Tag: domnitor

  • Dimitrie Cantemir

    Dimitrie Cantemir

    2023 fu apufusitu, tru, România, anlu Dimitrie Cantemir. S’umpu 350 di añi di la amintarea și tamamu 300 di añi di la moartea a marilui cărturar, cari fu și domnitor ali Moldovă. Neise, Dimitrie Cantemir s-amintă ca hilliu a domnitorlui ali Moldovă, Constantin Cantemir, aleptu di kiheadz tra s’lă hibă domn, cându Dimitrie avea maş 12 di añi.


    Pisti alță doi añi, Dimitrie easti pitricutu Istanbul, ca ună garanție tră dumnillea al afendă-su, ditu Moldova. Yini la tron, tru 1693, cându aestu moare iara Dimitrie avea maş 20 añi. Domnitorlu avu și un frate ma mari, Antioh, cari fu și el domnitor tru Moldova și ostatec la Istanbul. Agiundzi diznău domnitor tru 1710, cu andruparea a turţăloru, pi cari îlli cunuștea multu ghini, ama, ti şcurtu kiros’faţi suţată țarlu Petru aţelu Marli, tru alumta aluştui cu turtălli. Victoria a otomañilor la Stănilești, tru 1711, li curmă planurli a țarlui și îlli bagă zori a domnitorlui ali Moldovă, Dimitrie Cantemir, s’fugă exilu, tru Rusia. Iu armasi 12 di añi, până la moarti, fără s’toarnă vărăoară tru Moldova. Tăş tru 1935, oasili a lui suntu adusi la Iași, di marli istoric Nicolae Iorga, și arihătipsescu tru bisearica “Trei ieararhi”, ctitorită di Vasile Lupu. Ama nu faptele di arme I aţeali politiţi alăsară toru pritu Dimitrie Cantemir ti posteritati că angrăpserli a lui. Tru kirolu a sejurlui forțat la Istanbul, ditu kirolu adolescențăllei, Dimitrie Cantemir demonstră un mari sinferu tră istorie și cultură.


    Tru minduita ta s’hibă părăstisitu tu harea di domnitor s’cundilleadză ti năsu că fu antropolog, lingvistu, istoric, filozof, compozitor, cartograf, scriitor, geograf, orientalist și politician. Istanbul nica s’vedu mururli a casillei iu şidea prințul atumţea, tru kirolu a sejurlui a lui ca zălog tră tiñia alu afendă-su, domnitorul ali Moldovă, Constantin Cantemir. Tru idyiulu mediu s’cundilleadză contribuția a lui la constituirea și dizvoltarea a muzicăllii și muzicologiillei ditu Turchia. Marea a lui operă, ama, va s’hibă ngrăpsită dupu ţi fudzi ditu Moldova, azvimtu di turţă, tru Rusia protectorlu a lui, atelu ti cari spunea aleaptă tiñie, țarlu Petru aţelu Mare. Agiumsi membru al Acadimie ditu Berlin, tră cari ngrăpsi “Discriptio Moldaviae” și “Istoria moldo-vlahă”, dauli ngrăpsiti tru latină. Studiile a lui publicate spunu mari sinferu tră ma multi domenii. Ase, ngrăpseaşti “Istoria ieroglifică”, “Istoria creaștirillei și discreastirillei Curtillei otomane”, “Sistemul religiillei mahomedane”, “Interpretarea naturală a monarhiilor” – scrise tuti tru latină, “Cartea științei muzicăllii” – tru turcă. Nai ma importantă scrieri a lui easti lugursită “Hroniclu a vicllimillei a româno-moldo-vlahilor”, scrisă tru latină și apridusă ună ş-ună tamam di autor, tru română. Iruşi, cărțăli a lui ahuhrhescu s’hibă apridusi tru ma multi limbi xeani, agiungu accesibile erudiților epocăllii a curi lă pripuni expertize și observații di profunzime. Fu apreciat di lumea rusă al Petru aţelu Mare și iluminismul vest-european a ţilui kiro. Scrierli a lui ciudusescu pritu amploarea fenomenelor tratate ama și pritu ahăndusimea analitică. Cunuscu și ngrăpsi tru ma multi limbi, tru română și latină, turcă și greacă, arabă și persană, rusă și germană.


