Tag: drepturi femei

  • Raport al CE privind egalitatea de șanse

    Raport al CE privind egalitatea de șanse

    România continuă să se numere printre țările Uniunii Europene cu cea mai mică diferență de salarizare între femei și bărbați. Astfel, în 2023, această diferență este de numai 3,8% în țara noastră. Procente și mai mici au înregistrat Italia (2,2%) și Belgia (0,7%), în timp ce Luxemburg avea o diferență negativă (-0,9%).

    La nivelul UE, diferența de salarizare din 2023 era de 12% cu 4 puncte procentuale mai puțin față de cea înregistrată în urmă cu 10 ani. Majoritatea statelor membre au raportat o diferență de peste 10%. Cele mai mari procente s-au înregistrat în Letonia (19%), Austria (18,3%) Cehia (18%), Ungaria (17,8%) și Germania (17,6%).

    Datele oferite de Eurostat au fost incluse în raportul  Comisiei Europene pe 2025 privind egalitatea de șanse în UE, publicat vineri în preajma Zilei Internaționale a Femeii.

    Diferențele de salarizare în statele UE (2023) / Sursa: Eurostat

    Un alt set de date pus la dispoziție de Institutul European pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (EIGE) arată că, în 2024, 34,7% dintre membrii consiliilor de administrație ale companiilor listate public din UE erau femei, în creștere de la 33,8% în 2023. Dintre toate statele membre, 12 au atins obiectivul de cel puțin 33% femei în rândul membrilor consiliilor de administrație. România are o cotă de 24,8%.

    Ponderea femeilor în consiliile de administrație ale companiilor în statele UE (2024) / Sursa: EIGE – Comisia Europeană

    Raportul prezintă și concluziile unui sondaj Eurobarometru privind stereotipurile de gen, realizat anul trecut. Potrivit acestuia, cetățenii UE sunt în cea mai mare parte de acord că egalitatea de gen este benefică pentru societate. Trei sferturi dintre respondenți au răspuns că și bărbații ar beneficia de egalitatea între femei și bărbați. Însă,  există un segment semnificativ al populației care este de acord cu afirmațiile stereotipe. Spre exemplu, aproximativ un sfert dintre cei chestionați consideră că este neatractiv pentru femei să exprime opinii puternice în public.

    Majoritatea europenilor (55%) și jumătate dintre români sunt de acord că este nevoie de măsuri temporare pentru o prezență mai mare a femeilor în funcțiile politice / Sursa: Eurobarometru  

    Violența bazată pe gen rămâne una dintre cele mai mari provocări ale societății noastre, subliniază Comisia în raportul privind egalitatea de gen. Cazuri cutremurătoare de violență continuă să fie prezentate pe prima pagină a publicațiilor  și au o rezonanță profundă în toată Europa. Acestea sunt un semnal clar că violența de gen este profund înrădăcinată și perpetuează inegalitatea de gen. Actele de violență au un impact fizic, psihologic și economic profund asupra victimelor care nu pot participa pe deplin în societate în urma suferințelor. De aceea, stoparea violenței de gen este unul dintre pilonii strategiei pentru egalitatea de gen 2020 – 2025, mai precizează Executivul european.

    În luna mai a anului trecut, Uniunea Europeană a adoptat Directiva privind combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice. Actul legislativ este menit, printre altele, să contribuie decisiv la combaterea violenței cibernetice bazate pe gen. Directiva introduce definiții unitare în dreptul penal pentru cele mai frecvente forme de violență cibernetică, obligă statele membre să elimine conținutul online incriminat conform prevederilor sale și să ofere servicii de asistență specializate pentru victime. De asemenea, directiva susține cooperarea dintre platformele digitale prin mecanisme de autoreglementare și prin adoptarea unor coduri de conduită.

  • Al doilea sex

    Al doilea sex

    Dintre toate statele europene, România are cea mai mică rată de ocupare pe piața muncii a femeilor. 45,4% dintre românce au un loc de muncă, față de bărbați – 62,7%. De pildă, Olanda are un grad de ocupare a femeilor de 68,1%, Estonia – 67%, Suedia – 65,9%, Danemarca – 65%, potrivit datelor Eurostat din 2022.

