Tag: drepturi europene

  • Drepturile pasagerilor de a călători în UE cu avionul, trenul sau autocarul

    Drepturile pasagerilor de a călători în UE cu avionul, trenul sau autocarul

    Dacă zilele acestea plecați în vacanța de vară este bine să știți că drepturile pasagerilor vă protejează în UE dacă ceva nu merge bine în timpul călătoriei. Fie că vorbim de călătoria cu avionul, trenul sau autocarul. Luminița Voinea ne spune ce drepturi avem:

    Vacanța de vară la care visăm pe tot parcusul anului riscă să pornească cu stângul. Si asta pentru că mii de pasageri rămân, zilnic, blocaţi în aeroporturi din cauza zborurilor anulate sau întârziate. Daca sunteți în situația de a vi se anula zborul, de a aștepta trenul mai mult decât trebuie sau de a vă pierde bagajele, este bine să știți că aveți drepturi care vă protejează. Deputații europeni au ajutat la introducerea unor reguli care obligă companiile să ofere mese și cazare, rambursări și despăgubiri în cazul întârzierilor și anulărilor.

    În primul rând, trebuie să vi se ofere informații privind anularea zborurilor sau eventualele întârzieri. Drepturile pasagerilor UE care călătoresc cu avionul se aplică în anumite condiții, de exemplu dacă zborul se desfășoară în interiorul UE sau dacă pleacă din UE către o țară din afara ei. Apoi, dacă vi se refuză îmbarcarea, companiile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită incluzând băuturi răcoritoare, mâncare și cazare. Aveţi posibilitatea de a alege între despăgubire și zboruri alternative. În plus, pasagerii cărora li se refuză îmbarcarea au dreptul la o despăgubire de până la 600 de euro, în funcție de distanța zborului programat.Pentru zboruri de sub 1500 de km, despăgubirea este de 250 de euro, pentru cele între 1500 si 3500 de km, primiți o despăgubire de 400 de euro, iar pentru zborurile de peste 3500 de km, sumele ajung la 600 de euro.Pasagerii ale căror zboruri au fost anulate în ultimul moment sau au avut peste trei ore întârziere pot, de asemenea, beneficia de despăgubiri, dar cu anumite restricții.

    La călătoriile cu trenul în Uniunea Europeană aveți următoarele drepturi: operatorul trebuie să vă informeze despre anularea sau întârzierea cursei în timp real și, în funcție de circumstanțe, puteți avea dreptul la asistență sub formă de alimente și băuturi răcoritoare, cazare și despăgubiri.

    Sunteți cetățeni europeni, așa că nu evitați să vă cereți drepturile! Ele pot fi consultate şi pe site-ul Europa ta.


  • Drepturi europene pentru cetăţeni români

    Drepturi europene pentru cetăţeni români

    Corupţia,
    calitatea slabă a clasei politice şi sărăcia sunt principalele motive care îi
    fac pe români să emigreze.


    Datele respective l-au determinat pe europarlamentarul
    Nicu Ştefănuţă să considere ca prioritară, încă din din timpul candidaturii
    sale, afirmarea drepturilor europene ale cetățenilor români. În acest sens,
    recent a fost la Londra, pentru a vedea care este situaţia comunităţilor
    româneşti după Brexit:


    Am descoperit că deja se înscriseseră
    500.000 de cetăţeni la acea carte de rezidenţă permanentă pe care o oferă Marea
    Britanie cetăţenilor continentali europeni. Vă daţi seama, dacă 500.000 de
    români s-au înscris deja, iar termenul limită este ianuarie 2021 înseamnă că
    românii care locuiesc în Marea Britanie sunt mult mai mulţi. După estimările
    mele, aproximativ un milion de români
    locuiesc poate sezonier în Marea Britanie. Or, în cazul acesta, drepturile
    europene ale cetăţenilor români pentru mine înseamnă cunoaşterea fiecărui drept
    de care românul beneficiază ca cetăţean european. Şi atunci am pornit o
    campanie care se numeşte Dreptul Săptămânii. În cadrul acestei campanii, în
    fiecare săptămână o să vorbesc despre un astfel de drept.


    În cadrul
    acestei campanii, europarlamentarul Nicu Ştefănuţă a fost la Viena, unde le-a
    vorbit cetăţenilor români despre cardul european de sănătate şi despre
    drepturile pe care acesta ţi le conferă: Cardul european a fost şi rămâne o
    iniţiativă bună, dar este implementat prost, lumea nu ştie ce drepturi are. De
    exemplu, au fost cazuri în care cetăţenii români erau în posesia unui card de
    sănătate, au ajuns la spital, dar n-au fost trataţi corespunzător. Or, românii
    trebuie să ştie că au drepturi, că au dreptul la tratament, iar misiunea mea,
    în calitate de europarlamentar este să-i informez, să le spun care le sunt
    drepturile, drepturi pentru care trebuie să ne batem împreună.