    După azvindzearea, pi câmpul di alumtă, a proiectului progresist minduitu deadunu cu Petru atel Mare, domnitorlu-filosof s-trapsi tru lumea a cărțălor. Tru 1714, otomañii îl execută sălbatic pe Constantin Brâncoveanu, domnitorlu ali Valahie, doilu principat românesc. Cantemir și Brâncoveanu fură rivali pănu di mardzină, acă dolli videa cultură și civilizație yinitorul a popului român. După ţi nveaţă că turţălli alu căsăpiră pi Brâncoveanu și tuț hilli a lui, Cantemir akicăseaşti că numata va s’poată s’adară vără lucru ti văsilia a lui. Ditu aţea oară, turţălli pitrecu pi tronurile di la București și Iași domnitori di arăzgă greacă ditu măhălălu Fanar a Istanbulului, cari să spunea slujitori fideli ali Curti Otomane. Acă ortodocși cata cum și românii, fanarioțljlii instaureadză, kiro di un secol, un regim di sertă exploatare ali Moldovă și Valahie, tru favoarea a otomañilor și ti a loru gepi. Dimitrie Cantemir muri aoa şi trei secole, alăsânda ună impresionantă operă, scrieri adunate tru ndauă sfinduki, tru căsăbălu al Petru aţeli Mare, și pi cari pasionațllii cercetători români li aduc, preayalea-ayalea şi cu planu, sum luñina a tiparlui.



    Autoru: Marius Tiţa


    Armânipsearea: Taşcu Lala




  • Dimitrie Cantemir

    Dimitrie Cantemir

    2023 a fost declarat, în România, anul Dimitrie
    Cantemir. Se împlinesc 350 de ani de la nașterea și chiar 300 de ani de la
    moartea marelui cărturar, care a fost și domnitor al Moldovei. De altfel,
    Dimitrie Cantemir s-a născut ca fiu al domnitorului Moldovei, Constantin
    Cantemir, ales de boieri pentru a le fi domn, când Dimitrie avea doar 12 ani.
    Peste alți doi ani, Dimitrie este trimis la Istanbul, ca o garanție pentru
    domnia tatălui său, din Moldova. Îi urmează la tron, în 1693, când acesta moare
    iar Dimitrie avea doar 20 de ani. Domnitorul a avut și un frate mai mare,
    Antioh, care a fost și el domnitor în Moldova și ostatec la Istanbul. Ajunge
    din nou domnitor în 1710, cu susținerea turcilor, pe care îi cunoștea foarte
    bine, dar, la scurt timp, se aliază cu țarul Petru cel Mare, în lupta acestuia
    cu turcii. Victoria otomanilor la Stănilești, în 1711, anulează planurile
    țarului și îl obligă pe domnitorul Moldovei, Dimitrie Cantemir, să plece în
    exil, în Rusia. Unde a rămas 12 ani, până la moarte, fără să revină vreodată în
    Moldova. De abia în 1935, rămășițele sale pământești sunt aduse la Iași, de
    marele istoric Nicolae Iorga, și odihnesc în biserica Trei ierarhi, ctitorită
    de Vasile Lupu. Dar nu faptele de arme sau cele politice l-au impus pe Dimitrie
    Cantemir posterității ci scrierile sale. În timpul sejurului forțat la
    Istanbul, din timpul adolescenței, Dimitrie Cantemir a demonstrat un mare
    interes pentru istorie și cultură.