     

    Unde să-și aibă cauza această diferență? Potrivit Institutului European pentru Egalitate de Gen, cauza se află la împărțirea tradițională a sarcinilor în cadrul gospodăriei. Mai pe românește, femeia duce casa. Noi am stat de vorbă pe această temă cu Octavian Moldovan, lector universitar la Departamentul de Administrație și Management Public din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș Bolyai și, de asemenea, expert în resurse umane și discriminare de gen. Iată cum explică Octavian Moldovan această uriașă discrepanță socială, aplicat direct pe modelul românesc:

    Cred că există mai multe motive pentru care, în România, rata ocupării pe piața muncii a femeilor este mult mai mică decât cea a bărbaților, diferența fiind de aproximativ 20%. În primul și-n primul rând, aș aminti despre ceea ce se numește munca domestică. Faptul că femeile sunt mult mai implicate în munca din gospodărie, adică în jurul casei, decât sunt bărbații. Fie că ne referim aici la treburi casnice (făcut mâncare, spălat haine, spălat vase, făcut curățenie) sau la a avea grijă de persoanele în vârstă din gospodărie sau de copii, de regulă femeile tind să fie mult mai implicate în astfel de activități.

    Legat de ceea ce se numește muncă domestică, putem să conectăm și lipsa unor alternative de îngrijire pentru copii, persoane vârstnice, faptul că, de foarte multe ori, nu ai altă oportunitate decât să ai tu grijă de acele persoane vulnerabile. Am putea menționa aici un transfer de responsabilitate, de la stat către persoane private din familie pentru îngrijirea vârstnicilor și, de cele mai multe ori, către persoanele de gen feminin. Cred, de asemenea, că există probleme care țin de piața muncii. Aș menționa aici localizarea locurilor de muncă sau poziționarea lor geografică.

    Locurile de muncă tind să se găsească în marile orașe, oraşeke medii, orașele mici și mai puțin în mediul rural. Asta înseamnă că, dacă vrei un loc de muncă bine plătit sau dacă vrei un loc de muncă în general, de cele mai multe ori trebuie să te afli într-un oraș mare, mediu sau mic sau să poți să faci naveta înspre un astfel de oraș. Or, din nou, femeile fiind ocupate cu activitatea casnică, cu munca domestică, sunt șanse mult mai mici să poată să facă această navetă.

    Tot legat de piaţa muncii, putem menţiona eşecul sau lipsa unor politici publice de reintegrare pe piaţa muncii după maternitate, după concediul de creştere a copiilor sau după alte situaţii în care se pierd locurile de muncă în cadrul unei familii. Şi aici, din nou, femeile tind să fie mai afectate decât sunt bărbaţii. Un alt element care poate să ducă la această diferenţă între femei şi bărbaţi ţine de plisa unor locuri de muncă flexibile. Există în România prea puţine situaţii în care munca part-time sau munca de acasă este acceptată, este binevăzută şi acestea sunt tipuri de muncă, care ar fi mai favorabile femeilor decât bărbaţilor”.

     

    Învățăm discriminarea încă din copilărie. Acceptăm pasiv tipare de comportament și le ducem mai departe în anii maturității. Octavian Moldovan explică:

    Accesul femeilor pe piața muncii este influențat de diverse norme culturale şi sociale care împreună duc la multiple forme de discriminare pe piața muncii. Putem discuta aici de ceea ce se numește discriminare orizontală – faptul că anumite domenii, anumite tipuri de activități sunt dominate de un anumit gen. De exemplu, în Educație, Sănătate, Asistență Socială, la baza organizațiilor, cei mai mulți angajați sunt de gen feminin.

    Pe de altă parte, în Poliție, Armată, anumite domenii din sectorul privat, cei mai mulți angajați sunt de gen masculin. Putem, de asemenea, discuta de ceea ce se numește discriminare verticală, faptul că accesul la poziții de conducere sau decizionale este îngrădit sau limitat pentru femei, în cele mai multe domenii, inclusiv acolo unde acestea reprezintă majoritatea angajaților de la bază”.

