 50 de localităţi care se încadrau la scenariul roșu. Câteva sute de localităţi ar fi intrat în scenariul galben, care presupune un risc mediu, cu una până la 3 persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori, în ultimele 14 zile. În acest caz, prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele 0-4 şi elevii din anii terminali, care susţin examene. Restul claselor vor face ore online, însă vor merge şi la şcoală, prin rotaţie. Scenariile se vor actualiza permanent, în funcție de situația epidemiologică locală.

    Pentru fiecare judeţ, Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea şcolii și a Inspectoratului Școlar, va decide dacă elevii vor merge la şcoală sau vor învăţa online. Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru: Am lăsat, să spunem, libertatea, între ghilimele, autorităţilor locale, inspectoratelor şcolare judeţene, direcţiilor de sănătate publică să adapteze scenariile şi regulile pe care le-am impus fiecărei şcoli în parte. Acolo unde se va putea face învăţământ faţă în faţă, cu respectarea acelor reguli, suntem pentru acest învăţământ faţă în faţă, dar acolo unde avem un risc crescut, aplicăm şi celelalte două scenarii. Şcoala trebuie să înceapă, fiindcă avem copiii care trebuie să meargă la şcoală. Avem deja o jumătate de an în care copiii au stat acasă şi cred că socializarea, precum şi activitatea faţă în faţă elev-profesor trebuie să existe.

    Pe de altă parte, în scenariul verde, cel mai optimist, în care mai puţin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19, în ultimele 14 zile, prezenţa elevilor în şcoli va fi obligatorie, nu opţională, sublinia ministrul Educației, Monica Anisie.

  • Pregătiri pentru anul şcolar

    Pregătiri pentru anul şcolar

    Guvernul României pregătește o ordonanţă de
    urgenţă privind învăţământul online pentru anul şcolar şi universitar
    2020-2021, precum şi un proiect de lege necesar pentru prezenţa fizică la
    cursuri, care va permite descentralizarea deciziei la nivelul unităţilor
    de învăţământ, Inspectoratelor şcolare şi Direcţiilor de Sănătate
    Publică. Ministrul educaţiei, Monica Anisie, a explicat, la o dezbatere
    organizată marți de Comisia de învăţământ din Senat, că activităţile
    didactice ce impun prezenţa fizică a ante-preşcolarilor, preşcolarilor și
    elevilor se vor putea suspenda la propunerea Consiliului de administraţie al
    unităţii de învăţământ preuniversitar, cu avizul
    Inspectoratului şcolar judeţean şi aprobarea Comitetului Judeţean pentru
    Situaţii de Urgenţă. În același timp, ea a apelat la sprijinul
    Parlamentului pentru reglementări privind angajarea de personal
    nedidactic în învăţământul preuniversitar, așa cum există în cel universitar. Legislația, modificată recent, permite
    angajarea doar pe posturile didactice în zona preuniversitară, deci numai
    de profesori. Avem nevoie de aceste locuri suplimentare, a subliniat ministrul
    de resort.

    Monica Anisie a amintit și că, pentru învăţământul online vor
    fi achiziţionate peste 500.000 de tablete, cu fonduri din diverse surse și şi-a
    exprimat speranţa ca rectificarea bugetară să fie una pozitivă pentru
    Ministerul Educaţiei. Marţi, Senatul a adoptat un proiect de lege prin care
    fiecare elev din învăţământul de stat ar urmă să primească 350 de lei
    anual pentru o uniformă școlară, iar școlile vor putea să-și aleagă semne
    distinctive: ecuson, uniformă sau eşarfă. Despre noul an școlar a vorbit marți
    și ministrul sănătății, Nelu Tătaru, care a anuțat că au fost stabilite reguli
    pentru toate cele trei scenarii calculate în funcție de evoluția pandemiei
    de coronavirus. El a subliniat că guvernul vrea ca acesta
    să înceapă în mod normal, faţă în faţă, cu elevii mergând
    la școală, dar situația trebuie gestionată țînând cont de
    capacitatea unităților de învățământ de a asigura norme de protecţie şi
    reguli sanitare.

    Din 24 august va debuta la televiunea publică ”TeleŞcoala
    profesorilor”, un program de formare pentru cadrele didactice, organizat de
    Ministerul Educaţiei. Vor fi 15 cursuri vizând utilizarea platformelor
    educaţionale pentru susţinerea de lecţii online. Tematica abordată vizează
    funcţionalităţile puse la dispoziţie, în mod gratuit, de către Google şi
    Microsoft. Cursurile vor fi disponibile și pe canalele de YouTube ale
    Televiziunii Române şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării. ‘Pentru că
    educaţia trebuie să continue în orice condiţii, Ministerul Educaţiei şi
    Cercetării vine în sprijinul tuturor cadrelor didactice din România prin
    acest program de formare, un program complementar-suport, menit să susţină învăţarea on-line atât de necesară în condiţiile actuale’, a
    precizat minstrul de resort. Emisiunile ‘TeleŞcoala profesorilor’
    se înscriu în strategia de dezvoltare a
    competenţelor cadrelor didactice pentru învăţarea on-line.