    În încercarea de a-l prezenta pe domnitor se
    menționează despre acesta că a fost antropolog, lingvist, istoric, filozof, compozitor,
    cartograf, scriitor, geograf, orientalist și politician. La Istanbul se
    păstrează zidurile casei care l-a găzduit pe prințul de atunci, în timpul
    sejurului său ca zălog pentru onestitatea tatălui său, domnitorul Moldovei,
    Constantin Cantemir. În același mediu se subliniază contribuția lui la constituirea
    și dezvoltarea muzicii și muzicologiei din Turcia. Marea sa operă, însă, va fi
    scrisă după ce pleacă din Moldova, înfrânt de turci, în Rusia protectorului
    său, cel pe care îl admira atâta, țarul Petru cel Mare. A devenit membru al
    Academiei din Berlin, pentru care a scris Descriptio Moldaviae și Istoria
    moldo-vlahă, amândouă scrise în latină. Studiile sale publicate denotă un
    interes impresionant pentru mai multe domenii. Astfel, scrie Istoria
    ieroglifică, Istoria creșterii și descreșterii Curții otomane, Sistemul
    religiei mahomedane, Interpretarea naturală a monarhiilor – scrise toate în
    latină, Cartea științei muzicii – în turcă. Cea mai importantă scriere a sa
    este considerată Hronicul vechimei a româno-moldo-vlahilor, scrisă în latină
    și tradusă imediat, chiar de autor, în română. Repede, cărțile sale încep să
    fie traduse în diferite limbi străine, devin accesibile erudiților epocii
    cărora le propune expertize și observații de profunzime. A fost apreciat de
    lumea rusă a lui Petru cel Mare și iluminismul vest-european al acelor vremuri.
    Scrierile sale uimesc prin amploarea fenomenelor tratate dar și prin
    profunzimea analitică. A cunoscut și a scris în mai multe limbi, în română și
    latină, turcă și greacă, arabă și persană, rusă și germană.

    După înfrângerea,
    pe câmpul de luptă, a proiectului progresist gândit alături de Petru cel Mare,
    domnitorul-filosof s-a retras în lumea cărților. În 1714, otomanii îl execută
    sălbatic pe Constantin Brâncoveanu, domnitorul Valahiei, al doilea principat
    românesc. Cantemir și Brâncoveanu au fost rivali încrâncenați, deși amândoi
    vedeau în cultură și civilizație viitorul poporului român. După ce află că
    turcii l-au căsăpit pe Brâncoveanu și toții fii lui, Cantemir înțelege că nu va
    mai putea face nimic pentru țara sa. Din acel moment, turcii trimit pe
    tronurile de la București și Iași domnitori de origine greacă din cartierul
    Fanar al Istanbulului, care se arătaseră slujitori fideli ai Curții Otomane.
    Deși ortodocși ca și românii, fanarioții instaurează, timp de un secol, un
    regim de cruntă exploatare a Moldovei și Valahiei, în favoarea otomanilor și al
    propriului buzunar. Dimitrie Cantemir a murit acum trei secole, lăsând o
    impresionantă operă, scrieri adunate în câteva lăzi, în orașul lui Petru cel
    Mare, și pe care pasionații cercetători români le aduc, treptat și temeinic,
    sub lumina tiparului.

  • Domnia lui Constantin Brâncoveanu

    Domnia lui Constantin Brâncoveanu

    Domnia lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714) a fost una lungă pentru acea perioadă de dese schimbări la tron şi marcată de o oarecare stabilitate. În afara reformelor pe care le-a încercat şi a avântului pe care l-a luat cultura, Brâncoveanu a rămas în memoria cronicilor şi din cauza tragicei sale morţi. În ziua de 15-16 august 1714, Brâncoveanu, în vârstă de 60 de ani, împreună cu cei 4 fii ai săi şi cu sfetnicul personal Ianache Văcărescu, după 5 luni de detenţie în capitala otomană, erau decapitaţi.



    L-am întrebat pe Bogdan Murgescu, profesor de istoria Imperiului otoman la Facultatea de Istorie a Universităţii Bucureşţi, care au fost trăsăturile domniei lui Brâncoveanu: “Constantin Brâncoveanu este considerat un bun administrator. Din timpul lui avem şi încercări de reformă fiscală şi eforturi de a ţine o socoteală mai clară a banilor publici. S-a păstrat o condică a vistieriei pentru 10 ani, care este un izvor extraordinar, şi care în acelaşi timp ne arată grija cu care vodă cerea socoteală pentru cheltuirea banilor. De asemenea, este un domnitor despre care ştim că a fost un strângător. A reuşit să adune bani în vistierie şi mai ales în cămara lui personală. Turcii îi ziceau “prinţul aurului” tocmai pentru că avea reputaţia unei avuţii considerabile, avuţie care era în parte în ţară în moşii sau în bani, o altă parte depusă în alte părţi din afara ţării, inclusiv la Veneţia. A fost un strângător, dar şi un domnitor care a lăsat ctitorii importante, atât la nivel de biserici, cât şi de reşedinţe domneşti şi care a sprijinit dezvoltarea culturii.”