     

    Totul porneşte din copilărie, de la tipurile de joc şi de rol, adaugă interlocutorul nostru:

    Atât discriminarea verticală, cât și cea orizontală sunt legate de tipurile de joc, tipurile de rol pe care noi le atribuim băieților și fetelor, încă din primii ani de viață. Băieții se joacă cu mașinuțe, sunt polițiști, trebuie să fie asertivi, trebuie să se impună, în timp ce fetele trebuie să fie mai gingașe, mai delicate, îmai mpăciuitoare, ele se joacă cu păpuși, au grijă de bebeluși, fac de mâncare sau se implică, într-o formă sau alta mai mult, inclusiv în joacă, în ceea ce înseamnă a avea grijă de ceilalți. De aici derivă ceea ce spuneam legat de munca domestică și implicarea diferențiată a bărbaților și a femeilor în muncă domestică și, mai departe, în carieră. Ne așteptăm ca bărbatul să aibă grijă de carieră, în timp ce femeia trebuie să fie mai aplecată spre casă, spre a avea grijă de ceilalți”.

     

    Avem legi și politici publice care să reducă inegalitatea de gen, însă, potrivit lui Octavian Moldovan, acestea sunt prea puțin eficiente:

    La prima vedere, în România este o situaţie foarte bună în ceea ce privește politicile publice și măsurile legislative pentru a reduce inegalitatea de gen pe piața muncii. Avem, în primul și-n primul rând, organizații dedicate stopării acestui fenomen, avem un ministru al Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, precum și o Agenție Națională pentru Egalitatea de Șanse între femei și bărbați. Avem, de asemenea, legislație europeană, națională în ceea ce privește egalitatea de gen sau de șanse pe piața muncii, precum și referiri indirecte, atât în Codul Muncii, cât și în Constituție sau alte legi, privind egalitatea între femei și bărbați în câmpul muncii. Cu toate acestea, eficiența legislației, eficiența instituțiilor dedicate rămâne oarecum discutabilă.

    Dacă ne referim la diferențele salariale între femei și bărbați, în România se înregistrează o situație bună. Nu avem astfel de diferențe sau pay-gap semnificativ între femei și bărbați. Dar, pe de altă parte, există o ocupare diferită pe piața muncii a femeilor și-a bărbaților, precum și acel acces limitat al femeilor la poziții de conducere. De ce avem aceste diferențe? De ce avem încă aceste probleme referitoare la accesul egal pe piața muncii? Putem să ne gândim aici la faptul că legislația dedicată este implementată, ca alte tipuri de legislație, într-un mod deficitar. Avem legile necesare, dar nu avem încă instituții suficient de puternice ca să implementăm corect acele legi. De asemenea, discriminarea de gen pe piața muncii continuă să existe și pentru că este, de cele mai multe ori, un fenomen informal, un fenomen care nu poate să fie surprins în mod direct. Este ceva ce se întâmplă în spatele ușilor închise, în spatele normelor, regulilor  organizaționale”.

  • Egalitatea de șanse și accesul femeilor la funcțiile de conducere

    Egalitatea de șanse și accesul femeilor la funcțiile de conducere


    La București a avut loc, săptămâna acesta, conferința internațională Rolul Femeii în Dezvoltarea României. Evenimentul a fost organizat de Organizația Patronală a Femeilor Antreprenori din UGIR – OFA Ugir, în parteneriat cu Reprezentanța Comisiei Europene în România.


    Cu această ocazie, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a transmis un mesaj video în care a vorbit despre progresele făcute pentru egalitatea de șanse: Nu trebuie să așteptăm încă o generație. Nu ar trebui să așteptăm ca istoria să-și urmeze încet cursul. Experiența mea este că egalitatea de gen nu se întâmplă de la sine. Trebuie să depunem eforturi pentru fiecare pas înainte, căci poate fi pierdut cu ușurință. Egalitatea (n.r. de gen) necesită atenția și angajamentul nostru în fiecare zi.



