Tag: Dragos Tudorache

  • Norme pentru un mediu digital sigur și competitiv (Democrația în acțiune)

    Norme pentru un mediu digital sigur și competitiv (Democrația în acțiune)

    Pornind de la principiul că “Ceea ce este ilegal offline trebuie să fie ilegal și online”, cadrul de reglementare digital al UE stabilește standarde fără precedent în cadrul unei piețe digitale deschise și competitive. Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) stabilește standarde clare privind modul în care întreprinderile online operează și furnizează servicii în UE, oferind în același timp un nivel ridicat de protecție a utilizatorilor; Actul legislativ privind piețele digitale (DMA) stabilește obligații pentru platformele online mari care acționează în calitate de „controlori de acces” pe piața digitală pentru a se garanta că acestea au o conduită corectă; Legea privind inteligența artificială stabilește obligații pentru AI, pe baza riscurilor potențiale și a nivelului de impact.

     

    Despre rolul Parlamentului European în atingerea obiectivului unui mediu digital sigur și competitiv, în crearea și implementarea normelor, discutăm cu eurodeputatul Dragoș Tudorache, co-raportor al Parlamentului European pentru actul legislativ privind inteligența artificială, președintele Comisiei speciale a Parlamentului European pentru inteligența artificială în era digitală.

     

    Disclaimer: Sprijinul Parlamentului European pentru producerea acestui podcast nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opinia autorului. Parlamentul European nu poate fi făcut responsabil pentru nicio utilizare a informațiilor conținute în podcast.

     

     

  • Legea privind inteligența artificială

    Legea privind inteligența artificială

    În cadrul strategiei sale digitale, Uniunea Europeană a reglementat inteligența artificială (AI) pentru a asigura condiții optime de dezvoltare și folosire a acestei tehnologii inovatoare. AI poate aduce numeroase beneficii, cum ar fi servicii medicale mai bune, transport mai sigur și mai curat, producție mai eficientă, precum și energie mai ieftină și mai sustenabilă. Dar vine la pachet și cu anumite riscuri.

    În aprilie 2021, Comisia Europeană a propus primul cadru normativ al Uniunii Europene pentru inteligență artificială, iar la jumătatea lunii trecute actul privind inteligența artificială – prima lege cuprinzătoare pentru AI din lume – a fost aprobată în Parlamentul European. Scopul său este de a aborda riscurile legate de sănătate, siguranță și drepturile fundamentale și să protejeze democrația, statul de drept și mediul. Astfel, legislativul european a votat pentru a se asigura că inteligența artificială este de încredere, sigură și respectă drepturile fundamentale ale UE, sprijinind în același timp inovarea.

    Legea stabilește obligații pentru inteligența artificială pe baza riscului potențial și a nivelului de impact. Interzice în UE aplicațiile AI care prezintă un risc clar pentru drepturile fundamentale – cum ar fi sisteme biometrice de clasificare care folosesc caracteristici sensibile, sisteme care evaluează comportamentul social sau cele utilizate pentru manipularea comportamentului uman. Sistemele de inteligență artificială considerate cu grad ridicat de risc, utilizate, de exemplu, în infrastructura critică, în educație, în asistența medicală, în aplicarea legii, în gestionarea frontierelor sau în procese electorale, trebuie să respecte cerințe stricte.

    Sistemele de AI de uz general care se extind rapid trebuie, de asemenea, să respecte obligațiile de transparență și normele UE privind drepturile de autor, iar cele mai puternice modele se confruntă cu cerințe de siguranță suplimentare. De asemenea, având în vedere dificultatea tot mai mare de a recunoaște conținutul audio-vizual artificial sau manipulat (“deepfake”) în mediul online, acesta va trebui etichetat în mod clar.

    Cadrul juridic se va aplica atât entităților publice, cât și celor private, din interiorul și din afara UE, atât timp cât sistemul de inteligență artificială este introdus pe piața Uniunii sau utilizarea sa afectează persoane aflate pe teritoriul UE. În plus, sunt prevăzute anumite obligații pentru furnizorii de modele de AI de uz general, inclusiv pentru modelele de inteligență artificială generative de mari dimensiuni. Legea va deveni deplin aplicabilă la 24 de luni de la intrarea în vigoare, cu o abordare graduală.

    Dragoș Tudorache, raportor pentru legea privind Inteligența artificială în Parlamentul European, despre ce se va întâmpla de azi înainte:

    “Acest act este doar începutul unei călătorii mai lungi, deoarece AI va avea un impact pe care nu-l putem măsura doar prin legea privind inteligența artificială, ci va avea impact asupra sistemului nostru de învățământ, asupra pieței noastre de muncă, … Se deschide o lume cu totul nouă, în care AI va juca un rol esențial și, prin urmare, de acum înainte vom construi și o guvernanță care rezultă din actul AI, va trebui să fim foarte atenți la această evoluție a tehnologiei în viitor și să fim pregătiți să răspundem noilor provocări care ar putea să apară din această evoluție a tehnologiei. 

    Mai este un punct pe care îl consider foarte important și care, pentru noi, de-a lungul acestei călătorii, a fost crucial, și anume că nu suntem singuri. 

    Ca Uniune cred că am dat un semnal lumii întregi că luăm acest lucru foarte în serios, că am identificat, am lucrat la definirea unui model pe care-l numim astăzi The Risk Based Approach (Abordarea bazată pe risc), care este acum recunoscut din ce în ce mai mult în jurisdicțiile din întreaga lume ca fiind modalitatea de a privi și de a aborda din punct de vedere normativ această tehnologie. 

    Acum trebuie să fim deschiși să lucrăm cu alții în ceea ce privește modul în care vom promova acest model în alte jurisdicții care ar putea fi interesate să urmeze exemplul și chiar și cu cei care nu vor fi interesați să meargă pe această cale.” 