    Sportivii cu
    dizabilităţi reprezintă o altă categorie pe care europarlamentarul Nicu
    Ştefănuţă o are, de asemenea, în vedere. În luna iunie va organiza şi un
    eveniment special dedicat copiilor cu dizabilităţi:


    În România există
    foarte puţine fonduri destinate persoanelor cu dizabilităţi care vor să
    practice un sport, iar sportul, în astfel de cazuri, este foarte indicat, este
    o metodă excepţională care te poate ajuta să depăşeşti trauma. În acest sens,
    pentru mine este foarte important să reglăm, să îndreptăm anumite lucruri. De
    exemplu, premierea sportivilor cu dizabilităţi, în România, nu are importanţa
    cuvenită, i se dă o importanţă infimă în raport cu premierea celorlalţi
    sportivi. Iar asta mi se pare o dovadă de discriminare, de fapt. Pentru că a
    obţine o medalie la Jocurile Paralimpice este la fel de important cu a câştiga
    o medalie la orice altă întrecere sportivă de nivel internaţional.


    Nicu Ştefănuţă a remarcat şi
    problemele cu care se confruntă transportatorii români pe piețele europene, de
    aceea este un susţinător al drepturilor lor.


  • TELVERDE-SOLVIT protejează drepturile europene ale românilor

    TELVERDE-SOLVIT protejează drepturile europene ale românilor

    0800 672 507 – apel gratuit​



    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, a anunțat lansarea, începând cu 16 august 2017, a serviciului telefonic gratuit TELVERDE-SOLVIT, un instrument menit să soluţioneze, pe cale informală şi cu celeritate, problemele generate de aplicarea necorespunzătoare a legislaţiei europene privind piaţa internă.



    Numărul 0800 672 507 poate fi apelat, gratuit, din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 09:00 — 16:00, ora României.




    Democratizarea accesului la informațiile de interes public, pe teme europene, reprezintă o componentă prioritară a mandatului meu. Prin lansarea acestei linii telefonice gratuite, ne dorim să arătăm că cetățenii români sunt protejați și că reacționăm atunci când există orice semnal că ei sunt trataţi incorect. TELVERDE-SOLVIT vine în întâmpinarea persoanelor fizice şi juridice ale căror drepturi dobândite prin calitatea de cetăţean al Uniunii Europene au fost încălcate într-un alt stat membru“, a declarat Victor Negrescu.



    SOLVIT – serviciu gratuit cu rol de intermediar



    SOLVIT îndeplineşte rolul de intermediar şi se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislaţia comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător. Termenul de soluționare a cererilor în cadrul SOLVIT este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit.



    “SOLVIT le reamintește autorităților în cauză care sunt drepturile încălcate și colaborează cu acestea pentru a rezolva problema. În sfera de competențe SOLVIT intră recunoaşterea calificărilor profesionale și a diplomelor în alte state membre, calcularea pensiilor și a indemnizațiilor de șomaj, înmatricularea autovehiculelor și permisele de conducere, obținerea permiselor de ședere, accesul la educație sau circulația capitalurilor și rambursările de TVA”, a explicat ministrul delegat pentru Afaceri Europene.



    SOLVIT – Mecanismul de funcţionare



    SOLVIT reprezintă un mecanism creat și coordonat de Comisia Europeană în domeniul pieței interne, care funcţionează pe baza cooperării dintre cele 31 de centre constituite în cadrul administraţiilor publice ale statelor membre ale Uniunii Europene şi ale celorlalte trei state aparţinând Spaţiului Economic European (Norvegia, Islanda şi Liechtenstein). Aceste centre formează reţeaua SOLVIT si sunt conectate prin intermediul unei baze de date online, aflată sub coordonarea şi supravegherea Comisiei Europene.


    Fiecare plângere este gestionată de două centre SOLVIT: cel de origine (centrul SOLVIT fie din statul membru de cetățenie sau de stabilire, fie din statul membru care deține o legătură administrativă cât mai strânsă cu petentul) și cel responsabil (centrul SOLVIT din statul membru în care se află autoritatea publică care a încălcat legislația UE). Pe de altă parte, SOLVIT nu poate rezolva litigii între două firme sau problemele întâmpinate în calitate de consumator, dar nici nu gestionează plângeri la adresa instituţiilor Uniunii Europene.


    În 2016, SOLVIT s-a ocupat, la nivelul Uniunii Europene, de 2.414 cazuri. Centrele sale au lucrat în medie 59 de zile pentru gestionarea unui caz și au soluționat 89% din petiţii.