    Șefa Executivului european a mai spus că UE a făcut progrese către accesul femeilor în funcțiile de conducere, dar prejudecățile încă există: Femeile care ocupă poziții de conducere nu mai sunt o excepție singuratică. Dar nu sunt nici norma. (…)Cred că putem elimina aceste prejudecăți de gen, atunci când vom permite unui număr suficient de femei să ajungă în vârf și să conducă. De aceea, am luptat foarte mult și pentru cotele de femei în consiliile de administrație, a transmis Ursula von der Leyen.

    Video în limba engleză / Sursa: Institutul European pentru Egalitatea de Șanse – EIGE / YouTube




    Ea a mai a atras atenția asupra numărului redus de femei alese în legislativul din România: Cum se poate ca în România mai puțin de unul din cinci membri ai Parlamentului să fie femei în contextual în care acestea reprezintă peste 50% din totalul populației? a spus oficialul european care a mai menționat că situația nu este diferită în alte sectoare.


    Doar 17% din capitalul de risc pentru tehnologia curată este alocat start-urilor fondate de cel puțin o femeie, în timp ce investițiile alocate echipelor formate exclusiv din femei sunt aproape de zero. În sectorul solar, unde 40% dintre lucrătorii din întreaga lume sunt femei, peste 80% dintre managerii de top din acest sector sunt bărbați.



    Și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, a transmis un mesaj video în care și-a exprimat opinia că România mai are pași de făcut pentru a aprofunda rolul femeilor în societate, pentru a le acorda puterea şi capacitatea de a conduce economia, de a construi punți între generații, de a le încuraja să joace un rol în politică. Transmite Agerpres.



    Șefa legislativului UE a reamintit că Parlamentul European a adoptat legislaţie în sprijinul promovării femeilor, dar că mai sunt multe de întreprins referitor la modalitatea de a încuraja mai multe femei, în special tinere, să se implice în societate şi să candideze în alegeri.



    Ponderea femeilor din Parlamentul European a crescut în ultimele două decenii cu 12 puncte procentuale. Însă, dor cinci eurodeputați din cei 33 ai României sunt femei. De altfel, există diferențe semnificative între statele din Europa Centrală și de Est și cele din nordul și vestul continentului.


    Sursa infografic: Consiliul UE

    deputati-europeni-gen-2022-sursa-cons-ue.jpg


  • Egalitatea de gen, în prim-plan de Ziua Internațională a Femeii

    Egalitatea de gen, în prim-plan de Ziua Internațională a Femeii


    Cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii, Comisia Europeană a publicat, marți, raportul privind egalitatea de gen în UE pe 2023, cu informații actualizate privind măsurile luate pentru a pune în aplicare Strategia privind egalitatea de gen 2020-2025. Totodată, Executivul european lansează astăzi campania sa de combatere a stereotipurilor de gen, un rezultat important al Strategiei privind egalitatea de gen. Acțiunile Comisiei vor continua anul acesta cu lansarea unei cereri de propuneri în cadrul programului Cetățenie, egalitate, drepturi și valori pentru a promova egalitatea de gen, inclusiv participarea echilibrată a femeilor la procesul decizional economic și politic.



    Comisarul pentru egalitate de șanse, vizită în România



    Despre participarea femeilor la actul de guvernare a vorbit și Helena Dalli, comisar european pentru egalitate, aflată într-o vizită de trei zile la București, cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii. Întrebată despre faptul că în Guvernul României nu există decât două femei în posturi de ministru, Helena Dalli a răspuns că nu este o situaţie care să ne bucure.



    Sunt state membre care sunt avansate în această zonă de politici şi sunt altele care au rămas în urmă. Evident, asta nu este bine pentru guvernanţă, nu este bine pentru democraţie, din cauză că femeile nu sunt reprezentate în parlament şi în guvern aşa cum ar trebui să fie, a spus comisarul european, într-un interviu pentru Agerpres.



    Comisarul european a subliniat că statele care au făcut progrese în privința reprezentativității femeilor au introdus la un moment dat mecanisme de corectare în legislație. Dacă ţările care sunt în urmă nu introduc unele tipuri de măsuri de corectare, atunci va fi nevoie de încă circa 100 de ani, aşa cum se estimează, ca ele să aibă o bună reprezentare a femeilor în parlament, a mai spus Dalli pentru aceeași sursă.