    Dar orice om care care puterea la un moment dat întâmpină şi o opoziţie, mai ales atunci când e vorba de bani. Iar lui Brâncoveanu i s-a reproşat duritatea cu care colecta impozitele. Bogdan Murgescu: “Impozitele nu sunt un lucru popular în nicio societate. Evident că existau constrângeri care se exercitau asupra contribuabililor. Dar ştim din condica vistieriei că au fost şi momente în care boierii au fost obligaţi la împrumuturi forţate, în folosul vistieriei. Dincolo de aceasta, a contat foarte mult şi stabilitatea în domnie, cât şi faptul că, în general, domnitorul a încercat să evite ca ţara să fie afectată de războaiele din jur. N-a reuşit în prima fază a domniei pentru că atunci a avut loc o invazie austriacă. Dar, după aceea, per ansamblu, Ţara Românească a fost destul de ferită de intervenţii militare externe şi implicit de distrugeri. A putut să beneficieze de o relativă prosperitate.”



    Criticii lui Brâncoveanu i-au mai reproşat şi turcofilia în condiţiile în care românii puteau profita de politica ofensivă antiotomană pe care o declanşase Austria. Din nou, Bogdan Murgescu: “Opozanţii ii reproşau multe lucruri, depinde de faza domniei, pentru că este o domnie lungă, de 25 de ani şi 4 luni, în care reproşurile au variat considerabil. La început, unul dintre reproşuri a fost acela că nu s-a alăturat creştinilor împotriva otomanilor. El a venit la domnie exact într-un moment când se părea că Şerban Cantacuzino se apropie de austrieci, după care a intrat armata austriacă în Ţara Românească. Dar Brâncoveanu s-a arătat ferm împotriva austriecilor şi, implicit, a preferat apropierea de Imperiul otoman şi a şi participat la luptă, alături de otomani, împotriva austriecilor. Un alt moment care i s-a repoşat a fost în 1711. În pofida unei situaţii foarte periculoase în care mitropolitul şi cu o parte dintre boieri au complotat împotriva domnului şi pentru alăturarea ţării Rusiei, iar o parte din armată a dezertat alăturându-se ruşilor, domnitorul s-a arătat foarte reţinut şi practic a menţinut Ţara Românească de partea Imperiului otoman.”



    În asemenea circumstanţe, moartea tragică a lui Brâncoveanu pare cu atât mai surprinzătoare. Aceasta este una insuficient explicată până acum, crede Bogdan Murgescu: “Execuţia lui Brâncoveanu este o problemă. El a fost destituit şi după aceea dus la Istanbul şi anchetat şi torturat pentru a-şi dezvălui toate averile. Execuţia sa este greu de înţeles, din punctul otoman de vedere are o raţiune greu de înţeles. Vinovăţia lui faţă de otomani nu a fost evidentă, în afară de faptul că acumulase averi, întreţinuse relaţii cu statele vecine, dar nu atât de intens ca să pună în pericol ordinea otomană. Încă nu avem o explicaţie pe deplin convingătoare a raţiunii pentru care otomanii au decis executarea lui şi a întregii familii. Nu reiese din documente în suficientă măsură această vinovăţie. Există cataloage de acuze care i s-au adus, inclusiv de plângeri pe care i le făceau boieri români. Dar este greu de explicat exact. A fost o execuţie excesivă chiar şi pentru standardele otomane.”



    Mediile clericale româneşti au acreditat şi ideea martiriului Brâncovenilor, ipoteză însă privită cu circumspecţie de istorici. Bogdan Murgescu: “Exista o practică în cazul în care cineva condamnat trecea la islam să fie graţiat. Dar acesta nu a fost un motiv suficient să fie executat, doar pentru că era creştin. Turcii îl numiseră în locul lui Brâncoveanu pe creştinul Ştefan Cantacuzino. Când i-au executat pe Ştefan şi pe tatăl său, stolnicul Cantacuzino, l-au numit pe Nicolae Mavrocordat, creştin şi el. Astfel că nu s-a pus nicio clipă problema schimbării modului de guvernare al Ţării Româneşti.”



    Constantin Brâncoveanu a fost canonizat împreună cu fiii săi de Biserica Ortodoxă Română la începutul anilor 1990. El a fost folosit şi de imaginarul romantic antiotoman pentru a mobiliza naţiunea română în construirea statului modern.