    Cred că avem datoria să încercăm să fim cât mai interoperabili posibil și trebuie să fim pregătiți pentru momentul când această tehnologie ne va surprinde cu capabilitățile sale viitoare, mai spune eurodeputatul Dragoș Tudorache, raportor pentru legea privind inteligența artificială în Parlamentul European.

  • Global Gateway

    Global Gateway

    Vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a anunțat că instituțiile financiare europene și internaționale prezente la Forumul Investitorilor Gateway desfășurat recent la Bruxelles vor angaja 10 miliarde de euro ca sprijin și investiții pentru conectivitate durabilă a transporturilor în Asia Centrală. Banii vin sub formă de împrumuturi de la instituţiile financiare internaţionale şi sunt garantaţi de Comisia Europeană.

    Invazia Ucrainei de către Rusia a subliniat urgența de a găsi rute comerciale alternative, fiabile, eficiente între Europa și Asia, care să nu tranziteze Rusia. Global Gateway, o nouă strategie europeană inițiată de Comisie și de Înaltul Reprezentant al UE, are drept scop dezvoltarea unor legături sigure în sectorul digital, al energiei și al transporturilor și consolidarea sistemelor de sănătate, educație și cercetare din întreaga lume. Între 2021 și 2027, Echipa Europa va mobiliza investiții în valoare de până la 300 de miliarde de euro pentru proiecte durabile și de înaltă calitate, care țin cont de nevoile țărilor partenere și aduc beneficii durabile comunităților locale.

    Dragoș Tudorache, europarlamentar Renew Europe a subliniat importanța strategiei Global Gateway:

    “Economiile slabe duc la democrații slabe, iar democrațiile slabe sunt susceptibile la retorica populistă care vine din interiorul țării și la șantaj și presiuni venite din extern. Izolarea și retorica vor crește, la fel și nivelul de intimidare în bătălia mondială pentru resurse, presiunea asupra comerțului global și cea asupra sistemului bazat pe reguli economice. 

    Cu toate că suntem forțați să luăm în considerare autonomia noastră, nu putem pierde din vedere comerțul liber, integrarea economică și interdependența bine gândită. Aceste elemente rămân fundamentale pentru atingerea obiectivelor noastre strategice, iar Global Gateway este un instrument important în acest sens. 

    A investi cu înțelepciune în întreaga lume și a întări economiile și democrațiile locale în acest proces înseamnă a investi în viitorul Europei. China își urmărește interesul și își exportă valorile și viziunea despre lume prin comerț, inclusiv în spațiul nostru. Din aceste motive, noi trebuie să construim și să consolidăm parteneriate care promovează valorile și interesele comune ale Uniunii și ale partenerilor noștri.”

    Etapa inaugurală a inițiativei Global Gateway a fost reprezentată de pachetul de investiții Africa-Europa, cu aproximativ 150 miliarde de euro dedicate consolidării cooperării cu partenerii africani. În 2023, prin intermediul Global Gateway au fost lansate în întreaga lume 90 de proiecte esențiale în sectoarele digital, energetic și al transporturilor, pentru a consolida sistemele de sănătate, educație și cercetare la nivel mondial. De asemenea, strategia Global Gateway reprezintă contribuția UE la reducerea deficitului de investiții la nivel mondial.

  • Legea privind materiile prime critice

    Legea privind materiile prime critice

    Parlamentul European a dat undă verde finală planurilor de stimulare a aprovizionării UE cu materii prime strategice.

     

    Potrivit unui comunicat al instituției, Legea privind materiile prime critice este concepută pentru a face UE mai competitivă și mai suverană, prin reducerea birocrației, încurajarea inovării de-a lungul întregului lanț valoric și sprijinirea IMM-urilor. De asemenea, vizează stimularea cercetării, dezvoltarea de materiale alternative și metode de extracție și de producție mai ecologice.

     

    Legislația va stabili stimulente economice și un cadru de afaceri mai stabil și mai sigur pentru proiectele de minerit și reciclare, cu proceduri de autorizare mai rapide și mai simple.

     

    În timpul negocierilor cu Consiliul pe marginea legii, europarlamentarii au făcut presiuni pentru un accent mai puternic pe producția și extinderea materialelor care pot înlocui materiile prime strategice. Ei au obținut stabilirea unor obiective pentru a încuraja extragerea mai multor materii prime strategice din deșeuri. Eurodeputații au insistat, de asemenea, asupra necesității de a reduce birocrația pentru companii, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri).

     

    În plenul Parlamentului European, europarlamentarul Dragoș Tuorache a declarat că :

    “Legea privind materiile prime critice (#CRMA) este o declarație clară de intenție. Ne dorim ca  UE să fie un actor geopolitic vizionar și pregătit pentru viitor, cu instrumentele necesare care să corespundă acestor ambiții. Pe lângă aspectele importante comerciale și de mediu pe care le acoperă acordul, este necesar să se intensifice efortul de consolidare a rezilienței UE și promovarea priorităților noastre într-o lume divizată, în contextul provocărilor ce vor urma. 

    Prin această lege, au fost create condițiile optime pentru aprovizionarea UE cu materiile prime necesare pentru atingerea obiectivelor tranzițiilor verzi și digitale. 

    Prin stimularea investițiilor și încurajarea inovării din interiorul Uniunii și în afara granițelor acesteia, ne reducem dependențele astfel încât să putem să rămânem competitivi fără a renunța la valorile noastre, refuzând să fim constrânși din punct de vedere economic și politic. Cred că această lege este una din realizările majore ale acestui mandat și vreau să îi felicit pe raportor și raportorii din umbră.”