    Marți, Helena Dalli a participat la conferința Femei mai puternice în România, organizată la București de către Reprezentanța Comisiei Europene în România, împreună cu Ambasada Suediei, Ambasada Germaniei la București și Biroul de Informare al Parlamentului European în România, în cooperare cu Centrul FILIA. La eveniment ar fi trebuit să participe și să ia cuvântul ministrul pentru egalitate de șanse, Gabriela Firea, și premierul Nicolae Ciucă, însă ambii au fost absenți.



    Declarație comună la București, semnată de ambasade din toată lumea



    Tot la București a fost semnată de către ambasade din toată lumea o declarație comună de Ziua Internațională a Femeii, dată publicității de către Reprezentanța Comisiei Europene în România. Prezentăm integral textul acestei declarații:


    “Astăzi, de Ziua Internațională a Femeii, sărbătorim succesele obținute în privința unei egalități de gen semnificative și progresele înregistrate până în prezent în asigurarea drepturilor femeilor și fetelor de pe întreg globul. Totodată, trebuie să recunoaștem că au mai rămas multe de făcut pentru ca femeile și fetele să își poată exercita pe deplin drepturile. Această declarație are în vedere cinci teme cheie.


    1. Femeile și fetele au dreptul la o viață lipsită de violență și discriminare. Cu toate acestea, violența împotriva femeilor și fetelor este cea mai frecventă încălcare a drepturilor omului, una din trei femei trecând cel puțin o dată în viață prin experiența unei violențe fizice și/sau sexuale, fapt neschimbat de mai bine de un deceniu. În zonele de conflict, femeile și fetele sunt principalele ținte ale violentei sexuale și de gen. Prea adesea, această violență predominant masculină devine normă si rămâne nepedepsită. Acest lucru trebuie să înceteze. Este nevoie să se asigure accesul la justiție și servicii complete de suport victimelor și supraviețuitoarelor violenței sexuale și de gen.


    2. Fetele și femeile sunt singurele care trebuie să poată lua decizii în privința corpului lor. Drepturile la sănătate sexuală și reproductivă fac parte din drepturile fundamentale ale omului. Trebuie să sprijinim femeile și fetele pentru a-și putea exercita aceste drepturi, inclusiv dreptul la propria decizie în privința numărului de copii pe care vor să îi aibă și când să îi aibă. În acest scop, este esențial să li se asigure femeilor și fetelor accesul complet la informație, educație și servicii aferente drepturilor la sănătate sexuală și reproductivă.


    3. Accesul la serviciile de bază, între care educație de calitate, locuințe decente și servicii medicale pentru toate femeile și fetele este esențial în societățile echitabile. Prea multor femei si fete le sunt refuzate aceste drepturi, ele fiind expuse la exploatare și marginalizare, mai ales atunci când se confruntă cu forme multiple, structurale și concomitente de discriminare. Totodată, ele au nevoie de susținere în dezvoltarea potențialului economic pentru a-și putea exercita drepturile și egalitatea de gen.


    4. Intensificarea hărțuirii sexuale, a intimidării și a discursului instigator la ură împotriva femeilor și fetelor, inclusiv în mediul online, cere obligatoriu o acțiune imediată și fermă. Femeile din sfera publică, printre care jurnalistele, activistele pentru drepturile omului și femeile din politică, sunt vizate în mod special. Făptașii trebuie să răspundă in fața legii.


    5. Pentru realizarea egalității de gen, este esențiala asigurarea participării depline, egale, eficiente și semnificative a femeii în toate sferele vieții private și publice, inclusiv prin reprezentare politică și la nivel de conducere în procesele decizionale.


    În concluzie, ne reafirmăm angajamentul în asigurarea egalității de gen și a respectării și protejării depline a drepturilor femeilor și fetelor ca drepturi ale omului. Facem apel la toate statele să facă același lucru. De egalitatea de gen și echitate beneficiază nu doar femeile și fetele, ci și întreaga societate, inclusiv bărbații și băieții.

