Tag: Doru Raduta

  • Devino explorator în oraşul tău!

    Devino explorator în oraşul tău!

    ARCEN şi Interesting Times Bureau sunt două asociaţii
    culturale care ne invită de câţiva ani să descoperim Bucureştiul prin tururi
    ghidate care au în centru poveştile oraşului interbelic, ale cartierelor
    periferice, istoriile de pe zidurile oraşului sau din spatele
    blocurilor comuniste. Edmond Niculuşcă, preşedintele şi fondatorul ARCEN
    (Asociaţia Română pentru Cultură, Educaţie şi Normalitate), crede că oamenii ar
    fi mai implicaţi înactivităţi civice de salvare a oraşului dacă i-ar cunoaşte
    poveştile. Aşa a început şi proiectul ARCEN, pe când Edmond era elev la Şcoala
    Centrală, din dorinţa de a salva clădirea
    respectivă, inclusă datorită lui ulterior în circuitul Nopţii Europene a
    Muzeelor: ARCEN încearcă să apropie locuitorii de propriul
    oraş, de oraşul subiectiv, de oraşul intim, de oraşul personal, cum ar spune
    Mircea Eliade. printr-o serie de trasee culturale.

    Anul acesta,
    în colaborare cu Institutul Francez din Bucureşti, ARCEN a
    organizat seria de evenimente Eliade110,
    un format nou
    al traseului-cultural Prin
    Bucureştii lui Mircea
    Eliade, un proiect care a adus
    în anul 2015
    peste 5000 de
    participanţi în doar
    câteva weekend-uri de plimbări.
    Traseul se desfăşoară
    în cartierele istorice
    Mântuleasa, Sfântul Ştefan şi Sfinţilor Voievozi. Plimbările ARCEN combină
    arhitectura şi istoria acestor vechi mahalale bucureştene, poveşti din
    copilăria lui Mircea Eliade şi fragmente din literatura fantastică scrisă de
    Eliade în timpul exilului. Edmond Niculuşcă, preşedintele ARCEN: Cei interesaţi sunt
    introduşi în istoria acestor mahalale, li se povesteşte felul în care ele s-au
    dezvoltat, parcursul lor până în zilele noastre. În acelaşi timp, îmbinăm toate
    aceste poveşti istorice, arhitecturale şi de urbanism cu fragmente rupte din
    literatura lui Mircea Eliade, în cea mai mare parte cu fragmente din literatura
    fantastică. Ajungem, de exemplu,pe strada Popa Soare, unde se desfăşoară nuvela
    În curte la Dionis, unde cânta, la începutul anilor 1920, Leana, personaj
    feminin care apare în diverse ipostaze în multe dintre nuvelele fantastice ale
    lui Mircea Eliade.


    Dacă
    ARCEN a pornit de la ideea de a proteja patrimoniul şi memoria afectivă a
    oraşului prin trasee culturale, Interesting Times Bureau are drept scop
    promovarea culturii urbane şi a artei stradale. Pentru aceasta, spune Doru
    Răduţă, este nevoie de un public deja format, care apreciază fenomenul street-art: Motivul principal pentru care avem mai ales turişti străini
    este că aceştia vin deja cu lecţia învăţată, se informează din timp în privinţa
    ofertei de street art a unui oraş şi caută aşa ceva. De aceea, cred că nu
    greşesc afirmând că aproape 90% dintre cei care vin la tururile nostre sunt
    turişti străini. Noi organizăm în continuare tururi de street art şi pentru
    elevi şi pentru studenţi,
    cele mai multe
    gratuite, evenimentele de
    acest gen se întâmplă mai ales în perioada săptămânii
    ALTFEL. Însă în cea mai mare parte a anului publicul nostru este unul străin.
    Evident, ne-am dori un public român cât mai numeros, dar scopul nostru este să
    strângem fonduri pentru cât mai multe lucrări de street art, iar din acest
    punct de vedere publicul străin este mult mai bine pregătit.


    În România, lumea nu ştie încă să deosebească graffiti de
    street art, acesta ar fi unul din motivele pentru care tururile organizate de
    Succesul tururilor marca Interesting Times Bureau sunt apreciate mai ales de
    turiştii străini. Pe de altă parte, spune Doru Răduţă, Bucureştiul oferă o
    experienţă aparte comparativ cu alte metropole europene prin însuşi faptul că
    nu a fost atât de promovat cultural şi turistic. Dar prin tururile organizate,
    Interesting Times Bureau
    îşi doreşte o
    schimbare în raportarea la oraş şi a celor care îl locuiesc. Doru
    Răduţă: Este vorba despre
    încercarea de schimbare a unor mentalităţi, în special dacă ne referim la
    oamenii care trăiesc în România şi, în acest caz, în Bucureşti. De asemenea,
    de schimbarea unor
    mentalităţi din punct
    de vedere al companiilor şi
    al administraţiilor locale. Prin acţiunile noastre
    cred că am contribuit măcar puţin la schimbarea
    acestor mentalităţi. Mă bucur foarte mult că în anul 2017 am reuşit să obţinem
    sprijinul unor companii, dispuse să ne ajute în demersul nostru. Şi că, de
    asemenea, am obţinut sprijinul, cel puţin formal, al unor autorităţi locale,
    pentru a ne ajuta cu partea administrativă, pentru a picta cât mai
    multă artă stradală.
    Cred, însă, că
    e necesar să
    mai schimbăm mentalităţile oamenilor
    care trăiesc în
    Bucureşti. Mă refer,
    de exemplu, la proprietarii clădirilor care au calcane
    foarte frumoase, ofertante din punct de vedere al street art-ului. Dar lucrurile
    acestea se schimbă în timp, se schimbă mai greu. Totuşi, eu sunt optimist, şi
    cred că lucrurile se vor schimba mai mult în următorii ani.