Tag: drepturi civile

  • 100 de ani de la încetățenirea evreilor din România

    100 de ani de la încetățenirea evreilor din România

    Până în 1919, evreii din România nu au avut drepturi civile deoarece
    Constituţia din 1866 prevedea în celebrul articol 7 că numai cei de religie
    creştin-ortodoxă puteau fi cetăţeni români. Mulţi evrei însă au contribuit la
    economia, cultura şi arta române iar mulţi au luptat în armata română în
    războiul pentru independenţă din 1877-1878 şi în anii primului război mondial.


    Însă în 1919, la
    sfârşitul primului război mondial, evreii din Vechea Românie primeau dreptul de
    a fi cetăţeni ai României Mari. Tratatele internaţionale de pace obligau
    România să recunoască drepturile minorităţilor naţionale care intrau în
    componenţa noului stat, odată cu teritoriile locuite majoritar de români. Legislaţia
    română a anului 1919 nu avea decât să consfinţească o realitate internaţională
    după zeci de ani de lupte duse de organizăţiile evreieşti pentru obţinerea de
    drepturi civile.


    La 100 de ani de la
    dobândirea cetăţeniei române, istoricul Lya Benjamin a spus povestea cetăţeniei
    românilor de religie mozaică. Nu este numai povestea evreilor din România ci a
    României însăşi de acum un secol. Istoria politică a evreilor în contextul românesc, istoria luptei pentru
    dobândirea drepturilor politice, începe cu anul 1857 când în ajunul unirii din
    1859 în România se petrec o serie de evenimente de natură politică. Inițiatorul
    luptei este Iuliu Barasch, autorul unui memoriu care se prezintă în 1857
    prințului caimacam Ghica. În el sunt cerute o serie de drepturi și în care se
    spune că așteptăm egalitate în drepturi de care se bucură cea mai mare parte a
    coreligionarilor noștri mai în toată Europa. Acea revedicare se soluționează
    abia după primul război mondial, și atunci după multe ezitări și nu cu puține
    restricții.


    România de dinainte
    de 1918 era o societate rurală, ca majoritatea celor din Europa Centrală şi de
    Est, puţin urbanizată şi xenofobă. Antisemitismul românesc se înscria însă într-o
    atitudine generală europeană. În ciuda intenselor campanii de sensibilizare a
    opiniei publice şi a politicienilor români, statutul juridic al evreilor a
    rămas neschimbat până în primăvara anului 1918 când România învinsă semna
    tratatul de la Bucureşti.

    Lya Benjamin:
    Semnarea tratatului de pace de la București din 24 aprilie 1918 reprezintă
    o piatră de hotar importantă pe lungul drum care a dus în cele din urmă la
    recunoașterea egalității în drepturi civile și politice a evreilor din România.
    Partea germană cerea ca în acel tratat de pace să fie inclus, printre altele,
    un articol special în legătură cu acordarea drepturilor pentru minorități și un
    articol, articolul 28, care îi privește în mod special pe evrei. În articol se
    spune că deosebirea de confesiune religioasă nu poate exercita nicio influență
    asupra stării civile și în special asupra drepturilor politice. Tot în acel
    tratat se prevede decretarea unei legi potrivit căreia toți cei care nu aveau supușenie
    străină, care participaseră la războaiele României, se născuseră în această
    țară din părinți născuți tot aici să fie încetățeniți și să primească drepturi
    egale cu românii.


    Primul pas, aşadar,
    se făcea puţin înainte de sfârşitul primului război mondial. Guvernul condus de
    conservatorul Alexandru Marghiloman încerca să pună în aplicare prevederile
    tratatului de pace însă opoziţia era puternică. Lya Benjamin: Această prevedere a tratatului
    de pace dintre România și Germania, după unele presupuneri, ar fi fost la
    sugestia comunității evreiești din Germania. În spiritul prevederilor acelui
    tratat era adoptată legea Marghiloman în vara anului 1918 care prevedea o serie
    de măsuri în legătură cu încetățenirea evreilor. Numai că prevederile sunt
    destul de restrictive și destul de complicate. Uniunea Evreilor Pământeni, pe
    25 iulie 1918, protestează în Parlament spunând că legea contravenea spiritului
    tratatului de pace. Formularea textului legii era considerată în termeni vagi
    în care nu apărea cuvântul evreu. Trebuia prezentate nenumărate acte cu
    certificatele solicitanților și părinților acestora. Preşedintele Uniunii
    Evreilor Pământeni Wilhelm Filderman și în general cei de la Uniunea Evreilor
    Pământeni au considerat legea ca find irealizabilă, inoperantă.


    Toamna anului 1918 a
    adus schimbări majore în viaţa României, care de la ţară învinsă devenea ţară
    învingătoare. Alexandru Marghiloman, considerat trădător, demisiona în
    noiembrie 1918 şi era înlocuit de rivalul său Ionel Brătianu, iar legea
    Marghiloman împărtăşea soarta celui care o concepuse. Nici legea concepută de Brătianu
    nu era mai prietenoasă pentru evrei, acestora cerându-li-se multe formalităţi
    pentru a primi cetăţenia română. Se ajunsese la o situaţie complet absurdă:
    evreii din Basarabia, Banat, Bucovina şi Transilvania primiseră automat
    cetăţenia română, nu şi cei 270.000 de evrei complet românizaţi din Vechiul
    Regat. Organizaţiile evreieşti cereau ca evreilor din Vechea Românie să li se
    acorde cetăţenia numai printr-o simplă declaraţie că se născuseră în România şi
    că nu mai deţinuseră o altă cetăţenie. În final, Ionel Brătianu a cedat.

    Lya
    Benjamin: Sub presiunea
    acestor proteste, Brătianu, aflat în străinătate în primăvara anului 1919,
    transmite textul unei noi legi de încetățenire care, după aprecierea lui
    Filderman, corespundea ca orientare generală, spunea el în jurnalul lui opțiunii
    mele. De ce? Pentru că era prima lege care prevedea de fapt încetățenirea pe
    baza unei declarații înaintate din partea solicitantului. Legea apare în
    Monitorul Oficial din 28 mai 1919.


    Dar acea lege nu a garantat soarta evreilor. În
    1938, din păcate, apărea legea de revizuire a cetățeniei române care îi va lovi
    mai ales pe evrei, legea care va pava drumul către Holocaust.