    Video în limba engleză / Sursa ERPS



    Solidaritate cu femeile din Iran și Ucraina



    De la Bruxelles, Comisiei Europene și a Înaltului Reprezentant Josep Borrell au transmis un mesaj în care au atras atenția asupra femeilor din întreaga lume aflate în pericol:


    “(…) Suntem alături de toate femeile pentru a da un impuls tot mai puternic în favoarea drepturilor lor în întreaga lume. Dorim să le oferim femeilor posibilitatea de a-și urmări în mod neîngrădit obiectivele în viață.


    Opresiunea tot mai mare la nivel mondial împotriva lor și atacurile la adresa drepturilor omului ale femeilor și ale fetelor sunt alarmante.


    Suntem alături de femeile din Iran, ale căror libertăți sunt restricționate în mod sistematic și de cele din Afganistan, unde talibanii încearcă să elimine prezența femeilor și a fetelor din spațiul public, precum și de cele din orice parte a lumii unde drepturile și libertățile fundamentale ale femeilor sunt amenințate sau le sunt refuzate.


    De asemenea, suntem profund îngrijorați de relatările potrivit cărora forțele armate ruse utilizează violența sexuală împotriva femeilor și a copiilor din Ucraina ca armă de război. Aceste acțiuni constituie crime de război, iar făptașii trebuie aduși în fața justiției. Vom continua să colaborăm cu partenerii noștri internaționali pentru a trage la răspundere Rusia pentru aceste atrocități.


    Pentru a consolida responsabilitatea la nivel mondial, UE tocmai a adoptat un pachet de sancțiuni împotriva autorilor actelor de violență sexuală și bazată pe gen.


  • Nouă legislație europeană privind echilibrul de gen

    Nouă legislație europeană privind echilibrul de gen


    Consiliul UE a aprobat luni acordul cu privire la o serie de norme ale Uniunii Europene pentru a promova un mai bun echilibru de gen în organele de conducere ale societăţilor cotate la bursă. Directiva va trebui transpusă în legislaţiile naţionale a celor 27 de state membre și prevede că cel puţin 40% din posturile de administrator neexecutiv din societăţile cotate la bursă ar trebui să fie deţinute de femei până în anul 2026.



    Companiile trebuie să implementeze noi proceduri de selecție



    Dacă statele membre ar alege să aplice noile norme atât administratorilor executivi, cât și celor neexecutivi, ținta ar fi de 33% din toate posturile de administrator până în 2026, se arată într-un comunicat transmis de Consiliul UE.



    Odată ce directiva intră în legislația națională, societățile cotate la bursă care nu îndeplinesc obiectivele vor trebui să își adapteze procesul de selecție. Acest lucru înseamnă instituirea unor proceduri de selecție și de numire echitabile și transparente, bazate pe o evaluare comparativă a diferiților candidați, care să utilizeze criterii clare și formulate în mod neutru. Consiliul UE mai menționează că în situația în care o societate trebuie să aleagă între candidați cu calificări egale, ar trebui acordată prioritate candidatului aparținând sexului sub-reprezentat.



    Directivă pentru eliminarea obstacolelor cu care se confruntă femeile în carieră



    Totodată, societățile trebuie să furnizeze anual informații legate de reprezentarea în organele de conducere din perspectiva genului, dar și despre măsurile pe care le iau pentru a realiza obiectivul de 33% sau 40% pentru posturile de administrator. La rândul lor, statelor membre vor publica lista societăților care au realizat obiectivele directivei.



    Comunicatul Consiliului UE mai menționează că țările UE care fie sunt aproape de realizarea obiectivelor, fie pun în aplicare o legislație la fel de eficientă înainte de intrarea în vigoare a directivei pot suspenda cerințele directivei referitoare la procesul de numire sau de selecție.



    “Noile norme vor contribui la eliminarea obstacolelor cu care se confruntă adesea femeile în cariera lor. Cred, de asemenea, că societățile ar avea enorm de câștigat dacă femeile și-ar valorifica potențialul în posturi cu putere de decizie. Impactul pozitiv al măsurilor se va propaga, cu siguranță, la toate nivelurile economiilor naționale, a declarat Marian Jurečka, viceprim-ministru și ministrul muncii și afacerilor sociale al Cehiei, țară care deține președinția rotativă a Consiliului UE.

    Angajați cu studii în domeniul TIC în statele UE (pondere femei vs. bărbați – 2021) / Sursa: Eurostat

    pondere-femei-studii-tic-eurostat.jpg



    84% dintre angajații cu studii în informatică sunt bărbați



    Echilibrul de gen este departe de a fi obținut nu numai în conducerea societăților, dar și la nivelul angajaților. Potrivit Eurostat, 2,79 milioane de persoane cu studii în domeniul TIC (tehnologia informației şi comunicațiilor) erau angajate anul trecut în UE, un avans de 3,3% față de 2020. Dintre acestea, 84,1% sunt bărbați (2,35 milioane) în creștere cu 1,3% față de 2020, în timp ce numărul femeilor a scăzut în 2021.



    Cea mai ridicată pondere a bărbaților din totalul persoanelor angajate cu educație TIC era anul trecut în Cehia (92,6%), Slovenia (90,8%), Franţa (89,7%), Belgia (89,2%) şi Polonia (89,1%). România se numără printre statele membre cu o reprezentare mai bună a femeilor angajate cu educație în domeniul TIC, cu o pondere de 27,2%. În fața țării noastre se situează Bulgaria (36,6%), Grecia (29,4%) și Danemarca (28%).

  • Strategia Comisiei Europene privind egalitatea de gen

    Strategia Comisiei Europene privind egalitatea de gen

    Comisia Europeană și-a prezentat joi strategia privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați în Europa pentru perioada 2020-2025. Potrivit Comisiei, niciun stat membru nu a realizat egalitatea de gen, iar progresele sunt lente. Disparitățile de gen persistă în ocuparea forței de muncă, remunerarea, îngrijirea și pensiile.



    3 din 10 femei, supuse violenței fizice sau sexuale



    Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, consideră că Europa nu poate beneficia doar de jumătate din potențialul ei: Egalitatea de gen este un principiu fundamental al Uniunii Europene, dar nu este încă o realitate. În afaceri, în politică și în societate în ansamblul său, ne putem valorifica întregul potențial doar dacă folosim toate aptitudinile și întreaga diversitate. Nu este suficient să utilizăm doar jumătate din populație, jumătate din idei sau jumătate din energie. Prin Strategia privind egalitatea de gen, vom susține cu fermitate realizarea de noi progrese și accelerarea ritmului acestora pentru a promova egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați.”



    Pentru a elimina disparitățile dintre sexe strategia Comisiei a definit un set de acțiuni. Un din principalele probleme este violența împotriva femeilor din statele membre. Potrivit Comisiei Europene, 33 % din femei au fost supuse violenței fizice și/sau sexuale, în timp ce 55 % au fost hărțuite sexual.



    Bărbații continuă să fie mai bine plătiți deât femeile în UE



    Strategia Executivului comunitar solicită adoptarea de măsuri juridice de incriminare a violenței împotriva femeilor, prin extinderea domeniilor de criminalitate în care armonizarea legislativă este posibilă în întreaga Europă la formele specifice de violență împotriva femeilor, inclusiv hărțuirea sexuală, abuzul asupra femeilor și mutilarea genitală feminină. Comisia are în vedere și violența online care vizează femeile, astfel că va propune un act legislativ privind serviciile digitale care să clarifice ce măsuri se așteaptă din partea platformelor pentru a combate activitățile ilegale online.



    Diferențele de salarizare sunt în continuare o problemă în spațiul comunitar. În medie, femeile câștigă în medie cu 16 % mai puțin decât bărbații. Comisia Europeană a lansat joi o consultare publică privind transparența salarială și va prezenta măsuri obligatorii până la sfârșitul anului 2020.



    Jumătate din conducerea Comisiei Europene va fi formată din femei



    O altă problemă aflată în vizorul instituției europene este subreprezentarea femeilor în pozițiile de conducere, inclusiv în cele mai mari întreprinderi din Uniune, unde doar 8 % din directorii generali sunt femei, reiterează Comisia Europeană. Executivul comunitar susține adoptarea propunerii din 2012 privind echilibrul de gen în consiliile de administrație ale întreprinderilor și va promova participarea femeilor în politică, inclusiv la viitoarele alegeri europarlamentare din 2024. Până la finalul aceluiași același an, Comisia își propune să atingă un echilibru de gen de 50 % la toate nivelurile propriei conduceri.



    Comisarul pentru egalitate, Helena Dalli, explică de ce este necesară o strategie privind egalitatea de șanse: Pentru a realiza egalitatea, nu trebuie să luăm ceva de la unii, pentru a le da altora. Egalitatea este o resursă infinită, de care putem beneficia cu toții. Discriminarea are un preț atât pentru victime, cât și pentru societate în ansamblul său, din cauza lipsei recunoașterii personale, a absenței meritocrației, precum și a irosirii talentelor și a pierderii potențialului de inovare. Prin Strategia privind egalitatea de gen, ancorăm egalitatea de gen în centrul procesului de elaborare a politicilor UE. Obiectivul nostru este să asigurăm că femeile, în loc să fie nevoite să depășească piedici suplimentare pentru a beneficia de ceea ce în cazul bărbaților este de la sine înțeles, își pot valorifica întregul potențial.”

  • Ziua Europeană a Egalității Salariale

    Ziua Europeană a Egalității Salariale


    Ziua Europeană a Egalității Salariale, marcată în fiecare an pe 31 octombrie, este data la care femeile încetează, în mod simbolic, să mai fie plătite pentru aceeași muncă în comparație cu colegii lor bărbați, cade în acest an pe 4 noiembrie.


    Femeile din Uniunea Europeană câștigă în continuare mai puțin decât bărbații, în medie cu 16 %, ceea ce reprezintă o ușoară îmbunătățire față de situația de anul trecut, când diferența era de 16,2%, informează site-ul Comisiei Europene.



    În perspectiva acestei zile simbolice, prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, comisarul pentru ocuparea forței de muncă, afaceri sociale, competențe și mobilitatea forței de muncă, Marianne Thyssen, și comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Věra Jourová, au transmis o declarație comună:


    Au trecut 60 de ani de când principiul remunerației egale a fost înscris în tratatele europene, și totuși legislația încă nu reflectă realitatea vieții de zi cu zi a femeilor din întreaga Europă. Femeile europene continuă să lucreze două luni pe an fără să fie plătite, în comparație cu colegii lor bărbați, iar ritmul progreselor este prea lent.


    Cu toate că în ultimii cinci am făcut unii pași în direcția cea bună, trebuie să depunem mai multe eforturi, într-un ritm mai accelerat. Cetățenii noștri se așteaptă să obținem rezultate mai bune.”



    Transparența, necesară pentru reducerea discriminării salariale



    Cei doi oficiali europeni au salutat anunțul președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, de a prezenta măsuri care să introducă obligația transparenței salariale.


    Transparența salarială este importantă, pentru a putea să detectăm cazurile de discriminare salarială, iar angajații și clienții să poată trage propriile lor concluzii și să ia măsuri. În fapt, 64 % dintre europeni au declarat că sunt de acord cu publicarea salariilor medii din cadrul întreprinderii lor, defalcate pe categorii de locuri de muncă și pe sexe. Transparența salarială, împreună cu alte soluții, cum ar fi o repartizare echitabilă a responsabilităților de îngrijire între femei și bărbați — care este posibilă datorită noii Directive a UE privind concediul pentru creșterea copilului și concediul pentru îngrijire — ne-ar ajuta să combatem cauzele profunde ale diferenței de remunerare dintre femei și bărbați.”



    România are puține femei în consiliile de conducere și în politică



    Comform unui raport al Comisiei, publicat în luna martie a anului trecut, arăta că România este statul membru al UE care înregistra cea mai mică diferență de remunerare între femei și bărbați (5,2%).



    În același timp rată de ocupare a forței de muncă în rândul femeilor din țara noastră era de 57,4% în rândul femeilor, față de 65,3% media UE, în timp ce în rândul bărbaților rata era de 73,1% (76,9% media UE). Același document mai arăta că doar 11% dintre membrii consiliilor de conducere ale marilor companii sunt femei, față de 25,3% media europeană. O reprezentare slabă a fost înregistrată și în politică, acolo unde 21,3% dintre membrii Parlamentului României sunt femei, față de 29,3% media UE.